Weet iemand een manier om in de ECO stand te rijden maar zonder start-stop (zonder de verwarming super warm te zetten
ECO stand zonder start-stop mogelijk?
Moderator: reichbus
- Frans
- 3L Buddy

- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
ECO stand zonder start-stop mogelijk?
Ik vind mijn 3L lekker rijden in de ECO stand (uitrollen en vroeg schakelen) maar het start-stop systeem ben ik minder fan van. Dit komt omdat ik op de weg naar mijn werk 95% van de tijd na het stoppen binnen 10 seconden weer aan het rijden ben. Ik heb bij het start-stop systeem meestal het gevoel dat het alleen maar extra slijtage is voor startmotor en accu en niet echt meehelpt voor een lager verbruik.
Weet iemand een manier om in de ECO stand te rijden maar zonder start-stop (zonder de verwarming super warm te zetten
)?
Alles wat rammelt heb je nog....
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

- Autotype: Overige autotypes
Re: ECO stand zonder start-stop mogelijk?
Kou en lage accu spanning.
Maar wat ik me net bedenk...
Wanneer je de kachel vol open zet, raakt de klep een microswitch die de bij-verwarming aanzet.
Wanneer dit gebeurd zal de auto niet uitvallen als het goed is..
Beeld je eens in dat die switch altijd in-gedrukt wordt.
Nadeel is dat de bij-verwarming altijd aan staat. Ook wanneer de kachel op koud staat. Maar echt veel extra temp doet hij volgens mij toch niet.
Zomaar een gedachte van me. Misschien een mogelijkheid
Maar wat ik me net bedenk...
Wanneer je de kachel vol open zet, raakt de klep een microswitch die de bij-verwarming aanzet.
Wanneer dit gebeurd zal de auto niet uitvallen als het goed is..
Beeld je eens in dat die switch altijd in-gedrukt wordt.
Nadeel is dat de bij-verwarming altijd aan staat. Ook wanneer de kachel op koud staat. Maar echt veel extra temp doet hij volgens mij toch niet.
Zomaar een gedachte van me. Misschien een mogelijkheid
- Frans
- 3L Buddy

Ja dat is inderdaad een idee, maar altijd de elektrische verwarming aan is niet echt een eco-gedachte (start-stop uitzetten ook niet maargoed).
zou het misschien mogelijk kunnen zijn iets in de ECU te doen? Of kan ik de auto laten denken dat hij stuurbekrachtiging heeft en daarom geen start-stop?
zou het misschien mogelijk kunnen zijn iets in de ECU te doen? Of kan ik de auto laten denken dat hij stuurbekrachtiging heeft en daarom geen start-stop?
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
Als je de airco aan hebt staan werkt stop-start toch ook niet? Dan moet er natuurlijk wel airco op zitten.
- Johan
- 3L Vriendenteam

Of je gaat creatief om met je EO knop.
Net voor stilstaan indrukken en gelijk weer uit bij stilstand.
Sta je eenmaal stil, valt de motor (volgens mij) niet meer af.
Net voor stilstaan indrukken en gelijk weer uit bij stilstand.
Sta je eenmaal stil, valt de motor (volgens mij) niet meer af.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Het is eenvoudiger... Voordat de motor uitvalt de pook naar links trekken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Frans
- 3L Buddy

Klopt inderdaad allemaal en dat is wat ik nu ook doe maar eigenlijk zoek ik naar een oplossing zodat ik geen extra handelingen hoef te doen.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

Ik ben aan het denken...
Geef me even 20min of zo.. moet even wat dingen na zoeken.
Geef me even 20min of zo.. moet even wat dingen na zoeken.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

Goed ik heb nagedacht.

