Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Zou ik nog vergeten: ik heb voor die spatlap bij de kokerbalk los gehaald en het stukje daarachter leeg geharkt. Er zat niet veel in. Moet achter en de hele linker zijde nog doen, maar da's zo gebeurd. Ik zag nu dat hij gewoon afgesloten zit dus da's mooi.
Afbeelding
Sam
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Vriendelijke particuliere handschakel 3L klusser
Berichten: 398
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:41
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Zeist

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Sam »

Die demper achter lijkt idd lek.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Je moet de auto links en rechts in duwen Guus,zo kan je vergelijken of ie nadeint.
Een keer deinen mag, daarna niet meer.

De wielen hoeven er niet af hoor,opkrikken is ook niet nodig. Gewoon het slangetje op de nippel duwen en pompen maar.
Als je gaat ontluchten met de fietsventiel methode, dan is het wel belangrijk dat je de de dop van de fles voorziet van een extra gaatje voor ontluchting.
Anders lekt het een beetje bij de nippel door een beetje overdruk in de fles en kan je dat nadien weer schoon maken.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Nou dan is het denk ik al bingo met de schokdemper. Ik ga het nog testen, maar ik heb nu af en toe "in parcours" dat als ik goed stevig rem en de auto veert helemaal in dat hij dan anderhalf keer nadeint. Dat voelt niet comfortabel.

Voor het remvloeistof vervangen wilde ik eigenlijk een dikke injectiespuit met slangetje er op zetten, hem via de ontluchtingsnippel leegtrekken en stap voor stap via het reservoir weer bijvullen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Ok, ik ben benieuwd hoe dat gaat. Lukt dat niet, probeer dan of met pompen dit beter gaat.
Dan wel met 2 man, dan kan je de spuit in de gaten houden.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Zo. Het behandelen van de remmen heb ik even in de koelkast gezet. Bij het leeg laten lopen brak het ontluchtingsnippeltje linksachter af. Rechtsachter had ik net gedaan. Aangezien dit een klus is die voor mij nieuw is en het om de remmen gaat vind ik het wel spannend. Bovendien had Ingrid die dag er na meteen de auto weer nodig. Ik heb een nieuw nippeltje, maar wacht even tot Ingrid vakantie heeft. Dan kan ik rustig daar mee aan de slag zonder dat er tijdsdruk op zit. Als er dan iets fout loopt dan kan de auto rustig een dagje over blijven staan zonder problemen. Ik kom er volgens mij wel uit, maar ik moet er wel mijn tijd voor kunnen nemen.

Datzelfde geldt voor de startmotor. Daar moet ik op mijn gemakje even naar kijken.

Tussendoor kwam ook weer een melding dat de olie ververst moest worden. Die klus heb ik even "tussendoor" gedaan, want dat is inmiddels appeltje eitje. Bovendien vind ik het wel belangrijk dat die op tijd gebeurt. Dus in een klein uurtje tijd olie+oliefilter vervangen. Er zit nu Aral 5W30 in.

Wat op valt: na de laatste distributieriemwissel (door Paul) is de auto nog wat zuiniger geworden.

Verder nog wat kleine dingetjes die gedaan moeten worden: deurbusje rechts moet nog vervangen worden en de achterruitenwisser wist als een oud Omaatje. Die wil ik even uit elkaar halen en de boel weer schoonmaken en invetten waar nodig.

Edit: ik zie mijn introtopic en zie ook dat ik nog wat vergeten ben. De polyriem is inmiddels lang en breed vervangen. Er komt, na vervanging, nog steeds een typisch gejank onder de motorkap vandaan bij het starten. Aanvankelijk dacht ik dat de vrijloop kapot was, maar op de introductiemeeting bij de Maarsseveenseplassen had Eldert-Jan de diagnose snel gesteld, terwijl Foppe nog onder de motorkap stond de turen. Het bleek de bendix van de startmotor te zijn die verstopt zit. Dat is de klus waarnaar ik hierboven verwijs: de startmotor moet er even onderuit, schoongemaakt en ingevet en dan moet hij het weer mooi doen.
Laatst gewijzigd door reichbus op 02 jul 2014, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Nietsnut »

