Olie verversen niet meer nodig

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Olie verversen niet meer nodig

Bericht door NicoTDI »

Op een ander forum las ik wel is over de peilstok chip, me maat vertelde er ook wel is over.
Ik ben zelf beetje huiverig voor dit soort dingen.


Lees:

De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. Hij liet al jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang bij garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

We moeten even terug naar het begin van de ontwikkeling en de productie van de auto.

Toen verbrandingsmotoren grootschalig werden toegepast, bleek regelmatig olie verversen noodzakelijk. Dit gebruik vond in eerste instantie vooral plaats in Noord Amerika en het betrof vrijwel uitsluitend benzinemotoren.

Naar huidige maatstaven waren die motoren primitief, vooral voor wat de verbranding, de brandstoftoevoer en de afvoer van schadelijke verbrandingsgassen betreft. Motorolie was bedroevend ontoereikend om de motoren doelmatig te laten functioneren.

In de jaren dertig ontstond dan ook de kreet: “Check your brakes and Change your oil”. De olie was toen van heel bedenkelijke kwaliteit. Om een redelijke levensduur van de heilige koe te waarborgen werd om de 1000 km de olie ververst.

Door slechte carterventilatie wordt de olie zuur en verliest haar smerende eigenschappen.

De motoren werden beter, de choke werd automatisch, de verbranding werd veel beter, echter de “rijwind” carterventilatie, welke te herkennen was aan het luchthappertje op de motorkap en een afzuigbuis aan de onderkant, werkte slecht en al helemaal niet als de auto stilstond. Door milieuwetgeving werd deze ” rijwind” carterventilatie verboden. De naar de buitenlucht afgevoerde dampen moesten worden teruggezogen naar de motor. Dit werd positieve carterventilatie genoemd of wel PCV (Positive Crankcase Ventilation). Bij goed en regelmatig onderhoud werkt dat veel beter.

Echter de praktijk laat zien dat onderhoudsmonteurs niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de diverse uitvoeringen van de PCV.
Wanneer de PCV verstopt raakt zal de waterdamp in het carter condenseren en zal er onherroepelijk verzuring van de olie optreden. Hierdoor verliest de olie haar smerende eigenschappen.

Groot Deel Van Ons Wagenpark Zo’n 9 Miljoen Auto’s Heeft Verstopte PCV Kleppen En Vervuilde Slangen

Een onwaarschijnlijk groot deel van het Nederlandse wagenpark rijdt rond met een geheel of gedeeltelijk verstopte PCV kleppen en/of vervuilde slangen. Een kennis werd gewezen op de noodzaak om de in zijn auto aanwezige PCV klep te vernieuwen. De termijn voor vervanging was al ruimschoots overschreden. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt bleek de dealer (van een groot en bekend merk) een dergelijke klep niet eens op voorraad te hebben. Het antwoord was : “ We hebben er nooit klachten over gehad!!”

Ik mag gerust stellen dat de carterventilatie het stiefkindje is van het voorgeschreven onderhoud . Vaak is het niet eens door fabrikanten voorgeschreven. Carter ventilatie zorgt er namelijk voor dat verbrandingsgassen, die langs de zuigers in het carter komen (blow by), afgevoerd worden. Als dat niet of onvoldoende gebeurt dan condenseert de waterdamp. Het aldus ontstane water vormt vaak sludge, een mayonaiseachtige substantie. Het is dan meestal zichtbaar onder de olie vuldop en/of op de peilstok. Maar dan is vervanging te laat, de schade is al aangericht.

Onvoldoende carterventilatie met als gevolg zuurvorming van de olie

Ik moet dan ook constateren, dat onvoldoende wordt onderkend, dat slecht werkende carter ventilatie verreweg de grootste oorzaak is van extreme motorslijtage. Bij stilstand in files, bij stoplichten en bij lage snelheden condenseert de (water)damp in de carter en veroorzaakt grote schade. “Zure” olie heeft zijn beschermend en reinigend vermogen verloren. De koolstof gaat “weer”klonteren, stalen delen kunnen gaan roesten en de motor gaat vervuilen, vooral de carterventilatie. De olie bereikt ook niet de belangrijke bewegende delen die dan vervolgens beschadigd worden