hier zien we de ''eisen'' waaraan de auto moet voldoen voordat het startstop gebruikt kan worden.
eerste afbeelding
1 pook moet in stand E staan
2 Eco mode moet aan staan
3 minimaal 3 seconde met de voet op de rem
4 er moet een bepaalde remdruk zijn opgebouwd
5 via de abs sensor moet vast staan dat de auto stil staat
6a koelwater moet warmer zijn dan 17 graden
6b buiten temp, intake moet hoger zijn dan 0 graden
6c bijverwarming moet uit zijn
6d koplampen moeten uit zijn (sure? kan iemand dit bevestigen?)
6e dynamobelasting moet minder dan 55% zijn.
2de afbeelding.
pook moet in stand E staan
co mode moet aan staan
minimaal 3 seconde met de voet op de rem
Meer dan 4 bar aan remdruk
via de abs sensor moet vast staan dat de auto stil staat
koelwater moet warmer zijn dan 17 graden
dynamobelasting moet minder dan 55% zijn.
er van uitgaand dat 6d niet klopt.
de volgende bedachte mogelijke oplossingen..
met de pook, remdruk en abs wil je niet spelen.. dit moet gewoon met rust gelaten worden indien niet stuk is.
blijft eigenlijk alleen de nummers 6 over van de eerste afbeelding.
6a volgens mij gedachte zou je de weerstand van de tempsensor g62 vast kunnen maken op bv 15 graden. dus meet de weerstand als het water 15 graden is. en zet die weestand op de stekker aansluiting. nadeel is dat je niet meer van de auto of uitgelezen waarde kan uitgaan, die zal fixd zijn op bv 14 graden.
6b Deze zou ik met rust laten. kan zo zijn dat de motor zich anders wil gaan gedragen wanneer deze waarde permanent in de - staat. meer minder brandstof hogere toeren etc.
6c toch weer de bijverwarming. persoonlijk mijn favoriet. en als ik dit probleem had zou ik het via de bijverwarming oplossen.
Ik zou de micro-switch geactiveerd houden ( rapetape, secondelijm, door solderen etc ). Maar ik zou achter het relaiskastje de 2 60ah zekeringen van de bijverwarming er uit halen.
Bij mij bleken ze al 4 jaar stuk te zijn, dus voor mij was het geen gemis. en ook de webasto help me mee. maar dan denkt de auto dat de bijverwarming aan staat, en zou hij lekker aan moeten blijven.
6d ik twijfel of dit zo is. kan je dit controleren.. gaat de auto niet meer uit als de koplampen aan staan?
6e niks mee doen, of je moet een koelkast willen inbouwen.

