Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Alles over plaatwerk, beglazing, etc.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5996
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Nietsnut » 22 jan 2014, 23:33

Aanleiding
Trekgewicht ontbreekt of staat fout op het kentekenbewijs
Ontbreken de trekgewichten (max. massa geremd en max. massa ongeremd) op het Voertuigbewijs van uw personenauto of lichte bedrijfsauto of staan er foute trekgegevens vermeld, dan kunt u contact opnemen met de RDW-Klantenservice. Aan de hand van uw kenteken kunnen zij u vertellen wat de procedure verder is.


Trekgewicht wettelijk verplicht
Als u met uw voertuig (personenauto of lichte bedrijfsauto) een ongeremde of geremde caravan/aanhangwagen gaat trekken, is het wettelijk verplicht dat u een vermelding van de trekgegevens (trekgewichten) op uw Voertuigbewijs of aanvullingsblad heeft staan.

Vermelding trekgegevens op voertuigbewijs
Vanaf afgiftedatum 06-04-1998 staan de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs van een personenauto vermeld. Vanaf 01-02-1999 staan de trekgegevens op het Voertuigbewijs van een bedrijfsauto vermeld. Voorwaarde hierbij is wel, dat de trekgegevens bij de RDW bekend zijn.

Als er dus op het Voertuigbewijs bij het item "max massa ongeremd" of "max massa geremd" niets, een nul of een streepje staat, mag u met het motorrijtuig geen aanhangwagen trekken.

Aanvullingsblad
Voordat de trekgegevens standaard op het Voertuigbewijs werden vemeld, gaf de RDW een aanvullingsblad/inlegvel bij het kentekenbewijs af, waarop de trekgegevens van de trekhaak staan vermeld. Het is daarom mogelijk dat er geen trekgegevens op uw Voertuigbewijs staan, maar dat u wel een aanvullingsblad bij uw kentekenbewijs heeft. Het aanvullingsblad is in dit geval nog steeds geldig.

Trekhaak verwijderen
Als u een trekhaak verwijderd van een personenauto of een lichte bedrijfswagen, dan hoeft u dit niet aan de RDW te melden.

Bron: RDW: trekgewicht op kentekenbewijs en RDW: trekgewicht niet op kentekencard
Te ondernemen acties:
Neem mijn Lupo 3L als voorbeeld: mijn kentekenbewijs heeft geen trekgewicht vermeld staan.

De RDW adviseert je om contact op te nemen met een van de medewerkers, zo gezegd, zo gedaan:
De officiele procedure:
* Bel met de RDW, telefoonnummer 0900 - 0739, toets keuze 4, 3, 4.
* vermeld je kenteken

De Klantenservice is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 0739 (€ 0,10 per minuut).

Mijn 3L heeft een 'Technische Maximum Massa' van 1190 kg volgens de RDW-medewerker.

Stuur een brief aan de RDW met het verzoek om de trekgewichten (geremd en ongeremd) op kenteken te zetten.

Adres:
RDW
Unit VRD
Postbus 30000
9640 RA Veendam

Voeg in de brief je
  • gehele kentekenpapieren (datum eerste tenaamstelling tot 01 juni 2004)
    of alleen deel 1A (datum eerste tenaamstelling ligt na 01 juni 2004)
bij.

Stuur de brief AANGETEKEND op!

Indien de trekgewichten (geremd en ongeremd) bekend zijn zullen deze toegevoegd worden op het kentekenbewijs, indien dit niet bekend is bij de RDW krijg je een brief thuis waarin de mogelijkheden zijn om dit alsnog geregeld te krijgen (per 20-06-2011 nog onbekend bij Nietsnut).

De doorlooptijd bij de RDW is na ontvangst van het kentekenbewijs 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt dan dus OF een verrijkt kentekenbewijs, OF een instructiebrief.

Ik ga dit halverwege juli voor mijn auto doen. Ik laat dan mijn bevindingen weten. Het staat een en ieder vrij om dit voor zichzelf te regelen en het hieronder toe te voegen.

