Remschijven en remblokken voorzijde vervangen

Handleidingen en instructies over vering-, ophanging-, besturing-, remmen-, velgen- en banden gerelateerde werkzaamheden. Zoals het vervangen van de remblokken, remschijven, schokbrekers of zelfs de complete achteras.

Moderator: reichbus

Gesloten
Loekoeboeng
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2014, 13:33
Echte naam: John
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Remschijven en remblokken voorzijde vervangen

Bericht door Loekoeboeng »

Hiervoor heb ik al uitgelegd hoe je je remvoeringen kunt vervangen. Nu een epistel over het vervangen van de schijven en de blokken. Geloof me.... Dat is echt peanuts.

Uiteraard wederom het wiel demonteren.
Daarna ziet het er als volgt uit:

Afbeelding

- rode pijl: Dit is de remklauw,
- blauwe pijl: Dit is de remschijf,
- gele pijlen: Borgpallen voor de remklauw en blokken,
- oranje pijl: Bevestigingsschroefje: dit is de centreerbout van je remschijf. Dit is nog een goede kruiskop. Tegenwoordig worden alleen torxschroeven geleverd.

Even e.e.a. reinigen met remmenreiniger.
Demonteer allereerst de remklauw. Aan de binnenzijde zitten daar boven en onder aan de remklauw twee rubberen dopjes. Daarachter zit een inbusbout waarmee de klauw vastzit aan de bevestigingspunten. Deze bouten kunnen flink vastzitten. Hier is enige kracht voor nodig en een goede momentsleutel of ratel.
Afbeelding

Als de remklauw losgedraaid is, zou je hem eraf moeten kunnen trekken (naar voren en boven eerst) Ik moest even een hamer gebruiken om de klauw aan de bovenzijde los te tikken van de schijf.

Zorg na het demonteren van de remklauw dat je die niet laat hangen aan de remkabel. Dit kan scheuren in de kabel veroorzaken met lekkage van remolie als gevolg. Hang hem even aan een stuk ijzerdraad aan de veerpoot. Nu de boel er toch af ligt kun je meteen even dat stukje remleiding na kijken op lekkage. Als dat zo is dan kan het zijn dat de leiding poreus is.

Als je de klauw eraf hebt, dan zie dat het buitenste blokje met klemmetjes vastzit. Deze is er zo af en daarachter zit GEEN zuiger. De zuiger zit aan de binnenzijde en dat blokje zit met soortgelijke veren in de bus van de remklauw geklemd. Ook die kun je vrij makkelijk verwijderenAls je die er af haalt schiet de zuiger naar voren. Door er een blok hout of een grote steenbijtel tussen te zetten kun je hem weer terug duwen.

Schoonmaken

De remschijven kun je schoonmaken met remmenreiniger. De remklauw niet schoonmaken met een staalborstel, maar met spiritus. De naaf kun je wel schoonmaken met een staalborstel: daarmee haal je de roest weg. De contactvlakken smeer je het beste in met keramisch vet. Dit voorkomt dat de velg van je wiel vast roest aan de naaf. En die kan behoorlijk vast komen te zitten! De remblokken kun je, indien nodig, ook nog opschuren met de staalborstel.

Afbeelding


Na demontage van de remklauw de schijf demonteren. Gebruik een goed passende schroevendraaier om dat kruiskopboutje los te draaien. Daarna kan je de schijf er zo af halen. Dat kruiskopboutje is de centreerbout van de remschijf. Deze heeft geen dragende functie, maar dient alleen om de remschijf op zijn plaats te houden als je wielbouten en het wiel verwijderd. De remschijven worden door de wielbouten en de remklauw op hun plek gehouden. Dit boutje draai je heel snel kapot, want hij heeft een aanhaalmoment van slechts 5 Nm. Het beste werk je met een handschroevendraaier.

Dan kan je de nieuwe blokken monteren. Let er wel op dat beide blokken verschillend zijn. Eén moet er aan de binnenzijde (zuiger) en de andere aan de buitenzijde. Als je niet meer weet welke nu waar hoort, dan is dat te zien aan de klemmetjes. Bij de oude zijn de klemmetjes nog schoon, omdat die in die zuiger zitten!
Klem de blokjes met de veren in de klauw. Het kan maar op één manier dus fout kan het nooit gaan.
Vet dan de houders (borpallen) (gele pijl op eerste foto) goed in met vet.

Schuif dan de klauw met de nieuw blokken over de schijf. Je zal merken dat dit niet past. Je zal dus eerst de zuiger een stuk in moeten drukken om ruimte te maken om hem over de schijf te plaatsen. Ik heb dit gedaan met een heel brede platte beitel. Stop die beitel tussen de twee blokken en druk de zuiger naar binnen. Je zal merken dat er op enig moment een plasje vloeistof onder je auto komt te liggen. Dit is remolie. Door het naar binnen drukken van de zuiger, duw je olie terug en dat kan er alleen uit aan de bovenzijde van het remoliereservoir.
Schuif nu de zuiger eerst aan de onderzijde over de schijf met de uitsparingen van de blokken achter de borgpallen.

Aan de bovenzijde zitten de uitsparingen van de blokken VOOR de borgpallen.

Zet daarna de remklauw weer vast. Smeer die inbusbouten eerst even in met keramisch vet. Het aanhaalmoment van deze bouten is 28 Nm. Ook dat heb je snel bereikt. Het beste draai je de twee imbusbouten ieder een paar slagen vast met een kleine ratel en je handen. Als je ze na elkaar gaat vast maken dan krijg je ze niet meer goed in de schroefgaten. Als je het begin hebt gemaakt, maak je de rest af met een momentsleutel.

Daarna het wiel weer monteren en dan naar het andere wiel....

Als je gaat rijden merk je een beetje dat de remmen wat zompiger aanvoelen. Dat komt omdat de remmen zich nog moeten zetten. Rij de eerste 500 km rustig en rem vooral rustig. Ga niet als een jekko op je rem lopen trappen, want dan verpruts je je nieuwe remmerij. Er ontstaat dan iets wat verglazing heet. Check ook even het niveau van je remolie!
Laatst gewijzigd door reichbus op 13 jun 2015, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatjes gerepareerd en de tekst aangevuld, Guus
Zilvergrijze 3L 1.2 TDI
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Remschijven en remblokken voorzijde vervangen

Bericht door reichbus »

Ik heb de foto's in dit topic weer in orde gemaakt en de tekst wat aangepast. Daarnaast enkele reacties verwijderd. Dit topic sluit ik weer om verdere wildgroei te voorkomen. Als je nog nuttige aanvullingen hebt dan kun je die mij via PB toesturen. Of als er behoefte aan een discussie is een discussiedraadje openen in dit deel van het forum.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Onderstel”