Iets meer onderbouwing graag. In die zelfde trend kan er gezegd worden. De 1.4 tdi is iets meer lowtech, dus misschien zijn de materiaaleigenschappen wel beter van de 1.2.Nietsnut schreef:De 1.4 tdi is iets meer lowtech ivm een stalen onderblok en kan misschien hierdoor wel meer compressie aan?
Aankoop en ombouw 3L
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Aankoop en ombouw 3L
Ach, hoe het ook zit, met een gedoseerde rechtervoet blijft alles heel. Ik ben de meeste wilde haren wel kwijt - de rest ook overigens - en ik rag niet met auto's...
Maar 130 pk in een Lupo 3L, dat lijkt me wel een feestje. Heb er al een H&R onderstel op, goede banden, goede remmen... Met beleid het gaspedaal doseren en de boel zal wel op de weg blijven.
Maar 130 pk in een Lupo 3L, dat lijkt me wel een feestje. Heb er al een H&R onderstel op, goede banden, goede remmen... Met beleid het gaspedaal doseren en de boel zal wel op de weg blijven.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
Zo is het maar net. Als je wil krijg je alles stuk. Zelfs een standaard motor. Maar met een beetje beleid en respect heb ik zelfs mijn 321PK fabia jarenlang heel gehouden.Hans schreef:Ach, hoe het ook zit, met een gedoseerde rechtervoet blijft alles heel. Ik ben de meeste wilde haren wel kwijt - de rest ook overigens - en ik rag niet met auto's...
Maar 130 pk in een Lupo 3L, dat lijkt me wel een feestje. Heb er al een H&R onderstel op, goede banden, goede remmen... Met beleid het gaspedaal doseren en de boel zal wel op de weg blijven.
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Aankoop en ombouw 3L
Hans schreef:Ach, hoe het ook zit, met een gedoseerde rechtervoet blijft alles heel. Ik ben de meeste wilde haren wel kwijt - de rest ook overigens - en ik rag niet met auto's...
Maar 130 pk in een Lupo 3L, dat lijkt me wel een feestje. Heb er al een H&R onderstel op, goede banden, goede remmen... Met beleid het gaspedaal doseren en de boel zal wel op de weg blijven.
Nadeel is wel dat je hem dan helemaal niet meer aan je schoondochter mee moet geven...
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
Het setje al is opgehaald. Hans, bedankt voor de handel. Veel plezier ermee en hou me op de hoogte.
Ik zal het bedrag aan het onderstel besteden. Of.. Toch nog meer vermogen? Ik heb nog wel een paar ideeën
Ik zal het bedrag aan het onderstel besteden. Of.. Toch nog meer vermogen? Ik heb nog wel een paar ideeën
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Aankoop en ombouw 3L
Ja Daniël, het is altijd lastig om te bepalen wat je aan een goed lopend wagentje nog moet gaan doen. Budget, realisme en de technische grenzen spelen daarbij een rol. Ik heb jaren gezegd; de Lupo is goed zo en toch krijg je soms de kriebels om er weer wat mee te gaan doen. Grappige is dat mijn '99-er Lupo 470.000 km heeft gelopen. Toch is 'ie nog helemaal in orde. Misschien zijn er Lupo-rijders die me voor gek verklaren dat ik nog geld steek in zo'n oud wagentje en 'm ga tunen. Ik denk maar zo; d'r valt financieel niks meer aan te vernielen, want wat is een Lupo van 1999 nog waard... Daarnaast kan ik 'm eventueel voor langere tijd missen, want het is een tweede autootje. Als hobby is het best leuk om er nog iets aan te veranderen. Het kost ook geen vermogen. We gaan proberen er wat moois van maken!
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Aankoop en ombouw 3L
Lijkt mij een prima plan, alleen zou ik dit wel verder ik jouw topic plaatsen zodat deze verder over de auto van de ts gaat.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Aankoop en ombouw 3L
Nee Dirk, ook niet aan m'n zoon of schoonzoon. Die houden allebei van een 'beetie pittig rieden'... Met een aan de achterzijde eigenlijk te lichte Lupo 3L vlieg je wat te gemakkelijk uit de bocht. Misschien moet ik een paar betontegels achterin leggen?Wolf schreef: Nadeel is wel dat je hem dan helemaal niet meer aan je schoondochter mee moet geven...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Aankoop en ombouw 3L
Gaan we doen!Nietsnut schreef:Lijkt mij een prima plan, alleen zou ik dit wel verder ik jouw topic plaatsen zodat deze verder over de auto van de ts gaat.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
Helemaal gelijk Hans!