Kosten: € 0 (kost niks dus)

Bron: medewerker RDW en Nietsnut
Wetgeving
De wet stelt eisen aan de trekhaak die onder de auto is aangebracht. Hierin staan ze op een rij.
Eisen aan de trekhaak
Typeplaatje van een trekhaak

De eisen die aan een trekhaak worden gesteld zijn de volgende:

* de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt;
Afbeelding
* de trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Bij een –gedeeltelijke– afdekking zult u de kentekenplaat moeten verplaatsen en de kentekenplaatverlichting aanpassen. Als alternatief kunt u gebruikmaken van een trekhaak met afneembare kogel;
* de auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.

Trekhaak en kogeldruk
Het gewicht waarmee de koppeling van de caravan op de trekhaak drukt, mag niet meer zijn dan de fabrikant van de trekhaak opgeeft. U vindt deze waarde op het typeplaatje van de trekhaak. Kijk daarnaast ook in de instructieboekjes van de auto en de caravan, want misschien worden hierin andere waarden opgegeven. Hierbij geldt: de laagste waarde is maatgevend en die mag u dan ook niet overschrijden.

Kentekenbewijs en aanvullingsblad
Heeft u een auto met een kentekenbewijs waarop niet de maximale aanhangwagenmassa's (geremd en ongeremd) staan? Dan heeft u voor het trekken van een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg een aanvullingsblad nodig. Het aanvullingsblad is een inlegvel dat bij het kentekenbewijs hoort. Het document is het bewijs dat de trekhaak is goedgekeurd en vermeldt wat de auto maximaal aan geremd en ongeremd gewicht mag trekken en welke kogeldruk maximaal is toegestaan. Een eenmaal afgegeven aanvulling blijft geldig, maar wordt niet opnieuw afgegeven. Bij verkoop van de auto moet het document aan de volgende eigenaar worden gegeven. Voor een aanvullingsblad kunt u zich wenden tot de RDW. Deze instantie verstrekt dan een 'aangepast' kentekenbewijs, waarop het trekgewicht staat.

Bron: ANWB
Rijbewijzen

Wegens veranderende wetgeving svp hier lezen: http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/rijbewijzen

Aslast verlagen
Heeft u een rijbewijs B en is de caravan eigenlijk wat te zwaar voor de auto, dan kunt u er bij veel moderne caravans voor kiezen om de aslast te laten verlagen. Op het kentekenbewijs van de caravan komt dan een lagere totaalmassa (eigen gewicht plus laadvermogen) te staan. Hou er wel rekening mee dat het laadvermogen daardoor afneemt. Ook zou het later van invloed kunnen zijn op de inruilwaarde.

Bron: ANWB
Aanhangwagens lichter dan 750 kg
Voor aanhangers onder de 750 kg is geen kentekenbewijs nodig. Tot deze categorie behoren vouwwagens en bagagewagens en een enkele kleine caravan. Als ‘document van eigendom’ is een originele (eerste) aankoopnota nodig, een invoerverklaring van de importeur of een aanhanger identiteitsbewijs.

Aankoopnota
Omdat de EU-binnengrenzen weggevallen zijn, hebt u voor een reis naar een van de lidstaten geen speciale documenten voor de aanhangwagen nodig. Maar gaat de reis naar een niet-aangesloten land, dan moet u bij terugkomst kunnen aantonen dat de voor de aanhangwagen verschuldigde belastingen (BTW, invoerrechten e.d.) zijn betaald. De originele aankoopnota is hiervoor voldoende.

Identiteitsbewijs
Wie met een zelfgebouwde aanhangwagen op stap wil, kan bij de douane informeren naar een identiteitsbewijs. Ook dit document toont aan dat alle belastingen zijn voldaan. U moet dan met rekeningen van de gebruikte materialen kunnen aantonen dat alle belastingen zijn voldaan. Ook moet op het onderstel van de aanhangwagen een chassisnummer zijn ingeslagen. Meer inlichtingen verstrekt de douanetelefoon (0800-0143).

