Thermostaat vervangen

Handleidingen en instructies over motorgerelateerde werkzaamheden zoals de distributieriem wisselen, de EGR afsluiten, reparaties aan de turbo en tandempomp.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Thermostaat vervangen

Bericht door Joch3m »

Een veel voorkomend probleem bij de Lupo (en ook Arosa) is dat de motor niet op temperatuur komt. Op de snelweg bij 100km/u blijft de temperatuur steken tussen de 60 en 70 graden terwijl de gewenste bedrijfstemperatuur van de 3L 90(?) graden is. Die wordt meestal veroorzaakt door en defecte thermostaat, deze blijft (open) staan waardoor de radiator permanent meegenomen wordt in het koelcircuit. De thermostaat zorgt er nl voor dat radiateur niet gebruikt word (ge bypassed) als het koelwater niet de juiste (hoogte) temperatuur heeft.

Zo ook in mijn geval, temperatuur blijft steken rond de 65 graden behalve als het heel warm is en je in de file staat, dan loopt hij op naar de 90 graden.

Zoals ik het het begrepen halen de meeste garage's eerst het front eraf om er zo gemakkelijk bij te kunnen, dit is niet nodig, de methode hieronder is prima te doen.

Ten eerste volg je de instructie's in de howto hieronder (multiriem vervangen), zet de auto ook op as steunen, zo kan je gemakkelijk overal bij.

http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=50&t=776

Wanneer de multiriem eraf is (dit vond in zelf nog het moeilijkste) dan kan de de bovenste en onderste bout (dop 13) van de dynamo eruit halen, let er op dat dan de dynamo naar beneden kan vallen dus van het om. Bescherm hem met plastic want hij gaat nat worden! en hang hem beneden ergens met een tie wrap vast. Je kan hem ook geheel verwijderen, haal dan eerst de pluspool van de accu los!
Afbeelding

Daarna haal je de plaat weg waar de dynamo aan vast zat, deze zit met met 4 bouten vast (dop 16), op de foto hieronder zie je de spanner en plaat.
Afbeelding

Daarna kan je mooi bij de thermostaat, deze zit achter een dop (met slang) in het motorblok.

Haal nu eerst alle koelvloeistof uit de motor, ik heb eerst rechtsonder bij de radiateur zo veel mogelijk kvs laten weglopen, let erop dat je dit opvangt! Is niet goed voor het milieu.
Afbeelding

Nu kan je de boutjes (dop 10) los draaien van de houder van de thermostaat, hier komt ook nog een sloot kvs uit dus zorg ervoor dat er een bak onderstaan om alles op te vangen.

De thermostaat valt er nu zo uit, plaats een nieuwe en vervang de rubber ring van de houder, deze zit in de verpakking bij de thermostaat.
Afbeelding

Nu kan je alles in omgekeerde volgorde terug bouwen, vergeet niet de koelvloeistof weer aan te vullen. Even de motor starten en nog meer kvs bijvullen.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Gesloten

Terug naar “Motor”