Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Moderator: reichbus
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Daar sta je dan, in de ochtendspits, de enige weg de woonwijk uit te blokkeren.
Op 1/3e van de rotonde was het KRAK..
.. mijn wiel rechtsvoor blokkeerde, maar voelde ook in het stuur direct dat mijn wiel afgebroken was.
Op 2/3e van de rontonde kwam ik tot stilstand.
Nog samen met een voorbijganger geprobeerd de auto weg te duwen, maar niet gelukt.
Zat geen beweging in de luup zonder hem op te tillen.
Dus ik stond daar eerst een uur alleen het verkeer te regelen.
ANWB luistert helaas niet naar particulieren, dus als ik vraag om direct een berger/lepelwagen te sturen dan doen ze dat niet.
Dus toen de monteur (monteuze ) er was konden we nog een uur wachten op een lepel wagen...
Auto opgekrikt, toen gezien dat het wiel gewoon compleet afgebroken is
Het wiel zat nog vast aan de naaf, met de schijfrem er tussen, maar de naaf zelf is gebroken en het wiellager ook gewoon compleet in 2-en
Ik heb geluk dat mijn wiel er niet compleet af lag. Het enige wat de lupo omhoog hield was de remklauw die op mijn schijfrem lag. De remschijf zat dus nog tussen de blokken geklemd. Anders had ik veel meer schade gehad.
De borgmoer van de aandrijfas ontbreekt compleet, dus ik heb sterk het vermoeden dat daar de oorzaak ligt.
Om de Lupo te kunnen vervoeren is het wiel er weer op gezet en heel strak aan de draagarm vast gebonden.
Met het gewicht op het wiel, op de bergwagen, stond de hele auto eigenlijk gewoon weer met de remklauw op de schijf,.. maar we moesten toch wat.
Gelukkig dacht de berger goed mee.
Hij vertelde dat als rijkswaterstaat komt wanneer je langs de snelweg staat, ze gewoon zonder wiel de auto over de voorbumper de auto ambulance op hadden getrokken...
Totaal 2,5 uur gestaan. Gelukkig net op tijd weg voor de regen
Toen auto 200 meter verder gesleept naar mijn huis, waar hij nu wacht op een paar nieuwe fusee's.
Ben nu op zoek naar Ibiza Cupra 6k of 6k2 fusee's
4 x 100, met 288 mm schijven.
Weet iemand of de TDI's ook de 288 mm schijven hebben? Of zijn dat de 280 mm (met vaste remankers..)
Op 1/3e van de rotonde was het KRAK..
.. mijn wiel rechtsvoor blokkeerde, maar voelde ook in het stuur direct dat mijn wiel afgebroken was.
Op 2/3e van de rontonde kwam ik tot stilstand.
Nog samen met een voorbijganger geprobeerd de auto weg te duwen, maar niet gelukt.
Zat geen beweging in de luup zonder hem op te tillen.
Dus ik stond daar eerst een uur alleen het verkeer te regelen.
ANWB luistert helaas niet naar particulieren, dus als ik vraag om direct een berger/lepelwagen te sturen dan doen ze dat niet.
Dus toen de monteur (monteuze ) er was konden we nog een uur wachten op een lepel wagen...
Auto opgekrikt, toen gezien dat het wiel gewoon compleet afgebroken is
Het wiel zat nog vast aan de naaf, met de schijfrem er tussen, maar de naaf zelf is gebroken en het wiellager ook gewoon compleet in 2-en
Ik heb geluk dat mijn wiel er niet compleet af lag. Het enige wat de lupo omhoog hield was de remklauw die op mijn schijfrem lag. De remschijf zat dus nog tussen de blokken geklemd. Anders had ik veel meer schade gehad.
De borgmoer van de aandrijfas ontbreekt compleet, dus ik heb sterk het vermoeden dat daar de oorzaak ligt.
Om de Lupo te kunnen vervoeren is het wiel er weer op gezet en heel strak aan de draagarm vast gebonden.
Met het gewicht op het wiel, op de bergwagen, stond de hele auto eigenlijk gewoon weer met de remklauw op de schijf,.. maar we moesten toch wat.
Gelukkig dacht de berger goed mee.