On topic: Ik kaartte het al een beetje aan. Ik ben met de versnellingsbak/aandrijfassen bezig. Mijn huidige 5-bak kocht ik voor weinig geld, helaas was de synchromesh van de derde versnelling van begin af aan al slecht. Later kwam daar de 4 nog bij. Waarschijnlijk omdat ik de 3 probeerde te sparen.
Daarbij komt dat ik binnen een jaar tijd al 3 homokineten (steeds de zelfde) gesloopt heb.
Om het probleem in de bak zelf op te lossen heb ik de versnellingsbak van m'n donorlupo afgelopen weekend gedemonteerd. Ik kon het op dat moment niet laten om de fabia 6-bak te passen die ik nog had liggen. En wat blijkt.... Hij past super naast de 3-pitter. Nog 2-3 cm over tussen bak en kokerbalk. Ook het schakelmechanisme had ik zomaar gemonteerd en afgesteld. Nu blijven er twee uitdagingen over. De eerste is de bovenste baksteun. Maar dit is eigenlijk alleen wat laswerk en zie ik niet zo tegenop. Het laatste zijn de aandrijfassen. Mijn insteek is altijd om de upgrades zo veel mogelijk met standaard en zo min mogelijk aangepaste orginele onderdelen te doen. Hierdoor is vervanging bij een defect geen probleem. De uitdaging zit er nu in om assen van de juiste (of net iets te kort) lengte te vinden, waar aan de bakzijde een 6-bak flens op past, en aan de wielzijde de huidige 5-bak homokineten, deze bleken tot nu toe altijd sterk genoeg. Een (tot max 2cm) te korte as kan ik met een spacer tussen bakflens en aandrijfas passend maken. Maar ik vrees dat ik nog de nodige uren speurwerk voor de boeg heb met vergelijken van as-lengtes en vertandingen van homokineten en assen.
Het liefst hou ik natuurlijk mijn eigen assen met alleen een passende 6-bak homokineet aan de bakzijde.
5-bak (zelfde idee) zwak
6-bak sterk
On topic: Ik kaartte het al een beetje aan. Ik ben met de versnellingsbak/aandrijfassen bezig. Mijn huidige 5-bak kocht ik voor weinig geld, helaas was de synchromesh van de derde versnelling van begin af aan al slecht. Later kwam daar de 4 nog bij. Waarschijnlijk omdat ik de 3 probeerde te sparen.
Daarbij komt dat ik binnen een jaar tijd al 3 homokineten (steeds de zelfde) gesloopt heb.
Om het probleem in de bak zelf op te lossen heb ik de versnellingsbak van m'n donorlupo afgelopen weekend gedemonteerd. Ik kon het op dat moment niet laten om de fabia 6-bak te passen die ik nog had liggen. En wat blijkt.... Hij past super naast de 3-pitter. Nog 2-3 cm over tussen bak en kokerbalk. Ook het schakelmechanisme had ik zomaar gemonteerd en afgesteld. Nu blijven er twee uitdagingen over. De eerste is de bovenste baksteun. Maar dit is eigenlijk alleen wat laswerk en zie ik niet zo tegenop. Het laatste zijn de aandrijfassen. Mijn insteek is altijd om de upgrades zo veel mogelijk met standaard en zo min mogelijk aangepaste orginele onderdelen te doen. Hierdoor is vervanging bij een defect geen probleem. De uitdaging zit er nu in om assen van de juiste (of net iets te kort) lengte te vinden, waar aan de bakzijde een 6-bak flens op past, en aan de wielzijde de huidige 5-bak homokineten, deze bleken tot nu toe altijd sterk genoeg. Een (tot max 2cm) te korte as kan ik met een spacer tussen bakflens en aandrijfas passend maken. Maar ik vrees dat ik nog de nodige uren speurwerk voor de boeg heb met vergelijken van as-lengtes en vertandingen van homokineten en assen.
Het liefst hou ik natuurlijk mijn eigen assen met alleen een passende 6-bak homokineet aan de bakzijde.
5-bak (zelfde idee) zwak
6-bak sterk
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Aankoop en ombouw 3L
Mooi om te lezen dit! Kom maar op met de foto's ! Maar lees ik het goed: een 6bak van een Fabia past op de lupo 1.2 motor?
