Contactslot vervangen, het electrische deel

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 jan 2014, 22:34
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 260.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Locatie: Haarlem

Contactslot vervangen, het electrische deel

Bericht door Jeroen »

Aan de hand van info op het forum en mijn eigen ervaringen een how-to voor het vervangen van het elektrisch deel van het contactslot:

- verwijder de afdekkapjes rondom de stuurkolom (is even klooien maar wijst zichzelf)
- Accu polen los koppelen
- Polen kort tegen elkaar, ontlading. Vond deze tip op het forum, heb geen last gehad na heraansluiting van brandende airbag lampjes in de cockpit
- 2x kleine ronde zwarte afdekkapjes links en rechts net achterwiel stuur verwijderen met je nagels en met torx 27 de achterliggend schroeven die de airbag vasthouden losdraaien
- Airbag voorzichtig uit het stuur halen. Voor de beeldvorming; dit is de hele toeter
- Gele stekkertje loshalen (met een schroevendraaier wip je de stekker zo los), bruin stekkertje lostrekken. Airbag wegleggen.
- Gele stekker onder de stuurkolom lostrekken. Dit is het (gele) snoer / stekker van de airbag
- Moer in het stuur (plaats waar de airbag zat) 24mm dopsleutel losdraaien, het stuur kan nu los, maar:
- Bekijk de aangegeven markering, om het stuur straks weer 'recht' (bij rechtuit rijden staat je stuur "haaks") te kunnen monteren (of gebruik zelf een stift voor markering!)
- Stekkers los maken naar de beiden handels, 5 stuks, weerszijde 2 + 1. K--klusje vond ik.
- Draai de 3 schroeven los, die de richtingaanwijzerhandel en wisserhandel op hun plaats houden
- de 2 bedieningshandels eraf schuiven. Je kunt de stekkers losmaken, of ze even aan hun draad laten hangen (NB er is ook een howto voor het schoonmaken van contacten van de richtingaanwijzer, wanneer deze niet meer correct werkt: viewtopic.php?f=10&t=6331&hilit=richtingaanwijzer )
- Poulitrekker is nodig om, nu het stuur eraf is, de bus om stuuras te verwijderen. Lukt dit niet omdat er te weinig grip is op de bus voor de poten van de poulitrekker, gebruik dan een steeksleutel 27mm voor meer houvast (27mm is de diameter van de bus, de bus heeft van zichzelf slechts een klein randje om de poten van de poulitrekker achter de haken. Bij mij schoten de poten steeds los). Deze truuk lukt ook met een 3-poot poulitrekker bij het gebruik van deze steeksleutel (dank Ton voor de tip!). De klapje met de hamer wil de bus ook wel los laten schrikken.
- links aan het grijze stalen sleutelhuis de moer losdraaien met een (vast-grip) tang (want is een ronde moer, zonder inbus)
- Wip de "Bodenkabel" los met een schroevendraaier, rechtsboven, ter hoogte van het slot. Deze kabel is een soort fietsremkabel, die "praat" via het contactslot met de schakelpook. Nb eerst het stuur van het stuurslot draaien (waarschijnlijk heb je het stuurslot geactiveerd bij het losdraaien van de moer die het stuur op z'n plaats hield).
- het gietijzerenachtig uitziende huis kan je er nu aftrekken (gewoon met beide handen), mits je het stuurslot ontkoppeld hebt (anders is er geen beweging in te krijgen!!!)
- nu kan je eindelijk bij het schroefje om het electrisch deel vh contactslot los te draaien! En dan kan je een nieuw elektrisch deel vervangen. Dit onderdeel kost bij de dealer zo'n 30 euro, hij heeft het nummer voor je, het lijkt me wel een bestel artikel.
-Omgekeerde montage!

Bij mijn Lupo 3L stopte het elektrisch deel van contactslot bij zo'n 2ton op de teller. Ik dacht dat het aan m'n accu of startmotor lag, dat de auto niet meer wilde starten: de startmotor laat helemaal niks van zich horen (geen tikken, ratelen niks) wanneer je het contactslot omdraait. Zie viewtopic.php?f=1&t=5838#p97505 waarin ik om advies vraag op het forum, en je kan lezen hoe de fout analyse tot stand kwam… Plus een manier om de auto toch te starten met dit euvel (via de anwb verkregen in mijn geval).
Verder kun je eenvoudig het elektrisch deel vervangen, op een tijdelijke manier. Dan verwijder je de kapjes rond de stuurkolom, je moet aan de achterkant van je contactslot zijn, waar dit onderdeel aangrijpt op de het feitelijke contactslot. Je trekt de elektrische bedrading los (1 stekker) die in dit onderdeel steekt en stopt de stekker in het nieuwe (bij de dealer of de sloop gehaalde) elektrisch deel. Je contactsleutel stop je in je contact en draai je op contact, zodat de lichtjes in je dashboard gaan branden. Met een platte schroevendraaier draai je het vervangen elektrisch deel vh contactslot om, totdat de motor start! Zo heb ik 8 maanden rondgereden… Nadeel is dat ik een aantal keer vergat het contact met de schroevendraaier uit te zetten, met als gevolg een (bijna) lege accu bij terugkomst.

Ik heb foto's gemaakt, maar publiceren lukt me niet (meer, eerder wel maar dan verdwijnen ze toch weer omdat ik verder nooit gebruik maar van zo'n publicatie site. Stuur me een pb en ik zal ze je toesturen. Foto's geven wel een beter inzicht, van de diverse onderdelen.

Ik had tegenslag, heb in totaal 3x het stuur en de handels verwijderd. Ofwel ik werd er handig in, vond alleen het loshalen van de stekkers een klote systeem, verder is het een eitje (kan je achteraf altijd gemakkelijk zeggen…) Als je handig bent en het juiste gereedschap hebt (oa kleine 2 of 3 poot poulietrekker, torx sleutel 27, steeksleutel 27 indien nodig, vastgrip tang of waterpomptang) kan je het klusje met deze info in een uurtje klaren (ervaren mensen sneller).


Met oa dank aan Dodgie en Ton en anderen (zie oa de links hierboven)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder: Dit is de bus die je met de poelitrekker van de stuurstang hebt los getrokken, over het gekartelde einde schuift je stuurwiel vast. DE TIP is deze bus voor het verwijderen goed te markeren met een stift, zodat je later eenvoudiger het stuurwiel in de "rechtuit stand" weer kunt monteren.
Afbeelding

Hieronder: Dit deel heb je nu van de stuurstang geschoven, hier zit oa het contactslot ingebouwd.
Afbeelding

Hieronder: en voor dat ene kruiskopschroefje heb je al het werk gedaan! Deze houd het onderste elektrisch deel vh contactslot vast
Afbeelding


Jeroen
Haarlem
Laatst gewijzigd door Jeroen op 25 jan 2014, 22:31, 9 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”