De praktijk
Kunt u geen aankoopnota, invoerverklaring of identiteitsbewijs overleggen, dan moet u, bij een eventuele controle aan de EU-grens, een heffing over de dagwaarde van de aanhangwagen betalen. Bij een nieuwe aanhangwagen kan dat in de papieren lopen, maar bij oudere exemplaren valt dat doorgaans mee. Krijgt u geen identiteitsbewijs, bijvoorbeeld omdat de importeur failliet is, dan zou u met een oude vouwwagen of bagagewagen kunnen overwegen om zonder documenten op reis te gaan. U loopt daarbij een risico, maar dat is verwaarloosbaar klein.

Bron: ANWB
Maximumsnelheden - Nederland
Afbeelding
A: Op het fiets/bromfietspad: 30 km/u; op de rijbaan: 45 km/h.
B: Op het fiets/bromfietspad: 40 km/u; op de rijbaan: 45 km/h.
C: Autobus met alleen zitplaatsen: 100 km/h.
De maximumsnelheid wordt op de volgende wijze aangegeven:
Een wit rond bord met rode rand, met getal dat de maximumsnelheid aangeeft (staat bij binnenrijden bebouwde kom onder de plaatsnaam).
Op matrixborden (bijvoorbeeld op autosnelwegen boven de weg).
Minimumsnelheid:
* Autosnelwegen: alleen toegankelijk voor motorvoertuigen die tenminste 60 km/h kunnen en mogen rijden (dit is dus geen minimumsnelheid),
* Autowegen zijn alleen toegankelijk voor motorvoertuigen die tenminste 50 km/h kunnen en mogen rijden (dit is dus geen minimumsnelheid).
* Het is verboden verkeer te hinderen door onnodig uitzonderlijk langzaam te rijden.
* U moet uw voertuig kunnen stoppen binnen een afstand waar de weg vrij en overzichtelijk is.

Bron: ANWB
Afmetingen

In Nederland moet iedere caravan of vouwwagen aan een aantal uitrustingseisen voldoen. Zo zijn afmetingen zijn aan maxima gebonden.

Het is de taak van de fabrikant om de caravan of vouwwagen zo af te leveren dat aan alle eisen wordt voldaan. De RDW/Centrum voor voertuigtechniek en informatie (voorheen: Rijksdienst voor het Wegverkeer), houdt daar toezicht op door het verlenen van een typegoedkeuring. Is de caravan of vouwwagen eenmaal in uw bezit, dan bent u er verantwoordelijk voor dat alles goed blijft werken. In de praktijk betekent dat voldoende onderhoud.

Afmetingen
Om in Nederland van de openbare weg gebruik te mogen maken mogen caravans (en vouwwagens) inclusief dissel niet langer zijn dan 12 m. Voor de hoogte geldt een grens van 4 m en voor de breedte 2,55 m (beide inclusief lading). Op onverharde wegen geldt een maximale breedte van 2,20 meter. Auto en aanhanger mogen samen niet langer zijn dan 18 m.

Voor Engeland geldt voor voertuigen met een GVW lager dan 3.500 kg een maximale caravanlengte van 7 meter en een maximale breedte van 2.55 meter

Bron: ANWB
In Nederland moet iedere caravan of vouwwagen aan een aantal verlichtingseisen voldoen. De fabrikant levert de caravan of vouwwagen zo af dat aan al deze eisen wordt voldaan. Als eigenaar bent u er daarna verantwoordelijk voor dat alles goed blijft werken. In de praktijk betekent dat voldoende onderhoud.

Verlichting
Verlichting van een caravan

Aanhangwagens moeten minimaal zijn uitgerust met:
2 wit licht uitstralende stadslichten als de breedte meer dan 1,60 m is;
2 rode of ambergele richtingaanwijzers achter;
2 rode of ambergele remlichten;
2 rode achterlichten;
witte kentekenplaatverlichting.

Afhankelijk van de datum van typegoedkeuring, de toegestane maximale massa en de lengte van de aanhangwagen kunnen ook nog verplicht zijn:
1 of 2 rode mistachterlichten;
2 witte markeringslichten aan vooren 2 rode aan achterzijde;
ambergele zijmarkeringslichten.