Eind jaren 40 veranderde de situatie. Er werden toevoegingen (dopes) ontdekt die de zuurvorming in motorolie enorm tegenging. Deze zuurremmer is een “base’ ( vroeger was dat kalk – calcium- vergelijk de zuurremmer voor maagzuur) …tegenwoordig is het meer barium en magnesium. De zeer geringe zuurvorming in moderne motoren bij goede carterventilatie wordt geneutraliseerd door die “basische”stoffen. Deze dope was meer dan het tienvoudige effectiever in het verlagen van de zuurgraad.t De anti corrosie dope heeft meerdere functies, is zuurremmend / reinigend en verbetert de smerende / beschermende eigenschappen van de olie. En als de olie zijn beschermende waarde verliest door een tekort aan dope (depletie) dan is de reinigende werking ook verdwenen.

Roetdeeltjes of koolstofdeeltjes zorgen voor de noodzakelijke smering

Vroeger was motorolie nog niet voorzien van goede toevoegingen. Roetdeeltjes gingen klonteren. De grotere deeltjes, ook wel koolstofdeeltjes genoemd, zetten zich af op de metaaldelen in de motor en veroorzaakten verstoppingen van olie kanalen en oliefilters.(black-sludge) Het was dus logisch dat “zwarte” olie “vervuilde” olie werd genoemd en dat filters werden vervangen.
Alle vakmensen met een auto- / motortechnische opleiding krijgen te horen dat zwarte olie vervuilde olie is en dat oliefilters enorm belangrijk zijn.

Prof. F. Porsche wist natuurlijk dat die koolstof op zich niet zo schadelijk was dus liet hij zijn VW motor zonder filter. Kon die ook niet verstoppen.

Een toevallige bijkomende ontdekking was dat de anti-corrosie dope zich zodanig hechtte aan de roetdeeltjes dat deze niet meer gingen klonteren, Ze zorgden voor betere smering bij de koude start omdat ze al op de goede plaatsen in voldoende mate aanwezig waren. De omkapselde roetdeeltjes zaten in “suspensie” in de olie dwz ze zweefden in de olie. En bij verse olie zijn de roetdeeltjes gewoon niet aanwezig.

Onvoldoende smering door afwezigheid van koolstofdeeltjes

Ons wordt verteld dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in gebruikte olie, voor het merendeel koolstofresten, zijn zogezegd omkapseld. De olie wordt daardoor zwart en dikker, maar dat is juist goed, want deze dikkere olie zorgt ervoor dat er een dikkere oliefilm achterblijft na het stoppen van een warme motor. De zwarte koolstofdeeltjes verbonden met de zuurremmer – roestremmer- zorgen voor een betere bescherming en koolstof is ook een extra smering bij koude start.

Je hoort wel van technisch onderlegde mensen dat de olie verouderd is en a.h.w. slijt door de grote druk in de te smeren onderdelen. Het antwoord is dan dat drukken in versnellingsbakken enorm veel hoger zijn dan in motoren en dat kleine beetje olie in de versnellingsbak kan niet eens worden ververst. Het verbruik is bijna nihil. Nooit verversen van versnellingsbak-olie is “voorgeschreven”. Er zit geen oliefilter in die bakken en 1 maal tandenpoetsen bij het schakelen veroorzaakt meer “‘ schadelijk slijpsel’ dan in motoren in een motorleeftijd. En hoe vaak draaien die versnellingsbakken in elkaar ? Vandaar dat we stellen:

De oplossing is even simpel als eenvoudig en maakt olie verversen “bijna” overbodig

Om nooit meer onnodig olie te hoeven verversen is een Olie Monitoring Methode kortweg OMM ontwikkeld. De kern van deze methode wordt gevormd door een chip of een metalen plaatje dat op de peilstok wordt aangebracht. Deze chip is een sensor van een heel specifieke samenstelling of legering. Zij meet de zuurgraad van de olie. Dit blijkt de belangrijkste indicator te zijn welke aangeeft of de olie nog voldoende smeer eigenschappen heeft. Hiermee kun je mogelijk beginnende schade aan de motor tijdig signaleren en kun je actie ondernemen om erger te voorkomen.

