De Audi A2 - deel 3
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
De Audi A2 - deel 3
De Audi A2 deel 3
De geschiedenis van Audi.
Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke.
In 1932 besloten de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer verder te gaan onder één naam, Auto Union.
De naam Audi komt van het latijnse woord Horch. Hier zijn ook de 4 ringen in het Audi logo uit ontstaan, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen.
Tijdens de 2e wereldoorlog werden door Auto Union legervoertuigen geproduceerd.
Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen.
Het eerste model was de Audi 60.
Audi 60
In 1969 is NSU toegevoegd. NSU had al de hedendaagse slagzin "Vorsprung durch Technik".
NSU Prinz
De naam veranderde van Auto Union naar Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten.
In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
Begin jaren 70 kwam Audi met type 50. Eigenlijk een VW Polo.
Links: Audi 50 - Rechts: VW Polo
Ook type 80 (daarna A4) werd geïntroduceerd.
Audi 80
Later kwamen de Audi 90, 100 (later A7) en 4000. De 4000 heette eerst Fox.
Links: Audi 4000 - Rechts: Audi Fox (USA)
De A2
Audi A2
In 1999 kwam Audi met de A2. Op 15 november startte men met de productie.
De verkoopcijfers waren minder dan verwacht zodat Audi eind 2005 stopte met de productie. De productiecapaciteit was geschat op 60.000 stuks per jaar.
De Audi A2 1.2 TDI onderscheidt zich van de andere modellen A2 door een nog lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica extern zichtbaar door weerstand geoptimaliseerde wielen en wielkasten.
A2 3L
De A2 3L beoogd een gemiddeld verbruik van 2,99 liter/100 km.
Dat komt door de lage CW-waarde van 2,5.
Het maximale koppel van de 1,2 - liter TDI is 140 Newton meter , die in het bereik 1800-2400 1/min liggen .
Zelfs net boven stationair toerental , van 1300 1/min , bijna 80 procent van het maximumkoppel beschikbaar.
De topsnelheid is 168 km/h.
Prodctieaantallen.
· A2 1,2 TDI 6.555
· A2 1,4 81.649
· A2 1,4 TDI 55 kw 69.676
· A2 1.4 TDI 66 kw 7.416
· A2 1,6 11.081
Van de A2 3L zijn er in de periode 1999 tot en met 2005 respectievelijk 38; 38; 3363; 1585; 764; 512 en 255 gemaakt (totaal 6555).
Veiligheid
De A2 kent een aantal veligheidssystemen, zoals
EDS (electronisch antislipsysteem);
ESP (electronisch stabiliteits programma);
EBV (electronische remkrachtverdeler) en
ABS.
Aluminium Space Frame.
Audi had al kennis opgedaan met een Aluminium koets bij de A8.
Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.
In een volgend deel meer hierover.
De geschiedenis van Audi.
Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke.
In 1932 besloten de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer verder te gaan onder één naam, Auto Union.
De naam Audi komt van het latijnse woord Horch. Hier zijn ook de 4 ringen in het Audi logo uit ontstaan, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen.
Tijdens de 2e wereldoorlog werden door Auto Union legervoertuigen geproduceerd.
Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen.
Het eerste model was de Audi 60.
Audi 60
In 1969 is NSU toegevoegd. NSU had al de hedendaagse slagzin "Vorsprung durch Technik".
NSU Prinz
De naam veranderde van Auto Union naar Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten.
In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
Begin jaren 70 kwam Audi met type 50. Eigenlijk een VW Polo.
Links: Audi 50 - Rechts: VW Polo
Ook type 80 (daarna A4) werd geïntroduceerd.
Audi 80
Later kwamen de Audi 90, 100 (later A7) en 4000. De 4000 heette eerst Fox.
Links: Audi 4000 - Rechts: Audi Fox (USA)
De A2
Audi A2
In 1999 kwam Audi met de A2. Op 15 november startte men met de productie.
De verkoopcijfers waren minder dan verwacht zodat Audi eind 2005 stopte met de productie. De productiecapaciteit was geschat op 60.000 stuks per jaar.
De Audi A2 1.2 TDI onderscheidt zich van de andere modellen A2 door een nog lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica extern zichtbaar door weerstand geoptimaliseerde wielen en wielkasten.
A2 3L
De A2 3L beoogd een gemiddeld verbruik van 2,99 liter/100 km.
Dat komt door de lage CW-waarde van 2,5.
Het maximale koppel van de 1,2 - liter TDI is 140 Newton meter , die in het bereik 1800-2400 1/min liggen .
Zelfs net boven stationair toerental , van 1300 1/min , bijna 80 procent van het maximumkoppel beschikbaar.
De topsnelheid is 168 km/h.
Prodctieaantallen.
· A2 1,2 TDI 6.555
· A2 1,4 81.649
· A2 1,4 TDI 55 kw 69.676
· A2 1.4 TDI 66 kw 7.416
· A2 1,6 11.081
Van de A2 3L zijn er in de periode 1999 tot en met 2005 respectievelijk 38; 38; 3363; 1585; 764; 512 en 255 gemaakt (totaal 6555).
Veiligheid
De A2 kent een aantal veligheidssystemen, zoals
EDS (electronisch antislipsysteem);
ESP (electronisch stabiliteits programma);
EBV (electronische remkrachtverdeler) en
ABS.
Aluminium Space Frame.
Audi had al kennis opgedaan met een Aluminium koets bij de A8.
Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.
In een volgend deel meer hierover.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Audi A2 - deel 3
Nooit geweten dat er zo weinig van geproduceerd zijn... Zeldzaam, en dus de klassieker van de toekomst?