Uw aandeel bestaat eruit dat de verlichting naar behoren moet werken. Ook mag het glas niet te sterk verkleurd of gebroken zijn zodat er wit licht door schijnt.

Reflectoren
Verlichting vouwwagen met mistachterlicht
Op elke aanhangwagen moeten reflectoren zijn aangebracht:
2 ‘lengtedriehoeken’ achter;
2 witte reflectoren voor;
een of meer reflectoren aan elke zijkant, afhankelijk van de lengte.


Bron: ANWB
Spiegels

Als een aangekoppelde aanhangwagen het zicht naar achter via de gewone autospiegels verhindert, heeft u hulpspiegels nodig.

Auto uitgerust met een hulpspiegel
Iedere auto moet een binnenspiegel en een linkerbuitenspiegel hebben. Een rechterbuitenspiegel is verplicht, als u het wegdek op 60 m achter de auto niet kunt overzien. Ook voor het rijden met een aanhanger stelt de wet eisen aan gezichtsveld (zie de pdf). Voldoet uw autocaravancombinatie met de gewone spiegels niet aan de eisen, dan hebt u hulpspiegels nodig. Bij vouwwagens zijn ze meestal niet nodig, bij caravans wel. Als u Duitsland aandoet, zijn hulpspiegels bij een vouwwagen aan te bevelen.
Zicht naar achter via de buitenspiegels

De hulpspiegel
Hulpspiegels moeten aan dezelfde eisen voldoen als gewone spiegels. Ze moeten:
verstelbaar zijn;
onder normale omstandigheden niet uit hun stand kunnen raken;
niet veel verder uitsteken dan nodig is om aan de eisen van het gezichtsveld te voldoen.

Hulpspiegels zijn onder te verdelen in:
spatbordspiegels;
deurspiegels;
opzetspiegels.

Welke hulpspiegel?
Welk spiegeltype het beste past is afhankelijk van de auto. Een spiegel kan op de ene auto goed voldoen en op een andere soms hinderlijk trillen. Vooral opzetspiegels blijken hiervoor gevoelig, omdat de bevestiging van de standaardspiegels niet op het extra gewicht berekend is. Trillingen zullen minder snel optreden bij spiegels waarvan het huis ‘vast’ met de carrosserie is verbonden. Nadeel van deurspiegels is de bevestigingswijze. Aan de bovenkant zitten ze tussen het portierraam en de sponning geklemd en dat geeft kans op beschadiging. Spatbordspiegels passen niet op alle auto’s. Er moet een mogelijkheid zijn om ze tussen motorkap en voorscherm te haken. Ook belemmert de linkerraamstijl vaak het gezichtsveld.

Bron: ANWB
Uw caravan en de wet

In de vakantie of in het weekeinde er met de caravan op uit. Of U nu in Nederland op vakantie gaat of naar het buitenland gaat maakt niet uit; de veiligheid voor U en Uw gezin staat voorop.

Daarom is het van groot belang dat U, voordat U er met de caravan op uit trekt, even de volgende aandachtspunten doorneemt. Niets is onplezieriger dan voor verrassingen komen te staan.

Eigen kenteken aanhangwagen nu verplicht
Aanhangwagens en opleggers met een totaal gewicht van meer dan 750 kg moeten een eigen kenteken voeren. Zonder dat kenteken mag de aanhangwagen niet op de openbare weg worden gebruikt. Parkeren is ook gebruiken; dit mag dus evenmin.

Om een kentekenbewijs te krijgen, moet de aanhangwagen door de RDW worden gekeurd. De keuring bestaat uit een aantal technische en administratieve controles. Gecontroleerd wordt of de aanhangwagen technisch in orde is, of deze aan de toelatingseisen voldoet en of deze niet als gestolen geregistreerd staat.

Aanhangwagens en opleggers die nog niet toegelaten zijn op de Nederlandse weg, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om te worden toegelaten. Deze voorwaarden gelden voor aanhangwagens die al op de Nederlandse weg rijden zonder een geldig kenteken, maar ook voor aanhangwagens of opleggers die in het buitenland gekocht zijn. Is de aanhangwagen goedgekeurd, dan ontvangt de aanvrager het kentekenbewijs.

