Hoe de schokdempers/ veren vervangen.
Benodigdheden:
- Veren en/of schokdempers. (wat er vervangen moet worden)
- Momentsleutel
- Ratel/ doppen set
- steek-ring sleutel 17
- steek-ring sleutel 18
- steek-ring sleutel 21
- imbus sleutel 7
- krik (indien je geen brug ter beschikking hebt)
- 2 steunpootjes (indien je geen brug ter beschikking hebt)
- Veerspanner(s) (heb je verschillende soorten in)
Let op! Als voor de schokdempers los zijn geweest moet je de auto opnieuw laten uitlijnen.
Tijdsduur: ongeveer 60 - 90 minuten.
Aanhaalmomenten:
- wielbout: 110 Nm
Voor het vervangen van de veren en/of schokdempers heb je geen brug nodig, kan ook als de auto op de grond staat.
De achterveren:
Deze zijn gemakkelijk te vervangen omdat deze niet om de schokdempers heen zitten.
Zorg ervoor dat de achterwielen van de grond zijn en de achteras volledig uitgeveerd is.
Let er op dat je de kabel van de ABS-sensor uit zijn houder haalt.
Als deze niet eruit gehaald word en je laat de achteras zakken als de schokdemper los is dan kan de kabel beschadigen.
Nu kan je zonder problemen de onderste bout van de schokdemper losdraaien en de moer en ring eraf halen (laat de bout er nog wel in zitten)
Maat bout: 16 Maat moer: 17
Zorg ervoor dat je de achteras ondersteunt onder de kant die je los wilt halen. Nu kan je de bout eruit halen.
Laat nu rustig de achteras verder zakken.
Om de veer er nu makkelijk tussenuit te krijgen moet je de achteras een beetje verder naar beneden trekken.
Let op dit hoeft alleen als je één kant per keer los haalt.
Nu de veer eruit is zet je het rubber wat bovenop de veer komt over op de nieuwe veer.
In omgekeerd volgorde kan je de veer weer terug zetten.
Waar moet je op letten:
- Vergeet de kabel van de ABS-sensor niet terug te zetten op zijn plek.
- zet de onderste bout van de schokdempers pas goed vast als de auto weer op zijn wielen staat.
zo voorkom je beschadiging aan de rubbers.
Stel je zet de rubbers vast als hij nog uitgeveerd is en je laat de auto weer op zijn wielen staan dan staat er veel spanning op de rubbers
zo heb je een grotere kans op eerdere slijtage/ scheuren van de rubbers.
De achter schokdempers:
Zorg ervoor dat de achterwielen van de grond zijn en de achteras volledig uitgeveerd is.
Let er op dat je de kabel van de ABS-sensor uit zijn houder haalt.
Ondersteun de achteras en draai de onderste bout van de schokdemper los en verwijder deze.
Nu kan je de bovenkant van de schokdemper losdraaien.
Foto's hiervan volgen nog.
Als alles los is kan je de oude schokdemper ertussenuit halen en de nieuwe plaatsen.
Edit reichbus (Guus): het loshalen van de ABSstekker is echt niet nodig. Verder zit de bovenste bout van de schokdemper achter de gordel. Om hier bij te komen moet je de zijkaart achter weg halen en het kunstof dinges achter je gordel. Dan zie je een rond hoedje wat je er af kunt nemen en dan kom je bij de felbegeerde bout. Die hou je tegen met een waterpomptang, terwijl je met een ring- of steeksleutel 17 de boel los draait.
Montage in omgekeerde volgorde.
Waar moet je op letten:
- Als je nieuwe schokdempers hebt of gebruikte houdt de schokdemper rechtop en duw en trek een aantal keer de schokdemper in en uit elkaar om eventuele luchtbellen eruit te halen.
- Vergeet de kabel van de ABS-sensor niet terug te zetten op zijn plek.
- Zet de onderste bout van de schokdempers pas goed vast als de auto weerop zijn wielen staat.
De voorveren/ schokdempers:
Zorg ervoor dat de voorwielen van de grond zijn.
Demonteer de wielen.
Haal voorzichtig de stekker van de ABS-sensor los en haal de kabel uit de houders.
De stekker zit net voor de onderste bout van de schokdemper.
Draai nu de onderste 2 bouten los van de schokdemper. Maat 18
Nu kan je de bovenste moer losdraaien.
Maat moer: 21 Maat Imbus: 7
Als de moer eraf is kan je de veerpoot er in zijn geheel tussenuit halen.