Ik vind het leuk om te lezen dat je steeds handiger wordt Guus!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Ja, dank je. Het is ook wel grappig dat mensen het al heel wat vinden als je een beetje technisch onder die motorkap staat te gluren (bijvoorbeeld de olie aan het verversen bent of de auto een keer hebt opgekrikt dat maakt ook altijd grote indruk).
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Vandaag een vervelend dagje gehad om aan de auto te klussen. Ik ben naar mijn schoonouders gegaan die buitenaf wonen om daar de startmotor onder de auto uit te lepelen. Het idee was om die dan even rustig schoon te maken en er later weer onder te zetten. De auto kon dan mooi op hun terrein blijven staan. Verder had ik nog naar de remvloeistof willen kijken. Dagenlang van nauwgezet volgen van weerberichten leverde op dat vandaag de beste dag was om te klussen.

Dat bleek nogal tegen te vallen. Toen ik aan de slag wilde kwam de ene na de andere regenbui. De moer van de startmotor bleek goed vast te zitten. Bij de andere kon ik niet goed bij: ik had er heel slecht zicht op. Gisteren heb ik een busje kruipolie gekocht dus daar heb ik hem mee in gespoten, maar beter resultaat krijg ik pas als het even lekker in heeft kunnen trekken. Bovendien vond ik de startmotor er maar matig uit zien:
Afbeelding. Ik zit me toch af te vragen of ik niet beter een nieuwe kan monteren.

Ik heb ook nog maar wat kruipolie op de ontluchtingsnippels van de remleidingen gespoten (linksvoor), want die moeten toch binnenkort nog gedaan worden en dan weet ik al dat ze goed vastgerot zitten.

Wat wel gelukt is: het slopen van de achterbank uit de Renault van mijn schoonouders. Zo kan Schoonma de rolstoel van Schoonpa makkelijk in de auto slingeren. Benieuwd trouwens wat de APK keurmeester daarvan vindt (of hij er wat van vindt).

Ook heb ik mijn achterruitenwisser met diezelfde kruipolie (fantastisch spul) kunnen reanimeren. Even de moer los gehaald, zodat ik zoveel mogelijk schroefdraad in kon sprayen. Moer weer vast draaien en de ruitenwisser aan zetten en na enige aarzeling besloot hij het toch te gaan doen. Hoe langer ik hem aan het werk zette hoe enthousiaster hij aan de slag ging. Ik heb niet met de hand geholpen, want op een gegeven moment had ik meer het idee dat ik hem aan het mollen was. Het enige is dat er aan de achterkant geen ruitenvloeistof komt. Schijnbaar zit dat ook verstopt, maar hoe ik die weer gangbaar moet krijgen weet ik eigenlijk niet.
Laatst gewijzigd door reichbus op 10 dec 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Don 3L Jose »

2 gangbare plekken waar je slangetje ruitensproei los kan gaan zitten zijn:
- zijkant bestuurderskant ter hoogte van de C-stijl/zijkant leuning achterbank
- aansluiting bij je ruitenwissermotortje.
Dit is goed te testen door even flink te sproeien. Of er komt water uit de klep (open zetten) of het wordt nat bij de genoemde plek leuning
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

klopt, dat slangetje los heb ik ook gehad. Het is ter hoogte van de achterbank links achter het kunststof paneel en het koppelstuk zit in een schuimpje
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Vandaag op de klusmeeting de remtrommels en schijf achter schoon gemaakt. De bewegende delen zijn met keramisch vet ingesmeerd, evenals de contactvlakken met de band. Verder heeft Jack met zijn supersoaker mijn remvloeistof vervangen. Eén nippeltje zat zo vast die krijgen we er helaas niet uit en zal er in moeten blijven totdat ooit de leidingen vervangen gaan worden.

