Cruisecontrol (OEM) inbouwen - Lupo handgeschakeld

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Cruisecontrol (OEM) inbouwen - Lupo handgeschakeld

Bericht door Bart81 » 18 jan 2014, 12:58

Laatst heb ik mijn CC aangesloten en alles werkt. Tijdens de ombouw naar handgeschakeld is mijn ECU naar Jos gegaan en die heeft er gelijk de software voor de CC in gezet. Hoe en waar, ik weet het niet maar dat maakt me ook niet uit. Het werkt en wat Mirco niet voor elkaar kreeg lukt Jos wel. En de prijs is nog iets goedkoper ook (ben geen reclame aan het maken, gewoon feiten) . Hieronder een kleine HOW TO:

Wat heb je nodig:

1x CC hendel: 7D0 953 513 C 01C (84 euro)
1x Koppelingssensor: 6QO 927 189 (14 euro)
1x Koppelingssensor connector: 6NO 972 704 (3 euro)
1x Connector CC: 1HO 953 634 (2 euro)
6x Stekkers voor in de connectoren: 000 979 133 E (4 euro p/st)
De stekkers in de ECU zitten er al in, en kun je eruit halen en gebruiken.
Kabels: je hebt 5 kabels nodig van 0,75 of 1.0 mm dik en een meter of 3 lang (heb je reserve). Bij voorkeur zwart-rood-blauw-wit-geel.
Verder nog wat krimpkous, elektro tape en soldeer spullen.

Origineel zit er halverwege nog een connector maar die heb ik er tussenuit gelaten.

Als eerste natuurlijk de CC hendel monteren. Deze how to is vooral even het elektrisch aansluiten maar zal dit even kort bespreken. Accu los. De twee torx bouten aan de zijkant van het stuur losschroeven. Daarna kan airbag unit eruit. Stuur zit met 1 grote moer vast. Even merken zodat je de positie weer terug kan vinden. Stuur los en dan kun je bij de handel. Je ziet 4 kleine schroeven zitten. Deze losdraaien en dan kun je de oude hendel eraf halen. Nieuwe erop en omgekeerd weer in elkaar zetten.

Aansluiten bekabeling:
Eerst de connector voor de CC aansluiten. De stekkers die je hiervoor gekocht hebt zitten aan gele kabel. Ik heb ze gelijk tot aan de connector gestript en rechtstreeks de Rood-Wit-Blauw-Zwart aan gesoldeerd volgens dezelfde kleuren als de hendel. Beetje krimpkous erover en dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Aansluiting is als volgt:

Rood: ECU 44
Blauw: ECU 45
Wit: ECU 46
Zwart: ECU 14 en naar de + van de accu.

Waar je de spanning vandaan haalt mag je kiezen. Ik heb hem nu eerst even op een vaste plus gezet waar ook de radio op zit. Met een extra zekering ertussen van 5A.
Maar eigenlijk hoort dit een + te zijn waar alleen spanning op staat als het contact aan staat (origineel gezekerd met 7,5A). Anders kun je ook deze optie van Willem gebruiken: http://www.3lvrienden.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=4645. Dit wil ik in de toekomst nog wel een keer veranderen maar doe het eerst even zo.
Update Foppe: Bij het stuur kun je het beste een draad pakken. Dit is uit mijn hoofd een rood-zwarte of rood-oranje. Pak gewoon een dunne naald en prik even door de isolatie, met een multimeter heb je hem vervolgens zo te pakken.

Verder moet er voor handgeschakelde auto's ook een koppelingsschakelaar aangesloten worden. Hier zitten slechts 2 draden aan. Een is + van accu en andere gaat naar ECU. De schakelaar is een verbreek contact. Laat dus de spanning door die een signaal geeft aan de ECU dat de CC in werking mag treden. Pedaal in, contact verbroken en CC stopt (net als rem). Bij kabelbreuk stopt de CC dus ook. Ik heb deze + van dezelfde kabel gehaald als de zwarte kabel van de CC hendel. Beide staat immers gewoon spanning op, en is apart gezekerd. Andere kabel gaat naar ECU 66 (gebruik even een andere kleur dan de CC kabels, ik heb geel genomen.)

Vervolgens moeten de 4 kabels van de CC en de kabel van de koppelingschakelaar op de ECU worden aangesloten. Dat is de lastigste klus. Eerst ruitenwissers en paravan eraf halen totdat je bij de ECU kan:
Afbeelding
Stekker van ECU loshalen. Er zit een zwart kapje op die met een kabelbinder vast zit. Deze los halen en het kapje zit aan de zijkant met twee haakjes aan de binnenkant vast:
Afbeelding
Er zit een paars plastic onderdeel in de connector die zorgt dat de afzonderlijke connectoren er niet uit kunnen. Dit paarse ding kun je er met een kleine schroevendraaier uit schuiven:
Afbeelding
Daarna kun je voorzichtig aan de kabels trekken en wat duwen tegen de connectoren zodat ze eruit komen. Het donkerrode rubber is alleen voor afdichting:
Afbeelding
Met een kleine pincet o.i.d kun je de stekkertjes uit de connector halen:
Afbeelding
Daarna solderen:
Afbeelding
En monteren:
Afbeelding
Alleen de eind nummers van de stekkers staat in de connector behuizing. Dus even goed tellen zodat ze op de juiste plek zitten. Dit kan helpen:
Afbeelding

Daarna connector weer in elkaar zetten en alles weer dicht bouwen. Je moet dus vanuit de binnenkant van de auto naar de ECU met de kabels. Ik ben via de bijrijders kant omhoog gegaan en heb een gaatje geboord onder de interieur filter huis. Daarna goed afgedicht met tape om de kabel een een doorvoer-rubber:
Afbeelding

Oja, het kan zijn dat je CC nog geactiveerd moet worden in VAGCOM'. Dit kun je zien in kanaal 6. In het vierde veld staat:
1: CC aan
2: CC uit
255: niet geactiveerd.

Als dat laatste het geval is dan:

[Select]
[01 - Engine]
[Login - 11]
Enter 11463 to activate cruise control
[Do It!]

Als alles goed is dan moet het nu werken. Als het niet werkt, don't blame me.

Hier staat ook nog een vergelijkbare HOW TO waar je ook nog op kunt kijken:
http://forums.clublupo.co.uk/index.php?showtopic=44327.

Succes. Ik moet er bij zeggen. De eerste keer dat je dit doet is het best een puzzel. Het heeft mij iig wel een paar dagen gekost om alles uit te zoeken (met dank aan Jos voor de schema's). En ook de prijzen van al het materiaal is nog wel wat. Andere optie is om het gewoon te laten inbouwen. En als je uurloon gaat rekenen is dat zeker geen verkeerde optie.

Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”