Knipperlichtrelais A2 modificeren voor LED verlichting

Handleidingen en instructies over interieur en dashboard gerelateerde werkzaamheden zoals het plaatsen van een dashboardkastje, bekerhouder, stoelen schoonmaken, stoelen vervangen en de tellerunit aanpassen.

Moderators: atg, reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Knipperlichtrelais A2 modificeren voor LED verlichting

Bericht door foppe »

Deze Howto beschrijft het aanpassen van het knipperlicht relais t.b.v. led verlichting in het knipperlicht.
Wat wil het geval nl, zodra je ledverlichting plaatst, loopt er minder stroom. Hierdoor zal het relais denken dat er een lamp stuk is en zal zeer snel gaan knipperen.
De elektronica in het knipperrelais moet dus aangepast worden, het volstaat door het vervangen van een weerstand, om erbij te komen is alleen best een gedoe.

Het knipperlichtrelais voor de A2 zit achter de radio. De radio moet eruit en de Climate control ook even lostrekken, is zo gedaan.

Benodigdheden:
- radio sleutel voor demonteren radio
- een goede soldeerbout
- Nieuwe weerstand: 0,068 ohm http://nl.farnell.com/te-connectivity/rlp73n3ar068jte/resistor-r068-300ppm-2w/dp/2116449

Stap 1 het knippelichtrelais loshalen uit het dashboard
De radio moet er eerst uit, die kun je loshalen met de speciale radio sleutelbaardjes. Dit is zo gedaan. Vervolgens trek je de climatecontrol ook even los.
Bij mij was het het meest linkse module, hij lag een beetje los en had hem er zo uit.

Afbeelding

Stap 2 Demonteren
Dan heb je dit, nu moet ie open:

Afbeelding
Zo maak je hem open, de lippen aan de zijkant over een nokje duwen. Beide kanten tegelijk

Afbeelding

Dit komt eruit,
Afbeelding

Het zwarte ic'tje op de print zorgt voor het knipperen, Het is een 4063B van Atmel. Het is dus precies hetzelfde als bij de Lupo verder, dit betekent dat we hier ook de shuntweerstand van 18milli-ohm moeten vervangen door eentje van 68milli-ohm.

Afbeelding


De shuntweerstand van 18 milli-ohm is inmiddels ook losgehaald, het is dat gebogen stripje naast de print, de nieuwe weerstand is van het type SMD en zit bovenop de soldeereilandjes gesoldeerd.


Stap 5 Monteren
Het monteren is omgekeerde volgorde van hierboven en spreekt voor zich en leg ik verder niet meer uit.


Stap 6 Genieten van het resultaat
Als alles weer is ingebouwd, dan kan je rondom Cree leds probleemloos monteren. Ik heb ze er rondom in zitten en voor de meest felle gekozen. Hieronder zie je een paar filmpjes dat ik tijdens het testen heb gemaakt.

[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Knipperlichtrelais A2 modificeren voor LED verlichting

Bericht door foppe »

Op speciaal verzoek:
[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Interieur en Dashboard”