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
nee, dat past niet3L-Tim schreef:Mooi om te lezen dit! Kom maar op met de foto's ! Maar lees ik het goed: een 6bak van een Fabia past op de lupo 1.2 motor?
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Aankoop en ombouw 3L
Op een 1.4 tdi wel...
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
Bij de 1.4 wel qua kanteling van de motor, maar ook niet qua baksteunen.Hans schreef:Op een 1.4 tdi wel...
Misschien dat een SDi bak wel rechtstreeks op een 3L past. Deze ligt volgens mij ook voorover gekanteld. (dit weet ik niet zeker)
Wel weet ik dan zeker dat je problemen krijgt met de juiste aandrijfassen te vinden voor die bak in een 3L, aangezien de fuseestukken van de 3L anders zijn.
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Aankoop en ombouw 3L
Door de tripode dacht ik dat je toch een 1.2 motor erin had zitten haha. Te snel gelezen.DB-racing schreef:Bij de 1.4 wel qua kanteling van de motor, maar ook niet qua baksteunen.Hans schreef:Op een 1.4 tdi wel...
Misschien dat een SDi bak wel rechtstreeks op een 3L past. Deze ligt volgens mij ook voorover gekanteld. (dit weet ik niet zeker)
Wel weet ik dan zeker dat je problemen krijgt met de juiste aandrijfassen te vinden voor die bak in een 3L, aangezien de fuseestukken van de 3L anders zijn.
Ja precies, Cuprani was hier ook mee bezig geweest. Die kon geen geschikte combinatie vinden qua aandrijfassen/homokineet en fusees voor de lupo 3l.
Bij het ombouwen naar handgeschakeld heb je gekozen voor de hydrolische stuurbekrachtiging las ik.
Waar ik erg benieuwd naar ben: waarom is het ombouwen van een 3l met stuurbekrachtiging naar handbak zo moeilijk vergeleken met een lupo 3l zonder stuurbekrachting.
Wat moest jij allemaal weghalen doen om het werkend te krijgen / wat moest je doen wat niet in de ombouw handleiding staat om de auto om te bouwen?
toevallig foto's van gemaakt?
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
[/quote]3L-Tim schreef: Bij het ombouwen naar handgeschakeld heb je gekozen voor de hydrolische stuurbekrachtiging las ik.
Waar ik erg benieuwd naar ben: waarom is het ombouwen van een 3l met stuurbekrachtiging naar handbak zo moeilijk vergeleken met een lupo 3l zonder stuurbekrachting.
Wat moest jij allemaal weghalen doen om het werkend te krijgen / wat moest je doen wat niet in de ombouw handleiding staat om de auto om te bouwen?
toevallig foto's van gemaakt?
De reden is de elekromotor aan de stuurkolom bij een 3L met stuurbekrachtiging. Om de torsiekrachten van deze motor op te vangen zit er een pijp van deze motor naar een punt dat in de pedalenbak zit opgenomen. Aangezien je het pedalenbakje van de 3L moet vervangen, je hebt immers een nodig met koppelingspedaal (welke alleen icm met hydraulische stuurbekrachtiging bestaan), vervalt dit punt en zit de elektromotor niet meer voldoende vast. Natuurlijk kun je hier wel aan meten en er iets tussen lassen, maar dat is dus wat het allemaal "net wat" minder pasklaar maakt bij een 3L met elektrische stuurbekrachtiging. Verder maakt die lompe elektromotor het allemaal HEEL erg krap en onbereikbaar
Mijn ombouw wijkt sowieso kompleet af van de standaard ombouw aangezien ik ook hydraulische koppelingsbediening wilde.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: Aankoop en ombouw 3L
Aha, jij was dus die zwarte 3L die voor mij, en later achter me, als een dolle wegtrok zo nu en dan op de A7 tussen Drachten en Groningen !
Ik heb een heel stuk achter je gereden en hing zo nu en dan in een lichte rookwolk achter je...
Jammer dat het zo druk was, anders had ik even teruggerookt ! hahaha !
De wielophanging komt echt heel precies als je een Lupo goed aan het sturen wilt hebben, die van mij is nu echt heel goed, ondanks die "koe" die bij mij voorin ligt...
Die van mij weegt zo'n 930 kilo rijklaar, valt nog best wel mee vind ik !
