Cruise control (OEM) inbouwen - A2

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Cruise control (OEM) inbouwen - A2

Bericht door foppe »

Ik hoop dat jullie van foto's houden :grin:

Benodigdheden:
- kruiskop
- Torx 30
- multibit 12mm
- CC hendel
- stekkertje met kabel

Het beste is om een accupool los te halen, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb de sleutel in mijn broekzak gestoken. Dit om te voorkomen dat de airbag onbedoeld eruit knalt.

Draai het stuur een kwartslag en draai de torx bitjes van de airbag los
Afbeelding

en onder ook
Afbeelding[/url]
Pak de airbag eruit en haal het gele stekkertje los
Afbeelding
en hij is los
Afbeelding

nu nemen we de multibit 12mm en draaien het stuur los
Afbeelding

onthou hoe de 2 streepjes tegenoverelkaar staan
Afbeelding

ik had al 3 schroeven onder de stuurkap losgedraaid, maar ik kreeg hem maar niet los. dit was dus de reden
Afbeelding

bovenste kap los
Afbeelding

onderste kap los
Afbeelding
Dit is echt wrikken en wurmen, Het plastic van de onderste kap moet je erg ver naar buiten buigen. Hij moet over het contact worden gebogen. Doe het voorzichtig en met beleid.

nog een geel stekkertje van de sleepring loshalen
Afbeelding

en de sleepring losklikken met van die veerclipjes
Afbeelding

deze veerclipjes
Afbeelding

de stekkers loshalen, de klem losdraaien en de hendels kunnen eraf
Afbeelding

veerclipje wegdrukken met de schroevedraaier en de 2 hendels kunnen los worden geschoven
Afbeelding
kijk goed ze zijn al een beetje uitelkaar geschoven

klem eraf en overzetten
Afbeelding

de nieuwe hendelset met CC hendel weer aansluiten en vastklemmen.
Afbeelding

de rode kabel is de kabel die ik zelf heb gemaakt. Er zit een Passat stekkertje aan
Afbeelding

De onderste kap moet ook even los

Bij mij zat ie rechts met een schroef vast en links moet de motorkap hendel los worden geklikt.

een hendeltje moet los worden gehaald van deze hendel
Afbeelding

ook de OBD stekker even losklikken en de kap kan uit de auto.
Afbeelding

De kabel kan rechts geleid worden
Afbeelding

het is een beetje friemelen, een beetje trekken aan het plastic, maar ik heb niets losgehaald.
Afbeelding

in 2 etappes
Afbeelding

nu gaan we in het linker smokkel compartiment
Afbeelding

de middelste is de motor ECU
Afbeelding

Hier is de stekker los waar de draden op komen
Afbeelding

dat roze ding moet eruit worden getrokken, Hier staat wel hoe je die los krijgt: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=52&t=401

En je ziet 2 rijen met stekkers, met een legermes kun je de ongebruikte stekkertjes eruit halen,
Afbeelding

Die stekkertjes gebruik je weer, hier komen nl. de draden erop gesoldeerd
Afbeelding

Alles netjes vast met tie-raps
Afbeelding

en de Stekker weer op de ECU vastklikken
Afbeelding

en klik hij zit vast
Afbeelding

Nu nog de 12V aansluiten, we halen de zekeringkast los
Afbeelding

Daarvoor moeten er 2 boutjes los en het achterste kapje los
Afbeelding

De rood/groene draad strippen (nog wel nameten dat dit de goede is)
Afbeelding
Wat je doet is je zoekt de uitgaande kabel voor zekering 31 met een multimeter. bij mijn was het de 6e draad van rechtsboven (3e zekering van rechtsboven). Gewoon de zekering eruit halen en multimeter in de piepstand voorin steken en op de rood/groene draad achterin steken. Als ie piept en 0ohm aangeeft is het goed.

en mijn rode draad hierop vast solderen
Afbeelding

Isolatietape eromheen
Afbeelding

Zo kun je een kabel maken:
Afbeelding

Zo, dit was het voorlopig. Terugbouwen is in omgekeerde volgorde.

Nu volgt nog het Flashen van de ECU, dit heb ik bij een gespecialiseerde 3L garage laten doen. Je ECU wordt geprogrammeerd en de CC software wordt toegevoegd.


Daarna kan hetzijn dat de CC nog geactiveerd worden in VAGCOM'. Dit kun je controleren in kanaal 6. In het vierde veld staat:
1: CC aan
2: CC uit
255: niet geactiveerd.

Als dat laatste het geval is dan:

[Select]
[01 - Engine]
[Login - 11]
Enter 11463 to activate cruise control
[Do It!]

In kanaal 6 is de meetwaarde veranderd van 255 naar 1 en als alles goed is dan moet het nu werken.


Ik heb het topic gesloten om wildgroei te voorkomen. Heb je vragen of opmerkingen, stuur mij dan een PB.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”