3L Stuur demonteren & monteren
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
3L Stuur demonteren & monteren
Het stuur van de 3L is voorzien van een airbag er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden als het stuur moet demonteren.
Voorzorgsmaatregelen
1 Zet het stuur recht en kijk naar de wielen of die ook recht staan .
2 verwijder de sleutel uit het contact .
3 Haal de massa klem (-) los van de accu pool .
Benodigd gereedschap :
Dopje 10Mm of sleutel 10Mm (voor de accu klem).
Philips schroevendraaier Ph2 (voor de beschermplaat onder het stuurkolom)
T30 torx schroevendraaier (midden boutje beschermplaat onder het stuurkolom en boutjes voor de airbag)
Dop 24Mm (voor moer van stuurwiel)
Verwijder de beschermplaat onder het stuurkolom.
Maak de gele airbag stekker los die zit in een foam huls midden onder het stuurkolom.
Verwijder de kunststof dopjes links en rechts van het stuur om bij de torx boutjes van de airbag te komen .
Verwijder de 2 torx 30 boutjes en trek voorzichtig de airbag een stukje uit het stuurwiel haal het gele stekkertje van de airbag los en de bruine massa draad van de claxon.
Op deze foto zie je op het stuur een klein streepje en op de as een puntje als je deze goed zet staat het stuur weer op zijn oude plaats
Houd het stuurwiel goed tegen en draai de moer 24 Mm linksom een paar slagen los .
Wiegel het stuur een beetje van voor naar achter en trek hem los van de stuur as als het stuur los is verwijder je de moer en kun je het stuur er helemaal afhalen .
De airbag ring (clockspring) zit aan het stuur vast en mag niet verdraait worden (kan normaal ook niet omdat als de moer los is komt er een rood stiftje omhoog die de clockspring vast zet).
Bron Autodata
Montage geschiet in omgekeerde volgorde .
Voorzorgsmaatregelen
1 Zet het stuur recht en kijk naar de wielen of die ook recht staan .
2 verwijder de sleutel uit het contact .
3 Haal de massa klem (-) los van de accu pool .
Benodigd gereedschap :
Dopje 10Mm of sleutel 10Mm (voor de accu klem).
Philips schroevendraaier Ph2 (voor de beschermplaat onder het stuurkolom)
T30 torx schroevendraaier (midden boutje beschermplaat onder het stuurkolom en boutjes voor de airbag)
Dop 24Mm (voor moer van stuurwiel)
Verwijder de beschermplaat onder het stuurkolom.
Maak de gele airbag stekker los die zit in een foam huls midden onder het stuurkolom.
Verwijder de kunststof dopjes links en rechts van het stuur om bij de torx boutjes van de airbag te komen .
Verwijder de 2 torx 30 boutjes en trek voorzichtig de airbag een stukje uit het stuurwiel haal het gele stekkertje van de airbag los en de bruine massa draad van de claxon.
Op deze foto zie je op het stuur een klein streepje en op de as een puntje als je deze goed zet staat het stuur weer op zijn oude plaats
Houd het stuurwiel goed tegen en draai de moer 24 Mm linksom een paar slagen los .
Wiegel het stuur een beetje van voor naar achter en trek hem los van de stuur as als het stuur los is verwijder je de moer en kun je het stuur er helemaal afhalen .
De airbag ring (clockspring) zit aan het stuur vast en mag niet verdraait worden (kan normaal ook niet omdat als de moer los is komt er een rood stiftje omhoog die de clockspring vast zet).
Bron Autodata
Montage geschiet in omgekeerde volgorde .
Laatst gewijzigd door pinkpanter op 05 dec 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 05 nov 2017, 22:58
- Echte naam: Kees
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 292.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Bedankt voor deze how to Mario, had ik net nodig!
Groet,
Kees
Groet,
Kees
Als olijfolie van olijven gemaakt wordt hoe zit dat dan met babyolie?
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Daar had ik al zo,n voor gevoel van het vervangen van de RAW hendel moet zo wel te doen zijn lijkt mij
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Mooie handleiding!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Ik vond dat het ontbrak in de How to Melvin .
Er zijn redelijk wat lupo.s met een airbag lampje aan dus leek mij wel handig
Eigenlijk moet er ook een How to komen van mijn lupo doet raar Check dit eerst
Er zijn redelijk wat lupo.s met een airbag lampje aan dus leek mij wel handig
Eigenlijk moet er ook een How to komen van mijn lupo doet raar Check dit eerst
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Dat is zo, die miste inderdaad. Iedereen staat vrij om iets bij te dragen dus super bedankt Mario!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
En dus: SupermarioNietsnut schreef:Dat is zo, die miste inderdaad. Iedereen staat vrij om iets bij te dragen dus super bedankt Mario!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
goed bezig mario
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 dec 2017, 14:46
- Echte naam: Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 404600
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
Mario
Bij mij is de clockspring dus losgekomen.
Het stiftje van het rode knopje was eruit gegaan.
Hoe krijg je hem in de juiste positie terug?
groet
Jan
Bij mij is de clockspring dus losgekomen.
Het stiftje van het rode knopje was eruit gegaan.
Hoe krijg je hem in de juiste positie terug?
groet
Jan
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L Stuur demonteren & monteren
De clockspring helemaal van het stuur afhalen .
Voorzichtig links of rechts omdraaien tot je niet verder kunt wel de slagen tellen .
Van uit het midden kun je 3 of 4 hele slagen tot het eind stel dat het er 3 zijn kun je van uiterst rechts dan 6 slagen tot uiterst links .
Dat houd in dat van het eind tot het midden 3 slagen terug het midden moet zijn .
Als het 8 slagen in totaal is dan is 4 het midden .
Met andere woorden je moet het midden van de klokspring opzoeken .
Dan weer monteren op het stuur en rode borg met veer ring weer monteren in het stuur .
De rode borg zorgt er voor dat de clockspring NIET kan draaien als de moer van het stuur er af is.
Let er wel op dat de voor wielen recht door staan .
Voorzichtig links of rechts omdraaien tot je niet verder kunt wel de slagen tellen .
Van uit het midden kun je 3 of 4 hele slagen tot het eind stel dat het er 3 zijn kun je van uiterst rechts dan 6 slagen tot uiterst links .
Dat houd in dat van het eind tot het midden 3 slagen terug het midden moet zijn .
Als het 8 slagen in totaal is dan is 4 het midden .
Met andere woorden je moet het midden van de klokspring opzoeken .
Dan weer monteren op het stuur en rode borg met veer ring weer monteren in het stuur .
De rode borg zorgt er voor dat de clockspring NIET kan draaien als de moer van het stuur er af is.
Let er wel op dat de voor wielen recht door staan .
Wat niet kapot is moet je niet repareren