hier zien we de ''eisen'' waaraan de auto moet voldoen voordat het startstop gebruikt kan worden.
eerste afbeelding
1 pook moet in stand E staan
2 Eco mode moet aan staan
3 minimaal 3 seconde met de voet op de rem
4 er moet een bepaalde remdruk zijn opgebouwd
5 via de abs sensor moet vast staan dat de auto stil staat
6a koelwater moet warmer zijn dan 17 graden
6b buiten temp, intake moet hoger zijn dan 0 graden
6c bijverwarming moet uit zijn
6d koplampen moeten uit zijn (sure? kan iemand dit bevestigen?)
6e dynamobelasting moet minder dan 55% zijn.
2de afbeelding.
pook moet in stand E staan
co mode moet aan staan
minimaal 3 seconde met de voet op de rem
Meer dan 4 bar aan remdruk
via de abs sensor moet vast staan dat de auto stil staat
koelwater moet warmer zijn dan 17 graden
dynamobelasting moet minder dan 55% zijn.
er van uitgaand dat 6d niet klopt.
de volgende bedachte mogelijke oplossingen..
met de pook, remdruk en abs wil je niet spelen.. dit moet gewoon met rust gelaten worden indien niet stuk is.
blijft eigenlijk alleen de nummers 6 over van de eerste afbeelding.
6a volgens mij gedachte zou je de weerstand van de tempsensor g62 vast kunnen maken op bv 15 graden. dus meet de weerstand als het water 15 graden is. en zet die weestand op de stekker aansluiting. nadeel is dat je niet meer van de auto of uitgelezen waarde kan uitgaan, die zal fixd zijn op bv 14 graden.
6b Deze zou ik met rust laten. kan zo zijn dat de motor zich anders wil gaan gedragen wanneer deze waarde permanent in de - staat. meer minder brandstof hogere toeren etc.
6c toch weer de bijverwarming. persoonlijk mijn favoriet. en als ik dit probleem had zou ik het via de bijverwarming oplossen.
Ik zou de micro-switch geactiveerd houden ( rapetape, secondelijm, door solderen etc ). Maar ik zou achter het relaiskastje de 2 60ah zekeringen van de bijverwarming er uit halen.
Bij mij bleken ze al 4 jaar stuk te zijn, dus voor mij was het geen gemis. en ook de webasto help me mee. maar dan denkt de auto dat de bijverwarming aan staat, en zou hij lekker aan moeten blijven.
6d ik twijfel of dit zo is. kan je dit controleren.. gaat de auto niet meer uit als de koplampen aan staan?
6e niks mee doen, of je moet een koelkast willen inbouwen.
-
WouteLLL
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
Emiel, goede systematische aanpak!
Je brengt me op een idee: dat met die temperatuursensor heeft tot gevolg dat je deze niet meer kunt uitlezen. Als je deze nu eens met een wisselrelais laat kiezen tussen de echte sensor en de weerstand die hem vervangt, zou dat geen leuke oplossing zijn? (Aangestuurd door de remlichtschakelaar)
Een wisselschakelaar kan natuurlijk ook maar het gevaar is dat deze dan altijd op de weerstand-stand blijft staan en je een probleem met de koelvloeistof temperatuur over het hoofd ziet. En mogelijk regelt de motor ook wat andere dingen hiermee af (voorgloeien?).
Je brengt me op een idee: dat met die temperatuursensor heeft tot gevolg dat je deze niet meer kunt uitlezen. Als je deze nu eens met een wisselrelais laat kiezen tussen de echte sensor en de weerstand die hem vervangt, zou dat geen leuke oplossing zijn? (Aangestuurd door de remlichtschakelaar)
Een wisselschakelaar kan natuurlijk ook maar het gevaar is dat deze dan altijd op de weerstand-stand blijft staan en je een probleem met de koelvloeistof temperatuur over het hoofd ziet. En mogelijk regelt de motor ook wat andere dingen hiermee af (voorgloeien?).
-
lupocor
- Vriendelijke ebay held

- Echte naam: cor
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
persoonlijk vind ik het rijden zonder eco stand de beste oplossing.
minder vaak schakelen dus minder slijtage.
motor koud rijd ik altijd in de tiptronic tot hij warm is (55/60 graden) dan schakel ik over naar automatisch niet eco.
ook heb je zo altijd meer vermogen indien plotseling nodig (natuurlijk heb je nog een cickdown).
minder vaak schakelen dus minder slijtage.
motor koud rijd ik altijd in de tiptronic tot hij warm is (55/60 graden) dan schakel ik over naar automatisch niet eco.
ook heb je zo altijd meer vermogen indien plotseling nodig (natuurlijk heb je nog een cickdown).
- Frans
- 3L Buddy

Bedankt Emiel!
Wat ik ga doen is het volgende:
De microswitch voor de bijverwarming overbruggen zodat de ECU denkt dat de bijverwarming altijd geactiveerd is. Dan maak ik een aparte schakelaar waarmee ik de bijverwarming daadwerkelijk aan en uit zet (zelfde effect als de zekeringen er uithalen en in zetten). Dan kan ik altijd als het erg koud is de bijverwarming nog activeren.
Start-stop werkt trouwens gewoon met de lichten aan.
Bedankt allemaal voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte!
De microswitch voor de bijverwarming overbruggen zodat de ECU denkt dat de bijverwarming altijd geactiveerd is. Dan maak ik een aparte schakelaar waarmee ik de bijverwarming daadwerkelijk aan en uit zet (zelfde effect als de zekeringen er uithalen en in zetten). Dan kan ik altijd als het erg koud is de bijverwarming nog activeren.
- Johan
- 3L Vriendenteam

