@pinkpanther
ik zou mij over die airbag niet zo druk maken veel auto,s rijden met dat lampje aan geeft alleen maar aan dat het systeem niet werkt .
Hmm, maar het doel van een airbag is dat ie werkt, toch? Er is een reden waarom men airbags heeft ontwikkeld.
Dat is dan weer een plus eerst wat onderzoek doen en dan een auto gaan bekijken
Meestal is het andersom .
Mijn procedure bij/voor een auto-koop:
1. Ik zoek eerst op forums over dat auto-type naar bekende kwaaltjes. Gangsteller, airbag lampje, roest op dak, roet in de turbo. (voor de Lupo waren het er verbazingwekkend weinig, wat ook weer goed is).
2. Ik probeer altijd een (voormalig) eigenaar van dat type auto te spreken (een van mijn vrienden had een Seat Arosa gehad, in een ver verleden). Ik vraag ze dan om wat informatie te geven over comfort in de auto. Hoe hij op de weg ligt, etc etc.
3. Ik kijk met welke andere auto's dit model onderdelen deelt. Mijngrossier en ebay gebruikend als referentie (hoe meer onderdelen die met andere modellen deelt, hoe beter voor beschikbaarheid van nieuwe onderdelen, dealer ondersteuning en sloop-zoektochten). In het geval van de Lupo heb ik ook nog gekeken naar de prijzen van de 'speciale' slijtage-onderdelen, zoals aluminium draagarmen, etc etc.
4. Ik bereken wat een setje remmen rondom kost en voeg dit toe aan de koop-kosten (mijn ervaring is dat bij een gebruikte auto de remmen erbarmelijk zijn, en vaak rondom aan vervanging toe zijn).
5. Zie nummer 4, maar dan voor banden (in het geval van de Lupo voor eco-banden

)
6. Ik kijk altijd even op marktplaats, ebay duitsland, speurders en dat soort sites wat een gebruikte doet. If it seems to be to good to be true, walk away.
7. Uiteraard alle normale controles bij een auto-koop op roest en overige gebreken (ongevalschade, etc etc). Ook een proefrit is altijd een vereiste. Geen proefrit, geen koop.
8. (net toegevoegd) Ik zal altijd proberen op de hoogte te zijn van de KKL/OBD/OBD2 locatie en een laptop mee te nemen om hem uit te lezen. (die laatste heeft me deze keer genekt, door aan te nemen dat het airbag lampje de sleepring was).
Weer wat geleerd. En alles wat je leert kost je tijd/geld/moeite.
Deze auto was op nummer 6 (If it seems to be to good to be true, walk away.) wel redelijk op het randje, dus ik had al wel wat verwacht. De achter remmen en lagers waren wel een beetje te verwachten, het airbag incident en de kwaliteit van de ombouw hebben me wel een beetje verrast. Er stond ook al een melding in de ECU over de Turbo (onvoldoende druk), die heb ik nu weten weg te krijgen, maar ik heb toch even via het forum een goeie gebruikte gekocht. Dan kan ik mijn huidige turbo laten reviseren.
Maarja, daarvoor is het een gebruikte auto, je mag wel verwachten wat tegen te komen. Ik ga 'binnenkort' ook nog de nokkenasriem vervangen, gezien dat nu alweer 73,000 geleden is.
Oh, en niet te vergeten mijn belangrijkste regel:
Een auto mag nooit meer kosten dan een netto maandsalaris
Zo valt een gebruikte auto eigenlijk nooit al-te-veel tegen. Want ik heb er redelijk veel onderzoek naar gedaan, en nooit 'teveel' voor betaald. Want alles wat ik tegenkom tijdens mijn 'inspectie' gaat natuurlijk van de vraagprijs af. Ik probeer altijd zo emotie loos mogelijk te blijven tijdens een auto koop.