De meesten zullen mij al kennen, maar toch nog even een intro topic hier. Ik ben steevo, in het echt genaamd Stevie, 29 jaar. Ik kom uit Bergen op Zoom en rijd sinds Juni 2012 in een handgeschakelde reflexsilver 3L.
Foto’s van net na de aankoop

In het dagelijks leven ben ik sales manager bij een bedrijf uit Zierikzee actief in de olie en gas industrie. Mijn vader heeft ook een 3L in dezelfde kleur en samen zijn we regelmatig in de weer met de lupo’s.
Foto’ van de twee Lupo’s

De Lupo was mijn dagelijks vervoer tot in een lease auto kreeg. Dus voor het woon-werk verkeer verplaats ik mij in een spierwitte Kia Optima Hybrid. De Lupo word voorval s’avonds gereden door mijn vriendin die Zumba lessen geeft en daarnaast pak ik zelf nog regelmatig de Lupo ipv de Kia voor een ritje werk of lekker cruisen in het weekend.
Ik heb mijn 3L particulier gekocht vlakbij Leeuwarden. Hij was door de verkoper zelf naar Nederland gehaald uit Duitsland en vanwege terugkerende problemen omgebouwd naar handschakel. Dit is door de eigenaar zelf gedaan daar hij ook VW monteur was.
Ik heb de auto gekocht met +/- 207.XXX km en de huidige stand is 247.XXX. Km stand is nagekeken en is logisch.
De auto is uit 2001 met serie nummer 98. De volgende opties en codes zitten erop:
B0A = Component parts set without country-specific design requirement
C5D = Alloy wheels 9.5J x 20
G0P = Automated shift gearbox (ASG/DS) (five-speed)
H2R = Tires 155/35 R19 96Y xl
J0R = Battery 380 A (80 Ah)
MA7 = 3-cyl. turbo diesel engine 1.2 L/45 kW TDI pump-jet injection system base engine is T4A
1AC = Anti-lock brake system (ABS)
1G0 = Without spare wheel
2PY = Steering wheel for air bag system (RoW) (lightweight design)
1NL = Covers for alloy wheels
5RQ = Right exterior mirror: convex
5SL = Left exterior mirror: aspherical
T4A = 3-cylinder diesel engine 1.2 L unit 045.C (aluminum)
3U1 = Foldable trunk cover
8AS = Radio "alpha Europa"
8GD = Alternator 90A
8L3 = Roof antenna
1KR = Lightweight drum brakes, rear
1ZB = Disc brake, front
0GR = Emission standard EU3 D4
In de loop van de tijd zijn er wel een aantal veranderingen en onderhoudsmatige dingen gebeurd in samenwerking met diverse clubleden.
Een overzichtje:
Vervangen onderdelen/ gedaan onderhoud:
- Voorbanden vervangen door Falken SN-831 ENASAVE (vrij van fossiele brandstoffen geproduceerd en verlaagde rolweerstand)
- Brandstof pomp vervangen
- Brandstof systeem schoongemaakt
- Kleppendeksel pakking vervangen
- VW logo velg dopjes
- Brandstof filter diverse keren vervangen
- Interieur filter vervangen
- Relais 109 vervangen
- Knipperlicht schakelaar vervangen
- Kleppendeksel bout opnieuw getapt
- EGR systeem gereinigd
- Wiellager rechtsvoor vervangen
- Interieur en stoelen gereinigd diverse keren
- Ruitenwisser hendel vervangen (versleten)
- Distributieriem, spanrollen , waterpomp en multiriem vervangen bij 257k
- Thermostaat vervangen bij 26k - nu weer netjes op 93 graden bij vol last
- Verstuivers gereinigd bij 264k - walmen bij stationair verholpen
- Nieuwe achterlagers bij 268k
- Nieuwe Falken Enasave banden bij 269
- Aanrijding bij 270k - schade pass kant hoek - nieuw front, bumper, spatbord, koplampen
- Schone turbo en spruitstuk bij 270k - oude turbo gaf olie door de lagers
- Free flow uitlaat bij 272k - zodat de nieuwe turbo lekker zn flow kwijt kan
Modificaties:
- Handgeschakeld
- Bodemplaats geplaatst
- Dashboard kastje en type II bekerhouders
- Aftermarket Xenon
- Heldere knipperlicht units
- Pioneer headunit met DAB+ radio
- Centrale vergrendeling incl kofferbak
- Mistlampen OEM aangesloten
- Klapraampjes incl. tint
- Eagle cruise control
- Brillenfach
- Dakdragers incl fietsenrek (verkocht)
- Mattenset incl 3L logo
- Vortex generators op het dak (verwijderd)
- Veerpoot kapjes in de motorruimte
- Foppe OBd reader geinstalleerd
- Seat Arose hendel geinstalleerd tbv de Obd reader
- Seat Arosa tellerkap geinstalleerd tbv de Obd reader
- Wisser armen in kleur auto --> vervangen door GTI wissers
- Alu achterklep met FSI spoiler
- Sleepoog kapje achterbumper gemonteerd
- Achterklep en zijruimtes bij achterbank geisoleerd
- Nieuwe speakers en tweeters
Problemen die zich hebben voorgedaan in chronologische volgorde:
Noodloop
Dit is vlak na de aankoop een paar keer gebeurd. Na twee maanden stevig doorrijden was het weg. Waarschijnlijk veroorzaakt door vastzittende schoepenverstelling als gevolg van dagelijks langzaam rijden door vorige eigenaar. (zelf verholpen)
Slecht starten, stotteren en uitvallen na 5 minuten rijden
Bacterie groei in het brandstof systeem
Dit had met elkaar te maken. Auto is naar Bakker Autotechniek gegaan en is daar helemaal geflushed nadat bij de inspectie van de tank naar voren was gekomen dat alles onder de bacterien en smurrie zat. Daarna is het probleem minder geworden en na het monteren van een nieuwe brandstofpomp helemaal verholpen. Af en toe wilt hij nog iets langer nodig hebben om te starten na een paar dagen stilgestaan te hebben, omdat er dan opnieuw brandstof moet worden aangezogen. Dit zal tzt verholpen worden met een nieuw vlotter mechaniek. (in samenwerking met Pim en Bakker Autotechniek)

