Standkachel inbouwen

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Waarom een standkachel?
Als je in de winter niet meer wilt krabben en in een warme auto wilt stappen, lees dan door. Wil je blijven krabben ga dan wat nuttigs doen met je tijd ipv deze handleiding te lezen :mrgreen:

Hoe werkt een standkachel?
De kachel doet zijn werk terwijl de automotor uitstaat en jij nog je ontbijt eet of op kantoor Wolfenstein aan het spelen bent door de koelvloeistof te verwarmen en naar de interieurkachelradiateur te pompen, de ventilator aan te zetten en daarna de restwarmte naar het motorblok te sturen waarna het rondje weer opnieuw gebeurt, zie hieronder.

[youtube][/youtube]
Welke standkachel?
Er zijn meerdere merken in de markt, denk oa aann Eberspacher en Webasto. In deze how-to hebben wij gekozen om een Webasto in te bouwen. Reden? Beschikbaarheid. Er zijn legio tweedehands Thermo Top E's op Ebay.de te koop namelijk.

Prijzen standkachel:
Nieuw + inbouw door een gecertificeerd Webasto inbouwstation:
Een nieuwe Webasto Thermo Top E kost inclusief inbouw bij een gecertificeerd inbouwstation ongeveer € 1800. Zie ook standkachel.webasto.nl voor meer info, dat betreft de kale versie zonder afstandsbediening of een gsm-module erbij. Bij het kopje "onderdelen en prijzen" kan je inschatten wat deze opties meer kosten.

Nieuw via Ebay.de, inbouw doe je zelf:
Via Ebay.de koop je een nieuwe standkachel voor zo'n € 639 inclusief inbouwset, exclusief klokje/ab/gsm-bediening.

Testen nieuwe standkachel:
Is altijd handig, wellicht niet nodig gezien de kans op DOA gering is want ze worden getest in de fabriek en gecontroleerd verscheept.

Tweedehands, inbouw doe je zelf:
Als je via de tweedehandsroute gaat informeer jezelf wat je nodig hebt, dit betekent dat je geen Thermo Top Z moet kopen omdat dit een bijverwarming is. De Thermo Top E is de kleinste uit de personenwagenserie en is prima geschikt voor een kleine auto als de Lupo. Webasto heeft ook standkachels met een hoger vermogen (Thermo Top C) en die kunnen ook gebruikt worden, de afmetingen zijn identiek alleen zit er volgens mij een electrische pomp op met 25W ipv 14W vermogen (en waarschijnlijk een brander die meer brandstof verbruikt). Koop wel de juiste brandstofsoort, standkachels zijn er voor benzine en diesel maar ze zijn niet door elkaar te gebruiken (feedback gevraagd; is dat echt zo?) ; maw, een benzine standkachel werkt niet in je diesel-auto. Zoeken op Ebay.de: klik...

Testen en reinigen van een gebruikte standkachel:
Hier heeft Joram een proefopstelling gemaakt.
[youtube][/youtube]
Beide standkachels rookten nogal fors en dat is gelukkig 100% op te lossen door de gehele unit te demonteren. Gebruik hiervoor een torx-20 sleutel, reinig de verbrandingskamer eerst met een staalborstel, daarna een doek en grote platte schroevendraaier waarmee je tussen de vinnen kan schrobben en daarna remmenreiniger om de vettigheid uit de kamer weg te spoelen. Ook moet je de ontstekingsschotel reinigen met een borsteltje of iets soortgelijks. Als je hem daarna in elkaar zet zal hij bij de eerste keer aangaan nog even goed roken (de remmenreiniger en restanten troep) en dat is met 3 minuten helemaal over.

Prijzen onderdelen:
Als je een tweedehands standkachel koopt zal hij zelden compleet zijn en dus moet je er losse onderdelen bijbestellen, dat kan ook via Ebay.de maar voor iedere andere leverancier komt er weer verzendingskosten bij. Melvin vond in Lelystad Fabertronics, dit is een soort van electro-groothandel die ook in Webasto kachels en onderdelen doet en nette prijzen hanteert voor onderdelen, zie de lijst hieronder: Wij hebben hier onze onderdelen besteld.

Onderdelen via Fabertronics
Afbeelding

Kabelboom ThermoTop C/E (universeel)............................... € 85,-
Kabelboom voor brandstofpomp.........................................€ 44,-
Koelwaterslang met 2 180graden bochten..............................€ 20,-
Koelwaterslang koppelstuk 20mm.......................................€ 5,-
Slangenklem v. koelwaterslang..........................................€ 1,25 (ca. 8 a 10 nodig)
brandstofpomp............................................................€ 75,-
brandstofpomp houder...................................................€ 4,-
brandstofslang doorzichtig..............................................€ 4,- p/m
brandstofslang koppelstukjes met klemmen setje...................€ 7,50
Slangenklemmen voor brandstof.......................................€ 1,50
brandstof T-stuk 8x5x8.................................................€ 3,-
brandstof T-stuk 6x5x6.................................................€ 3,-
Uitlaatslang RVS.........................................................€20,- p/m
Uitlaatslang RVS 80cm met eindkapje................................€ 22,-
Uitlaatdemper RVS......................................................€ 25,50
Slangenklem voor uitlaat...............................................€ 2,75 (3 nodig)
Luchtinlaatslang.........................................................€ 16,-
Luchtinlaatdemper kort model.........................................€ 12,-
Luchtinlaatdemper lang model.........................................€ 35,-
Universele montageplaat...............................................€ 7,50
Schroefjes om kachel op montageplaat te monteren...............€ 10,-
Klokje 1533 ovale model...............................................€ 70,-

Je kan Menno Faber (eigenaar) bereiken per mail menno@fabertronics.nl en telefoon (per pb beschikbaar bij Nietsnut). Webasto levert niet aan particulieren, alleen aan dealers.