Wat moet ik daarvoor doen zul jij je wellicht afvragen?

Als jij zorgt dat:

1 de carterventilatie goed blijft functioneren

2 je regelmatig het oliepeil checkt en eventueel bijvult met voorgeschreven olie

3 je de chip op mogelijke verkleuring checkt en de oorzaak zoekt

4 je de ijzerdeeltjes van de licht magnetisch chip afveegt

5 je het oliefilter niet vervangt

6 je het luchtfilter controleert op goede afdichting en ongewenst vuil

dan hoef je nooit meer olie te verversen. En kun je erg veel geld besparen. Bovendien wordt het milieu ook nog ontzien. Ook de oliefilters gaan veel langer mee in tegenstelling tot wat de fabrikanten beweren.

Hoe denken jullie er over ?



http://www.peilstokchip.nl/
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door Nietsnut »

Grappig verhaal vol met bangmakerij. De beste man vergeet echter dat de roetdeeltjes blijven toenemen, vooral als je je filter nooit vervangt zoals hij adviseert waardoor je olie echt wel aan eigenschappenverandering onderhevig is. Hoe meer roetdeeltjes hoe slechter er gesmeerd wordt en hoe sneller je olie kanalen verstopt raken.

Ergo, ik wissel mijn olie wel maar laat dat afhankelijk zijn van het aantal koude starts per afstand.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door lupocor »

dit heb ik al vaker gelezen ergens anders.
denk echt niet dat het mogelijk is.
waarom niet?
1; omdat de bedrijven die veel vrachtwagens hebben het dan allang zouden hebben gedaan(niet meer verversen).
2; iedereen die olie in zijn haar voertuig of andere machine regelmatig vervangt zou het gelijk niet meer vervangen want als het om geld gaat dan is iedereen wel te porren.
3; het gebeurt nog steeds niet omdat men het niet vertrouwd.
4;.ik heb wel eens een trekker gezien van mijn vroegere baas waar alleen maar olie was bijgevuld en nooit vervangen.
nou deze liep mooi in de soep en de motor zat vol stroop oftewel dikke drap van olie met vuil enz.
er was heel veel versleten in de motor door te weinig smering dus een vastloper gehad.
niet doen dus.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door Willemvee »

Vroeger kocht meneer de Groot olie.
Nu zegt hij eigenlijk dat hij toen volkomen onbetrouwbaar was, maar ja, alles voor het geld nietwaar. Hij heeft gejokt. Spijt van.
Aai over het bolletje en verder luisteren naar meneer de Groot die nu iets nieuws verkoopt... Chips om je olie in de gaten te houden, zodat je niet meer hoeft te verversen!
Maar deze keer jokt hij niet voor het geld hoor, dat was vroeger! Echt waar, beloofd...
Ik koop nog geen euro voor 99 cent van die man. (dit is overigens een gezegde dat ik net heb verzonnen en waarvan ik vind dat het volgend jaar in de dikke van Dale moet staan!)

Overigens heb ik ooit een keer een test gezien waarbij ze de olie lieten zitten. Die werd langzaam slechter tot 20.000 kilometer of zo, en toen werd de kwaliteit langzaam weer beter! Het zou dus best waar kunnen zijn. Maar meneer de Groot, dat is nou niet de meneer waar ik met een vlaggetje in mijn hand achteraan ga lopen hoor.

En in het geval van de 3L... een verkeerde viscositeit is al een probleem, bijvoorbeeld 10W40 erin. Het luistert dus nauw. Bij scheepsmotoren is het misschien wel economisch verantwoord, daar gaat soms een partij olie in, dat geloof je niet. Maar de 3L...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door Rick-3L »

Willemvee schreef: ...
Ik koop nog geen euro voor 99 cent van die man. (dit is overigens een gezegde dat ik net heb verzonnen ...
Houden we erin Willem ! Klinkt goed!