Een keuring regelt u via de klantenservice van de RDW, telefoon (0900) 0739. Vóór de keuring krijgt u een formulier opgestuurd waarin wordt gevraagd naar enkele aanvullende gegevens. Aan de hand hiervan bepaalt de RDW welke soort keuring moet worden verricht.

Nadat het formulier bij de RDW is behandeld, ontvangt de aanvrager ook een brief waarin het vervolgprocédé uitgelegd staat. De kosten van een keuring zijn afhankelijk van het soort keuring. Houd er rekening mee dat er enige tijd kan zitten tussen de aanvraag en de uitvoering van de keuring. De wachttijd verschilt per keuringsstation.

Aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg krijgen geen eigen kenteken. Op deze aanhangwagens moet een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto zijn aangebracht.

Mistachterlicht
Vanaf 1 juni 2006 moeten aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg voorzien zijn van een mistachterlicht. Deze regel is in 1994 al opgenomen in de wetgeving, maar de ingangsdatum is destijds ingesteld op 1 januari 2005. Omdat voor 1 januari 2005 er weinig tot geen aandacht is besteed aan deze regel, is de invoering daarvan uitgesteld tot 1 juni 2006.

Tevens is de wetgeving zodanig gewijzigd, dat deze regel niet van toepassing is op een lichte aanhangwagen die wordt getrokken door een voertuig dat niet is voorzien van één of twee mistlichten aan de achterzijde.

Voor aanhangwagen met een totaal toegestaan gewicht van meer dan 750 kilo geldt de verplichting tot het hebben van een mistachterlicht alleen voor die aanhangwagens, die na 31-12-1997 in Nederland in gebruik zijn genomen.
Losse en scherpe delen

Losse delen aan een caravan, zoals bijvoorbeeld een trapje moeten tijdens de rit deugdelijk aan de caravan zijn bevestigd om te voorkomen, dat deze onderweg worden verloren. Scherp uitstekende delen zijn op een caravan niet toegestaan.

Parkeerrem
De parkeerrem moet in staat zijn de caravan in stilstand te houden, ook al staat deze stil op een helling.

Boven-en onderbouw
De boven- en onderbouw moeten stevig aan elkaar vast zitten.

Verzekering
De WA verzekering van uw auto voorziet in het algemeen ook in de WA-dekking van uw caravan. Wel dient U aan Uw verzekeringsmaatschappij door te geven dat U met een aanhangwagen rijdt.

Doet U dat niet zijn eventuele schades niet gedekt. Voor het rijden met een aanhangwagen in het buitenland dienen de letters A en F op de groene kaart te zijn vermeld. Vraag bij het ontbreken daarvan een nieuwe groene kaart aan.

Zicht rondom
De bestuurder van de personenauto moet met de aangekoppelde caravan voldoende zicht hebben naar voren en opzij en door middel van spiegels op het links en rechts achter hem gelegen weggedeelte.

Het komt vaak voor, dat de caravan achter de auto wordt gekoppeld en dat dan via de spiegel slechts de caravan zelf bekeken kan worden.
Koppeling
De koppeling moet voldoende stijf zijn.
De sluiting van de koppeling moet soepel verlopen en geborgd worden met een borgpen.
De verticale druk (naar beneden) onder de koppeling hoort maximaal 75 kilo te zijn. In rust moet de koppeling nagenoeg horizontaal staan.
Onderdelen van de koppeling mogen niet zijn aangetast door roest (oppervlakteroest daargelaten).

Hulpkoppeling
Aanhangwans/caravans met een totaalgewicht (ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo mogen zijn voorzien van een hulpkoppeling, bestaande uit een zeer stevige stalen kabel. De hulpkoppeling is bedoeld om de caravan aan de auto te laten hangen, ook al zou de trekhaak afknappen.

De verplichting tot een hulpkoppeling is vervallen, maar als een hulpkoppeling aanwezig is, moet deze ook op de juiste wijze worden gebruikt. In de praktijk ziet de politie vaak, dat de hulpkoppeling over de trekhaak wordt gehangen. Dit is niet de juiste manier. Naast de trekhaak zit een trekhaakoog. Daar moet de hulpkoppeling aan bevestigd worden. Als de kabel om de trekhaak hangt, gaat dit effect verloren als de trekhaak af zou knappen.