Indien er geen bediening bij de standkachel zit zijn dit je opties:
Soort bediening:...............................leveranciers prijs...................Ebay.de prijs
Webasto klok 1530 vierkant.................niet meer leverbaar................€ 30
Webasto klok 1533 ovaal......................€ 81....................................€ 70)
Webasto Afstandsbediening T91:...........€ 349..................................€ 179
Webasto afstandsbediening T100...........€ 435................................€ 295)
Webasto GSM-bediening Thermo Call......€ 350..................................€ 299)

Wiatec GSM-module voor Webasto 1530/1533:€ 84,95 + Siemens S35* GSM + een app op je smartphone (€ 4,90).

* kijk op de Wiatec-site voor welke modellen ondersteund worden. Wiatec raadt de oudere serie aan omdat deze een automatische herstart functie hebben. Handig als je even je accu loskoppelt, dan vergeet je nooit meer je telefoon aan te zetten want dat doet hij zelf! [/quote]



[quote="emielvanputten"]omdat we de vraag krijgen of wij het willen inbouwen, en de kosten daarvan.
Standkachel en Wiatec dienen zelf aangeleverd te worden.

inbouw standkachel 250 euro
inbouwen standkachel+afstandbedienin 275 euro
inbouwen standkachel+wiatec 300 euro



Kachel dient te werken voor de inbouw. het is namelijk kansloos een niet werkende kachel in te bouwen.
Met het risico dat de unit zelf stuk is en er weer uit moet.
Laatst gewijzigd door -Ap- op 13 jan 2014, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Voorbereiden op inbouw; wat heb je nodig?

Gereedschap:
* electrische schroefmachine
* staalboortjes 2, 6, 7
* werkbank en/of Workmate
* decoupeerzaag met een zaagje geschikt voor staal
* bankschroef
* haakse slijper (+ oog- en gehoorbescherming)
* hamer
* platte en ronde vijl
* steek-ring sleutel 8, 10, 13
* torx dop 20, 25
* dop 17 (en een momentsleutel)
* ratel + doppenset (7, 8, 10, 13)
* soldeerbout + soldeer
* zijkniptang
* striptang
* afbreekmes
* platte + kruisschroevendraaiers
* multimeter
* dremel met schijfjes

Inbouwmateriaal:
* de standkachel en alle inbouwdelen
* diverse RVS M6 bouten, 12mm, 20mm
* 10 RVS M6 zelfborgende moeren
* enkele RVS M6 carrosserieringen en kleine M6 ringen
* 5 stokeindbouten

Overige materialen:
* krik + assteunen
* stukjes plaatstaal
* zincspray
* 2,5mm2 installatiedraad
* krimpkous
* diverse electrische schuifstekers (male + female), oogjes etc
* Loctite
* 100 tie-wraps
* ducttape
* enkele meters 2,5mm2 meeraderig electra draad, en enkele meters 1,0mm2
* een geprinte voertuigspecifieke Webasto inbouwhandleiding (speciaal voor de VW Lupo 3L) (pdf alert!) en een generieke Webasto inbouwhandleiding voor een breder informatieaanbod dan in de specifieke handleiding.
* Handleidingen op Standkachels.com.
Opmerking: in de handleiding die je nu zit te lezen op http://3Lvrienden.nl staan verderop enkele printscreens, deze komen allemaal uit deze twee Webasto inbouwboeken.

Ruimte:
* het lekkerst werk je in een garage met veel licht, deze klus doe je waarschijnlijk niet in 1 dag waardoor je een deels openliggende auto hebt op het eind van de dag en het is handiger om hem in zo'n geval niet op straat te hebben staan.

Tijd:
* Emiel en Melvin hebben er samen 1 dag over gedaan om een standkachel in te bouwen, wij waren om 08:00 begonnen en waren om 21:00 uur klaar. Dit is inclusief tankreiniging maar exclusief het aansluiten van de gsm-module. Tel je de module erbij op kom je op een kleine anderhalve dag werk met 2 mensen. Een geoefende Webasto-installatiemonteur zal dit uiteraard sneller kunnen.


De klus voorbereiden en demontage:
* Optioneel voor tankreiniging: Rij de auto bijna leeg, liefst zo dat het reservelampje aan is gegaan als je gelijk je tank wil reinigen met Acticide ter voorkoming van schimmel/algengroei. Een bijna lege tank is handig want dan heb je aan 1 emmer genoeg om je diesel in te bewaren. (Diesel is zeer slecht ontvlambaar, er is geen brandgevaar) CORRECTIE VOLGT
* Auto de garage inrijden, wielen losdraaien met dop 17, opkrikken en op 2 as-steunen zetten, min-pool van de accu afkoppelen
* onderplaat demonteren met een torx 20(?)
* wielen demonteren
* 2 wielkuipen demonteren (torx 20)
* tussen de zijschermen en de motorkap aan iedere kant 1 torx demonteren, aan passagierszijde eerst een schuimpje weghalen (zit achter de luchtaanzuigbuis) om bij het boutje te kunnen
* knipperlichten aan voorzijde losschroeven, grille losklikken, bumper losschroeven (5 torx 25, enkele 20) en bumper wegzetten
* tankdop openen, tank ontluchten
* achterbank uitbouwen en zwarte plaat demonteren (3 kruisschroeven), brandstof aanvoer/retourleiding losklikken, brandstofniveau aangever stekker losklikken, wartelring losdraaien en opvoer/vlottermechaniek uitbouwen. Zet deze op een krant of op een karton ivm de diesel die er uit lekt.

