Vraagje oliepompketting wisselen
Moderator: reichbus
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Vraagje oliepompketting wisselen
Hoi,
Binnenkort mag de lupo van m'n vriendin onder het mes. Distributieriem moet gewisseld, en gezien de 325kkm + samba wil ik dan ook meteen de oliepompketting vervangen.
Zoals altijd, wil ik het zelf doen. Ik ben me nu dus een beetje aan het inlezen, en heb een aantal vraagjes voor de experts:
- Ik heb zelf geen takel om over de motor te leggen, dus had het volgende in gedachten:
1. blok opkrikken, rechter motorsteun los
2. alles blokkeren en de distributieriem e.d. verwijderen
3. blokkeerspullen laten zitten, rechter motorsteun vast.
4. krik eronder weg (motor hangt dan weer in de steunen) en vanaf hier vanuit m'n smeerkuil beginnen met het oliepomp-ketting ritueel.
- Kan ik de motor dus zo gewoon laten hangen aan de steunen? of heb ik echt zo'n balk nodig over m'n motorruimte waaraan ik het blok ophang?
- Wat is de benodigde maat van de krukaspully dop? (in de how to lees ik dat het waarschijnlijk 18 is, klopt dat?)
- VW raadt een lange XZN M14 aan voor de balansas, volstaat een korte ook?
- Hoe voorkom ik dat de krukas of oliepomp draait als de distributie er niet meer om zit? Ik kan me voorstellen dat een klein beetje draaien van één der componenten zo gebeurd is, of valt dat mee?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvgr Rich
Binnenkort mag de lupo van m'n vriendin onder het mes. Distributieriem moet gewisseld, en gezien de 325kkm + samba wil ik dan ook meteen de oliepompketting vervangen.
Zoals altijd, wil ik het zelf doen. Ik ben me nu dus een beetje aan het inlezen, en heb een aantal vraagjes voor de experts:
- Ik heb zelf geen takel om over de motor te leggen, dus had het volgende in gedachten:
1. blok opkrikken, rechter motorsteun los
2. alles blokkeren en de distributieriem e.d. verwijderen
3. blokkeerspullen laten zitten, rechter motorsteun vast.
4. krik eronder weg (motor hangt dan weer in de steunen) en vanaf hier vanuit m'n smeerkuil beginnen met het oliepomp-ketting ritueel.
- Kan ik de motor dus zo gewoon laten hangen aan de steunen? of heb ik echt zo'n balk nodig over m'n motorruimte waaraan ik het blok ophang?
- Wat is de benodigde maat van de krukaspully dop? (in de how to lees ik dat het waarschijnlijk 18 is, klopt dat?)
- VW raadt een lange XZN M14 aan voor de balansas, volstaat een korte ook?
- Hoe voorkom ik dat de krukas of oliepomp draait als de distributie er niet meer om zit? Ik kan me voorstellen dat een klein beetje draaien van één der componenten zo gebeurd is, of valt dat mee?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvgr Rich
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
niemand?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Ik ken niemand die dit zelf gedaan heeft. Misschien is dat je probleem.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
je hebt idd geen motor takel nodig.
motorsteun los en dan de distributie er af en dan de motorsteun weer terug zetten werkt prima.
Maar verder laat mijn geheugen mij in de steek. zal even aan david vragen of hij morgen een beetje tekst wil typen.
motorsteun los en dan de distributie er af en dan de motorsteun weer terug zetten werkt prima.
Maar verder laat mijn geheugen mij in de steek. zal even aan david vragen of hij morgen een beetje tekst wil typen.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Thanks Emiel! Onderdeeltjes zijn inmiddels besteld, dagje vrij is gepland. Een beetje ondersteunende tekst zou fijn zijn, anders stuntel ik gewoon wat langer
-
- 3L Buddy
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 22 apr 2015, 13:13
- Echte naam: frank van den berg
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 30 jun 2005
- Kilometerstand: 157500
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
het belangrijkste is om voordat je de riem los haalt de motor eerst goed op tijd te zetten (merktekens), scheelt een hoop gezoek
lupo 3L 2006, lupo 3L 1999, polo 1.3 1996, golf 7 1.2 2014, smart 1999, chevy 3100 1950, chevy c10 1971, chev van G20 1984, 2cv 1982.
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Ik weet dat sommmige een DVD setje kopen met werkplaats instructie.
Dan kun je zelf bij een gebroken riem het nog op tijd zetten als het stationair gebeurde zonder verdere schade.
Ook alle maten van sleutels staan erop en ook aanhaal koppels waarmee je het moet vastzetten.
