Pagina 1 van 1

Schakel robot

Geplaatst: 15 okt 2016, 14:39
door Torin
Ik heb het forum afgespeurd, maar niets kunnen vinden over onderstaand.

Is het waar dat je in de 3L wat rekening moet houden met het schakelmoment? De vorige eigenaar vertelde mij dat je moet doen alsof je schakelt, even het gevoel moet ontdekken op welk moment de robot wilt schakelen. Gas in zijn 1 tot 2500 toeren en dan even het gas loslaten / minderen, zodat de robot naar zijn 2 schakelt. Daarna weer gas erop en hetzelfde herhalen, zodat ie naar zijn 3 schakelt. Dit schijnt zo te zijn om de robot een langere levensduur te geven, of is dat volgens jullie complete onzin?

Re: Schakel robot

Geplaatst: 15 okt 2016, 19:51
door Johan
Niet complete onzin, maar...

Wat je doet, is het schakelmoment beinvloeden.
Als je optrekt en vindt dat ie mag schakelen, laat je je gas even los/minder dan schakelt de robot op naar de volgende versnelling.

Maar of dat nou de levensduur bevorderd? Zou niet weten waarom, want schakelen doet ie toch.
De koppeling moet zijn werk doen, net als de gangsteller (schakelrobot). Alleen het moment van schakelen is iets anders.

Ik zie geen meerwaarde.

Re: Schakel robot

Geplaatst: 15 okt 2016, 20:54
door steevo
Wel degelijk meerwaarde vind ik. De gecompliceerde schakelbot vd 3L met zn solenoids, stangetjes, klepjes en hoge druk moet je met gevoel en beleid rijden.

Even de tijd gunnen met overschakelen zonder dat er vol koppel op de aandrijflijn staat zal wel degelijk schelen voor de bak en de robot.

Het is net als warmrijden. Je trekt niet te hard op om de drukopbouw in het koude blok te beperken. Zo kan het aluminium rustig opwarmen en ik zweer dat het je je koppaking scheelt.

Re: Schakel robot

Geplaatst: 16 okt 2016, 09:49
door lupocor
mee eens.
zo heb ik en mijn vriendin de lupo ook altijd gereden.
schakelde echt mooier over op die manier, niet dat het zo moet maar had wel het gevoel dat het beter is/was.
toerental keek ik niet naar het ging puur op gevoel.
het gaat op deze manier allemaal iets soepeler is mijn ervaring.
op deze manier merkte ik eigenlijk niet dat zij overschakelde naar een volgende versnelling.
overschakelen zonder gas los zal misschien geen kwaad kunnen maar ik hield niet van het voelen daarvan.

Re: Schakel robot

Geplaatst: 22 okt 2016, 08:15
door foppe
Bij normaal gebruik beïnvloed ik het schakelmoment met het gaspedaal ook altijd. Als je wil dat ie schakelt, laat je het gas iets los.
Maar ik plank hem ook minimaal een keer per week. Na een rotonde, geef ik vol gas geven en laat hem flink doortrekken tot over de 100km/h. Dan trekt ie door tot de 4000 toeren, schakelt op, maar ik blijf gewoon gas houden.

En dan schakelt hij ook prima hoor, geeft geen kik.

Ik denk dat het Veeeeel belangrijker is om regelmatig de basisafstelling te doen. Een slecht afgestelde gangsteller molt je bak in no-time.

Re: Schakel robot

Geplaatst: 22 okt 2016, 21:30
door sjoerd
Idem hier, af en toe help ik de auto met schakelen, bv met 75 in de 4e even van het gas af, dan schakelt meteen de 5e in. Ook ik rijd in ieder geval wekelijks stevig door, maar dan veelal in de tiptronic stand. Ik houd het gas er dan ook gewoon vol op.