Nu is de auto voorbereid op de inbouw van je standkachel.


Afbeelding

Opmerking:
Een standkachel verbruikt electriciteit terwijl je automotor uitstaat en de dynamo de accu dus niet bijlaadt, hou er rekening mee dat wanneer je een oudere accu hebt je de kans hebt dat na inschakelen standkachel (volledige warmterun doorlopen) je accu zodanig leeg kan zijn dat je 3L niet meer wil starten omdat de 3L nogal een grootverbruiker is van electriciteit tijdens de startprocedure. Als je twijfelt aan de restcapaciteit van je accu kan je je accu laten doormeten (oa automaterialenzaak) en eventueel een nieuwe kopen of gewoon empirisch werken. Je maakt wel kans op een dag thuiswerken in zo'n geval want met kou is je accucapaciteit al minder en de standkachel trekt hem nog verder leeg.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Inbouw van de kachelunit
Beugel achterzijde:
Pak de standkachel en monteer deze middels 3 stokeindbouten* op de universele montageplaat en positioneer deze onder de koplamp-bestuurderszijde, plaats hem zodanig dat er geen slangen tegen het chassis aan gaan komen en dat de uitlaat ook ruimte heeft (moet onder de stootbalk uitkomen). Pas zonodig het beugeltje iets aan (waarschijnlijk aan de buitenzijde van het voertuig iets afkorten en wat 1 gat bijboren zodat hij uitlijnt met de gaten in het chassis). Gezien vanuit binnen de auto zal je de beugel rechtsonder (vierde kwadrant) niet vast kunnen zetten, 3 bouten is genoeg want je hebt immers een driehoek aan de achterzijde.

* Een stokeindbout
Afbeelding

Beugel voorzijde:
Afhankelijk van het modeljaar van jouw auto is je onderhuidse plaatwerk iets anders en zitten de aanbouwdelen op een andere plek;
* oud (> 99); claxon onder de massapunten
* nieuw (00 >); motorrelais en claxon onder de massapunten

* bij oud:Je zal bij het oude type de beugel moeten afslijpen en verduurzamen met zinkspray. Ook zit er bij het oude type een plaatje op de chassisbalk die de toegang vanuit de standkachellokatie naar het motorruim blokkeert. Slijp deze ook af en verduurzaam het open staal. de claxon komt aan een gat naast de stootbalk, achter de standkachel, naar voren gericht.
* bij nieuw: Bij het nieuwe type zit het motorrelais aan een beugel onder de massapunten, en onderaan de beugel zit de claxon bevestigd. het motorrelais kan exact aan de andere kant van de boutgaten geschroefd worden, de beugel moet afgekort worden, het claxondeel eraf slijpen en de beugel aanpassen zodat hij past. Verduurzamen. De claxon plaatsen we later aan de zijkant-onder op het radiatorframe.

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het plaatwerk zit met een M6 boutje vast, hiervoor heb je dop en steek 10 voor nodig, en een torx 25 zelftapper.

Aan de voorzijde van de standkachel plaats je ook een stokeindbout, aan de stootbalkkant van de auto en vanuit deze bevestiging maak je een beugeltje uit een stuk plaatstaal die naar de M8-bout gaat in je kunststofradiatorframe. Verwijder de bout met een dop 13 en doe een proefpassing. Als de beugel goed is verduurzaam je hem en zet je alles vast.
De standkachel zit nu rotsvast ingebouwd in de wagen en alle slangen kunnen zonder rare knikken er naartoe/vandaan.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

De koelvloeistofslangen:
Identificeer het koelvloeistofcircuit, in het midden van je schutbord gaan twee slangen naar de interieurverwarming, de slang aan de bestuurderszijde stroomt naar binnen en deze moet je hebben. Hier sluit je de uitstroom van de Webasto op, dat is het buisje dat bovenop de kachelunit zit en loodrecht naar boven wijst. Daarnaast, dus tussen uitstroom en stootbalk van de auto zie je de waterpomp van de standkachel zitten, dat is de retour en die moet op de andere zijde van de warme slang bij je schutbord komen. Het koelcircuit is namelijk: SK-kachelradiateur-motor- SK en dit betekent dat je de koelvloeistof uit de motor terugleid naar de standkachel.

Koelvloeistofslangen bij een 3L in originele staat. Als je geen EGR meer hebt lopen de slangen anders.
Afbeelding

Hier een foto van de standkachelslangen op een EGR-loze 3L (Emiels auto)
Afbeelding

Pak de rubberen slang in z'n geheel (die je gaat toevoegen) en zet hem op zijn plek, hij hoeft nog niet doorgesneden te worden. Positioneer 1 uiteinde zo dat hij op 1 van de 2 vloeistof-aansluitpunten uitkomt zonder te knikken. Pak de andere kant van de slang en positioneer die ook bij de standkachel en herhaal. Als alles netjes is kan je de slangen vastzetten op de standkachel. Indien er een bochtje af moet snij het eraf met een nieuw Stanley mesje, en als je slangen aan elkaar wil verbinden kan je daar kunststof Webasto verbindingen voor gebruiken (€ 5 per stuk) maar ik had nog een 2 meter CV-buis liggen van 20mm en dat past ook. Kort een stukje af tot 5 cm en verbind de slangen aan elkaar. Gebruik 1 slangeklem per kant om ze vast te zetten en (klem evt. de slangen af aan de motor) herhaal aan de kachelradiateur en motorzijde. Als je de slangen voorvult heb je straks minder tijd nodig om te ontluchten.