Helaas was niet alles goed. Er zijn wat wolkjes aan de horizon.
-De achterschokdempers zijn nu zeker weten lek. Hij reed al als een dweil, maar nu ik even met Jack heb kunnen kijken is het zo helder als glas. Aanstaande woensdag moet de auto door de APK en ik ben heel benieuwd of de keurmeester een reparatieadvies gaat geven of er een afkeurpunt van gaat maken. In het laatste geval heb ik bij dit APKstation een week de tijd om hem te laten vervangen. Daarna mag ik hem zonder extra kosten voor herkeuring aanbieden. Als dat zo is dan laat ik dat doen. Ik kan dit volgens mij op zich wel zelf, maar dan wil ik daar rustig mijn tijd voor kunnen nemen. En dat doe ik als er een reparatieadvies uit rolt.
-De rechtervoorband gaat sowieso een vervangingsadvies krijgen (zit gelijk met de slijtageindicatoren), maar die is volgens mij een stuk verder afgesleten dan linksvoor. Die komt als nummer twee op de prioriteitenlijst te staan. Op de terugweg heb ik bedacht dat ik dan twee banden laat vervangen en de auto meteen uit laat lijnen. Het kan het gevolg zijn van een flinke knuffel van de stoeprand al wat langer geleden. Ik had de auto nog uit moeten laten lijnen en ja, als hadden komt is hebben te laat zeg maar.
-De bendix hebben we niet gedaan, omdat de startmotor er zo slecht uit zag dat het beter is om deze helemaal te vervangen.
-De onderkant van het motorruim is niet bepaald schoon. Die moet ik schoonmaken, maar het kan zijn dat er toch nog ergens lekkages zijn. Geen hele grote, maar hm.... De koelslangen zien er al een beetje Jochemachtig uit dus ik ga toch snel schroeven bestellen en die bodemplaat er onder gooien.
Afbeelding
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Don 3L Jose »

reichbus schreef: -De onderkant van het motorruim is niet bepaald schoon. Die moet ik schoonmaken, maar het kan zijn dat er toch nog ergens lekkages zijn. Geen hele grote, maar hm.... De koelslangen zien er al een beetje Jochemachtig uit dus ik ga toch snel schroeven bestellen en die bodemplaat er onder gooien.
Ik zou eerst je motorruimte en blok een goed reinigen. Gebruik van Dasty en een oude afwasborsteltje doet wonderen. Daarna zou ik pas je motorbodemplaat eronder doen.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Don 3L Jose schreef:
reichbus schreef: -De onderkant van het motorruim is niet bepaald schoon. Die moet ik schoonmaken, maar het kan zijn dat er toch nog ergens lekkages zijn. Geen hele grote, maar hm.... De koelslangen zien er al een beetje Jochemachtig uit dus ik ga toch snel schroeven bestellen en die bodemplaat er onder gooien.
Ik zou eerst je motorruimte en blok een goed reinigen. Gebruik van Dasty en een oude afwasborsteltje doet wonderen. Daarna zou ik pas je motorbodemplaat eronder doen.
Ja, klopt helemaal Don. Die plaat zelf moet ik ook og even keer schoonmaken trouwens. En dan even goed laten drogen.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Vanochtend met Luupke naar het APKstation gegaan. Gisteravond pas zag ik tot mijn schrik dat hij vandaag al gekeurd moest zijn. Nou ja: veranderen kan ik het niet meer dus afwachten maar.

Het was druk dus het duurde even, maar op een gegeven moment kreeg ik al de melding dat hij goedgekeurd was, op één lampje na. Dat vervangt hij dan ter plekke. Er waren wel wat op- en aanmerkingen. Gelukkig heb ik die onthouden. Je krijgt altijd eerste een kladje mee met daarop de bevindingen. Als de auto afgekeurd wordt dan krijg je dat papier mee. Maar als je auto goedgekeurd wordt....dan niet. In tegenstelling tot bewering van de APK keurmeester werden de reparatieadviespunten niet afgedrukt op het formulier. Omdat het afmelden in Wijchen niet ging moest ik afmelden bij het filiaal in Grave. Nou goed.