Losbreekreminrichting
De kabel van de losbreekreminrichting hangt hier over de trekhaak. Dit is dus niet correct.Een betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak.

De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand. Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak. De foto hiernaast toont dus de verkeerde manier van aanbrengen van de kabel.

Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen.

Remmen
Onderdelen van de reminrichting moeten goed zijn bevestigd en mogen geen scheuren of breuken vertonen.
De remvertraging van de combinatie personenauto/caravan moet minimaal 4 m/s2 bedragen.
De eventuele oplooprem en automatische blokkering bij achteruitrijden moet goed functioneren.

Banden
Banden mogen geen beschadigingen tot het karkas vertonen en mogen niet zijn opgesneden.
De profieldiepte van de banden moet minimaal 1,6 mm zijn.
Op 1 as mag geen combinatie van radiaal en diagonale band voorkomen.

Diversen
De elektrische bedrading moet goed zijn bevestigd en geïsoleerd.
De assen mogen niet ernstig zijn verroest en geen breuken, scheuren of ernstige vervorming vertonen.
De wiellagers mogen niet te veel speling vertonen, slijtage/beschadiging mag niet hoorbaar zijn.
Veerdempers, veren en de ophanging daarvan mogen niet ernstig zijn verroest/beschadigd.
De deur van de caravan moet goed sluiten.


Bron: Infopolitie.nl


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je kan aan dit onderzoek geen rechten ontlenen en ook ben ik nergens aansprakelijk voor, alle gevolgen zijn voor eenieder die de activiteit ontplooid heeft.

edit 16-02-2012: In de brief van de RDW staat dat het NIET toegestaan is een aanhanger te trekken met een 3L. Een trekhaak om een fietsendrager/bagagekist te vervoeren is wel toegestaan.
3L-ers,

ik heb een aantal PB-tjes gehad omtrent welke trekhaak ik gemonteerd heb, en welke kabelset daar bij past.
Hier komen de gegevens:
op http://www.mijnautoonderdelen.nl voer je je kenteken in.
Dan vind je als het goed is onder andere deze trekhaak:
Trekhaak 024-431 BOSAL € 185,64
€ 116,03
Daar hoort deze kabelset bij:
Trekhaak kabelset 7-polig 010-808 BOSAL € 39,27
€ 33,77

(Er staat inderdaad bij: 01.98-12.05, Excl.1.2 TDI, 1.4 16V (74KW), mijns inziens is deze trekhaak dus exclusief VOOR de 3L en de 1.4 16v, want deze zit er bij mij gewoon op.
Voor de ongelovigen kan ik eventueel de factuur nog wel laten zien!)

Hopende iedereen van dienst te zijn geweest :)

Luporichie

Afbeelding
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Cuprani » 20 apr 2015, 09:01

Nietsnut schreef:
Aanleiding
Te ondernemen acties:
...
Mijn 3L heeft een 'Technische Maximum Massa' van 1190 kg volgens de RDW-medewerker.
...
Hoeveel kilo mag je dan uiteindelijk trekken?
Of geldt gewoon dat je een enkel assige aanhanger mag trekken waarvan het gewicht + aanhanger niet zwaarder is dan het trekkende voertuig? Dus gewoon iets van 800 kg?

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door reichbus » 20 apr 2015, 09:38

Cuprani schreef:
Nietsnut schreef:
Aanleiding
Te ondernemen acties:
...
Mijn 3L heeft een 'Technische Maximum Massa' van 1190 kg volgens de RDW-medewerker.
...
Hoeveel kilo mag je dan uiteindelijk trekken?
Of geldt gewoon dat je een enkel assige aanhanger mag trekken waarvan het gewicht + aanhanger niet zwaarder is dan het trekkende voertuig? Dus gewoon iets van 800 kg?
Je mag 1190 kg trekken met je Lupo, mits dat vermeld staat op je kentekenbewijs. Echter: dit is meer gewicht dan je Lupo en daarom moet je E achter B voor elke kilo die zwaarder is dan je Lupo. Tenminste: dat was zo onder de oude regels. Sinds 1 januari 2014 zijn die regels wat versoepeld en sindsdien ben ik even het spoor bijster.