Centrale vergrendelings problemen
Duw/trek stangen waren verbogen, waardoor de actuators dubbele signalen kregen (open-dicht). Alles afgesteld en werkt nu weer ok. (zelf verholpen)
Lekkende kleppen deksel pakking
Veroorzaakt in eerste instantie door een afgebroken hoekbout op de deksel. Door Bakker opnieuw getapt. Echter ipv een originele pakking is er vloeibare rotzooi gebruikt wat nog steeds voor lekkage zorgde. Na schoonmaken en montage goede pakking + juiste aanhaal momenten en aandraai volgorde van alle bouten is dit verholpen. Tevens ook gelijk de distributie riem nagekeken. (in samenwerking met Msstona)

Meldingen, niet werkende meters en brandende lampjes in de tellerunit
Na lang zoeken door Lupo Sam veroorzaakt door een breuk ergens in de kabelboom. Zekering 11 kreeg geen stroom. Deze is nu doorgelust en alles werkt weer naar behoren. Opzoeken breuk in boom is niet mogelijk. (verholpen door Lupo Sam)
Overzicht
Om de intro compleet te maken hierbij een overzicht in foto’s van de auto, de opties, interieur en details:
Mooiste foto, gemaakt tijdens de BB meeting op de snelweg bij Antwerpen

Interieur met dashboard kastje en bekerhouders

Eagle CC ingebouwd

Sleuteten op de oprit

Klapraampjes inbouwen, oldschool manier

Arosa kap en Obd reader

EGR afgedopt