De geschiedenis van Audi.
Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke.

In 1932 besloten de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer verder te gaan onder één naam, Auto Union.
De naam Audi komt van het latijnse woord Horch. Hier zijn ook de 4 ringen in het Audi logo uit ontstaan, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen.

Tijdens de 2e wereldoorlog werden door Auto Union legervoertuigen geproduceerd.
Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen.
Het eerste model was de Audi 60.

Audi 60
In 1969 is NSU toegevoegd. NSU had al de hedendaagse slagzin "Vorsprung durch Technik".

NSU Prinz
De naam veranderde van Auto Union naar Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten.
In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
Begin jaren 70 kwam Audi met type 50. Eigenlijk een VW Polo.


Links: Audi 50 - Rechts: VW Polo
Ook type 80 (daarna A4) werd geïntroduceerd.

Audi 80
Later kwamen de Audi 90, 100 (later A7) en 4000. De 4000 heette eerst Fox.


Links: Audi 4000 - Rechts: Audi Fox (USA)
De A2

Audi A2
In 1999 kwam Audi met de A2. Op 15 november startte men met de productie.
De verkoopcijfers waren minder dan verwacht zodat Audi eind 2005 stopte met de productie. De productiecapaciteit was geschat op 60.000 stuks per jaar.
De Audi A2 1.2 TDI onderscheidt zich van de andere modellen A2 door een nog lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica extern zichtbaar door weerstand geoptimaliseerde wielen en wielkasten.

A2 3L
De A2 3L beoogd een gemiddeld verbruik van 2,99 liter/100 km.
Dat komt door de lage CW-waarde van 2,5.
Het maximale koppel van de 1,2 - liter TDI is 140 Newton meter , die in het bereik 1800-2400 1/min liggen .
Zelfs net boven stationair toerental , van 1300 1/min , bijna 80 procent van het maximumkoppel beschikbaar.
De topsnelheid is 168 km/h.
Prodctieaantallen.
· A2 1,2 TDI 6.555
· A2 1,4 81.649
· A2 1,4 TDI 55 kw 69.676
· A2 1.4 TDI 66 kw 7.416
· A2 1,6 11.081
Van de A2 3L zijn er in de periode 1999 tot en met 2005 respectievelijk 38; 38; 3363; 1585; 764; 512 en 255 gemaakt (totaal 6555).
Veiligheid
De A2 kent een aantal veligheidssystemen, zoals
EDS (electronisch antislipsysteem);
ESP (electronisch stabiliteits programma);
EBV (electronische remkrachtverdeler) en
ABS.
Aluminium Space Frame.

Audi had al kennis opgedaan met een Aluminium koets bij de A8.
Ondanks een gewichtsbeperking van bijna 40 % is de aluminium structuur van Audi A2 beslist stijver - en dus veiliger - dan moderne stalen koetswerken.
In een volgend deel meer hierover.