Pagina 1 van 1

De Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 20:59
door Johan
De Audi A2 deel 3

De geschiedenis van Audi.

Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke.
Afbeelding

In 1932 besloten de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer verder te gaan onder één naam, Auto Union.

De naam Audi komt van het latijnse woord Horch. Hier zijn ook de 4 ringen in het Audi logo uit ontstaan, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen.
Afbeelding

Tijdens de 2e wereldoorlog werden door Auto Union legervoertuigen geproduceerd.
Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen.
Het eerste model was de Audi 60.
Afbeelding
Audi 60

In 1969 is NSU toegevoegd. NSU had al de hedendaagse slagzin "Vorsprung durch Technik".
Afbeelding
NSU Prinz

De naam veranderde van Auto Union naar Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten.
In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
Begin jaren 70 kwam Audi met type 50. Eigenlijk een VW Polo.
Afbeelding Afbeelding
Links: Audi 50 - Rechts: VW Polo

Ook type 80 (daarna A4) werd geïntroduceerd.
Afbeelding
Audi 80

Later kwamen de Audi 90, 100 (later A7) en 4000. De 4000 heette eerst Fox.
Afbeelding Afbeelding
Links: Audi 4000 - Rechts: Audi Fox (USA)

De A2
Afbeelding
Audi A2

In 1999 kwam Audi met de A2. Op 15 november startte men met de productie.
De verkoopcijfers waren minder dan verwacht zodat Audi eind 2005 stopte met de productie. De productiecapaciteit was geschat op 60.000 stuks per jaar.
De Audi A2 1.2 TDI onderscheidt zich van de andere modellen A2 door een nog lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica extern zichtbaar door weerstand geoptimaliseerde wielen en wielkasten.
Afbeelding
A2 3L

De A2 3L beoogd een gemiddeld verbruik van 2,99 liter/100 km.
Dat komt door de lage CW-waarde van 2,5.
Het maximale koppel van de 1,2 - liter TDI is 140 Newton meter , die in het bereik 1800-2400 1/min liggen .
Zelfs net boven stationair toerental , van 1300 1/min , bijna 80 procent van het maximumkoppel beschikbaar.
De topsnelheid is 168 km/h.


Prodctieaantallen.
· A2 1,2 TDI 6.555
· A2 1,4 81.649
· A2 1,4 TDI 55 kw 69.676
· A2 1.4 TDI 66 kw 7.416
· A2 1,6 11.081
Van de A2 3L zijn er in de periode 1999 tot en met 2005 respectievelijk 38; 38; 3363; 1585; 764; 512 en 255 gemaakt (totaal 6555).

Veiligheid
De A2 kent een aantal veligheidssystemen, zoals
EDS (electronisch antislipsysteem);
ESP (electronisch stabiliteits programma);
EBV (electronische remkrachtverdeler) en
ABS.

Aluminium Space Frame.
Afbeelding

Audi had al kennis opgedaan met een Aluminium koets bij de A8.
Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.


In een volgend deel meer hierover.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:10
door Willemvee
Nooit geweten dat er zo weinig van geproduceerd zijn... Zeldzaam, en dus de klassieker van de toekomst?

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:12
door Johan
Inderdaad, zo weinig en ze dachten er 360.000 te kunnen verkopen (totaal A2)
Niet bekend is hoeveel er nog rijden in totaal (of specifiek in NL)

In totaal zijn er van de A2 van 1999 tot en met 2005: 176.468 gemaakt, dus nog steeds bijna tweehonderdduizend minder dan beoogd.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:16
door Lupo2002
Johan schreef: Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.
Dit heb jij helaas letterlijk zelf meegemaakt ja

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:19
door Willemvee
Die 60.000 stuks per jaar, dat zijn waarschijnlijk wel alle types A2 met alle verschillende motoren.
Dus het stopzetten van de productie is niet alleen de 3L aan te rekenen lijkt me, maar gewoon de A2 in het algemeen.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:25
door Johan
Correctie. Je hebt gelijk.
Ik pas mijn tekst hier op aan.