Het verbaast me dat dat een driepittertje was die voor me reed !
Groeten,
Andre
Ik heb een heel stuk achter je gereden en hing zo nu en dan in een lichte rookwolk achter je...
Jammer dat het zo druk was, anders had ik even teruggerookt ! hahaha !
De wielophanging komt echt heel precies als je een Lupo goed aan het sturen wilt hebben, die van mij is nu echt heel goed, ondanks die "koe" die bij mij voorin ligt...
Die van mij weegt zo'n 930 kilo rijklaar, valt nog best wel mee vind ik !
Het verbaast me dat dat een driepittertje was die voor me reed !
Groeten,
Andre
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
-
- 3L Makker
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 12:57
- Echte naam: Daniel
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Aankoop en ombouw 3L
Ah, ja de Lupo die voorbij wilde terwijl het zo druk was dat ik dan vervolgens tot Groningen op jouw achterbumper had mogen plakken ipv jij op de mijne. Ja dan gooi ik graag eens een gaatje dicht met een vleugje rook als bedankje ;-) No hard feelings
Juist het feit dat het om een driepitter gaat maakt het een leuke bezigheid. Je verwacht het niet :-P
Heb afgelopen week een H&R verenset (-35mm) opgehaald specifiek voor de 3L. Heb er nu een Lupo GTi onderstel onder waardoor de 3L gewoon hoger op zijn poten staat dan orgineel.
De achterveren heb ik reeds gemonteerd om te zien of de mate van verlaging wel is wat ik zoek. Pakt perfect uit! En met alleen de veren achter is het al een heel verschil. Morgen een afspraak plannen voor het uitlijnen dan gooi ik de voorpoten er de avond vantevoren op.
930 kilo valt me inderdaad reuze mee! Toch denk ik dat juist omdat het totaal gewicht zo laag is, een (zeg maar wat) 30/50 kilo extra op de vooras en niets extra op de achteras nogal een verschil maakt.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen insteek en voorkeuren. Ik zal met de 3-pitter nooit het vermogen halen dat met een 4-pitter mogelijk is. Toch doe ik het niet verkeerd denk ik, wat vermogen betreft...
Ben erg benieuwd naar je bevindingen qua hoeveelheid rook. Was het TE ? Dan moet er namelijk nog een beetje getweekt worden. En naar mijn weten alleen bij vollast of een benadering daarvan.
Juist het feit dat het om een driepitter gaat maakt het een leuke bezigheid. Je verwacht het niet :-P
Heb afgelopen week een H&R verenset (-35mm) opgehaald specifiek voor de 3L. Heb er nu een Lupo GTi onderstel onder waardoor de 3L gewoon hoger op zijn poten staat dan orgineel.
De achterveren heb ik reeds gemonteerd om te zien of de mate van verlaging wel is wat ik zoek. Pakt perfect uit! En met alleen de veren achter is het al een heel verschil. Morgen een afspraak plannen voor het uitlijnen dan gooi ik de voorpoten er de avond vantevoren op.
930 kilo valt me inderdaad reuze mee! Toch denk ik dat juist omdat het totaal gewicht zo laag is, een (zeg maar wat) 30/50 kilo extra op de vooras en niets extra op de achteras nogal een verschil maakt.
Maar zo heeft iedereen zijn eigen insteek en voorkeuren. Ik zal met de 3-pitter nooit het vermogen halen dat met een 4-pitter mogelijk is. Toch doe ik het niet verkeerd denk ik, wat vermogen betreft...
Ben erg benieuwd naar je bevindingen qua hoeveelheid rook. Was het TE ? Dan moet er namelijk nog een beetje getweekt worden. En naar mijn weten alleen bij vollast of een benadering daarvan.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: Aankoop en ombouw 3L
Voor een driecilinder gaat het best vlot, om het maar eens zacht uit te drukken !
Ik dacht eigenlijk meteen dat hier ook een 1.9 in zou liggen, maar niet dus !
Over de hoeveelheid rook; Ik weet niet of je volgas tussensprintjes maakte, en ook niet in welke versnelling je zat.
Als je in de hoogste versnelling aan het rijden was (bij ~100km/uur) dan moet de turbo nog wat opspoelen en heb je altijd wel wat rook door de overmaat aan diesel op dat moment.
Als de turbo al op druk is zou het niet zo hoeven te roken denk ik, maar het was in donker dus ik kan het wat moeilijk beoordelen, er hing wel een “lekker” diesel luchtje in mijn auto.