Nu moet je de veer gaan opspannen zodat deze kleiner wordt en de veerschotel net kan bewegen.
Let op dat je de veer goed opspant en nergens los kan schieten uit de veerspanner(s).
nu kan je de moer losdraaien waar de veerschotel en lager mee vastzitten.
Als de moer eraf is kan je alle onderdelen eraf halen en de schokdemper tussen de veer uit halen.
Alle onderdelen op een rij.
Nu ligt het eraan wat je vervangen moet of wilt hebben.
Als de veer vervangen moet worden let er dan op dat de veer niet uit de veerspanner(s) kan schieten.
Als de schokdemper vervangen moet worden let er dan op dat je de nieuwe schokdemper eerst rechtop houdt en een aantal keer in en uit duwt voor eventuele luchtbellen eruit te halen.
Zorg ervoor dat je de bumpstop en beschermhoes erop zet.
Montage in omgekeerde volgorde.
Voordat je de auto weer op zijn wielen zet draai de voorste bout van de draagarm los zodat het rubber net kan bewegen.
Pas vastzetten als de auto op zijn wielen staat.
Dit ter voorkoming van schade aan het rubber.
Waar moet je op letten:
- De nieuwe schokdempers rechtop houden en een aantal keer in en uit duwen voor eventuele luchtbellen.
- Let op dat je de veer goed opspant. (veiligheid)
- Vergeet de ABS-stekker er niet terug te zetten.
Als iemand aan de aanhaalmomenten kan komen voor de schokdempers achter en voor zou dat heel mooi zijn.
[pics gehost op http://www.3Lvrienden.nl]
Schokdempers en veren vervangen
Handleidingen en instructies over vering-, ophanging-, besturing-, remmen-, velgen- en banden gerelateerde werkzaamheden. Zoals het vervangen van de remblokken, remschijven, schokbrekers of zelfs de complete achteras.
Moderator: reichbus
Ga naar
- 3L Vrienden forum; Socializing topics
- ↳ Nieuws & Mededelingen
- ↳ Feedback
- ↳ Introductie
- ↳ Meetings
- ↳ Transportjes
- ↳ Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws
- Media & Media
- ↳ 3L Foto's!
- ↳ Gespot
- Algemene 3L topics
- ↳ Lupo 3L algemeen / nieuws / weetjes / polls
- ↳ Audi A2 1.2TDI algemeen / nieuws / weetjes / polls
- Problemen van de 3L: zowel nieuwe als bekende
- ↳ Nieuwe problemen
- ↳ Bekende Problemen
- Techniek van de volkswagen Lupo 3L & Audi 1.2TDi
- ↳ Techniek
- ↳ How-to's
- ↳ Algemeen
- ↳ Exterieur
- ↳ Interieur en Dashboard
- ↳ Onderstel
- ↳ Schakelen
- ↳ Vagcom - VCDS
- ↳ Motor
- ↳ Audio en Navigatie
- ↳ Onderstel & banden
- ↳ Versnellingsbak en motor
- ↳ Exterieur
- ↳ Interieur en Dashboard
- ↳ Vagcom - VCDS
- ↳ Poetsen
- ↳ Tuning
- ↳ Eco modding
- ↳ Handgeschakeld
- De 3L markt; garagebedrijven, marktplaats en observatorium
- ↳ Garages, vrijetijdssleutelaars en toeleveranciers
- ↳ Uitleg; lees dit eerst
- ↳ 2N-Biofuels - Den Helder
- ↳ C&E Turbochargers - Amersfoort
- ↳ Ecomotive - Heerhugowaard
- ↳ EJR Autotechniek - Kootstertille
- ↳ Hans - Sneek
- ↳ Hylco - Leeuwarden
- ↳ Jaouad's Car Shine - Drachten
- ↳ JB Autoservice - Dieverbrug
- ↳ JEZcarcleaning - Tilburg
- ↳ Joeri - Asten
- ↳ LaurensK - Emmeloord
- ↳ Paulds65 - Veldhoven
- ↳ Pim Broerse - Den Haag
- ↳ Sam - Zeist
- ↳ Marktplaats
- ↳ Aangeboden - eigen
- ↳ Gesloten advertenties (VERKOCHT)
- ↳ Aangeboden - extern
- ↳ Gesloten advertenties (Extern)
- ↳ Gevraagd
- ↳ Gesloten advertenties (Gevraagd)
- ↳ Observatorium