De afbeelding boven geeft de situatie aan als je egr nog aan de motor zit en niet is afgedopt.
De 2 afbeeldingen hier onder geven de situatie aan zonder egr.

Het is even priegelen maar je kan de slang die aan de bestuurderszijde op het kachelhuis zit vervangen door de aanvoer van de Webasto.
Afbeelding

De pijl geeft de flowrichting aan van de koelvloeistof.
Afbeelding

Je koelvloeistof slangen zijn nu aangesloten op het koelcircuit van de auto.

Ontluchten motor:
Doordat de koelslangen los zijn geweest is er lucht bij gekomen, dit is geen probleem zolang deze lucht er weer uit kan.
Als de inbouw functioneel klaar is en de Webasto werkt is het genoeg om hem 30 min aan te zetten met het koelvloeistoftankje geopend. De pomp van de standkachel gaat dan werken en door de circulatie komt de lucht vanzelf uit bij het tankje (wel even de kachel bediening aan en op warm zetten).
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Het brandstofcircuit:
Begin door de Mecanyl brandstofslang met een dikker verloopstukje op de kachelunit te bevestigen en werk het slangetje netjes weg in je motorruimte, wij hebben gekozen om hem via de holle ruimte van het linkervoorscherm (gewoon toegankelijk vanuit de motorruimte) en de bovenzijde van de motorruimte net onder het paravaanafdichtingsrubber weg te werken met tie-wraps aan de motorkapontgrendelingsbowdenkabel. De stuur- en voedingsdraden van de standkachel lopen hier ook dus dat zit helemaal goed. De brandstofslang loopt bij ons dus direct achter de N75 langs, om slijtage bij eventuele beweging te voorkomen zijn alle contactpunten voorzien van een stukje fietsbinnenband (had ik toevallig liggen) dat er omheen gewikkeld is en vastgezet is met enkele tie-wraps. Misschien overkill maar liever in 1 keer goed dan later schade gaan herstellen. Op deze manier beweegt er niks en krijg je dus nooit lekkage.
Nu kom je voor een keuze te staan (eigenlijk heb je die keuze al gemaakt ivm het bestellen van materialen :) ), waar haal je je brandstof vandaan?

Er zijn twee mogelijkheden om aan brandstof te komen;
1: uit de retourslang van de motorbrandstof of,
2: direct uit de tank.

1: Uit de retourslang aftappen:
De Webasto inbouwhandleiding spreekt van het zodanig inbouwen van het T-stuk dat luchtbellen richting de tank kunnen ontsnappen en het T-stuk moet tussen het filter en de tank komen. Ook is er sprake van een hoek van 0 tot 60 graden waarin de leiding mag lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als er een brandstofpomp in de tank zit is deze optie uitgesloten maar dat is hier niet het geval (de brandstofpomp zit immers naast de motor). In de 3L kan een eventuele luchtbel niet naar de tank ontsnappen omdat het dieselfilter het hoogste punt is in het motorbrandstofcircuit. Ook heeft de Webasto brandstofpomp onvoldoende flowcapaciteit om luchtbellen door de voertuigeigen brandstofleiding te trekken (de handleiding spreekt over 4 mm binnendiameter als maximum), er is dus kans dat de standkachel zonder brandstof komt te staan. De handleiding heeft het verder over een lekkend benzine-systeem, dat hebben wij niet maar omdat uit de tank halen foolproof is is dat voor ons de weg om te bewandelen. Iets meer werk, wel 100% zekerheid op altijd brandstof hebben voor de standkachel. Hierdooor hebben wij gekozen om de diesel direct uit de tank te halen.

2: direct uit de tank:
Hier trek je een slang van kachelunit die zonder onderbreking (behalve voor de Webasto brandstofpomp) naar je brandstoftank loopt. Hoe doe je dit?
Verwijder het kussentje in de passagierstootbalk, pak de Mecanyl brandstofslang (binnendiameter is 2mm) en de brandstofpompkabelboom en voer ze door de balk.

Afbeelding

Onderaan de auto (aan het eind van de stootbalk, halverwege de auto) zit een schuimpje ter afdichting / voorkomen van rammels in de balk, die moet er even uit. Trek de kabels van onderdoor verder totdat alles netjes op lengte is. Iemand gaat binnen in de auto zitten en pakt het installatiedraad en wriemelt tussen wagenbodem em tank de draad naar beneden, naar de persoon onder de auto. Deze gebruikt ducttape en maakt de brandsofslang hieraan vast, de persoon binnen trekt de slang naar boven en zet deze met een tie-wrap aan een van de brandstofleidingen vast. Zo voorkom je dat hij eventueel weer onder de wagen terechtkomt en je dit opnieuw moet doen.

Afbeelding

Er zitten rubberen tules in de wagenbodem, aan de passagierszijde, trek er een uit en kijk hoever je met je vingers komt, of hoever je met een stuk gereedschap kunt komen. De persoon onder de wagen pakt een electrische schroevendraaier (is handiger dan een boormachine ivm de beperkte ruimte) en boort een 7mm gat in de tankholte, de wagenbodem, niet de tank (duh!!) om de brandsofpomp te bevestigen. (dop 10 en steek/ring 10). Verduurzaam het gat en monteer de rubberen houder. Positioneer hem zo dat er geen contact is met de remleiding die daar ook loopt.