Zelf vermoed ik dat de olie pomp ketting niet op tijd hoeft, alleen de ketting spannen is van belang voor niet breken of rammen maar stand
zou niets uit moeten maken, als hij maar draaide....
Dan kun je zelf bij een gebroken riem het nog op tijd zetten als het stationair gebeurde zonder verdere schade.
Ook alle maten van sleutels staan erop en ook aanhaal koppels waarmee je het moet vastzetten.
Zelf vermoed ik dat de olie pomp ketting niet op tijd hoeft, alleen de ketting spannen is van belang voor niet breken of rammen maar stand
zou niets uit moeten maken, als hij maar draaide....
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Het maakt wel uit hoe je de ketting er opzet .
Let er op dat de koperkleurige schakels ter plaatse van de merktekens vallen.
Ook is het verstandig om de krukasoliekeerring te vervangen
Carter pan wordt gemonteerd door de 18 bouten op 15 NM vast te zetten en aan de bak zijde met 45 NM.
krukas centrale bout weer vastzetten. Deze moet vast op 120 NM en daarna nog 90 graden.
krukasbout tevens vervangen voor een nieuwe.
Nu kun je de distributieriem plaatsen.
Hieronder een tekening van de blokkeer tool.
Ik zelf blokker het vliegwiel maar die keuze is aan je zelf.
Let er op dat de koperkleurige schakels ter plaatse van de merktekens vallen.
Ook is het verstandig om de krukasoliekeerring te vervangen
Carter pan wordt gemonteerd door de 18 bouten op 15 NM vast te zetten en aan de bak zijde met 45 NM.
krukas centrale bout weer vastzetten. Deze moet vast op 120 NM en daarna nog 90 graden.
krukasbout tevens vervangen voor een nieuwe.
Nu kun je de distributieriem plaatsen.
Hieronder een tekening van de blokkeer tool.
Ik zelf blokker het vliegwiel maar die keuze is aan je zelf.
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Thanks, centrale bout moet ik dan nog ff bestellen. Bout bakzijde op 45nm, daarmee bedoel je de bout die de stomp van de aandrijfas vast houdt?
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Waar de pan mee tegen de bak zit die hebben 45 Nm zo uit mijn hoofd .
Ik heb wel vaker de oude krukasbout weer gebruikt maar dat is hier een beetje vloeken in de kerk .
Tevens heb ik nog een los blok leggen dus als je eerst wil kijken hoe het zit kan het ook hoor .
Woon niet zo gek ver bij jou vandaan .
Ik heb wel vaker de oude krukasbout weer gebruikt maar dat is hier een beetje vloeken in de kerk .
Tevens heb ik nog een los blok leggen dus als je eerst wil kijken hoe het zit kan het ook hoor .
Woon niet zo gek ver bij jou vandaan .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Na weken uitstellen, zijn de spullen nu allemaal binnen, en zaterdag heb ik ook nog tijd Ga dan beginnen en hou jullie op de hoogte.
-
- 3L Makker
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 mei 2003
- Kilometerstand: 230000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Ik ook! Erg benieuwd. Vervang je alle tandwielen ook of alleen ketting en spanner?
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Ben voorlopig even vastgelopen op de aandrijfas aan de rechterkant. Is echt niet uit de fusee te krijgen, en m'n pulleytrekker schiet er steeds af.
Heb wel de centrale bout van de krukas al ietsjes los gekregen, dus dat is positief. Beter gereedschap is besteld, dus klus staat even on-hold, maar zodra er vorderingen zijn horen jullie het!
Heb een ketting, spanner en verschillende tandwielen, weet niet exact welke meer :P
Heb wel de centrale bout van de krukas al ietsjes los gekregen, dus dat is positief. Beter gereedschap is besteld, dus klus staat even on-hold, maar zodra er vorderingen zijn horen jullie het!
Heb een ketting, spanner en verschillende tandwielen, weet niet exact welke meer :P
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Vraagje oliepompketting wisselen
Vrijdag is de aandrijfas uitdrijver binnen gekomen. Daarmee was de as gelukkig zo los, dus we konden verder. De klus is goed te doen, maar het is gewoon veel werk. Ben vrijdag vanaf 9 tot een uur of 5 bezig geweest. Heb wel rustig en netjes gewerkt, want op tijd moet je niet bezuinigen. Ging veel tijd zitten in het schoonmaken van de carters, en de montage van de nieuwe aandrijfas (die wilde niet direct in de verroeste splines).