Hij vertelde dat als rijkswaterstaat komt wanneer je langs de snelweg staat, ze gewoon zonder wiel de auto over de voorbumper de auto ambulance op hadden getrokken...
Totaal 2,5 uur gestaan. Gelukkig net op tijd weg voor de regen
Toen auto 200 meter verder gesleept naar mijn huis, waar hij nu wacht op een paar nieuwe fusee's.
Ben nu op zoek naar Ibiza Cupra 6k of 6k2 fusee's
4 x 100, met 288 mm schijven.
Weet iemand of de TDI's ook de 288 mm schijven hebben? Of zijn dat de 280 mm (met vaste remankers..)
Laatst gewijzigd door Cuprani op 31 jul 2015, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Oeps.... wel mazzel voor je dat het 200 meter van je huis gebeurde en niet ergens op een klaverblad met tempo 100.
Sterkte met repareren!
Sterkte met repareren!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Ja precies, had inderdaad ook met 80 km/h op het klaverblad kunnen gebeuren... Dan had ik de complete Lupo denk ik wel af kunnen schrijven.
Nu alleen nieuwe fusee's, wiellagers, remschijven, remklauwen en blokken.
Hoop dat mijn aandrijfas geen opdonder heeft gehad, maar dat merk ik snel genoeg als de boel weer in elkaar zit.
Als ik gebonk hoor of trillingen heb achteraf dan wordt die uiteraard ook vernieuwd.
Nu alleen nieuwe fusee's, wiellagers, remschijven, remklauwen en blokken.
Hoop dat mijn aandrijfas geen opdonder heeft gehad, maar dat merk ik snel genoeg als de boel weer in elkaar zit.
Als ik gebonk hoor of trillingen heb achteraf dan wordt die uiteraard ook vernieuwd.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Dit is gewoon geluk bij een ongeluk, het zal je maar gebeuren met 120km p/u op een drukke snelweg
ik weet niet waar de fout ligt maar ik zou de andere wiel ook maar meteen checken maat!
ik weet niet waar de fout ligt maar ik zou de andere wiel ook maar meteen checken maat!
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Pas mijn bak laten reviseren. Daarna nog auto uit laten lijnen.
Ik weet alleen niet of het revisie bedrijf uberhaupt de aandrijfassen wel los heeft gehad van de fusee's...
Misschien is het al voldoende als deze enkel op de bak los worden gehaald.
Ik kan en wil dus ook niet gelijk iemand anders de schuld geven...
Ik had alleen geen normale borgmoer gevonden voor de aandrijfas (zo'n kroonmoer waar je normaal een splitpen doorheen doet)
Wat ik wel vond is een soort blikken moer.
Als iemand dat als borging voor de aandrijfas heeft gebruikt dat verbaas ik mij dat dit niet eerder is gebeurd.
Maar uiteraard worden beide fusee's vervangen omdat ik direct grotere remmen wil, dus die andere kant komt ook wel goed..
Ik weet alleen niet of het revisie bedrijf uberhaupt de aandrijfassen wel los heeft gehad van de fusee's...
Misschien is het al voldoende als deze enkel op de bak los worden gehaald.
Ik kan en wil dus ook niet gelijk iemand anders de schuld geven...
Ik had alleen geen normale borgmoer gevonden voor de aandrijfas (zo'n kroonmoer waar je normaal een splitpen doorheen doet)
Wat ik wel vond is een soort blikken moer.
Als iemand dat als borging voor de aandrijfas heeft gebruikt dat verbaas ik mij dat dit niet eerder is gebeurd.
Maar uiteraard worden beide fusee's vervangen omdat ik direct grotere remmen wil, dus die andere kant komt ook wel goed..
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Jeetje Nils,
heb jij effe mazzel zeg, of eh, een geluk bij een ongeluk.
heb jij effe mazzel zeg, of eh, een geluk bij een ongeluk.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
De fout ligt niet aan de blikken moer, maar aan de lager wat doormidden is gebroken, die is ook zo verrot als ik weet niet wat maar zelfs dan mag ie niet doormidden breken.. heb je al die tijd geen gejank/gehuil geluiden gehoord (heb er nu ook last van dus ook tijd om me lager te vervangen)
Kan aan de spacers liggen? die net even wat meer druk uitoefenen op de lagers als normaal (hadden we een keer over gehad!)