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Audi A2 - deel 3
Inderdaad, zo weinig en ze dachten er 360.000 te kunnen verkopen (totaal A2)
Niet bekend is hoeveel er nog rijden in totaal (of specifiek in NL)
In totaal zijn er van de A2 van 1999 tot en met 2005: 176.468 gemaakt, dus nog steeds bijna tweehonderdduizend minder dan beoogd.
Niet bekend is hoeveel er nog rijden in totaal (of specifiek in NL)
In totaal zijn er van de A2 van 1999 tot en met 2005: 176.468 gemaakt, dus nog steeds bijna tweehonderdduizend minder dan beoogd.
Laatst gewijzigd door Johan op 23 jan 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Re: Audi A2 - deel 3
Dit heb jij helaas letterlijk zelf meegemaakt jaJohan schreef: Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Audi A2 - deel 3
Die 60.000 stuks per jaar, dat zijn waarschijnlijk wel alle types A2 met alle verschillende motoren.
Dus het stopzetten van de productie is niet alleen de 3L aan te rekenen lijkt me, maar gewoon de A2 in het algemeen.
Dus het stopzetten van de productie is niet alleen de 3L aan te rekenen lijkt me, maar gewoon de A2 in het algemeen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Audi A2 - deel 3
Correctie. Je hebt gelijk.
Ik pas mijn tekst hier op aan.
De A2 3L is wel op weg een klassieker te worden. Over enkele jaren zijn ze goud waard.
Ik pas mijn tekst hier op aan.
De A2 3L is wel op weg een klassieker te worden. Over enkele jaren zijn ze goud waard.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Audi A2 - deel 3
de nieuwprijs was destijds gewoon te hoog
wie kan er een A2 brochure van destijds optrommelen?
een beetje fulloption A2 3L was dik 30.000 toch ?
wie kan er een A2 brochure van destijds optrommelen?
een beetje fulloption A2 3L was dik 30.000 toch ?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Audi A2 - deel 3
Nieuwprijs
€ 26.320,00 in 2001
€ 27.390,00 in 2005
€ 26.320,00 in 2001
€ 27.390,00 in 2005
- Andreas
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: BMW 130i LSE
Re: Audi A2 - deel 3
Interessant deze 'delen'! Veel dingen die ik niet wist. Top!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Audi A2 - deel 3
Dit is interessant om te lezen hoor, hoe zonde is het dan ook dat de jouwe uiteindelijk totall loss was.
Als ik het nu zo bekijk, had ik ook wel een A2 willen hebben.
Als ik het nu zo bekijk, had ik ook wel een A2 willen hebben.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Audi A2 - deel 3
Of ze goud waard worden betwijfel ik, maar een klassieker wordt het denk ik wel. Auto's die een bepaalde revolutie of opvallende technische verbetering brachten zijn eigenlijk altijd uitgegroeid tot klassiekers. Vaak Citroën trouwens.Johan schreef: De A2 3L is wel op weg een klassieker te worden.
Eerste auto met voorwielaandrijving: Citroën Traction Avant, echt een klassieker
Eerste auto met hydraulische vering: Citroën DS, zeker een klassieker
In dat rijtje hoort ook
Eerste productieauto die gebouwd werd met als oogmerk zo zuinig mogelijk te rijden: Audi A2 3L.
Maar dat goud waard worden, daar twijfel ik aan. De omstandigheden zijn steeds slechter voor klassiekers. Niet meer belastingvrij, ga zo maar door.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Audi A2 - deel 3
Erg leerzaam dit!
Erg beperkte oplage dus!
Mooie investering:
3 Audi A2 3L's kopen en goed conserveren even 20 jaar wachten en cashen
-Rick
Erg beperkte oplage dus!
Mooie investering:
3 Audi A2 3L's kopen en goed conserveren even 20 jaar wachten en cashen
-Rick
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Berichten: 1503
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: Váraszó
Re: Audi A2 - deel 3
Bij Autotron in Rosmalen stond destijds een 2CV die ze inderdaad voor dat doel vacuum verpakt hadden. Ik vind het een beetje ver gaan eerlijk gezegd...
Misschien is het een beter idee een A2 te kopen en ergens een meer in te rijden? Die Bugatti die ze uit het Lago Magiore hebben gehaald, heeft goud opgebracht!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/ ... er-gelegen
Misschien is het een beter idee een A2 te kopen en ergens een meer in te rijden? Die Bugatti die ze uit het Lago Magiore hebben gehaald, heeft goud opgebracht!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/ ... er-gelegen
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Audi A2 - deel 3
dat is met de A2 ook gedaan hoor
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: De Audi A2 - deel 3
Komt er nog een deel 4 eigenlijk???
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: De Audi A2 - deel 3
Een vraag die je niet had gesteld als je gekeken had in deel 3.3L-Dnadave schreef:Komt er nog een deel 4 eigenlijk???
Onderaan staat: In een volgend deel meer hierover.
Maar goed, antwoord is: ja en 5.
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zaanstad
Re: Audi A2 - deel 3
3L-Dnadave schreef:dat is met de A2 ook gedaan hoor
[img]A2BLUB[/img]
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: De Audi A2 - deel 3
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: De Audi A2 - deel 3
Leuke Audi A2 1.2 3L test door de Ahhh-Deeeeee-Ahhhhhhh-Tseeeeeeeee
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autot ... _3L_D4.pdf
Maar of het een betrouwbare test is is natuurlijk maar de vraag http://duitslandnieuws.nl/archief/2014/ ... ar-de-zon/
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autot ... _3L_D4.pdf
Maar of het een betrouwbare test is is natuurlijk maar de vraag http://duitslandnieuws.nl/archief/2014/ ... ar-de-zon/
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij