de oude met groen-gele stippen (kenmerk van oud)
productiedatum week 49, jaar 1998
er is materiaal weggesleten waar de drukbol de brandstofleidingen raakt. Dit hoort niet dus heb ik de brandstofleidingen iets richting het motorblok getrokken met een tie-wrap.
Nieuw:
productiedatum 01-2010
Olieniveau is goed (bol losgedraaid, olie staat op 90%), hier is de oude er nog op. Overigens schijnt er een zwarte kap over het olie-reservoir te horen, die zit er bij mij dus niet op.
- of via rechterdeur auto open doen [dan gaat de pomp niet draaien], motorkap openen OF,
- via linkerdeur, motorkap openen en stroom van de pomp afhalen,
- accumulator kwartslag losdraaien, [steeksleutel 26?]
- het oliepeil zal nu in de reservoir naar boven komen; 90% vol is goed.
- oliepeil ophogen tot 90% indien nodig met stuurbekrachtigingsolie (vag ART#: G 004 000 M2)
- accumulator vastdraaien
- begin door je passagiersdeur te openen en de motorkap te openen
- in de motorruimte: ontkoppel de stekker van de pomp (zwarte stekker +- 35*15mm)
- gebruik een 5mm inbussleutel en haal de imbus los van het blanke aluminium blok waaronder de drie olieleidingen zitten en maak de leidingen los
- met een dop 13mm maak je de drie bouten los waarmee de pomp vastzit aan het frame
- voila, de pomp kan eruit. De accumulator hoeft niet perse los of er af.
- monteren in omgekeerde volgorde
Vroeger werd hier door bepaalde mensen nog bakken geld mee verdienen om 'even' een accmulator te vervangen : het is echt prima te doen..