Ik hoop dat jullie van foto's houden
Benodigdheden:
- kruiskop
- Torx 30
- multibit 12mm
- CC hendel
- stekkertje met kabel
Het beste is om een accupool los te halen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb de sleutel in mijn broekzak gestoken. Dit om te voorkomen dat de airbag onbedoeld eruit knalt.
Draai het stuur een kwartslag en draai de torx bitjes van de airbag los
en onder ook
[/url]
Pak de airbag eruit en haal het gele stekkertje los
en hij is los
nu nemen we de multibit 12mm en draaien het stuur los
onthou hoe de 2 streepjes tegenoverelkaar staan
ik had al 3 schroeven onder de stuurkap losgedraaid, maar ik kreeg hem maar niet los. dit was dus de reden
bovenste kap los
onderste kap los
Dit is echt wrikken en wurmen, Het plastic van de onderste kap moet je erg ver naar buiten buigen. Hij moet over het contact worden gebogen. Doe het voorzichtig en met beleid.
nog een geel stekkertje van de sleepring loshalen
en de sleepring losklikken met van die veerclipjes
deze veerclipjes
de stekkers loshalen, de klem losdraaien en de hendels kunnen eraf
veerclipje wegdrukken met de schroevedraaier en de 2 hendels kunnen los worden geschoven
kijk goed ze zijn al een beetje uitelkaar geschoven
klem eraf en overzetten
de nieuwe hendelset met CC hendel weer aansluiten en vastklemmen.
de rode kabel is de kabel die ik zelf heb gemaakt. Er zit een Passat stekkertje aan
De onderste kap moet ook even los
Bij mij zat ie rechts met een schroef vast en links moet de motorkap hendel los worden geklikt.
een hendeltje moet los worden gehaald van deze hendel
ook de OBD stekker even losklikken en de kap kan uit de auto.
De kabel kan rechts geleid worden
het is een beetje friemelen, een beetje trekken aan het plastic, maar ik heb niets losgehaald.
in 2 etappes
nu gaan we in het linker smokkel compartiment
de middelste is de motor ECU
Hier is de stekker los waar de draden op komen
dat roze ding moet eruit worden getrokken, Hier staat wel hoe je die los krijgt: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=52&t=401
En je ziet 2 rijen met stekkers, met een legermes kun je de ongebruikte stekkertjes eruit halen,
Die stekkertjes gebruik je weer, hier komen nl. de draden erop gesoldeerd
Alles netjes vast met tie-raps
en de Stekker weer op de ECU vastklikken
en klik hij zit vast
Nu nog de 12V aansluiten, we halen de zekeringkast los
Daarvoor moeten er 2 boutjes los en het achterste kapje los
De rood/groene draad strippen (nog wel nameten dat dit de goede is)
Wat je doet is je zoekt de uitgaande kabel voor zekering 31 met een multimeter. bij mijn was het de 6e draad van rechtsboven (3e zekering van rechtsboven). Gewoon de zekering eruit halen en multimeter in de piepstand voorin steken en op de rood/groene draad achterin steken. Als ie piept en 0ohm aangeeft is het goed.
en mijn rode draad hierop vast solderen
Isolatietape eromheen
Zo kun je een kabel maken:
Zo, dit was het voorlopig. Terugbouwen is in omgekeerde volgorde.
Nu volgt nog het Flashen van de ECU, dit heb ik bij een gespecialiseerde 3L garage laten doen. Je ECU wordt geprogrammeerd en de CC software wordt toegevoegd.
Daarna kan hetzijn dat de CC nog geactiveerd worden in VAGCOM'. Dit kun je controleren in kanaal 6. In het vierde veld staat:
1: CC aan
2: CC uit
255: niet geactiveerd.
Als dat laatste het geval is dan:
[Select]
[01 - Engine]
[Login - 11]
Enter 11463 to activate cruise control
[Do It!]
In kanaal 6 is de meetwaarde veranderd van 255 naar 1 en als alles goed is dan moet het nu werken.
Ik heb het topic gesloten om wildgroei te voorkomen. Heb je vragen of opmerkingen, stuur mij dan een PB.
Cruise control (OEM) inbouwen - A2
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Cruise control (OEM) inbouwen - A2
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers