Koppeling of schakelprobleem? [handgeschakeld]
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Re: Koppeling of schakelprobleem? [handgeschakeld]
Dan is het enige wat op dit moment echt belangrijk is, foto's maken.
Wat houdt het laswerk nu in, wat de garage heeft gemeld?
En wat is de staat van de koppeling/druklager?
Is de koppelingshevel gescheurd of verdraaid?
Een goede diagnose is nu eerst triviaal.
Wat houdt het laswerk nu in, wat de garage heeft gemeld?
En wat is de staat van de koppeling/druklager?
Is de koppelingshevel gescheurd of verdraaid?
Een goede diagnose is nu eerst triviaal.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
Vandaag komt de auto weg bij de garage. Ik ga proberen zo snel mogelijk foto's maken.

-
lupocor
- Vriendelijke ebay held

- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
NIET? kinderen opvoeden is een hele klus hoor.Wolf schreef:Klussen kan ik niet, maar foto's wil ik wel maken :-)
mooi om te lezen dat het vriendenforum mensen in nood helpt, dat is ook een beetje de kracht van dit forum volgens mij ,klaarstaan voor anderen waar het nodig is.
mooi hoor.
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Dirk
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Contacteer:
Mister Auto was als voorbeeld bedoeld...gaat om het idee dat alles wat eventueel nodig kan zijn beschikbaar is. Terugsturen kan wettelijk gezien overal.
Joch3m schreef:Eerder bestellen bij Mr auto, vaak leveren ze niet of te laat en dan sta je dan (spreek uit meerdere keren ervaring bij dit k*t bedrijf).
Voor de rest wil ik ook wel helpen waar ik kan, thermostaat heb ik al eens gedaan dus is geen probleem. BBQ-en kan ik ook en heb een weber gas bqq.
Moet uiteraard wel vrij zijn (werk ploegendienst).
Wolf schreef:De eventueel benodigde onderdelen zou je een week van tevoren kunnen bestellen via mister auto. Wat niet nodig blijkt te zijn laat je dicht zitten en stuur je retour. 15 werkdagen retourgarantie![]()
Dan voorkom je dat je bijvoorbeeld plotseling toch die koppeling nodig hebt, maar niet hebt liggen...
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

Inmiddels staat de auto netjes opgeborgen. Ik heb even gekeken, voor zover ik dat kan. Ik zal zien of ik vanavond even in alle rust wat foto's kan posten. In elk geval heb ik in de achterbak een koppelingsdinges/drukgroepachtig iets zien liggen, dat ding waar hij volgens mij in zit ook, groot lomp ding, halve cirkel (oh, ik zie net op de foto's van Hans dat het de versnellingsbak is geloof ik), de bodemplaat en de motorafdekking. Ook de accu hebben ze er uit gehaald. Als ik met de andere auto langs kom, zal ik die een keer naar huis halen. De man van de garage vroeg wat ik nu van plan was. Ik legde het uit en hij dacht dat het ons niet ging lukken. Als hij gemaakt is, zal ik een keer demonstratief voor zijn showroom heen en weer rijden
. De berger daarentegen vond het volgens mij wel een stoere actie. Die gooide bij het lossen de plaat van de bergingsauto op 45 graden, haalde de handrem er af en liet hem er af rollen. Hij baalde dat hij op een dertig centimeter na net niet precies op de plek stond waar hij moest komen.
Misschien ook goed om even te melden, dat Ingrid het initiatief van de klusmeeting zeer waardeert. Ze is direct gaan regelen of het terrein van haar ouders gebruikt mag worden. We zijn ook aan het kijken of er overnacht kan worden voor diegenen die daar behoefte aan hebben. Er is ruimte om wat tentjes op te zetten. Zodra er wat meer duidelijkheid over is, maken we een meetingtopic aan. Qua datum denken wij aan mei/juni, zodat er kans is op goed weer.
Misschien ook goed om even te melden, dat Ingrid het initiatief van de klusmeeting zeer waardeert. Ze is direct gaan regelen of het terrein van haar ouders gebruikt mag worden. We zijn ook aan het kijken of er overnacht kan worden voor diegenen die daar behoefte aan hebben. Er is ruimte om wat tentjes op te zetten. Zodra er wat meer duidelijkheid over is, maken we een meetingtopic aan. Qua datum denken wij aan mei/juni, zodat er kans is op goed weer.