Kan aan de spacers liggen? die net even wat meer druk uitoefenen op de lagers als normaal (hadden we een keer over gehad!)
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Hier zie je trouwens die "blikken" moer die ik bedoel onderop de foto, links van de schijfrem.
Die moer met flens zeg maar..
Geen idee waar die vandaan komt, en omdat ik geen kroonmoer gevonden heb vrees ik dat mijn aandrijfas daarmee vast zat..
Maar auto is laatste tijd vaak nagekeken. Wiellagers waren echt nog goed en maakte zeker geen herrie.
Na mijn bak revisie reed de auto als een zonnetje eigenlijk..
Ik heb geen spacers op de auto. Velgen zijn wel breder, en ET waarde is kleiner.
Daardoor heeft de boel zeker meer te lijden..
Ben ook best een sportieve rijder, dus dat telt natuurlijk allemaal mee..
Die moer met flens zeg maar..
Geen idee waar die vandaan komt, en omdat ik geen kroonmoer gevonden heb vrees ik dat mijn aandrijfas daarmee vast zat..
Maar auto is laatste tijd vaak nagekeken. Wiellagers waren echt nog goed en maakte zeker geen herrie.
Na mijn bak revisie reed de auto als een zonnetje eigenlijk..
Ik heb geen spacers op de auto. Velgen zijn wel breder, en ET waarde is kleiner.
Daardoor heeft de boel zeker meer te lijden..
Ben ook best een sportieve rijder, dus dat telt natuurlijk allemaal mee..
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
de blikken moer is gewoon met kracht eruit gerukt omdat je lager doormidden is gebroken, aan de aandrijfas te zien zit deze nog perfect in de resterende lager
want als het aan de blikken moer zou liggen dan hoort enkel de aandrijf as los te komen en zou je gebonk moeten horen omdat dan de aandrijfas eruit ligt , je wielen, remmen en stuur gedrag zouden gewoon nog functioneren.. je zou dus enkel vermogen verlies hebben
Maar zelfs dan.. de aandrijf as kan nooit helemaal uit de lager glijden zonder de moer..
want als het aan de blikken moer zou liggen dan hoort enkel de aandrijf as los te komen en zou je gebonk moeten horen omdat dan de aandrijfas eruit ligt , je wielen, remmen en stuur gedrag zouden gewoon nog functioneren.. je zou dus enkel vermogen verlies hebben
Maar zelfs dan.. de aandrijf as kan nooit helemaal uit de lager glijden zonder de moer..
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken op de rotonde > Nwe fusee's
Ondertussen in Etka gevonden dat de aandrijfas origineel wel gewoon met die plaatmoer vast hoort te zitten.
Plaatmoer M16 x 1.5, origineel onderdeelnummer 6E0 407 395 A
Als ik vervolgens kijk wat er origineel op een Seat Ibiza Cupra zit voor de borging van de aandrijfas dan is dat een zeskant borgmoet M20x1,5...
Wat ik mij dan direct afvraag is of mijn 3L aandrijfas qua dikte ed dan wel in de naaf past van een Seat Ibiza Cupra...
Ik heb exact deze conversie ook al een keer gedaan bij mijn Seat Arosa 1.4 TDI..
..maar het verschil daarmee is wel de Arosa ook een M20x1,5mm borgmoer voor de aandrijfas had.
Dus wie heeft er ervaring met voorrem conversie op de 3L, en gaat dit zonder meer passen?
Plaatmoer M16 x 1.5, origineel onderdeelnummer 6E0 407 395 A
Als ik vervolgens kijk wat er origineel op een Seat Ibiza Cupra zit voor de borging van de aandrijfas dan is dat een zeskant borgmoet M20x1,5...
Wat ik mij dan direct afvraag is of mijn 3L aandrijfas qua dikte ed dan wel in de naaf past van een Seat Ibiza Cupra...
Ik heb exact deze conversie ook al een keer gedaan bij mijn Seat Arosa 1.4 TDI..
..maar het verschil daarmee is wel de Arosa ook een M20x1,5mm borgmoer voor de aandrijfas had.
