Pagina 1 van 1

Schijfremmen op de achteras, ombouw naar

Geplaatst: 02 feb 2014, 09:25
door Joch3m
Onderdelen nodig voor ombouw naar remschijven (nog aan te vullen)

1x 6E0501465A stub axle mounting left (houder/adapter voor remklauw links) €18,09 nieuw, origineel
1x 6E0501466A stub axle mounting right (houder/adapter voor remklauw rechts) €18,09 nieuw, origineel
Afbeelding

1x 6X0615611 splash shield for brake disc left €8,34 nieuw, origineel
1x 6X0615612 splash shield for brake disc right €8,34 nieuw, origineel
Afbeelding

1x 6N0615423A remklauw
1x 6N0615424A remklauw
Afbeelding

Remschijven en blokken, ik heb bosch gebruikt. Diameter 232mm, 9mm dikte, steek 4x100. Ik heb die van de Lupo 1.4 16v/fsi genomen.
Afbeelding
Afbeelding

1x 6X0615425 remklauwhouder/zadel
1x 6X0615426 remklauwhouder/zadel
NB, de klauwen zelf zitten onder meerdere auto's maar met verschillende houders, het is belangrijk dat de juiste houder gebruikt wordt anders kom je niet goed uit met de schijf. Deze vind je op de Lupo's en diverse Seats (zie lijstje), je herkent ze het beste vanaf de zijkant, de juiste zadel zorg dat de klauw iets meer naar buiten komt.
Afbeelding
Afbeelding
Remleidingen, deze kan je ook van de bovenstaande auto's gebruiken, ze zijn soms iets te lang maar is makkelijk op maat te buigen.

Mooiste is uiteraard om een complete achteras te kopen voor een Polo 6n of Lupo Sport/Fsi
http://lupoclub.nl/phpbb/viewtopic.php? ... lit=ombouw

De juiste remklauwen vind je op:
VW Polo (6n1) 1.4 16v
VW Polo (6n2) 1.4 16v 75 en 100pk, 1.6 16v GTi, 1.4 TDI
VW Lupo (6x1, 6e1) 1.4 16v, 1.4 FSI, 1.6 16v GTI
Seat Ibiza MkII (6k1) 1.6i
Seat Ibiza MkIII (6k1) 1.6i, 1.8T 20v Cupra
Seat Cordoba (6k2/c2) 1.9 TDI
Seat Cordoba (6k5) 1.9 TDI
Seat Arosa (6h) 1.6 16v
Audi TT (8n3) 1.8T
Audi TT (8n9) 1.8T
Bron: http://www.autopartoo.com/oem/138567.html

Hieronder dus de howto:

* Auto opkrikken en wielen eraf, zorg er voor dat de auto niet van de krik kan afvallen, ik leg altijd het wiel eronder plus een paar stukken hout.
* De remtrommel zit met 1 schroefje vast, bewaar deze want deze heb je weer nodig om de schrijf vast te zetten
Afbeelding

* Dop van het wiellager eraf halen en het wiellager met sleutel 30
Afbeelding

* Hier zie je ook hoe slecht mijn remmen werkte, door een uitgesleten remtrommel versleten mijn remvoeringen maar op 1 punt. Alles was ook geoxideerd door een lekkende wielremcilinder.
Afbeelding

* Als het wiellager eraf is dan kan je de complete plaat met remmerij verwijderen door de 4 bouten los te draaien, handremkabel los halen en aan de achterkant de remleiding losschroeven.
Afbeelding
Afbeelding

* Gelijk komt ook de as los met daarin de ABS sensor, deze zit vast met een inbusboutje
Afbeelding

* Nu kan de adapter geplaatst worden, je zal een klein stukje van de achterbrug moeten weg slijpen om plaats te maken voor de ABS sensor.
Afbeelding

* Ongeveer zo komt dat er uit te zien, haal niet te veel weg aangezien je vlak bij een van de gaten van de bouten zit die de as op zijn plek houden
Afbeelding

* Ook moet je het spatscherm iets aanpassen voor de ABS sensor en de boutje van de sensor. (plaatje: rechts is aangepast)
Afbeelding

* Vervolgens kan je het spatscherm, de adapter en de as weer monteren, ik heb nieuwe bouten gebruikt die 1cm langer zijn vanwege de adapter die er nu tussen zit
Afbeelding
Afbeelding