Afbeelding

Ga nu naar de standkachel toe en maak de brandstofslang vast middels een dikker buisje en twee slangenklemmen, zet de leiding op voldoende punten vast om rammelen en slijtage te voorkomen. Werk de stroomkabel op dezelfde manier ook weg en stop het kussentje en schuimpje terug in de stootbalk aan passagierszijde.
Zet de brandstofslang en kabelboom vast aan de brandstofleidingen onder de wagen met tie-wraps. Sluit de brandstofleiding aan op de brandstofpomp (beide zijden) en rond dit deel af.

Afbeelding
Afbeelding

Neem de vlotter/opvoermechaniek dat je eerder uit de tank hebt gehaald en boor een gat bovenin, ergens in het midden, hier komt de tankdoorvoer in te zitten.

Zo komt hij uit de tank, vies...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Tussen de slangeklem en de wagenbodem zit weer een gewikkeld stukje fietsband, hier nog niet gemonteerd ten behoeve van de fotoduidelijkheid.
Afbeelding


De tankdoorvoer wordt met een afdichtrubber gemonteerd en vrijwel direct er onder wordt een tweede gat geboord, hier moet nog een stuk brandstofslang doorheen. Zorg dat de aanzuigslang ongeveer 2 cm boven de tankbodem eindigt ter voorkoming van een lege tank (je kan nu nog naar het tankstation toerijden nadat je standkachel uitvalt ivm brandstofgebrek). Aan beide uiteinden van de tankdoorvoer zet je eerst een dikker slangetje en daarin steek je zoals je steeds gedaan hebt, de Mecanyl brandstofslang. Gebruik weer twee slangenklemmen per aansluitzijde en ook dit deel is klaar.

Optioneel: een nadelige bijkomendheid* van de moderne dieselbrandstof is dat er geen zwavel meer inzit en dat er een deel biodiesel is bijgemengd, dit zorgt voor een versnelde bacteriegroei in je tank, leidingen en dieselfilter. Vooral als je water in je tank hebt groeien ze erg goed. Wij hebben preventief de tanken van onze wagens gereinigd, je schept de paar liter eruit in een emmer, pakt een afwashandschoen en een dubrodoekje en giet 50cc Acticide in je tank en boenen maar!

* Voor het milieu is dit beter, maar voor de gezondheid van je brandstofsysteem beslist niet, helemaal als je (deels) op PPO rijdt. Het nadelige effect op je brandstofsysteem vind dan pas plaats wanneer er aan de volgende condities voldaan is:
1: water in je tank
2: langere tijd (maanden) niet rijden
Hierdoor kan er verontreiniging in je brandstofsysteem komen met alle gevolgen van dien.


Afbeelding

Doe het reinigen met Acticide wel met de buitendeur open (voldoende frisse lucht toelaten tot je werkruimte dus) want het is niet zo fijn spul. Daarna zal je merken dat je gele dubrodoekje vrij zwart geworden is, dat betekent dat je tank nu schoon is.

Zo ziet een schone tank eruit:
Afbeelding

Giet hierna nogmaals 50cc in de tank zodat je een 'shockdosis' krijgt voor de overige onderdelen in je brandstofsysteem, dit reinigt je leidingen/ warmtewisselaar / filter en tandempomp. Acticide is niet schadelijk voor je verstuivers. Einde optioneel

Giet de diesel terug in de tank, plaats het vlottermechaniek terug met de pijl richting de achterzijde van de wagen en draai de wartel handvast. Plaats de brandstofleidingen terug en let hierbij goed op dat je de aanvoer en retour op de juiste aansluitingen zet als je ze omdraait valt je auto vrij snel stil. :roll: Bouw het zwarte plaatje weer terug (met de 3 kruiskopschroefjes) en plaats de achterbank terug. Het brandstofgedeelte is nu klaar.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Het luchtcircuit:
De standkachel heeft uiteraard lucht nodig om de brandstof te verbranden en hier heb je ingaande en uitgaande lucht.

Ingaande lucht:
Schuif de flexibele aluminium inlaatbuis over de inlaatmonding en positioneer de inlaatdemper achter je radiatorfront, links van de radiator, rechts van je bestuurderskoplamp, maar wat lager. Schroef de buis vast met een slangeklem. De demper hebben wij vastgezet met een tie-wrap die door 2 5-mm boorgaatjes gaat.

Uitgaande lucht:
Schuif de RVS uitlaatslang over de uitlaatmonding aan de stootbalkzijde en voer de uitlaat naar voren toe, positioneer de uitlaatdemper voor de standkachel (= achter het mistlicht indien je dit hebt) en zet een stukje uitlaatslang op het uiteinde en buig deze naar achteren toe, gok erop dat hij je onderbumper niet raakt. Bij een auto met mistlampen in de voorbumper moet je ook opletten dat de einddemper niet tegen de mistlampen aankomt.

Voorbeeld van uitlaat die te ver uitsteekt en de bumper zal raken. Merk op dat de uitlaatslang onder het voorste beugeltje loopt.
Afbeelding
Afbeelding

Detail radiatorfront waar je nog een klein stukje inlaat-luchtdemper ziet.
Afbeelding

Hier heb ik (zeer amateuristisch) de plaatsing van de inlaatluchtdemper + aluminium slang (blauw) en het uitlaatcircuit (rood) en dieseltoevoer (geel) ingetekend omdat deze onderdelen zeer summier te zien zijn omdat dit allemaal onzichtbaar weggewerkt is.
Afbeelding
Afbeelding

Hier kan je duidelijk zien dat de uitlaatdemper erg ver naar buiten zit, te ver zo zal blijken
Afbeelding

De claxon is hier teruggeplaatst vlak naast de stootbalk bij de 1999-er in een bestaand gat in het plaatwerk (makkelijk, hoef je niet te boren/verduurzamen). Bij de 2004 van Emiel is de claxon onder de inlaat-luchtdemper geplaatst (zie 2 foto's naar boven op Melvins 1999-er voor een idee van de plaats)
AfbeeldingAfbeelding

Om de uitlaatdemper vast te zetten zal je een stukje plaatstaal moeten fabriceren zodat hij vastzit, friemel de uitlaat wat heen en weer zodanig dat hij zo dicht mogelijk naar de stootbalk zit en maak je beugeltje en zet hem vast. Plaats de voorbumper ter passing. Als de uitlaatslang minimaal 2 cm van de onderbumper zit is hij goed gepositioneerd. Zo niet, bumper eraf, en net zolang aanpassen totdat hij wel vrij loopt.

