Koppelingscilinder

Moderator: NicoTDI

Gesloten
Rambo36
3L Maat
3L Maat
Berichten: 174
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:35
Echte naam: Arie
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 3-2000
Kilometerstand: 000.000km

Koppelingscilinder

Bericht door Rambo36 »

Ik ben op zoek naar een goede gebruikte koppelingscilinder.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Koppelingscilinder

Bericht door pinkpanter »

Zit je gangsteller al weer in elkaar ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Rambo36
3L Maat
3L Maat
Berichten: 174
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:35
Echte naam: Arie
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 3-2000
Kilometerstand: 000.000km

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Rambo36 »

pinkpanter schreef:Zit je gangsteller al weer in elkaar ?
Ja, gangsteller zit weer in elkaar. Bedankt voor de foto's.
Hij komt bijna soor de basisinstellingen. Het systeem blijft hangen bij searching op het eind Hij zou naar 'ign off' moeten gaan.
Dit is waarschijnlijk de koppelingscilinder want de geleidebus is vervangen en de koppelingsplaat is nog dik genoeg.

Als ik de auto dan uit zet en aan zet dan in de n start want dein de p start die niet. Zodra ik hem in de d zet hakt de versnelling erin.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Koppelingscilinder

Bericht door pinkpanter »

Ik zal vanmiddag even kijken denk niet dat ik nog wat bruikbaars heb .
Het niet strarten in de P stand geeft het idee dat de potmeter op de cilinder niet de juiste waardes kan houden .
Als de motor stationair draait blijft de koppelingshevel dan stil staan of gaat hij heen en weer ? .
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom er steeds verschillende waardes gemeten worden potmeter op koppelincilider versleten , kromme hevel , beschadigde drukgroep ( bij gedemonteerde drukgroep zie je dan scheve vingers ) , geleidebus kapot ( in jou geval nog goed ) , druklager verkeerd gemonteerd , bedrading en stekkers van de koppelingcilinder slecht , regelventiel op hydropomp slecht , verder zal ik nog wel iets vergeten zijn .
De potmeter op de koppelingcilinder kun je doormeten daar is een procedure voor de howto en de waardes zal ik je vanmiddag wel even laten weten .
Zoals het er nu uitziet is de cilinder verdachte Nr 1 ,
Hou er rekening mee dat er 2 types cilinders zijn het verschil zit hem in de slang die is wel over te zetten door een klein spanhulsje uit de cilinder te tikken verder zit er op de cilinder een kleine inbus om te ontluchten ( meestal niet nodig )
Wat was eigenlijk de reden om de bak te demonteren ? .
:think:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Johan »

David van Ecomotive in Heerhugowaard?
Rambo36
3L Maat
3L Maat
Berichten: 174
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:35
Echte naam: Arie
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 3-2000
Kilometerstand: 000.000km

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Rambo36 »

De reden dat ik de bak had gedemonteerd had was omdat de 5 versnelling slecht inschakelde.
Het bleek dat de lager van de secundaire as versleten was waardoor de complete as een paar mm naar binnen schoof.
Hierdoor ging de schakelring van de 5e versnelling niet ver genoeg over de synchromeshring.
Dus heb ik de lagers vervangen en nieuwe synchromesh ringen geplaats.
Koppelingsplaat had nog voldoende voering en de drukgroep had op het eerste gezicht ook geen bijzonderheden.
Ik heb vandaag een andere koppelingscilinder gekocht via mp.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Koppelingscilinder

Bericht door pinkpanter »

Ik begrijp het neem aan dat na het reviseren van de bak en het monteren de ellende met de basisinstelling is begonnen .
Vreemd dat de koppelingcilinder er nu de brui aan geeft .
Het is me wel opgevallen dat de 3 polige stekker van de cilinder er erg moeizaam op gaat en je moet veel kracht zetten om hem goed vast te klikken zal wel door de siliconen pakking in de stekker komen :think: ik .
En snap nu ook waarom je de koppeling niet vervangen hebt omdat daar eerder geen problemen mee waren .
Het doormeten van de potmeter .
Tussen pin 1 en 2 : Los is 9 k Ohm en Vast 5 k Ohm .
Tussen pin 2 en 3 : Los is 5 K Ohm en vast 9 k Ohm .

Met Los bedoel ik koppeling in rust stand en met vast bedoel ik koppeling in werking .
Om te kunnen meten is het wel handig om de cilinder even uit elkaar te nemen .
Dat gaat als volgt de ring bij de potmeter kun je een klein stukje draaien hij moet langs een nokje .
In de ring zitten gaatjes van ongeveer 5 Mm als je de ring draait en kijkt in de gaatjes zie je een metalen pen die kun je er dan uit tikken het zijn er 2 .

De potmeter komt dan los van de cilinder maar zit wel met een staafje aan de plunjer de plunjer kun je nu ook uit de cilinder trekken en heb je geen last van de veer .

Nu is het ook mogelijk om de wand van de cilinder op slijtage te controleren en ook de cubs op slijtage .
Mocht het zo zijn dat de cilinder is versleten dan houd het op .
Mijn ervaring is dat het niet vaak voorkomt dat de cilinder versleten is ook zien de cubs er vaak prima uit .