- BYM

- Kilometerstand: 300067km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
reichbus schreef:Misschien ook goed om even te melden, dat Ingrid het initiatief van de klusmeeting zeer waardeert. Ze is direct gaan regelen of het terrein van haar ouders gebruikt mag worden. We zijn ook aan het kijken of er overnacht kan worden voor diegenen die daar behoefte aan hebben. Er is ruimte om wat tentjes op te zetten. Zodra er wat meer duidelijkheid over is, maken we een meetingtopic aan. Qua datum denken wij aan mei/juni, zodat er kans is op goed weer.
Misschien .....?
Ik zeg, MEETINGTIME!
/bumbu sateh gaat bestellen
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:

Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
-
Activate
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Erik
- Productiedatum: 0-12-2001
- Kilometerstand: 203.208km
- Contacteer:
Mocht iemand mijn hulp kunnen waarderen (en niet alleen om de bbq op te maken) ben ik ook bereid om te helpen.
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
reichbus schreef:De man van de garage vroeg wat ik nu van plan was. Ik legde het uit en hij dacht dat het ons niet ging lukken.
Arrogante kwast. Ik schat in, dat wij 10x meer kennis hebben van de 3L techniek dan hij heeft.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
- Bresjee99

- Echte naam: Robbin
- Kilometerstand: 410.000
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Uiteraard ben ik ook van de partij als ergens geklust gaat worden! Al is het alleen maar voor ondersteunende taken of poetswerk! die auto moet gewoon de weg weer op!
Ik ken inmiddels de waarde van dit forum, er is hier ooit een gele lupo gerepareerd met zo'n initiatief die nog steeds rondrijdt. En toen wij vorig jaar naar de Noordkaap gingen stond er een geweldig team voor me klaar om de auto winterklaar te maken!
Ik hoor het wel!
Ik ken inmiddels de waarde van dit forum, er is hier ooit een gele lupo gerepareerd met zo'n initiatief die nog steeds rondrijdt. En toen wij vorig jaar naar de Noordkaap gingen stond er een geweldig team voor me klaar om de auto winterklaar te maken!
Ik hoor het wel!
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
luposuctie
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Marcello
- Productiedatum: 04 aug 2000
- Kleur: Planetsilver - LR7V
Hey Als ik mee kan mag rijden ben ik ook van de parij-)
Ik heb nu redelijk wat ervaring met de 3l bakken eraf halen en er weer op zetten -)
assen, en turbo s demonteren uit elkaar halen -)
Maar je hebt wel speciaal gereedschap nodig! Bv voor de aandrijfassen los te halen een speciale tool wig
En om de koppeling te monteren heb je ook een centertool nodig!
Eigenlijk een luchtsleutel !
ringsleutel 16!
goede ratel met aantal verlengstukken en een pijp om op de ratel te zetten !
is hen niet makkelijker om hem naar David te vervoeren vragen of we hem bij hem mogen repareren? die heeft de spullen !
geen idee of hij dat zit zitten aan andere kant is het een heel gedoe om de lupo daar weer heen te krijgen
Ik heb nu redelijk wat ervaring met de 3l bakken eraf halen en er weer op zetten -)
assen, en turbo s demonteren uit elkaar halen -)
Maar je hebt wel speciaal gereedschap nodig! Bv voor de aandrijfassen los te halen een speciale tool wig
En om de koppeling te monteren heb je ook een centertool nodig!
Eigenlijk een luchtsleutel !
ringsleutel 16!
goede ratel met aantal verlengstukken en een pijp om op de ratel te zetten !
is hen niet makkelijker om hem naar David te vervoeren vragen of we hem bij hem mogen repareren? die heeft de spullen !
geen idee of hij dat zit zitten aan andere kant is het een heel gedoe om de lupo daar weer heen te krijgen
-
Activate
- Allemans 3L vriend

- Contacteer:
Aandrijf as wig, kan ook zonder..anders heb ik die wel luchtsleutel heb ik ook wel...
Hoeft geen probleem te zijn dus...
Hoeft geen probleem te zijn dus...
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