Dus wie heeft er ervaring met voorrem conversie op de 3L, en gaat dit zonder meer passen?
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Wiel afgebroken > Wie kan mij adviseren over fusee's?
Ik heb een Cupra naven setje op het oog.
Niemand die weet of de 3L aandrijfassen hierin zomaar passen?
Niemand die weet of de 3L aandrijfassen hierin zomaar passen?
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Gister 2 cupra fusee's, met remklauwen, ABS sensoren enz gevonden
Dit had ik op de Arosa ook gemonteerd zonder problemen.
Blijkt dat de Lupo 3L aandrijfas toch dunner is en het niet gaat passen.
De Ibiza en Arosa hebbem 22 tanden op de aandrijfas
De 3L heeft 20 tanden....
..ik geloof niet dat dat goed gaat.
Hele zootje weer geannuleerd, maar wat nu? Welke voorrem conversie is er wel mogelijk?
Wat kan ik doen om hem beter te laten remmen? (zonder achter schijven te monteren, moet nu voor eerst oplossen)
Uiteraard is alles mogelijk, maar moet wel betaalbaar blijven. Die Cupra fusee's hadden mij bijvoorbeeld 150 euro gekost..
Dit had ik op de Arosa ook gemonteerd zonder problemen.
Blijkt dat de Lupo 3L aandrijfas toch dunner is en het niet gaat passen.
De Ibiza en Arosa hebbem 22 tanden op de aandrijfas
De 3L heeft 20 tanden....
..ik geloof niet dat dat goed gaat.
Hele zootje weer geannuleerd, maar wat nu? Welke voorrem conversie is er wel mogelijk?
Wat kan ik doen om hem beter te laten remmen? (zonder achter schijven te monteren, moet nu voor eerst oplossen)
Uiteraard is alles mogelijk, maar moet wel betaalbaar blijven. Die Cupra fusee's hadden mij bijvoorbeeld 150 euro gekost..
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
FSI remmerij (105PK) gebruiken? weet niet of dit 1 op 1 past op een 3L en anders het hele zooitje (naaf + fusee) overzetten.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
De aandrijfas van een FSI heeft ook 22 tanden, dus die gaan ook niet passen.
Als die hadden gepast hadden de Cupra fusee's ook gepast waarschijnlijk.
Als die hadden gepast hadden de Cupra fusee's ook gepast waarschijnlijk.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
en de FSI remmerij? past die wel 1 op 1 op een 3L fusee?
Zo niet dan kun je nog altijd een 3L naaf/lager persen in de fusee van een FSI. De diameter van een FSI en die van een 3L lager zijn hetzelfde als ik zo even snel kijk op auto onderdelen sites
Zo niet dan kun je nog altijd een 3L naaf/lager persen in de fusee van een FSI. De diameter van een FSI en die van een 3L lager zijn hetzelfde als ik zo even snel kijk op auto onderdelen sites
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Dus:
Fusee FSI >> Naaf 3L >> Lager FSI >>>>>> Remerij FSI
Fusee FSI >> Naaf 3L >> Lager FSI >>>>>> Remerij FSI
Laatst gewijzigd door Lupo2002 op 31 jul 2015, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Gaat denk ik niet werken. Ik heb ABS, ook dat is anders.
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Even wat facts onder elkaar
De schijfrem van de 3L is 239 x 15 mm
Hier de specificaties van de homokineet (buitenste deel van de aandrijfas) van een 3L
schroefdraadmaat (borgring): M16x1,5
buitenvertanding: 20 mm
binnenvertanding: 26 mm
Van alle overige fusee's kom ik uit op een homokineet met de volgende maten:
Schroefdraadmaat (borgring): M20x1,5
buitenvertanding: 22 mm
binnenvertanding: 30 mm
Ofterwel... een ander fusee compleet overzetten gaat niet werken met mijn aandrijfassen.
Het had nog mogelijk geweest als ik de homokineet over had kunnen zetten, maar ook dat kan niet omdat de ene een binnenvertanding heeft van 26 en de andere van 30.
Dan hou ik over de optie, een ander fusee, met daarin mijn naaf.
Dit is mijn naaf, met lager van de 3L, de ABS sensor zit in het lager.