Hier is te zien dat ik de uitlaatslang boven het zelfgemaakte beugeltje zit en de demper scherper naar beneden gericht is, hierdoor komt de uitlaat niet meer tegen de onderkant van de bumper aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Electra; onder de motorkap:
Demonteer de koelvloeistofoverloop in de motorruimte (dop 10) en leg deze aan de kant, laat alle slangen gewoon zitten. Het kan zijn dat je de kabel voor de remvloeistofnivosensor los moet koppelen om het vaatje goed weg te kunnen leggen. Onder het vaatje, in het schutbord zit een thule waardoor je de kabels moet gaan voeren. Gebruik hiervoor een meter installatiedraad (2,5 mm2) en steek deze erdoor. Dit is handig om met z’n tweeën te doen. Neem de kabelboom en pak de draden voor de klok (4 dunne draden oa paars en bruin) en de aanjagerknop (2 * 2,5mm2 / rood en zwart) en zet ze aan de installatiedraad met ducttape, wel zo dat het niet een dikke homp wordt. Eerst 1 kabel, en 15cm verder de tweede. Trek de 2 kabels naar binnen en leg ze aan de kant.

Positioneer het relais en de zekeringen zo dat alle draden netjes weggewerkt kunnen worden en dat alle onderdelen te bereiken zijn. Bij Emiel zitten ze aan de passagierszijde, bij Melvin aan de bestuurderszijde, boven de veerpoot. Wij hebben ze beide aan het schutbord gemonteerd. Je hebt nu twee kabels op de standkachel zitten er is een lange over voor de brandstoppomp, een plus en een massa. Wij zullen de plus direct op de accu gaan plaatsen en de massa zetten we op de ruitenwissenbout, 20 cm naast de hoofdkabelboom voor de bestuurder.

Emiels 2004': (Draden hangen nog los, druk bezig nog.)
Afbeelding

Electra; in het interieur:
Klok en aanjagerschakelaar aansluiten:
Bedenk waar je de klok wil plaatsen, wil je hem in het zicht of juist verborgen hebben? De handleiding plaatst de klok links van de tellerkap en dit zorgt voor een gat in je dashboard op een zichtlokatie. Wil je je auto ooit nog verkopen zonder de standkachel hou je 2 gaten in je dashboard...

De kabelboom voor de klok is lang zat dus je kan hem overal kwijt. Omdat wij kiezen voor bediening via de telefoon hebben wij de klok niet heel hard nodig, sterker nog, de enige reden die wij hebben om de klok nog te zien is als er eerder weggereden wordt dan dat de kachel uit is, in dat geval KAN je op de ‘vlamknop’ drukken en gaat hij uit. Uiteraard kan je dit ook met de telefoon-app doen en de klok in zijn geheel verbergen.

* Vlamknop:
AfbeeldingAfbeelding

In ieder geval kiezen wij beide voor een onderdeel dat makkelijk vervangbaar is voor het geval je de auto zonder standkachel en zonder schade wilt overhandigen aan de volgende eigenaar.

Emiel heeft de klok op zijn zekeringen-klepje gemonteerd, Melvin in het muntenbakje onder het middenconsole. Wij hebben beide niet veel behoefte om de klok al te veel in het zicht te hebben omdat het immers een back-up mogelijkheid is voor de telefoonbediening.

Doe een proefpassing waar je het klokje hebben wilt, boor een 10mm gat voor de aansluiting achterop en een 2 mm gat om de klok zelf vast te schroeven.

Afbeelding
Afbeelding

Melvin heeft een stalen beugeltje gemaakt en die in het muntenbakje geplaatst waarop de klok middels een tie-wrap op vastgezet is. Omdat er een draadje op de print gesoldeerd moet worden om de Wiatec-gsm sturing toe te voegen wordt de klokbehuizing een klein beetje uit elkaar gedrukt, en het display van Melvins vierkante klokje was niet heel best te zien maar nu hij met een tie-wrap wat steviger in elkaar geduwd is doet de display het weer prima.

Melvins auto
Afbeelding

De aanjager:
Demonteer de wagen eigen-kachelbediening in het middenconsole, het kan zijn dat de kabelboom te kort is om er comfortabel aan te solderen is, (dat was bij onze wagens zo) dan kan je het beste de middenconsole uitbouwen. Is dat het geval, zitten er overal torx 20 boutjes, een stuk of 12. Als deze los zijn kan je met wat priegelwerk het middenconsole losmaken. Haal de OBD-stekker en de sigarettenaansteker los en het middenconsole kan aan de kant.
In de kachelbedieing zitten 2 stekkers (klein, zwart en groot wit).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neem de witte stekker en pak de blauw-witte draad, knip hem door op 3 cm van de stekker en soldeer de rode kant aan de kabelboomzijde en de zwarte aan de ventilatorknopzijde. Deze draden zitten aan het relais verbonden buiten aan het schutbord, oftewel, de standkachel zal met deze draad je interieur ventilator aan gaan zetten. Gebruik een krimpkous om de verbindingen te zekeren.