Kleine enkelassige karretjes en een vouwwagen zouden in de praktijk moeten kunnen volgens mij. Fietsendragertje is ook geen probleem natuurlijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 803
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door pinkpanter » 20 apr 2015, 10:05

Volgens de letter van de wet mag je niets trekken met je 3L
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Cuprani » 20 apr 2015, 10:30

Wel dus als je je papieren laat aanpassen..

Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 803
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door pinkpanter » 20 apr 2015, 10:33

Als je 500€ er voor over hebt dan zou het kunnen.
Let wel dat de fabrikant het trek gewicht op 0 Kg heeft staan en dat is niet zonder reden
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4045
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 455.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door foppe » 20 apr 2015, 12:23

Volgens mij moet je dan met een aanhanger van xxxx kg
3 keer achter elkaar een hellingproef doen van 15% of zo.

3keer Stoppen op de helling en weer optrekken. Je koppeling mag niet verbranden, maar een 3L rijdt vrij lang met een slippende koppeling.

Nou weet ik het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat dit een belangrijke reden is dat VAG dit niet ondersteund.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Buzz_4stroke » 20 apr 2015, 12:28

De FSI mag wel een aanhanger? deze heeft toch dezelfde techniek?

Buiten dat... 500 euro delen door X belanghebbende forumleden moet te doen zijn, zelfs als bijvoorbeeld onze bevriende sleutelaars (ivm BTW) meedoen. Tenslotte trekhaak onderbouwen is ook weer handel.
Afbeelding HIER staat mijn topic.

Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Buzz_4stroke » 20 apr 2015, 12:39

Cuprani schreef:
reichbus schreef: Hoeveel kilo mag je dan uiteindelijk trekken?
Of geldt gewoon dat je een enkel assige aanhanger mag trekken waarvan het gewicht + aanhanger niet zwaarder is dan het trekkende voertuig? Dus gewoon iets van 800 kg?
........Sinds 1 januari 2014 zijn die regels wat versoepeld en sindsdien ben ik even het spoor bijster........
B rijbewijs is complete combinatie ( maximum technische massa) maximaal 3500kg.
Hierbij mag de maximum technische massa van de aanhanger hoger zijn dan die van de auto alleen het gewicht van de aanhanger met lading mag niet zwaarder zijn dan het maximale te trekken gewicht van de auto

Voorbeeld. Auto max 1795 kg (nissan Primera), aanhanger geremd max 1700 kg = B rijbewijs immer 3495 kg.
Auto mag 1300 kg trekken, gewicht aanhanger 400 kg, lading mag dus max 900 kg zijn.
Dit mag dus met b-rijbewijs, dankzij gelijktrekken aan Europese regelgeving.
Afbeelding HIER staat mijn topic.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4045
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 455.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door foppe » 20 apr 2015, 12:49

Weet je dat zeker Chris?

Ik zie net op autoweek dat een Lupo FSi ook geen aanhanger mag trekken nl.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Joch3m » 20 apr 2015, 12:51

Dit zijn juist de voorwaardes voor e achter b, zo heb ik dat destijds tenminste geleerd. Bij een b rijbewijs mag de max toelaatbare belasting van de aanhanger niet hoger zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto. Ga je daar overheen dan heb je e achter b nodig plus het feit dat je het toegestane trekgewicht van de auto niet mag overschrijden. Je moet ten alle tijde onder de 3500 kg combinatie gewicht blijven.
Buzz_4stroke schreef:
B rijbewijs is complete combinatie ( maximum technische massa) maximaal 3500kg.
Hierbij mag de maximum technische massa van de aanhanger hoger zijn dan die van de auto alleen het gewicht van de aanhanger met lading mag niet zwaarder zijn dan het maximale te trekken gewicht van de auto

Voorbeeld. Auto max 1795 kg (nissan Primera), aanhanger geremd max 1700 kg = B rijbewijs immer 3495 kg.
Auto mag 1300 kg trekken, gewicht aanhanger 400 kg, lading mag dus max 900 kg zijn.
Dit mag dus met b-rijbewijs, dankzij gelijktrekken aan Europese regelgeving.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Cuprani » 20 apr 2015, 13:13

foppe schreef:Volgens mij moet je dan met een aanhanger van xxxx kg
3 keer achter elkaar een hellingproef doen van 15% of zo.