* ABS sensor weer terug plaatsen
Afbeelding

* Wiellager kan nu terug geplaatst worden en vast gezet met 175nm, ik heb hem vast gedraaid op gevoel aangezien ik niet de juiste sleutel daarvoor had. Daarna kan de remschijf en het zadel geplaatst worden.
Afbeelding

* Remblokken en klauw plaatsen
Afbeelding

* Remleidingen aansluiten, deze zal je misschien iets moeten buigen, doe dit heel voorzichtig, als ze knikken dan kan je ze weggooien.
Afbeelding
Afbeelding

* Nu kan de remvloeistof bijvullen en de boel gaan ontluchten, ik heb dat met een slangetje in een potje oude remvloeistof gedaan, je kan dan gewoon de nippel openzetten en gaan pompen met het rempedaal totdat er geen lucht meer uit komt. Check of er niks lekt en dat het nivo niet onder de min komt (op tijd bijvullen). Ik het DOT4 remvloeistof gebruikt.

* Nu moeten nog de handremkabels vervangen worden, dit doe ik morgen.

Re: Howto: Ombouw naar schijfremmen achter

Geplaatst: 03 mar 2014, 23:28
door foppe
Prachtige howto Jochem, top hoor :!:

Re: Howto: Ombouw naar schijfremmen achter

Geplaatst: 03 mar 2014, 23:30
door 3L-Emiel
ziet er goed uit, okee ik zet hem bij mij op de optie lijst.
kom je helpen tegen die tijd lolll lolll (als of je een keus heb, sta gewoon voor je huis op een zaterdag met alle onderdelen)

Re: Howto: Ombouw naar schijfremmen achter

Geplaatst: 05 mar 2014, 10:59
door 3L-Dnadave
hele sexy howto! De eerste echte howto over dit onderwerp, top dat je je kennis deelt!
er zullen je vast nog velen gaan volgen!

Re: Schijfremmen op de achteras, ombouw naar

Geplaatst: 21 apr 2014, 11:16
door 3L-Dnadave
@ Jochem ik heb wat vragen :)

1)
Je schrijft dat het het makkelijkste is om een complete Polo 6N of Lupo achteras te kopen
en later schrijf je dat de juiste remklauwhouder/zadel onder diverse seat's en lupo GTI zit.
Betekend dat dat die juiste remklauwhouders dan niet ook op de Polo zitten?
Oftewel: past een polo 6N remklauwhouder onder de luup?

2)
pasten je oude remleidingen gewoon 1:1 bij je schijfremombouw?

3)
hoe is het afgelopen met je handrem? heb je daar een nieuwe handremkabel voor moeten monteren?

Re: Schijfremmen op de achteras, ombouw naar

Geplaatst: 21 apr 2014, 11:51
door Gargamel
Dat is een knap werkje geworden, en mooie beschrijving heb je gegeven. Aan de roest te zien is het best wel een slimme actie om van schoenen om te kitten naar schijven. Het oude spul moet op de den duur wel gaan lekken. Of je moet dat ook helemaal vervangen door nieuw.

Re: Schijfremmen op de achteras, ombouw naar

Geplaatst: 08 sep 2014, 21:34
door Joch3m
1) Ik moet deze statement intrekken, alleen van een Lupo GTI past. Polo weet ik niet (denk het niet). Ik kom er niet achter op welke Seats die juiste houders nu zitten, heb ze laatst van een Leon af gehaald terwijl die niet in mijn (bovenstaande) lijst voorkomen.

2) Nee, je hebt andere remleidingen nodig aangezien de aansluiting op de klauw anders is

3) Ik heb nieuwe kabels gemonteerd omdat het einde van de kabel niet lekker in de houder van de remklauw paste (klein bolletje). Misschien dat je met wat hobbyen wel de standaard kabel kan gebruiken (busje ofzo).
3L-Dnadave schreef:@ Jochem ik heb wat vragen :)

1)
Je schrijft dat het het makkelijkste is om een complete Polo 6N of Lupo achteras te kopen
en later schrijf je dat de juiste remklauwhouder/zadel onder diverse seat's en lupo GTI zit.
Betekend dat dat die juiste remklauwhouders dan niet ook op de Polo zitten?
Oftewel: past een polo 6N remklauwhouder onder de luup?

2)
pasten je oude remleidingen gewoon 1:1 bij je schijfremombouw?

3)
hoe is het afgelopen met je handrem? heb je daar een nieuwe handremkabel voor moeten monteren?