Afbeelding

Loop alle zaken na die je net gedaan hebt en controleer of alles aangesloten is, corrigeer zonodig, ga naar de accu en monteer de min-pool terug. De sleutel hoeft niet in het contact, controleer of er iets te zien is op het klokje. Als het goed is zie je als je op de vlam drukt het display oplichten en je hoort de pomp starten.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Testprocedure:
Accu:
Controleer of de accu weer aangesloten is.

In de auto:
Zet de temperatuurknop (knop 1) op warm, de aanjager op stand "2" (knop 2) en de uitstroomkeuzeknop (knop 3) op "ontwasemen".

Afbeelding

Controleer of alle aansluitingen correct zijn aangesloten.

Je gaat nu de testprocedure doorlopen, start de standkachel met de vlamknop* en je zal zien dat hij niet zal kunnen starten omdat er nog geen brandstof bij de standkachel is, het duurt enkele minuten voordat de diesel bij de brander is. Na 3 minuten geen brandstof denkt de kachel dat er een probleem is en schakelt hij zichzelf uit, dat betekent dat de diagnose van de besturingscomputer op de hoofdkachelunit goed is, immers als hij zich niet uit zou zetten trekt hij alleen de accu leeg zonder ooit aan te gaan.

De luchtventilator van de standkachel begint wel gelijk te lopen en loopt nog een tijdje na, de Webasto brandstofpomp onder de auto gaat na een korte periode starten en dat merk je door een getik dat vrij snel start.

Start de standkachel nogmaals met de vlamknop en dit keer zal je merken dat er na enkele minuten luchtbellen in de brandstofleiding zitten (betekent dat de pomp brandstof naar de standkachel stuurt) en vrij snel daarna zit er alleen maar diesel in en staat je kachel te branden. Controleer ook of je aanjager aangaat.

Als dit alles werkt ga je alle bekabeling netjes wegwerken en het middenconsole weer terugplaatsen. Werkt het niet zoals het moet ga je alles nalopen om te zien of je niets vergeten bent en een diagnose stellen als hij nog steeds niet wil starten. In de handleiding staat een fout oorzaak-gevolg tabel die je hiervoor kunt raadplegen.

* Vlamknop:
AfbeeldingAfbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Optioneel: Wiatec GSM sturing
De standkachel is standaard via het Webasto klokje aangestuurd, deze heeft 3 instelbare tijden en is eigenlijk vrij beperkt qua mogelijkheden. Als je de kachel aan wilt zetten op een andere tijd dan de 3 vooringestelde tijden zal je naar de auto moeten of een Webasto afstandsbediening erbij kopen. Een betere en goedkopere optie is een Wiatec-module aanschaffen.

De module sluit je aan op de vlamknop op de klok en de module wordt aangestuurd per Siemens GSM die je in je auto achterlaat, de telefoon zit aan de constante plus van de auto en heeft een automatische herstartfunctionaliteit, gooi je de accu los zal hij zelf weer opstarten, je hebt er geen omkijken meer na nadat je hem ingebouwd hebt.

Het systeem is via SMS en een telefoontje aan en uit te zetten, ook kan je de temperatuur in de auto opvragen middels een SMS en een optionele temperatuursensor ( € 19,90).
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit deel komt in de plaats van de accu:
Afbeelding

Ingebouwd:
Afbeelding

De module die alles mogelijk maakt
Afbeelding

en de telefoon + module in een lichtgewicht bescherming (een opengezaagde 80mm regenbuis)
Afbeelding

Wij hebben gekozen voor sturing per telefoon omdat de afstandbedieningen slechts een los-bereik (line of sight) van 1000 meter hebben, staan er gebouwen tussen, of een constructie met veel staal en beton (de meeste gebouwen) zakt het bereik snel in. Een telefoon heeft mits je een goede provider hebt ongeveer overal bereik, daarom hebben wij voor een prepay sim-only van KPN gekozen.
Een andere reden om niet voor de Webasto afstandsbediening te kiezen is omdat je dan het hele jaar een afstandsbediening bij je draagt die je 8 maanden niet gebruikt. Je telefoon heb je ALTIJD bij je, dus handiger. Ook kost de oplossing van Wiatec minder dan de afstandbedienig van Webasto, een win-win situatie dus.

Opmerking over pre-pay SIM:
Een prepay SIM-kaart van KPN heeft een beltegoed geldigheidstermijn van 2 jaar, er is slechts 1 voorwaarde: je moet minimaal 1 keer per 6 maanden actief zijn op het netwerk. Gebruik hiervoor de ingebouwde (in de Parkingheater-app) SMS-statusfunctionaliteit voor, een SMS kost € 0,15. Een KPN prepay kost € 10,- en heeft standaard € 2,50 aan tegoed. Registreer je de kaart krijg je € 7,50 extra tegoed, hiermee kan je dus vele jaren mee vooruit! Zowiezo moet je iedere 3 a 4 maanden de standkachel aanzetten om hem in goede conditie te houden en dan kan je gelijk een status-SMS opvragen.


Om de Wiatec-module aan te sluiten moet je de vlamknop doorlussen naar de schakelmodule, hiervoor moet de bruine draad van de module naar het klokje verbonden worden. Open het klokje met een microschroevendraaier, zoek het juiste soldeerpunt en bevestig het draadje, zorg dat het draadje middels een tie-wrap of een knoop trekonlasting krijgt.