Sluit een universeel meter aan op 2 pinnen en haal het armpje heen en weer lees de waardes af .
Wat naar mijn idee ook belangrijk is dat de waardes mooi gelijk op en af lopen .
Mocht het zo zijn dat de waardes niet mooi strak op en af lopen mag je aannemen dat de potmeter slecht is .

En het vervangen van de koppeling cilinder is dan zinvol.

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om de potmeter te vervangen maar ik weet niet met welke je dat moet doen en lijkt me nogal knippen en plakken voor het weer past en werkt .

Als ik weer foto's kan plaatsen zal ik die er bij zetten .

Ik hoop dat je verder komt met je bestelde cilinder :auto-swerve:
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
lex84
3L Maat
3L Maat
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 jan 2014, 12:15
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 269676
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Locatie: IJmuiden

Re: Koppelingscilinder

Bericht door lex84 »

Ik heb er nog eentje in de schuur liggen. Ik had de mijne vervangen omdat ik dacht dat hij kapot was na het vervangen van een van de hydroslangen naar de gangsteller of koppelingscillinder. Later bleek dat mijn hydropomp niet goed meer werkte. Hij kon zichzelf niet meer ontluchten waardoor er lucht in het systeem bleef. Hij is gebruikt. Hoe oud en hoeveel km is mij onbekend.De audi a2 is inmiddels een paar maanden de deur uit en hij ligt nog in de schuur. Maar hij is gewoon goed. Ik hoor het wel van je.
Rambo36
3L Maat
3L Maat
Berichten: 174
Lid geworden op: 02 mei 2014, 08:35
Echte naam: Arie
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 0- 3-2000
Kilometerstand: 000.000km

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Rambo36 »

pinkpanter schreef: 11 nov 2017, 22:41 Ik begrijp het neem aan dat na het reviseren van de bak en het monteren de ellende met de basisinstelling is begonnen .
Vreemd dat de koppelingcilinder er nu de brui aan geeft .
Het is me wel opgevallen dat de 3 polige stekker van de cilinder er erg moeizaam op gaat en je moet veel kracht zetten om hem goed vast te klikken zal wel door de siliconen pakking in de stekker komen :think: ik .
En snap nu ook waarom je de koppeling niet vervangen hebt omdat daar eerder geen problemen mee waren .
Het doormeten van de potmeter .
Tussen pin 1 en 2 : Los is 9 k Ohm en Vast 5 k Ohm .
Tussen pin 2 en 3 : Los is 5 K Ohm en vast 9 k Ohm .

Met Los bedoel ik koppeling in rust stand en met vast bedoel ik koppeling in werking .
Om te kunnen meten is het wel handig om de cilinder even uit elkaar te nemen .
Dat gaat als volgt de ring bij de potmeter kun je een klein stukje draaien hij moet langs een nokje .
In de ring zitten gaatjes van ongeveer 5 Mm als je de ring draait en kijkt in de gaatjes zie je een metalen pen die kun je er dan uit tikken het zijn er 2 .

De potmeter komt dan los van de cilinder maar zit wel met een staafje aan de plunjer de plunjer kun je nu ook uit de cilinder trekken en heb je geen last van de veer .

Nu is het ook mogelijk om de wand van de cilinder op slijtage te controleren en ook de cubs op slijtage .
Mocht het zo zijn dat de cilinder is versleten dan houd het op .
Mijn ervaring is dat het niet vaak voorkomt dat de cilinder versleten is ook zien de cubs er vaak prima uit .

Sluit een universeel meter aan op 2 pinnen en haal het armpje heen en weer lees de waardes af .
Wat naar mijn idee ook belangrijk is dat de waardes mooi gelijk op en af lopen .
Mocht het zo zijn dat de waardes niet mooi strak op en af lopen mag je aannemen dat de potmeter slecht is .

En het vervangen van de koppeling cilinder is dan zinvol.

Ik heb begrepen dat het mogelijk is om de potmeter te vervangen maar ik weet niet met welke je dat moet doen en lijkt me nogal knippen en plakken voor het weer past en werkt .

Als ik weer foto's kan plaatsen zal ik die er bij zetten .

Ik hoop dat je verder komt met je bestelde cilinder :auto-swerve:
het probleem was verholpen alleen starte de auto niet in de stop stand.
Je had het over die weerstandswaarden van de pot meter.
Ik heb zelf 2 cilinders liggen en bij deze cilinders zijn bij beide de potmeter kapot.
In hoeverre zijn de waardes van 9 k ohm en 5 k ohm de exacte waardes van een goedwerkende potmeter.
Ik ben namelijk van plan om de koppelingscilinder te voorzien van een nieuw potmeter.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Johan »

Maar, Rambo, je reactie is op een bericht uit 2017.
Weet niet of Pinkpanter daar nu nog wat aan heeft
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Koppelingscilinder

Bericht door Johan »

Overigens staat de vraag van Rambo om een koppelings-cylinder uit 2017 ook nog onbeantwoord.
Tijd om dit topic te sluiten.
Gesloten

Terug naar “Gesloten advertenties (Gevraagd)”