Ventilator alleen op stand 4

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
knoof
3L Maat
3L Maat
Echte naam: Ruud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 apr 2002
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X

Ventilator alleen op stand 4

Bericht door knoof »

Hoi,
Momenteel heb ik mijn 2e echte probleem (1e was losraken van stang tussen ruitenwissers L & R, is vervangen)
Nu doet mijn (kachel) ventilator het allen op stand 4
Ik ben al zover dat het hoogstwaarschijnlijk een regelweerstand is, waardoor de motor alleen op 12V draait (dus voluit).
Ik weet ook al waar de motor zit, namelijk onder/ achter dashboard bijrijderskant.

MIJN VRAAG: Hoe bereik ik deze motor (en weerstand)???
moet ik het hele dashboard uitbouwen of is er een mogelijkheid om het rubberachtige zachte plaat onder het dashboard te verwijderen?

WIE HEEFT ER ERVARING??? en eventuele tips?
Alvast bedankt, Ruud
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Autotype: Overige autotypes

Re: Ventilator alleen op stand 4

Bericht door Johan »

Heb je al bij de "how to's" gekeken?
En inderdaad voor 99,9% zeker de weerstand.
Naar ik heb begrepen is het geen snelle klus, en zou ik morgen ook niet aan beginnen.
knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

Idd Johan, vandaag niet en waarschijnlijk morgen ook niet. En al zeker niet als het hele dashboard eruit moet! ;) Bij de "How To's" heb ik wel het een en ander gezien, waarbij het gehele dashboard eruit moet (kastjes, airco, enz.) Niet iets specifieks over de ventilatormotor. Gister op werk snel even ook op andere fora gekeken (via google), maar net niet dat plaatje of beschrijving, waarvan ik dacht: 'Zo moet het en niet meer' ... ;)
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Brandstof: Normale diesel

Bericht door 3L-Emiel »

recht bij de passagier zit een foamplaatje.
deze kan los dan wel aan gekant bewogen worden..

zoals ik het zie moet de fan unit er uit.
reken op ongeveer een halve dag uitbouwen. (tenminste, dat is mijn tijd om een auto leeg van binnen te maken)
knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

OPGELOST!
Van de week had ik het dashboard al voor een deel los en de foamplaat los. Nadat ik de motor gevonden had toch maar verder gezocht op internet en bij een bevriende garagehouder de regelweerstand besteld. Achteraf was alleen het verwijderen van de foamplaat voldoende geweest.
De regelweerstand bevindt zich op het onderste deel van de ventilator behuizing. Deze is bevestigd met 2 parker schroeven (M6 kop) Nu de rest weer terug schroeven... ;)
Helaas geen foto kunnen nemen, daar camera het begeven heeft en telefoon uit jaar 0 is. (Wel shockproof, dat dan weer wel)
Het gaat om dit deel:
Afbeelding

PS nog een klein vraagje: Iemand een idee hoe de ontwasemings roosters te openen? Er zit in het midden een stukje plastic (afdekplaatje???) dat af en toe rammelt. Nu ik toch het een en ander los heb, kan ik wellicht kijken of ik dit stukje plastic kan vastzetten/klemmen.
Gr Ruud
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door 3L-Emiel »

Exact in het midden van de auto tegen de voorruit aan.
Ik weet dat het een dekseltje is. Volgens mij zit er een schroef onder.

Heb bij mijn vorige lupo er een papiertje tussen gezet. Daarna klaar
knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

@ Emiel<
Dat is precies wat ik bedoel, het voelt als een klepje/ dekseltje met speling en wellicht is een stukje zwart papier al voldoende :)
Had trouwens ook het lampje van de bdieningsknoppen van de vetilator vervangen, had hier iets gelezen over rubber fietsbandventiel met tangetjes... , maar een stukje dikkere slang werkt nog beter.
Druk de slang op het "rijstkorrel" lampje en trek het met lampje weer terug ... ;)
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Mooi dat het opgelost is man, en nu weten wij ook hoe je dit fixt
Wat is het bestelnummer van de regelweerstand, dan voeg ik hem toe aan de onderdelenlijst
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

WEER DEFECT !!! :evil:
Net 2 daagjes kunnen genieten van een werkende ventilator op standje 2 en vandaag bij het wegrijden bij de supermarkt: DOOD
Nog eens wat fora op internet bezocht en (ongeacht merk of type) Waarschijnlijk een motor die kapot aan het gaan is (te veel draaiweerstand in lagers)
Ik moet toegeven dat ik soms wel het idee heb dat er iets niet helemaal goed loopt. (piepjes en rateltjes)
Ik had een deel van het dashboard al los en vandaag maar eens gekeken hoe verder:
Ik ben eerklijk gezegd geneigd om te zeggen: Wat een KNULLIGE constructie! het lijkt wel of middenconsol en onderrand dashboard(bijrijderskant) een geheel is Bestuurdeskant met moeite wel weg gekregen...