1: schokdemper linksachter is lek (was bekend);
2: band rechtsvoor is aan vervanging toe;
3: stuurkogel (is dat hetzelfde als de fuseekogel????) voor heeft 0.8 millimeter speling. Hij adviseerde die toch wel op korte termijn te vervangen, want 1 millimeter is de toegestane speling. Dat is een onbekende voor mij. Ik heb even gekeken. Weet nog niet of ik dat zelf aan durf. Heel duur is het allemaal niet in elk geval. Wel belangrijk. Dus die gaat zo snel mogelijk gebeuren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door Nietsnut »

Valt alleszins mee en is inderdaad niet heel veel werk om te doen. Stuurkogels kunnen best vast zitten door roest maar dat is eenvoudig te merken. Als hij er niet af wil moet je er ff mee naar de garage toe, anders is het gewoon rechtstreeks vervangen. Laat wel de moer op dezelfde plek zodat je hem direct identiek uitgelijnd hebt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Nog even een vraagje. Zoals ik het begrijp moet je aan de onderkant een moer los schroeven en dan moet je hem van de draagarm los maken. Mag dat met een hamer? Mijn Etzold geeft aan dat dat met een speciaal stuk gereedschap moet, maar ik heb het idee dat dat ook met een hamer kan. Etzold gebruikt om de haverklap allemaal speciale gereedschappen die je maar één keer in je leven nodig hebt :mad:. Als je hem daar los hebt dan houd je de contramoer aan de kant van de spoorstang tegen en dan draai je de stuurkogel zelf er af. Zo zet je hem dan ook weer vast, zodat je uitlijning behouden blijft. Drukt met weer in de draagarm en dan de moer aan de andere zijde er op en vastdraaien met 30 Nm (heb nog steeds geen instelbare moersleutels helaas).
Afbeelding
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door foppe »

Dat is je draagarm kogel guus. Je stuurkogel.zit aan de stuurstang.

Daar heb je idd een soort van spantang voor nodig. Maar ik zou eerlijk gezegd eerst beginnen met de stuurkogels.
Beter eerst zoeken waar de ruimte zit. Auto optillen en sjorren aan de band. en kijken waar je speling voelt.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Ik heb even gekeken: je hebt er een kogelgewrichttrekker voor nodig. Hazet heeft ze maar Kukko ook en die zijn wel betaalbaar. Maar dit is denk ik wat Melvin bedoelde: als het niet lukt: even langs de garage.

In mijn post hierboven heb ik denk de verkeerde benamingen voor de onderdelen gebruikt. Die stuurkogel zit aan één kant vast aan de stuurstang. Aan de andere kant zit hij nog door een oog heen.

Wat er dus moet gebeuren: 1. moer bij het oog even insprayen en er af draaien. Dan kun je aan de onderkant de stuurkogel er uit werken door aan die kant druk te zetten. Ik lees dat er ook mensen zijn die een paar tikken met de hamer op dat oog geven en dat de kogel dan los komt (zij hebben dan overigens de contramoer aan de stuurstangzijde als eerste los gehaald). Er zijn ook mensen die de boel warm stoken, maar daar hou ik zelf niet zo van. Je kunt dus ook zo'n kogelgewrichttrekker gebruiken (is ook niet altijd garantie op succes) 3. Dan de kogel aan de stuurstangzijde loshalen van de contramoer. Dan de boel weer in elkaar zetten. Klinkt toch als een klus die te doen is.

Wel een beetje spannend want je hoopt toch dat je niet met een los stuur in je handen zit als je weg rijd zeg maar.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Bericht door reichbus »

Vandaag even met een klein klusje aan de slag gegaan. Iets wat ik langer graag wilde. Ooit heb ik het microfoontje van onze Pioneer DEH 4500BT kapot getrokken toen ik deze in de Lupo wilde bevestigen. Van de week maar eens een nieuw microfoontje gekocht en vandaag kon ik bij daglicht de zaak monteren.

Eerst had ik allemaal wilde plannen met bevestigen bij de interieurverlichting en zo, maar toen ik met een trekdraad de route ging verkennen was ik er snel uit: hij moest via de tellerkap. Daar kon ik hem ook mooi op de bovenkant van het stuurhuis bevestigen. Het eindresultaat ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu door naar het volgende project. Daar zie ik een beetje tegen op, maar ik wil dit graag zelf proberen:

Afbeelding

Zal wel een kwestie van doorzettingsvermogen worden denk ik. Wel belangrijk en ik denk dat hij fijner rijdt als ik hem vervangen heb.
Laatst gewijzigd door reichbus op 10 dec 2017, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”