Corrosieplek in de velgrand aanpakken

Handleidingen en instructies over vering-, ophanging-, besturing-, remmen-, velgen- en banden gerelateerde werkzaamheden. Zoals het vervangen van de remblokken, remschijven, schokbrekers of zelfs de complete achteras.

Moderator: reichbus

Gesloten
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Corrosieplek in de velgrand aanpakken

Bericht door foppe »

Met behulp van tips van Lupocor, Nietsnut en atg, ben ik deze how to begonnen. Zij hebben mij eerder een paar tips gegeven:

Er zit maar weinig magnesium in, dus hier hoeven geen extra voorzorgsmaatregelen voor worden getroffen. De legering heeft een zeer beperkt deel magnesium in zich dus over in brand vliegen hoef je je geen zorgen maken. Het schijnt dat een velg kan lekken op die plekken en daar heb ik natuurlijk geen trek in, Volgens Melvin valt het resulteert dit in mogelijk een klein beetje drukverlies, maar ik heb de velgen kaal liggen, dus pak het toch maar even aan.

Het vorige topic heb ik nu weggehaald en omgetoverd naar deze howto om het verhaal kort en bondig te houden.

Benodigdheden:
- autoshampoo
- wasbenzine
- ouwe poetsdoeken
- kale velgen
- waterproof schuurpapier 400 - 600 - 1000
- ontvetter (ammoniak of remmenreiniger o.i.d.)
- spuitbus primer

Stap 1 wassen
De velgen gaan we eerst goed gewassen, gewoon met een autoshampoo. De velgranden warenhardnekkig zwart en dit wordt schoongepoetst met wasbenzine en een oude doek.
Helemaal schoon hoeft dit niet, je gaat dit later toch schuren.
<plek voor foto, waarbij een kale velg wordt gewassen>

Daarna alle loodjes erafgepeuterd. en alle plakresten verwijder met wasbenzine. Vooral de plakresten verwijderen is een pokkewerk, veel peuteren met de nagels en poetsen met wasbenzine, maar het loont.
Afbeelding

Alles is goed gepoetst met Wasbenzine, alle naden zijn mooi schoon en al het plaklood is er allemaal af.

Stap 2 ontvetten
het is belangrijk voor het schuren de boel eerst te ontvetten, hiermee voorkom je dat vettigheden weer terug in in de krasjes worden geschuurd (met dank aan lupocor voor de tip).


Stap 3 schuren
Nu zie ik een paar lichte corrosie plekken, daar waar de band afsluit, dit gaan we aanpakken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pak waterproof schuurpapier, en ga die corroderende plekken schuren. Ik heb eerst 320 gepakt en later 600, beide werkt prima. Die roestige plekken moeten helemaal kaal, en glad worden.
De helle velgrand is met 600 en met 1000 licht opgeschuurd. Zorg ervoor dat zwarte bandenresten weg zijn.
<plek voor foto, waarbij een kale velg met roestige plek kaal is geschuurd>

Stap 4 ontvetten en spuiten
Maak alles goed droog en ontvet het geheel met een goede ontvetter. Nu kan de velg in de primer worden gezet.
<plek voor foto, waarbij een kale velg met in de primer wordt gezet>

En dit is het resultaat na 1x in de primer:
Afbeelding

De laag die ik heb gespoten is te dik. Ik heb het meteen dekkend willen doen en heb nu een paar lopers. Het is beter om hele dunne lagen om de 2 uur aan te brengen.
Maar goed op zch is dit niet een groot probleem, want je ziet het toch niet. Omdat dit toch vrij dik is aangebracht heb ik het nog 24 uur laten drogen.
Overigens, Nat op nat is ook een techniek, dan zou je meteen door kunnen spuiten. Primer is na 15 minuten al vrij droog.

Stap 5 licht opschuren en spuiten
De aangebrachte primer hoeft maar heel lichtjes op te worden geschuurd met waterproof 1000:
Afbeelding

Dit is echt alleen maar een beetje aaien, de onzichtbare krassen zorgen voor een betere hechting.

en nu nog een 2e laag primer aanbrengen:
Afbeelding

Het eindresultaat:
Afbeelding

Dit moet goed uitharden, dus laat het een paar dagen liggen, voordat de banden om worden gelegd.

En dan nog dit
Wat heeft de stap met de plakloodje verwijderen hier voor zin :?:
Eigenlijk niets, maar ik heb nog een bus zilver van Motip staan en ga de binnenkant ook even spuiten. Dit is inmiddels ook licht opgeschuurd met waterproof 1000 en ga ik begin deze week ook nog even doen.

De buitenkant hoeft niet overigens, deze zit al in de nieuwe lak, dus dat laat ik zo.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Howto corrosieplek in de velgrand aanpakken

Bericht door foppe »

Gisteravond heb ik nog de binnenkant gespoten, dit weekend zal ik nog een paar goede foto's plaatsen.

<gereserveerd voor foto's>
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Howto corrosieplek in de velgrand aanpakken

Bericht door Rick-3L »

Mooie HowTo! Erg duidelijk.
Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit probleem, ik denk ook dat veel het niet weten.

Als deze banden eraf gaan ga ik het ook even checken waarschijnlijk ook gebruik maken van deze How to.

-Rick
Gesloten

Terug naar “Onderstel”