Onze 3L's hebben volgens mij een van de beste carterontluchters. Carter ventilatie is de ademhaling van de motor als het ware, deze zuigt ontsnapte uitlaat gassen maar ook voornamelijk oliedampen en nevel. De carter ontluchter bij onze lupo 3L is zo goed en zo sterk dat ie als het ware complete olie druppels opzuigt en dat is ook weer niet de bedoeling! want deze olie druppels gaan rechtstreekt je dure kostbare Turbo in (waardoor deze vast kan lopen of zelfs stuk kan gaan) en die blaast het weer door naar je gehele inlaat systeem (intercooler, inlaat buizen/spruitstuk, gasklep regelaar etc.. tot aan je inlaat kleppen.. en dat lijkt me niet de bedoeling. Slecht voor de Turbo, Slecht voor het blokje, Slecht voor het milieu. Kortom tijd om er iets aan te doen.
Aangezien ik liever voorkom dan genees heb ik een product ontwikkeld die dit tegen moet gaan. Namelijk de LU-P02 olie afscheider.
Benodigheden;
-Fles of wat anders met grote draai dop
-Slang, deze kan je kopen bij grote aquarium/planten winkels. +- 1,80 euro voor een meter
-roestvrij stalen schuur/pannen spons, deze zal dienen als filter. Te koop bij de marskramer 0,79 eur
-Goud kleurige dinges op de dop had ik toevallig liggen, maar ik heb ze zien liggen bij de grote aquarium/planten winkel maar dan van gehard kunstof en zal even goed zijn.
2 gaten geboord van 2cm diameter voor de inlaat en uitlaat en als ik u was zou ik deze diameter aanhouden en niet kleiner gaan! omdat de motor gewoon vrij moet "ademen" het liefst zelfs een millimeter of 3 groter dus 2,3 cm is perfect en de slangen die erop gaan passen dan perfect op de carterontluchter en op de bevestiging van je inlaat bij de turbo, Maar voordat je de gaten maakt zoek eerst die slange dinges (goud kleurige dinges op de dop ) en aan de hand van de schroefdraad kun je nadien boren, maak de gaten net zo groot dat de schroefdraad van die goud kleuringe dinges in de dop kan tappen en lekker goed vastzitten. nadien even de binnenzijde afkitten voor een perfecte islotatie
Binnenzijde
Staalsponsje moet wel bovenin blijven, ik heb het geluk dat er een randje binnenin de thermofles zit waardoor de sponsje/filter bovenin aan de rand blijft en niet naar beneden zakt
De bedoeling is dan de dop met slang door het filter prikken en voila!
Het bovenste gat is de inlaat, dus daarop komt de slang die vanaf je carter ventilatie komt (kleppen deksel)
Het gat aan de zijkant van de dop is de "uitlaat" deze sluit je aan op je inlaat van je turboslang.
Olie dampen worden aangezogen en vallen neer in de olieafscheider.. als het meezit zullen de meeste dampen afgekoeld zijn en direct neerslaan op de bodem van mijn olie afscheider.. eventuele dampen/nevel zullen tegen gehouden worden door het filter.
Haal nu eens de Dikke slang die op je /GasKlephuis/EGR zit verbonden los en je zult zien hoe vettig deze is van de olie
Bij het gebruik van een olie afscheider zal je inlaat in theorie er kurkdroog en schoon uit moeten zien. Ik ga dit systeem testen en post over een maand het resultaat
Zo ziet het er nu bij mij uit
Het gebruik van dit product is geheel op eigen risico, Ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade aan uw eigen auto
Olieafscheider / Olie catcher maken
Moderator: reichbus
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:26
- Echte naam: Call me Issy
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
- Brandstof: Normale diesel
Olieafscheider / Olie catcher maken
Laatst gewijzigd door Lupo2002 op 06 mar 2014, 09:54, 8 keer totaal gewijzigd.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: How to: Olieafscheider / Olie catcher maken
ziet er goed uit, mooi bedacht en gemaakt