Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door NicoTDI »

Aantal dagen geleden had ik het hier over met een vriend van mijn, vandaag en dag rijden de jongere toch allemaal in een auto die minder weegt dan 1050kg dit natuurlijk om de belasting kosten te drukken. Meestal al helemaal uitgekleed van veiligheidsopties zoals ABS, airbags enzovoorts. Zelfs dan rijden ze al kleine autotjes die maar net betaalbaar zijn mede dankzij de torenhoge verzekering.

Maar over 10 jaar. Wat gaan ze rijden? De nog kleinere C1, up!, citygo, mii, Aygo en 107 van nu? Ook lijken auto's hedendaags iets meer waarde te behouden dan voorheen, maar dat kan enkel mijn verbeelding zijn.

Wat verwachten jullie zelf in 2024 over dit?
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Willemvee »

Of niks meer misschien wel. Behalve dan een scooter of zo. Er is inderdaad een enorme verschuiving op de markt. Er zijn in Nederland afgelopen jaar 25% minder caravans verkocht. Reden is dat mensen niet langer het hele jaar met een trekwagen willen rijden, maar voor een kleinere auto kiezen. Dan maar geen caravan meer.
Wat auto's waard blijven verschuift daarmee ook natuurlijk.
Ik benijd de jeugd niet wat dat betreft. Ik ben nog van de generatie waar heel veel goedkope auto's waren te vinden (2CV als top-voorbeeld) die dan ook nog eens goedkoop in verbruik waren. Nu is goedkoop in tweedehands aanschaf duur in brandstof lijkt het, en goedkoop in brandstof duur in tweedehands aanschaf.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Bresjee99 »

Willemvee schreef: Nu is goedkoop in tweedehands aanschaf duur in brandstof lijkt het, en goedkoop in brandstof duur in tweedehands aanschaf.
Dit vooral, je koopt prima oudere auto's met alles erop en eraan voor prikkies. Maar dan wel of dikke diesels (1250kg plus) of met een enorme benzine verbruiker. Zuinigere auto's zijn veel duurder in prijs.

Vriend van me heeft een 2002 V70 TDi gekocht onlangs voor 1/4e van de prijs van mijn Lupo 3L. Verschil;

Ik betaal 50 euro mrb per maand en hij 114.
Ik rijd 1 op 27 hij 1 op 14 als ie z'n best doet.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Wolf »

Ja goeie vraag. Ik vind bijvoorbeeld een Volvo S60 een mooie en fijne auto (D5), maar omdat ik er alleen in zit door de week zonde van het geld. In aanschaf zijn ze echt goedkoop inmiddels. Onderhoud bij de dealer is natuurlijk wat minder...

Over 10jaar zal het bij jongeren net zo zijn als nu. De ene geeft veel geld uit aan een dure Golf GTI of BMW 3 serie en de ander koopt een 25 jaar oude Suzuki alto. Over 10jaar zal de diesel en de benzine nog duurder zijn. Over 10jaar zijn de jongeren wellicht wat meer op elektrische auto's gericht, dan wij nu. De e-up is dan wellicht een betaalbare auto of de nieuwe bmw I3. In een Prius wil je nu al niet graag gezien worden. Jongeren over 10 jaar waarschijnlijk ook niet.

De Polo's en Up!'s van nu blijven natuurlijk ook leuke auto's ook om over 10 jaar een beetje te tjoenen.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door lupocor »

als ik nu om mij heen kijk dan zijn er inderdaad veel jongeren die een kleine auto rijden.
meestal is dat dan een c1 een 107 een twingo een ka.
dat zijn dan meestal jongeren die geen verstand van auto's hebben en dus zelf niet kunnen sleutelen.
de wel sleutelende jongeren kopen vaak een auto waarvoor veel dingen te verkrijgen zijn om hem op te leuken
naar hun zin.
dus vw golf,polo,lupo enz.
Gebruikersavatar
knoof
3L Maat
3L Maat
Berichten: 131
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21:59
Echte naam: Ruud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 apr 2002
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door knoof »

Lijkt mij toch moeilijk te voorspellen.
I : Er zal inderdaad een groep zijn die zich aangetrokken blijft voelen tot de VW GTI, SEAT, BMW.
II: Een andere groep zal gewoon kijken wat op dat moment goedkope auto's in aanschaf zijn en evt enkele doorberekeningen maken, alvorens tot aanschaf over te gaan.
III: De uitzondering die alles op alles zet om zijn (haar) droomauto te kopen.

Een kennis van mij behoort als je het mij vraagt tot alle 3 de groepen. Hij kocht van z'n eerst verdiende centjes een BMW 7 serie iL met alle mogelijke opties. Zoals hij toen zelf zei: "Rudy, ik kan wel een Peugeot 308 kopen voor 10.000,- , maar hier heb ik overal leer om mij heen, een V12, TV met dvd en allerlei leuke gadgets!!!" Het was dacht ik een 750 iL.
Dit was 2006 Deze auto's zijn nu ook voor weinig te koop (maar wel duur om te bezitten)

Een soortgelijke vraag hoor je weleens bij de oldtimer liefhebbers...
Zij vragen zich wel eens af wie er later nog wil rijden in: een kevertje, Ford Anglia, Hillman imp, en ga zo maar door.
De Rolls en Bentley, Maserati en Alfa en andere dure merken zullen wel geliefd blijven (en onbetaalbaar)
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Willemvee »

Jongeren zijn ook gevoeliger voor de algemene publieke opinie, en we weten nog niet wat die zal zijn over tien jaar. Het kan best zijn dat men in het algemeen vindt dat je een enorme looser bent als je in een vervuilende auto rijdt bijvoorbeeld.
Misschien komen er lease achtige constructies, waarbij je je auto aan de laadpaal hangt en overstapt in een andere, volgeladen auto.
En hoe ontwikkelen andere vervoersmiddelen zich?
Komt er een scooter op waterstof? Eerst in de stad, met een paar mogelijkheden om te tanken, daarna groter? Waardoor de auto met waterstof ook langzaam interessanter wordt?

Afbeelding
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Rick-3L »

Je hebt het verschil van jongeren die voorruit kijken en een auto kopen waarmee ze lang voort willen.
Je hebt jongeren die een auto willen die ze afraggen en wegdoen, dan volgende.
je hebt jongeren die geld zat hebben (vaak papa) en een dikke auto kopen.
Je hebt jongeren die "gewoon" een auto kopen en niet nadenken over de kosten en deze binnen no-time weer wegdoen.

je blijft categorieën houden.
Persoonlijk heb ik geen idee wat de ontwikkelingen zullen zijn.

Misschien krijgen we over 5 jaar wel het bericht dat we er zo erg aan toe zijn dat iedereen (gesubsidieerd) een elektrische auto moet aanschaffen en de auto's op fossiele brandstoffen moeten slopen.

Wie weet...
-Rick
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2649
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Johan »

Willemvee schreef: Afbeelding
Die krijgt in ieder geval een natte rug, als hij door de regen rijdt.
(of ik zie het minuscule spatbordje niet)
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Wat gaan jongeren rijden over 10 jaar?

Bericht door Willemvee »

Zo dan?

Afbeelding
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”