Oliepompketting vervangen

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Oliepompketting vervangen

Bericht door NicoTDI »

HOWTO / Fotorreportage oliepompketting vervangen

Afgelopen weekend heb ik op aanraden van NicoTDI mijn oliepomp-ketting vervangen. Hierbij mijn beschrijving van hoe ik dit heb gedaan, het is alleen de beschrijving van het demonteren en monteren van ketting. Het monteren van de distributieriem staat al reeds beschreven op het forum.

1. Je begint met het demonteren van de distributieriem, dit doe je door de spanrol los te draaien. Let wel op dat je een blokeertooltje gebruikt voor de trillingsdemper.

Afbeelding

Zodra je deze los hebt gedraaid zul je zien dat de riem wat ruimte heeft gekregen om hem er af te kunnen krijgen.

Afbeelding

Hierbij de de DB-riem er af. Nu moet de krukasbout los, deze heb ik in het rood omcirkeld. Deze gaat los met een 12-kantige dop. De grootte van deze dop is dacht ik 18 (moet ik nog even nakijken)

Afbeelding

Voordat je deze los kunt draaien moet je deze WEL blokkeren. Dit kan eventueel door zelf een tooltje hiervoor te maken, het is alleen wel een beetje habibabi:

Afbeelding

Het is echter aan te raden hiervoor een officiële tool aan te schaffen omdat je ontzettend veel kracht moet zetten om de krukasbout los te krijgen en de behuizing ter bescherming van de ketting hiervoor niet is gemaakt. Je zult waarschijnlijk een hefboom (ratel met buis) moeten maken om voldoende kracht te kunnen geven. Het is geen omgekeerde draad dus hij zal gewoon los moeten komen. Pas er op dat de krukas niet gaat draaien!!

De tool 3415:
Afbeelding

Je kunt de krukaspoelie er dan afpakken, als hij een beetje vastzit kun je hem er bijvoorbeeld op de volgende manier afpakken, of je gebruikt gewoon de blokkeertool.

Afbeelding

Hierna schroef je het carter onder de auto vandaan, dit zijn in totaal 18 boutjes die je met dop 10 kunt losdraaien. Vergeet geen boutjes los te draaien, tel ze desnoods nog even na.

Afbeelding

Draai vervolgens de drie boutjes los die in het zwarte plastic deksel zitten met dop 8. Als je de clipjes een beetje aantrekt zou het deksel zo los moeten komen. Pas op dat je deze lipjes niet afbreekt, ze zijn vrij broos.

Afbeelding

Zodra het carter er onder vandaan is kun je het deksel welke voor de ketting gemonteerd zit loshalen. Dit doe je door de zes boutjes los te draaien, dit kan ook met dop 10. Je zult zien dat deze boutjes korter zijn dan die van het carter, je kunt ze hierdoor goed apart houden.

Afbeelding

Zodra je het bovenstaande hebt voltooid heb je zicht op de ketting. Je moet nu de blokkeertool (en tijdelijk de krukaspoelie) weer gebruiken om de drie tandwielen los te kunnen draaien, je krukas mag immers NIET draaien!! De twee tandwielen losdraaien van de oliepomp(rechts) en geleidetandwieletje (links op de foto) wijst zichzelf. Het tandwiel demonteren op de balansas is iets moeilijk, deze zit daarnaast ook wat vaster. Gelukkig kreeg ik hem gewoon los met de luchthamer. Je hebt hier echter wel een 12 kantige inbus voor nodig, grootte 14.

Afbeelding

Hieperdepiep, de ketting kan gedemonteerd worden, hier het resultaat:

Afbeelding

Daarna kun je de nieuwe ketting monteren. Dit is zeer goed te doen. Let er op dat de koperkleurige schakels ter plaatse van de merktekens vallen. Als je daar maar rekening mee houdt komt het allemaal goed.

Afbeelding

Nu kun je alles weer terug monteren. Zorg ervoor dat alle pakkingsresten verwijderd zijn en dat beide contactvlakken vetvrij zijn.

Afbeelding


Begin met het monteren van het deksel wat voor de ketting gemonteerd zat. Hieronder zie je het resultaat van het deksel gemonteerd en de vloeibare pakking die er tussenuit knijpt. Denk er goed om dat je de centrale keerring (krukas) niet beschadigd.

Afbeelding

Je kunt nu weer nieuwe vloeibare pakking toebrengen op het carter.

Afbeelding

Het carter wordt gemonteerd door de 18 bouten op 15 NM vast te zetten en aan de bakzijde met 45 NM. Als laatste kun je de krukaspoelie weer vastzetten. Deze moet vast op 120 NM en daarna nog 90 graden. Als ik het juist heb moet je deze centrale krukasbout tevens vervangen voor een nieuwe. Ook voor het vastdraaien van de krukasbout heb je de blokkeertool natuurlijk weer nodig.

Nu kun je de distributieriem terugplaatsen.

[pics hosted on http://www.3Lvrienden.nl]
Handschakel = Probleemloos!
Gesloten

Terug naar “Motor”