Punt 5 auto moet stil staan, Klopt dit? Ik kan me herinneren dat, wanneer ik langzaam stopte, met de voet al even lichtjes op de rem, de motor al af sloeg, terwijl je auto nog reed.
Punt 6d, koplampen moeten uit zijn? Volgens mij niet hoor. Slaat gewoon af, met licht aan.
Wat ook tot een van de voorwaarden hoort is file rijden.
Als je vaak achter elkaar moet stoppen (in de file bijvoorbeeld) slaat het systeem er af en toe een stop/start over.
Punt 6d, koplampen moeten uit zijn? Volgens mij niet hoor. Slaat gewoon af, met licht aan.
Wat ook tot een van de voorwaarden hoort is file rijden.
Als je vaak achter elkaar moet stoppen (in de file bijvoorbeeld) slaat het systeem er af en toe een stop/start over.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

ja vind ik een optie. maar zou er een fysieke knop voor gebruiken. niet een wisselsysteem op basis van of je de rem intrapt.WouteLLL schreef:Emiel, goede systematische aanpak!
eens per week even de knop om, en kijken hoe de temp zich houd.
test het eerst even voordat je alles uit elkaar moet halen.. blok die switch eens. hij zit onder je kachelhuis bij de passagier, links van de benen.Frans schreef:Bedankt Emiel!
Wanneer het werkt, ga dan verder kijken. maar test het eerst eens een week zodat je zeker weet dat er niks geks met de auto gebeurd.
6d had ik al mijn twijfels over.
en 5. ach misschien vind hij 2km ook niet erg.
- atg
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: arjan
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Bij mij is het als ik mijn navigatie met de plug in de sigarettenaansteker aangesloten zit doet de stop/start het ook niet
Uiteraard in de eco-stand
Dus als de auto een stroomverbruiker ziet vervalt de functie
Maar deze opmerking heeft al vaker voor commentaar gezorgd
I've found my friends
There in my head
There in my head
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

atg schreef:Bij mij is het als ik mijn navigatie met de plug in de sigarettenaansteker aangesloten zit doet de stop/start het ook niet
pittige tom tom heb je dan.. 24 core's met HT of zo.
Maar misschien is de tom tom net de 1% die het systeem nodig heeft om niet te werken.
Dus met versterkers/koplampen etc. net 1% te weinig om te stoppen, en met tom tom dus exact goed....
- Johan
- 3L Vriendenteam

Misschien een voorwaarde die niet zo heel duidelijk naar voren komt is het totale stroomverbruik.
Er wordt in die beide bijlagen van Emiel gesproken over max.belasting dynamo 55%, misschien dat die daarop slaat.
In praktijk heb ik persoonlijk daar nooit iets van gemerkt, de stop start deed bijna altijd z'n werk.
Rekening houdende met enkele basisvoorwaarden.
Er wordt in die beide bijlagen van Emiel gesproken over max.belasting dynamo 55%, misschien dat die daarop slaat.
In praktijk heb ik persoonlijk daar nooit iets van gemerkt, de stop start deed bijna altijd z'n werk.
Rekening houdende met enkele basisvoorwaarden.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Call me Issy
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
gewoon niet rijden in ECO-stand als je je auto lief hebt ! @"uitrollen en vroeg schakelen rijdt zo lekker.."
slecht voor je bak, slecht voor de motor, slecht voor je startmotor, slecht voor je gangsteller, slecht voor je koppelings-cilinder & slecht voor je hydropomp..
kost je alleen maar centen
ik heb al een jaar geen ECO stand gereden en ik heb stuurbekrachtiging en dus geen start/stop.. en toch zet ik direct de ECO uit bij opstarten.
Weg met die troep
het is al bewezen dat dit geen stront uitmaakt in het verbruik en alleen maar problemen oplevert
slecht voor je bak, slecht voor de motor, slecht voor je startmotor, slecht voor je gangsteller, slecht voor je koppelings-cilinder & slecht voor je hydropomp..
kost je alleen maar centen
ik heb al een jaar geen ECO stand gereden en ik heb stuurbekrachtiging en dus geen start/stop.. en toch zet ik direct de ECO uit bij opstarten.
Weg met die troep
het is al bewezen dat dit geen stront uitmaakt in het verbruik en alleen maar problemen oplevert
- Johan
- 3L Vriendenteam

en om een lang verhaal kort te maken:
zo simpel als Lupo2002 het omschrijft, kan het zijn.
zo simpel als Lupo2002 het omschrijft, kan het zijn.