Nu dan de inbouwhandleiding:
Benodigd gereedschap:
- torx 20 bitje en schroevendraaier
- afbreekmesje
- elektra tape
- kniptang
- striptang
- indien gewenst een multimeter
- soldeerbout, soldeer, eventueel vloeimiddel
- krimpkous en aansteker/föhn
Skill level: beginner
Aansluitschema:Benodigde tijd: 60 tot 90 minuten
NB: de kleurcoderingen in de kabelboom in de auto zijn identiek bij Lupo 3L type 1 (oer-3L) en type 2. Nietsnuts 3L is bouwjaar 1999 en Emiels 3L is bouwjaar 2004.
Stap één: bouw de bekleding naast de achterbank uit aan de bestuurderszijde.
Daar loopt de kabelboom die je moet hebben.
Stap twee: knip de kabel voor het derde remlicht door en soldeer deze aan de module.
Hier zie je een tweetal kabelbomen, de onderste gaat naar de achterlampen toe en de bovenste gaat naar onder andere, het derde remlicht toe. Rood/Zwart is de kabel voor de remlichten, er zit een steekverbinding links in de onderste kabelboom (staat buiten de foto helaas) waaruit een extra draad komt die naar het derde remlicht gaat. Deze draad is hier doorgeknipt. Hierop zet je aan de wagenzijde (onderste kabel) de rode draad af de Dynamic Brakelight module en aan de derde remlicht kant (bovenste kabel) de roze draad af de Dynamic Brakelight module.
Emiel en ikzelf hebben de module op de subwoofer geschroefd in de kofferbak. In geval van onderhoud aan de sub kan de stekker makkelijk losgehaald worden en is er geen gereedschap nodig. Wel heeft Emiel de 4 draden verlengd van onze modules om meer plaatsingsvrijheid te hebben. De zwarte draad is de massa en wordt aan de carrosserie geschroefd.
Stap drie: knip de knipperlichtkabels door en soldeer deze aan de module.
Wit / Zwart, links = bestuurderszijde. Groen / Zwart, rechts = passagierszijde.
Hier zie je de diode er tussen geplaatst. Dit voorkomt dat er spanning komt te staan op de alarmlichtenknippermodule ter voorkoming van het mee laten knipperen van de voorste knipperlichten.
Gesoldeerd.
Krimpkous er omheen
En als laatste föhn je de krimpkous strak om de kabels heen. Deze stappen herhaal je voor de andere knipperlichtdraad. Wanneer het soldeerwerk gedaan is tape je de kabelboom weer in.
Emiel monteert zijn derde remlicht weer terug. Deze was losgehaald om te bekijken welke welke kleur het kabeltje van het remlicht had.Stap vier: verbind de massakabel van de module aan de carrosserie.
Geen foto's, maar spreekt voor zich.
Bij remmen tussen de 0,55 - 0,60 G: het derde remlicht knippert voor maximaal 5 seconden. Korter als de voet van het rempedaal gehaald wordt.
[youtube][/youtube]
Bij remmen vanaf 0,70 tot 0,75 G en meer: het derde remlicht gaat aan voor 5 seconden en de achterste knipperlichten gaan aan tot maximaal 20 seconden. De knipperlichten blijven knipperen totdat de voet van het rempedaal afgehaald is.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[size=85]Foto's gehost op http://www.3Lvrienden.nl[/size]