Zal je zien: is ook de motor van onderaf te vervangen ;)
Wat ook gek is: zonder stekker in regelweerstand doet de motor het ook op stand 4. Wellicht een soort veiligheid, zodat de ontwaseming toch blijft functioneren bij dit soort problemen.

@ Foppe: de weerstand is besteld bij Rijsbergen (Alphen a/d Rijn) op doos staat: VAG733.84.200 is dit wat je bedoelt?
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door foppe »

nee ik bedoel meer zoiets als : 1J0819022A

ziet ie er zo uit? https://www.google.nl/search?q=1J0+819+022+A.&rlz=1C1ASUT_nlNL495NL495&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FovVU6CyLMnNOMSNgbgP&ved=0CCIQsAQ&biw=1745&bih=875#q=1J0819022A&tbm=isch&imgdii=_

Overigens herinnert dit mij aan dat dit kwaaltje ook vaak bij wasmachines voorkomt. De koolborstels raken versleten en dan krijg je vonkoverslag, waar de elektronica niet tegenkan. Dan zet je er een nieuwe elektronica in, terwijl de motor (of koolborstels) de oorzaak van het probleem is.

Of het bij jou de koolborstels zijn, of dat het alleen te zwaar lopen is, geen idee, maar ik neig nu te zeggen dat als de regelweerstand stuk gaat, dat je dan zeker moet overwegen om de ventilator (motor) ook meteen te vernieuwen.

knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

Vanmiddag de ventilator eruit gehaald en vervangen door een nieuwe.
(@Foppe: helaas geen bestelnummer voorhanden, wil nog wel een passende afbeelding erbij zoeken.)

Om de ventilator motor eruit te halen, moest eerst het kapje met de regelweerstand er weer af. Daarna is het in theorie (denk ik) mogelijk om de motor met "draaitrommel" , welke het meest lijkt op een tredmolen voor de hamsters, verticaal naar beneden te trekken. Gelukkig had ik het onderste deel van het dashboard nog los zitten, zodat ik enigszins kon kijken wat ik deed en een handje helpen. Ook het loshalen van de stekker heb ik gedaan, toen de ventilator nog op z'n plaats in situ was. Nieuwe motor heb ik aangesloten en getest (stand 4 = UITKIJKEN voor vingers!) Daarna nieuwe regelweerstand erbij: Liep weer soepel op 4 standen.
Vervolgens de "voorplaat" met motor en ventilator weer netjes op z'n plaats geschoven. Wederom blij dat dashboard iets weggebogen kon worden. De achterwand moet namelijk precies in het riggeltje van de rest van de behuizing vallen! De ventilator unit had de neiging om er weer uit te zakken, maar als de onderplaat met regelweerstand er weer op zit, houdt deze de plaat met motor netjes op z'n plaats.
Alles werkt weer, maar dashboard laat ik voor de zekerheid nog even open ;)

De oude motor leek eigenlijk nog wel goed... Liep niet overdreven zwaar (aldus de monteur) Koolborstels, wat eigenlijk meer staafjes zijn, waren ook nog niet op. De veren, waarmee de koolborstels op hun plaats gedrukt worden functioneerde ook nog...
Echter de plaatjes op de as vertoonden enige slijtage. Er is duidelijk een groef te zien, waar de koolborstels raken. Waarschijnlijk is de slijtage dusdanig groot dat dit inderdaad tot ontregeling van de weerstand geleid heeft.

En nu maar hopen dat de ventilator blijft functioneren ;)
(plaatje volgt)
knoof
3L Maat
3L Maat

Bericht door knoof »

foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door foppe »

Mooi man ik voeg hem toe aan de onderdelenlijst.
Toevallig was ik vanmiddag net bij David, en hij was net bezig met een reparatie van de regelweerstand en ventilator voor een klant van hem. Dit spul heeft ie tegenwoordig allemaal op voorraad. Daar zag ik wat je bedoelde met het uitschuiven en vervangen van dit allemaal. Als je weet waar het zit, is de klus zo gedaan inderdaad.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”