3keer Stoppen op de helling en weer optrekken. Je koppeling mag niet verbranden, maar een 3L rijdt vrij lang met een slippende koppeling.

Nou weet ik het niet 100% zeker, maar ik vermoed dat dit een belangrijke reden is dat VAG dit niet ondersteund.
Gelukkig koppel ik lekker zelf... Afbeelding

Daarnaast heb ik ook een bakkie meer koppel dan standaard. Dus gewoon rustig aan rijden en gezond verstand gebruiken, maar dan durf ik wel 800 kg te trekken..

Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Buzz_4stroke » 20 apr 2015, 13:19

foppe schreef:Weet je dat zeker Chris?

Ik zie net op autoweek dat een Lupo FSi ook geen aanhanger mag trekken nl.
Ik had er een vraagteken achter Foppe. 3L en FSI met zelfde techniek dus geen aanhanger volgens VAG.
Joch3m schreef:Dit zijn juist de voorwaardes voor e achter b, zo heb ik dat destijds tenminste geleerd. Bij een b rijbewijs mag de max toelaatbare belasting van de aanhanger niet hoger zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto.
En dat is dus de verandering geweest door Europese wetgeving. Zwaarder dan auto mag, zolang combinatie niet boven de 3500 kg uit komt en werkelijk gewicht aanhanger plus lading niet boven het maximaal te trekken gewicht van de auto komt.
Afbeelding HIER staat mijn topic.

reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door reichbus » 20 apr 2015, 14:53

Klopt. Chris heeft volgens mij de nieuwe regeling goed weergegeven. Of het verstandig is is vers twee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Joch3m » 20 apr 2015, 15:07

OK, die verandering had ik even gemist. Waarvoor is e achter b dan nu nog nodig?
reichbus schreef:Klopt. Chris heeft volgens mij de nieuwe regeling goed weergegeven. Of het verstandig is is vers twee.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1788
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door lupocor » 20 apr 2015, 20:31

volgens mij mag je met b nog steeds geen aanhanger trekken.
of het moet zo zijn dat je met b alleen aanhangers tot een bepaalt gewicht mag trekken.
met e erachter mag je met dubbel asser aanhangwagens rijden tot een bepaalt max gewicht.
zit je boven dat gewicht dan heb je volgens mij bc nodig.

Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4045
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 455.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door foppe » 20 apr 2015, 20:32

B is voor een combinatie niet zwaarder dan 3,5 ton,
en BE is voor een combinatie niet zwaarder dan 7 ton.

Een truckje met oplegger, niet zwaarder dan 7 ton (en hele ingewikkelde formules voor de draaglast op de achteras van de truck) dan volsta je met BE
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers

lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1788
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door lupocor » 20 apr 2015, 20:35


Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Joch3m » 20 apr 2015, 20:40

duidelijk :)
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 583
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Trekhaak / aanhanger aan je 3L

Bericht door Hans » 20 apr 2015, 21:20

Voor de Lupo 3L staat op het kenteken dat het maximale trekgewicht nul kilo is.
Je mag er dus niet meer dan nul kilo mee trekken.
Ik heb ook een trekhaak gemonteerd, maar vooral voor een fietsendrager.
De auto zal ongetwijfeld iets van 750 kilo kunnen trekken. Ik denk dat de lichte constructie van de Lupo 3L met aluminium delen niet zo sterk is voor al die horizontale en verticale krachten van een trekhaak met aanhanger. De achterkant van een 3L is sowieso erg licht, dus ik denk dat de wagen met zware aanhanger in een bocht snel uitbreekt.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
Audi A2 1.4 TDI '02
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo meer...)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”