Die van mij doet hetzelfde hoor, tijdens volgasoptrekken mag hij best een beetje roken, maar als je eenmaal op gang bent moet het weg zijn vind ik, en dat doet die van mij ook.
De ophanging van een lupo komt heel precies, ik heb nu KW variant 2 schroefpoten vóór en H&R veren en aangepast korte Koni’s achter, het camber en de wielvlucht en sporing komen echt heel precies.
Toen ik mijn auto kocht zaten er achter ook KW’s onder, maar die waren zo knoerhard dat van veren eigenlijk geen sprake was. Dat kan niet bij een Lupo, hij begint dat gemakkelijk te stuiteren en dan komt de achterkant je zomaar voorbij, dat moet je niet willen ! Achter moet hij kunnen veren, niet te harde veren er onder dus, en bijpassende goede schokbrekers zijn heel belangrijk.
Die van mij stuurt heel goed zoals hij nu staat, maar ik heb ook een setje Audi Pepperpot-wielen met dezelfde diameter (bandomtrek) maar enkel een 3 mm andere ET-waarde, als je die wielen er om zet kun je met moeite op een strak rechte weg 120 rijden !! Het is net of zitten er dan fietsbanden om, de hele auto dweilt van links naar rechts over de weg, heel apart ! Vooral op hoge snelheden kan het verschil tussen strak en dweil een kwestie van kleine details zijn !
Ik heb een tijdje een Lotus Elise gehad, die heb ik laten afstellen door Lammert van de Meulen, een bekende uitlijnspecialist uit Dokkum, hij is vaak met snelle auto’s (racewagens) in de weer.
Lammert is vaak in staat om van een moeilijke/speciale auto een strak sturend ding te maken, misschien is dat wat voor jou.
Ik dacht eigenlijk meteen dat hier ook een 1.9 in zou liggen, maar niet dus !
Over de hoeveelheid rook; Ik weet niet of je volgas tussensprintjes maakte, en ook niet in welke versnelling je zat.
Als je in de hoogste versnelling aan het rijden was (bij ~100km/uur) dan moet de turbo nog wat opspoelen en heb je altijd wel wat rook door de overmaat aan diesel op dat moment.
Als de turbo al op druk is zou het niet zo hoeven te roken denk ik, maar het was in donker dus ik kan het wat moeilijk beoordelen, er hing wel een “lekker” diesel luchtje in mijn auto.
Die van mij doet hetzelfde hoor, tijdens volgasoptrekken mag hij best een beetje roken, maar als je eenmaal op gang bent moet het weg zijn vind ik, en dat doet die van mij ook.
De ophanging van een lupo komt heel precies, ik heb nu KW variant 2 schroefpoten vóór en H&R veren en aangepast korte Koni’s achter, het camber en de wielvlucht en sporing komen echt heel precies.
Toen ik mijn auto kocht zaten er achter ook KW’s onder, maar die waren zo knoerhard dat van veren eigenlijk geen sprake was. Dat kan niet bij een Lupo, hij begint dat gemakkelijk te stuiteren en dan komt de achterkant je zomaar voorbij, dat moet je niet willen ! Achter moet hij kunnen veren, niet te harde veren er onder dus, en bijpassende goede schokbrekers zijn heel belangrijk.
Die van mij stuurt heel goed zoals hij nu staat, maar ik heb ook een setje Audi Pepperpot-wielen met dezelfde diameter (bandomtrek) maar enkel een 3 mm andere ET-waarde, als je die wielen er om zet kun je met moeite op een strak rechte weg 120 rijden !! Het is net of zitten er dan fietsbanden om, de hele auto dweilt van links naar rechts over de weg, heel apart ! Vooral op hoge snelheden kan het verschil tussen strak en dweil een kwestie van kleine details zijn !
Ik heb een tijdje een Lotus Elise gehad, die heb ik laten afstellen door Lammert van de Meulen, een bekende uitlijnspecialist uit Dokkum, hij is vaak met snelle auto’s (racewagens) in de weer.
Lammert is vaak in staat om van een moeilijke/speciale auto een strak sturend ding te maken, misschien is dat wat voor jou.
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Aankoop en ombouw 3L
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de foutcodes mbt de ABS sensoren? Dit las ik in een andere topic van je en was benieuwd of je er een oplossing voor had gevonden.