Ik vindt het ook onzin, en laat het waarzijn. Liever het zekere voor het onzekere..
Wat Melvin zegt ben ik het ook mee eens de kwaliteit gaat wel degelijk achteruit. Dit is gewoon een marketing campagne voor zijn nieuwe product (hij is immers zijn baan kwijt). :???:

Ik zou persoonlijk adviseren om het er niet op te wagen aangezien dit blokkie je de wereld over helpt, dan mag je ook wat terug doen! :clap:

-Rick
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door reichbus »

Dit verhaal heb ik ook eens gelezen. Ik denk dat ik meteen afgestraft ben. Ik heb dat eens met mijn Picasso 1.6 HDI willen doen. Dat zijn hele kwetsbare motorblokken. Na die tijd heb ik last gekregen van olielekkage. Ik was direct genezen.
Afbeelding
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Olie verversen niet meer nodig

Bericht door Cuprani »

Ik werk bij een grote leasemaatschappij, en heb meer dan X0.000 auto's in beheer.
Deze beste man is bij ons op bezoek geweest om te proberen de peilstokchip aan ons te verkopen.
Gezien wij miljoenen per jaar aan olie uitgeven en iedere dealer tegenwoordig meer dan EUR 24,00 per liter durft te vragen, dus wel iets waar je goed op kan besparen.

Uiteraard zullen wij uit service-overweging nooit vragen om maar geen olie bij te vullen. Om echter zijn verhaal te testen hebben een aantal collega's gratis een chip gekregen om in onze eigen auto's te testen.
Op dit moment rijdt er nog maar 1 collega mee. Die rijdt wel al 100.000 km zonder olie wissel in zijn Megane (1.5 DCI).

Ik weet ook uit ervaring dat de ene auto er wel tegen kan en de andere auto niet.
Bij veel Ford's lopen motoren compleet in de soep als ze 2 a 3.000 km over de beurtinterval heen zijn. Terwijl je bijvoorbeeld een Toyota prius rustig 5 jaar kan laten rijden zonder onderhoud zonder dat er iets gebeurd.

VAG is op dit moment ook niet heel gevoelig qua overschrijden van onderoudsintervallen. VAG motoren lopen weinig in de soep (daar staan dan weer wel een enorme waslijst aan andere problemen tegenover....).

Over de chip ansich is mij mening wel duidelijk. Deze chip kan absoluut geen olie kwaliteit meten.
De zuurgraad is misschien 1 eigenschap van de olie die hij kan meten, echter heeft olie in de motor tientallen functies die deze "chip" niet kan meten.
Chip klinkt ook leuk technologisch, maar in werkelijkheid is het gewoon een zuurmeter stripje wat je op je peilstok plakt...
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Olie verversen niet meer nodig.. maar Long Life olie is

Bericht door A2rijder »

Nu had ik laatst een A2 met 5W30 long life olie, en die is dus met reinigingsmiddel om de 2 jaren vol te houden.
Echter, de 200.000 km bij diverse vorige eigenaren is los gekomen.
Daarom ging de zwanenhals pijl stok er niet meer in bij controle!

Ook de ontluchting was verstopt en beide schoongemaakt.
Ook het olie filter, vorig jaar nieuwe zat 100% vol met smurrie.

Daarom ga ik weer op normale 10W40 over en heb naast de aftap plug ook carter even weggehaald en leeg geschept!
Blijkbaar vele die alleen bijvullen en gezien olie gebruik veel voorkomende.

Het zou dus kunnen, het verhaal hierboven maar na 16 jaren en 240.000 Km is het dus een flinke laag op bodem en
als je dan ook de pijl stok en ontluchting niet meer werken omdat de laag nu zo dik is dat je hem er niet meer in kreeg?
Wel was het voordeel dat gezien de drab op bodem die achter bleef er minder olie in hoefde als je ververs.

Een redelijke 10W40 met SM/SF specificatie is niet de duurste en beste maar deze half synthetische is voor mijn vervuilde
dit jaar voldoende.
Wel zal ik het filter omdat ik alleen de bodem kon leeg schrapen wel iets eerder vervangen want ik betaalde geen €24,- per liter....

Maar mijn waarschuwing;
Long Life olie in oude vervuilde motor kan dus alle oude zooi losweken met het speciaal en duur toegevoegde middel omdat die olie
meer dan 1 jaar mee moest gaan!
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”