Webasto klok 1533: hier komt de stuurdraad op;
Afbeelding
Afbeelding

Webasto klok 1530: hier komt de stuurdraad op;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leg vervolgens een directe plus (minimaal 1 meter draad) aan bijvoorbeeld vanuit je sigarettenaansteker naar de Siemens telefoon en zeker deze af met een 5A lijnzekering.

De stekker aan wagenzijde van de sigarettenaansteker.
Afbeelding

Waarom een Siemens telefoon? Omdat deze een belletje omzet naar een datasignaal en dat naar de module stuurt die de klok bedient. Een oude Siemens telefoon koop je ook voor zakgeld. Zorg dat er een behuizing om de telefoon + module heenkomt ter voorkoming van schade en onbedoeld knoppen drukken (er zit een handmatige toetsblokkering op trouwens) en stel de telefoon conform handleiding in.

Instellen Siemens telefoon en Wiatec module
  • 1 Zet de telefoon aan, laat deze verbinding maken met het netwerk, zorg dat er buiten het netwerk geen verbinding actief is
    2 Zorg dat de simkaart leeg is, geen andere nummers op de kaart laten staan
    3 Bel met de Siemens de telefoon op waarmee je de kachel wil aansturen. Gebruik hiervoor je telefoonnummer plus landcode: +316xxxxxxxx. Laat je eigen telefoon overgaan en verbreek de verbinding.
    4 Kies 1234 en druk op de groene knop.
    5 Plaats de module aan de Siemens en wacht totdat de siemens een oproep krijgt.
    6 Haal de Siemens van de module los
    7 Controleer de entry in het telefoongeheugen: 'MG Puls' en 'MG TraceT'. Bij de oudere softwareversies tm V1.45 moet 'MG Puls' op "1" staan. De instelling bij nieuwe software vanaf versie V.1.47 moet de waarde bij 'MG Puls' "002" zijn. De instelling om de Webasto aan te bellen bij 'MG TraceT' moet "25" zijn. Welke softwareversie je hebt is na het aanzetten van het toestel te vinden bij 'MG AUXSoft' of 'RTMSoft'.
    8 Sla de pincode van de simkaart in de siemens op in 'Position MG'.
    9 Verbind de module met de telefoon en wacht totdat de instellingen overgenomen zijn. (+- 2 minuten).
    10 Steek de witte stekker in de module (de verbinding naar de Webasto klok).
    11 Bel de Siemens op en kijk goed naar het display van de Siemens. In het scherm moet 'MG01 Control' te zien zijn, NIET OPHANGEN! De module verbreekt ZELF de verbinding. Na 2-4 keer overgaan schakelt de Webasto naar 'aan'.
    12 Om de Webasto uit te zetten bel je nogmaals de Siemens op.
    13 Als je meer telefoonnummers wil registreren in de Siemens sla je deze nummers op zoals te zien in 'MG01 Control', alleen noem je ze 'MG02' tm 'MG05'.
De telefoon is nu ingesteld en functioneel, plaats hem na afronden van de volgende stap onder je dashboard zodat hij uit het zicht is.

Statusupdate van de auto: de Wiatec module smst mij terug met de status en de temperatuur in de auto.
Afbeelding


Download de ‘Parkingheater’ app van Sievers-IT http://www.standheizungsapp.de/ uit Duitsland https://play.google.com/store/apps/deta ... ult#?t=W10. Voor € 4,90 en stel deze in. Je mag uiteraard eerst de gratis testversie downloaden om te proberen. Testen en als het goed is, belt of SMSt de app de Siemens (net wat je instelt) en schakelt de standkachel in.

Het leuke van deze app is dat je per dag een aantal tijden aan kan geven (oneindig aantal variaties mogelijk) en de app zet zonder menselijke tussenkomst de standkachel aan. Ideaal dus, volledig geautomatiseerd...

Resultaat:
[youtube][/youtube]

Oja, Android only... (zie screenshot 2 voor uitleg)

De Siemens is nu onder je dashboard geplaatst en het systeem is volledig functioneel, je bent klaar en mag nu de rommel opruimen en gaan genieten!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Nawoord:
Door omstandigheden heeft het even geduurd voordat de handleiding live ging, wat kunnen Emiel en ikzelf inmiddels zeggen over de standkachel?

Emiel: Erg lekker om in te stappen als de auto warm is, blokje is ook lekker warm en maakt minder herrie dan bij een normale koude start. Ijskrabber is uit de auto, weer 30 gram aan gewicht minder.
Als je het goed en netjes wil doen (voor de eerste keer) reken dan echt op 2 dagen inbouw (maar dan is het ook netjes en af)
Onze 2de auto (de mijne) ging qua brandstofleiding en electra beduidend sneller als bij Melvins auto (binnen 5 min zat het er in) maar toen was ik dus al 4 uur bezig geweest de dag ervoor.

Melvin: Binnen 30 minuten zijn je ramen sneeuw en ijsvrij en is je auto tropisch warm vanbinnen, heerlijk toch? Ik heb mijn ijskrabber alvast maar weggegeven :wink: Dit is zijn geld dubbel en dwars waard, hier kan niks tegenop!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Nederlandse inbouwhandleiding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Pinbezetting
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Ter verduidelijking van de vorm en afmetingen van de onderdelen alsmede identificatie van artikelnummers zijn hier de onderdelen te vinden die gebruikt worden voor de Thermo Top E. Aangezien de lijst dateert van 2002 kan er e.e.a niet meer leverbaar zijn cq artikelnummers veranderd zijn. Controleer voordat je besteld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: How to standkachel inbouwen

Bericht door Nietsnut »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”