Buitendiameter 118 mm
Breedte 80 mm
Binnen diameter 20 mm
Dit is een Seat Ibiza Cupra / Lupo GTI fusee
Zoals je ziet met een ABS ring, ipv een magneet in het lager zelf. Ik verwacht al dat dit alleen niet uitwisselbaar is.
Maar ik wil best mijn ABS opofferen voor grotere remmen.
Kijk je echter naar het lager van een Lupo GTI / Ibiza Cupra dan heeft deze een buiten diameter (dus diameter van het fusee gat) van 66 mm, en een binnen diameter (voor de naaf) van 35 mm.
De Lupo 3L heeft een naaf diameter van 65 mm (dus mijn wiellager past niet in dit fusee).
De diameter van mijn naaf is 35 mm.
Deze zou dus moeten passen, qua diameter dan.
Echter ziet mijn naaf er verder compleet anders uit.
Ik ben dus bang dat deze anders in het wiellager komt te liggen. En als de bevestiging van de schijfrem daardoor verder naar binnen of naar buiten komt, kom je met je schijfrem niet goed uit in de klauw.
Ik ben dus bang dat het een doodlopend spoor is.
De schijfrem van de 3L is 239 x 15 mm
Hier de specificaties van de homokineet (buitenste deel van de aandrijfas) van een 3L
schroefdraadmaat (borgring): M16x1,5
buitenvertanding: 20 mm
binnenvertanding: 26 mm
Van alle overige fusee's kom ik uit op een homokineet met de volgende maten:
Schroefdraadmaat (borgring): M20x1,5
buitenvertanding: 22 mm
binnenvertanding: 30 mm
Ofterwel... een ander fusee compleet overzetten gaat niet werken met mijn aandrijfassen.
Het had nog mogelijk geweest als ik de homokineet over had kunnen zetten, maar ook dat kan niet omdat de ene een binnenvertanding heeft van 26 en de andere van 30.
Dan hou ik over de optie, een ander fusee, met daarin mijn naaf.
Dit is mijn naaf, met lager van de 3L, de ABS sensor zit in het lager.
Buitendiameter 118 mm
Breedte 80 mm
Binnen diameter 20 mm
Dit is een Seat Ibiza Cupra / Lupo GTI fusee
Zoals je ziet met een ABS ring, ipv een magneet in het lager zelf. Ik verwacht al dat dit alleen niet uitwisselbaar is.
Maar ik wil best mijn ABS opofferen voor grotere remmen.
Kijk je echter naar het lager van een Lupo GTI / Ibiza Cupra dan heeft deze een buiten diameter (dus diameter van het fusee gat) van 66 mm, en een binnen diameter (voor de naaf) van 35 mm.
De Lupo 3L heeft een naaf diameter van 65 mm (dus mijn wiellager past niet in dit fusee).
De diameter van mijn naaf is 35 mm.
Deze zou dus moeten passen, qua diameter dan.
Echter ziet mijn naaf er verder compleet anders uit.
Ik ben dus bang dat deze anders in het wiellager komt te liggen. En als de bevestiging van de schijfrem daardoor verder naar binnen of naar buiten komt, kom je met je schijfrem niet goed uit in de klauw.
Ik ben dus bang dat het een doodlopend spoor is.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Dit is een wielnaaf van een 3L, zie eerlijk gezegd niet veel verschil met de foto van de Cupra naaf, het is het proberen waard en ja dan heb je geen ABS meer// ik weet alleen niet wat die 3 kruiskopjes doen in de naaf bij de Cupra?
Foto marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Foto marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
- Echte naam: Nils
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 20 dec 2001
- Kilometerstand: 170.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Betere voorremmen, wat is er mogelijk?
Het verschil is de ABS ring.
Maar een 3L naaf is niet los te krijgen en niet te demonteren van het lager.
Ik wil morgen bij een sloop even een 3L aandrijfas in een Cupra fusee passen.
Daarom zoek ik alleen nog een (defecte ) 3L as (of eentje te leen..)
Maar een 3L naaf is niet los te krijgen en niet te demonteren van het lager.
Ik wil morgen bij een sloop even een 3L aandrijfas in een Cupra fusee passen.
Daarom zoek ik alleen nog een (defecte ) 3L as (of eentje te leen..)