Foto's zijn hier te vinden:
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 030#p51030
Hoe ik het globaal gedaan heb;
alle turboslangen, kappen en weetikwat van bovenaf de motor los gehaald, zodat de motorsteun in zicht kwam
v snaar ontspannen, pulley v-snaar eraf, afdekkap krukaspulley eraf
Dan eerst de centrale krukasbout losdraaien (niet eruit, wel los), kost wat kracht, maar een groot breekijzer en de blokkeertool helpen (distri zit er nu dus nog om)
aandrijfas e.d. los zodat het carter eraf kon, dan het carter eraf gehaald, afdekkap in het carter er ook af
krukas bout blokkeren, bout balansas losser gedraaid (niet eruit, wel los). Oliepomp moet je nu eigenlijk ook losdraaien, maar zo slim als ik was, was ik dat vergeten.
carter weer even snel monteren met een paar bouten, blok opkrikken, motorsteun los en de distributie eraf. Dit heb ik expres gedaan na het losdraaien van alle bouten, zodat ik zeker weet dat er niks tordeert.*
Motorsteun weer vast, blok laten zakken, carter er weer af. Nu kan ook het stuk carter/motorblok eraf dat de centrale krukaspulley bedekt.
Als al het cartergebeuren los is kun je de kettingspanner, ketting en alle tandwielen loshalen.
Daarna weer alles vastzetten. Zoals in de voetnoot* te lezen, kun je de balansas met een steeksleutel blokkeren, zodat je die zonder ketting al kunt aandraaien.
Verdere tips/lessen;
- Goed gereedschap is echt essentieel bij deze klus, begin er niet aan zonder. Denk aan je de asdrukker, blokkeertool en juiste doppen. (Mocht je de klus overwegen wil ik het gebruikte gereedschap ook wel te huur aanbieden.)
- Neem de tijd, je kunt het allicht in een dagje redden, maar zult altijd wel onvoorziene zaken tegenkomen.
*Achteraf moet ik wel concluderen dat ik misschien té voorzichtig geweest ben door de distri er zo lang op te laten, de kans dat je de krukas een (groot) stuk draait met gebruik van de juiste blokkeerotols, is nihil. De bout van de balansas, kun je ook losdraaien zonder ketting erom; de balansas moet je dan blokkeren met een steeksleutel 24/27 die je aan de andere kant op het blok legt (zo beschrijft elsawin het)
Foto's zijn hier te vinden:
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 030#p51030
Hoe ik het globaal gedaan heb;
alle turboslangen, kappen en weetikwat van bovenaf de motor los gehaald, zodat de motorsteun in zicht kwam
v snaar ontspannen, pulley v-snaar eraf, afdekkap krukaspulley eraf
Dan eerst de centrale krukasbout losdraaien (niet eruit, wel los), kost wat kracht, maar een groot breekijzer en de blokkeertool helpen (distri zit er nu dus nog om)
aandrijfas e.d. los zodat het carter eraf kon, dan het carter eraf gehaald, afdekkap in het carter er ook af
krukas bout blokkeren, bout balansas losser gedraaid (niet eruit, wel los). Oliepomp moet je nu eigenlijk ook losdraaien, maar zo slim als ik was, was ik dat vergeten.
carter weer even snel monteren met een paar bouten, blok opkrikken, motorsteun los en de distributie eraf. Dit heb ik expres gedaan na het losdraaien van alle bouten, zodat ik zeker weet dat er niks tordeert.*
Motorsteun weer vast, blok laten zakken, carter er weer af. Nu kan ook het stuk carter/motorblok eraf dat de centrale krukaspulley bedekt.
Als al het cartergebeuren los is kun je de kettingspanner, ketting en alle tandwielen loshalen.
Daarna weer alles vastzetten. Zoals in de voetnoot* te lezen, kun je de balansas met een steeksleutel blokkeren, zodat je die zonder ketting al kunt aandraaien.
Verdere tips/lessen;
- Goed gereedschap is echt essentieel bij deze klus, begin er niet aan zonder. Denk aan je de asdrukker, blokkeertool en juiste doppen. (Mocht je de klus overwegen wil ik het gebruikte gereedschap ook wel te huur aanbieden.)
- Neem de tijd, je kunt het allicht in een dagje redden, maar zult altijd wel onvoorziene zaken tegenkomen.
*Achteraf moet ik wel concluderen dat ik misschien té voorzichtig geweest ben door de distri er zo lang op te laten, de kans dat je de krukas een (groot) stuk draait met gebruik van de juiste blokkeerotols, is nihil. De bout van de balansas, kun je ook losdraaien zonder ketting erom; de balansas moet je dan blokkeren met een steeksleutel 24/27 die je aan de andere kant op het blok legt (zo beschrijft elsawin het)