Ik had nog wat foto's beloofd. Ik kreeg iets voor half tien een telefoontje van de berger dat hij er rond tien uur zou zijn. Ik gauw op de fiets gesprongen. Ik had nog wat tijd over, dus ik ben gauw gaan kijken hoe de Lupo er nu precies bij stond. Ik trok de achterklep los en trof dit bouwpakket aan
:

Sinds kort heb ik ook de accu achterin
(rare wittige meuk zit er op deze gloednieuwe accu. Ik zag dit er op zitten, nadat ik hem had gestald, alsof er een vogel op heeft zitten sch..ten. De onderdelen die ik kon determineren: koppeling, startmotor, motorafdekking, iets wat later de afdekking van de bak bleek te zijn of zo.
Gauw door naar de motorkap. Lekker veel ruimte in één keer. Een beetje een Flintstone wagentje, waarbij Guus Fred is en Ingrid Wilma:

Mijn sgatje op de bergingswagen:

Sinds kort heb ik ook de accu achterin
Gauw door naar de motorkap. Lekker veel ruimte in één keer. Een beetje een Flintstone wagentje, waarbij Guus Fred is en Ingrid Wilma:

Mijn sgatje op de bergingswagen:

- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
Die auto wordt wel weer rijdend gemaakt inderdaad, en dan zou je inderdaad even langs de dealer moeten om uit te leggen wat je uiteindelijk gerepareerd hebt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
-
luposuctie
- Allemans 3L vriend

top!! -)
Waar zijn de aandrijfassen?
en de bouten van de bak?
Waar zijn de aandrijfassen?
en de bouten van de bak?
- Riggard
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Richard
- Kilometerstand: 000.000km
Waar hangt je blok nu aan?
nog maar aan één steun?!
aandrijfassen zitten er nog in, je ziet de tripode nog op één van de foto's. (werkt knap kut om zo die bak eruit te halen, vond ik)
De bak en koppeling zijn er nu dus af en liggen achterin. Drukveer lijkt wat slijtage te hebben van het lager, maar is zo lastig inschatten. En nog lastiger te bepalen of dat een probleem is.
Ik neem aan dat de expert van de garage die wist dat wij het niet op konden lossen wel heeft kunnen uitleggen wat zijn diagnose was?
Wat ik niet helemaal kan zien, is waar de steun van de handbak is, en of die nog goed in orde is. Verder ben ik idd benieuwd naar wat er precies gelast zou moeten worden, ik heb een 220v mig apparaatje met gasfles en kan wel wat porrelen. En inderdaad, er zijn een hoop bouten die ik niet zie op de foto's
aandrijfassen zitten er nog in, je ziet de tripode nog op één van de foto's. (werkt knap kut om zo die bak eruit te halen, vond ik)
De bak en koppeling zijn er nu dus af en liggen achterin. Drukveer lijkt wat slijtage te hebben van het lager, maar is zo lastig inschatten. En nog lastiger te bepalen of dat een probleem is.
Ik neem aan dat de expert van de garage die wist dat wij het niet op konden lossen wel heeft kunnen uitleggen wat zijn diagnose was?
Wat ik niet helemaal kan zien, is waar de steun van de handbak is, en of die nog goed in orde is. Verder ben ik idd benieuwd naar wat er precies gelast zou moeten worden, ik heb een 220v mig apparaatje met gasfles en kan wel wat porrelen. En inderdaad, er zijn een hoop bouten die ik niet zie op de foto's
-
Activate
- Allemans 3L vriend

- Contacteer:
Mocht het nodig zijn heb ik ook nog een 230V Tiger...
-
luposuctie
- Allemans 3L vriend

Dat wilde ik ook net vragen Riggard -)
ik zou het motorblok even ondersteunen met iets? blokken hout stenen of wat ook want nu hangt hij inderdaad aan een steun niet echt lekkerr
ik zou het motorblok even ondersteunen met iets? blokken hout stenen of wat ook want nu hangt hij inderdaad aan een steun niet echt lekkerr
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

Volgens mij hebben we het A-Team tezamen!
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.
-
reichbus
- 3L Vriendenteam

Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar ik naar moet kijken. Ik dacht dat al best wat had geleerd van sleutelen, maar dit zijn echt allemaal dingen waar ik totaal geen kaas van gegeten heb. Het vervelende voor mij is dat het heel lastig is om alles op foto's te leggen, want ik weet niet eens wat ik moet fotograferen.
Wat hebben ze aan de telefoon gezegd? Ze hebben mij verteld dat de drukgroep scheef zit. Volgens hen was er ergens een bout verdwenen, die er op gelast moet worden, of moest daar een schroefgat getapt worden? Eerder schreef ik over een bout. Om dat te kunnen doen moet er een frame (of was het een aandrijfas?) los gemaakt moest worden om daar met het lasapparaat bij te kunnen. Zoiets snap ik niet, want in de garage zet je dat ding toch op een brug en dan stel je het lasapparaat toch op de vloer op?
Ik zit alleen nog met een setje onafgemaakte diagnoses. Daar zitten ook deels dure onderdelen aan vast dus we moeten niet met hagel gaan schieten. Ik zat al een tijd met een hoger verbruik en ik kan er maar niet achter komen waar dat aan ligt. Dat nieuwe voorwiellager rechts is wel merkbaar prettiger en het lijkt wat minder gefluit op te leveren, maar het gefluit is niet helemaal weg. Ik weet niet waar het vandaan komt.
De drukgroep gaan we meteen maar vervangen. Lijkt me helder.
De thermostaat is wat mij betreft ook helder. Is ook geen duur ding.
Ik denk dat de dynamo zelf niet het probleem is, maar mogelijk de vrijloop. Ik merk helemaal niets aan de dynamo namelijk. Ik weet nu wel hoe ik die vrijloop kan testen, maar heb dat niet kunnen doen. Helaas kan dat pas als dat ding er af ligt. Ik kan bij beter weer wel een keer kijken of ik dat kan doen. De accu is er nu toch uit. Dan kunnen we eventueel weer wat uitsluiten.
Van de turbo ben ik niet zeker en ik vraag me af of het wel verstandig is om die op die dag aan te pakken. Ook dat is denk ik best wel een grote klus en ik weet niet eens zeker of dat het probleem is.
Ik heb liever dat we een paar dingen goed doen, dan veel dingen maar half afkrijgen.
Wat hebben ze aan de telefoon gezegd? Ze hebben mij verteld dat de drukgroep scheef zit. Volgens hen was er ergens een bout verdwenen, die er op gelast moet worden, of moest daar een schroefgat getapt worden? Eerder schreef ik over een bout. Om dat te kunnen doen moet er een frame (of was het een aandrijfas?) los gemaakt moest worden om daar met het lasapparaat bij te kunnen. Zoiets snap ik niet, want in de garage zet je dat ding toch op een brug en dan stel je het lasapparaat toch op de vloer op?
Ik zit alleen nog met een setje onafgemaakte diagnoses. Daar zitten ook deels dure onderdelen aan vast dus we moeten niet met hagel gaan schieten. Ik zat al een tijd met een hoger verbruik en ik kan er maar niet achter komen waar dat aan ligt. Dat nieuwe voorwiellager rechts is wel merkbaar prettiger en het lijkt wat minder gefluit op te leveren, maar het gefluit is niet helemaal weg. Ik weet niet waar het vandaan komt.
De drukgroep gaan we meteen maar vervangen. Lijkt me helder.
De thermostaat is wat mij betreft ook helder. Is ook geen duur ding.
Ik denk dat de dynamo zelf niet het probleem is, maar mogelijk de vrijloop. Ik merk helemaal niets aan de dynamo namelijk. Ik weet nu wel hoe ik die vrijloop kan testen, maar heb dat niet kunnen doen. Helaas kan dat pas als dat ding er af ligt. Ik kan bij beter weer wel een keer kijken of ik dat kan doen. De accu is er nu toch uit. Dan kunnen we eventueel weer wat uitsluiten.
Van de turbo ben ik niet zeker en ik vraag me af of het wel verstandig is om die op die dag aan te pakken. Ook dat is denk ik best wel een grote klus en ik weet niet eens zeker of dat het probleem is.
Ik heb liever dat we een paar dingen goed doen, dan veel dingen maar half afkrijgen.

- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

Kijk even naar de hevel die onder het druklager in de bak zit, die tilt het lager op. Als zij zeggen dat er een bout/?? mist moet je dat kunnen zien. Je kan ook wat dasty erop doen om alles schoon te maken en dan foto's maken, dan zien we meer.
De uitdaging is natuurlijk nu echt pas begonnen.
De uitdaging is natuurlijk nu echt pas begonnen.
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.