De A2 3L is wel op weg een klassieker te worden. Over enkele jaren zijn ze goud waard.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:33
door 3L-Dnadave
de nieuwprijs was destijds gewoon te hoog
wie kan er een A2 brochure van destijds optrommelen?
een beetje fulloption A2 3L was dik 30.000 toch ?

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 21:43
door Johan
Nieuwprijs
€ 26.320,00 in 2001
€ 27.390,00 in 2005

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 22:08
door Andreas
Interessant deze 'delen'! Veel dingen die ik niet wist. Top!

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 22:35
door foppe
Dit is interessant om te lezen hoor, hoe zonde is het dan ook dat de jouwe uiteindelijk totall loss was.
Als ik het nu zo bekijk, had ik ook wel een A2 willen hebben.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 23 jan 2014, 22:38
door Willemvee
Johan schreef: De A2 3L is wel op weg een klassieker te worden.
Of ze goud waard worden betwijfel ik, maar een klassieker wordt het denk ik wel. Auto's die een bepaalde revolutie of opvallende technische verbetering brachten zijn eigenlijk altijd uitgegroeid tot klassiekers. Vaak Citroën trouwens.

Eerste auto met voorwielaandrijving: Citroën Traction Avant, echt een klassieker
Eerste auto met hydraulische vering: Citroën DS, zeker een klassieker
In dat rijtje hoort ook
Eerste productieauto die gebouwd werd met als oogmerk zo zuinig mogelijk te rijden: Audi A2 3L.

Maar dat goud waard worden, daar twijfel ik aan. De omstandigheden zijn steeds slechter voor klassiekers. Niet meer belastingvrij, ga zo maar door.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 24 jan 2014, 14:09
door Rick-3L
Erg leerzaam dit!
Erg beperkte oplage dus!
Mooie investering:
3 Audi A2 3L's kopen en goed conserveren even 20 jaar wachten en cashen :dance: :dance:

-Rick

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 24 jan 2014, 17:09
door Willemvee
Bij Autotron in Rosmalen stond destijds een 2CV die ze inderdaad voor dat doel vacuum verpakt hadden. Ik vind het een beetje ver gaan eerlijk gezegd...
Misschien is het een beter idee een A2 te kopen en ergens een meer in te rijden? Die Bugatti die ze uit het Lago Magiore hebben gehaald, heeft goud opgebracht!

http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/ ... er-gelegen

Afbeelding

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 24 jan 2014, 21:36
door 3L-Dnadave
dat is met de A2 ook gedaan hoor
Afbeelding

Re: De Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 26 jan 2014, 17:00
door 3L-Dnadave
Komt er nog een deel 4 eigenlijk??? :pray:

Re: De Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 26 jan 2014, 20:16
door Johan
3L-Dnadave schreef:Komt er nog een deel 4 eigenlijk??? :pray:
Een vraag die je niet had gesteld als je gekeken had in deel 3. :roll:
Onderaan staat: In een volgend deel meer hierover.
Maar goed, antwoord is: ja en 5.

Re: Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 27 jan 2014, 10:07
door BYM
3L-Dnadave schreef:dat is met de A2 ook gedaan hoor
[img]A2BLUB[/img]
lolll

Re: De Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 01 feb 2014, 19:33
door Wolf
Technische gegevens Audi A2 1.2 tdi 3L

http://www.audi.de/content/dam/ngw/prod ... w_0201.pdf

Re: De Audi A2 - deel 3

Geplaatst: 01 feb 2014, 19:37
door Wolf
Leuke Audi A2 1.2 3L test door de Ahhh-Deeeeee-Ahhhhhhh-Tseeeeeeeee

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autot ... _3L_D4.pdf

Maar of het een betrouwbare test is is natuurlijk maar de vraag http://duitslandnieuws.nl/archief/2014/ ... ar-de-zon/