Webasto Thermo Top C

Alle vragen en projecten m.b.t het interieur en je instrumenten stel je hier.

Moderators: atg, reichbus

Plaats reactie
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

Ik wil een standkachel gaan inbouwen, niet in mijn lupo want die heb ik niet meer maar ik mijn polo. De vraag gaat over de standkachel algemeen dus ik dacht, ik kom hier maar weer eens kijken.

Ik heb op marktplaats een Webasto Thermo top C uit 2008 op de kop kunnen tikken voor een mooi prijsje. Afgelopen weekend maar eens opgehaald om te kijken of hij er van binnen nog niet uit zag en dat was zo. Ik zie alleen een aantal verschillen met de Thermo Top E die ik eerder gezien heb. Zo is bijvoorbeeld de connector aansluiting voor de waterpomp niet uitgevoerd, er zitten geen pinnen in de aansluiting. Ik heb al wat handleidingen doorgespit maar kon niet vinden hoe die dan moet worden aangesloten, de waterpomp was wel meegeleverd gemonteerd dus hoort er zeker bij.
Toen ik hem kocht zaten er een aantal korte slangen aan voor het koelwater en wat me verbaasde was dat er een T stuk op zat. Ik was altijd van mening dat de standkachel altijd tussen je watercircuit in moet komen en dat het koelwater altijd door je standkachel gaat. Bij betere inspectie is het een T stuk met (wat ik denk) een thermostaat(ik zie een veer en een klepje die een van de uitgangen dicht houd). Hierover kan ik ook niks vinden in de handleiding.

Heeft iemand een idee hoe de waterpomp word aangestuurd bij dit model en wat de functie is(geweest) van het T stuk?

Edit:
Dit is niet mijn standkackel maar vond een afbeelding van hoe het bij mij (waarschijnlijk) ook aangesloten was:
Afbeelding
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

Heb het eens nagevraagd bij Fabertronics waar ik wat losse onderdelen had besteld. Hij kon vertellen dat als de waterpomp aansluiting er niet op zit dat deze dan voor een voertuig specifiek is. De standkachel en waterpomp worden dan door de boordcomputer aangestuurd. Het T stuk met thermostaatklep werd alleen in specifieke gevallen gebruikt.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door 3L-Emiel »

Is dat de zogenaamde canbus aansturing voor sommige webasto's?
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

hmm, dat zou heel goed kunnen. wat ik weet ik dat er een klein verloop kabeltje aan zat waar niet alle pinnen van gebruikt werden. Ik zal vanmiddag eens kijken welke dat zijn.
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

De pinnen 2,3 en 6 zijn uitgevoerd. Dat zijn diagnose, buitentemperatuur en brandstofpomp volgens een pinout van google. Maar is die pinout voor een CAN standkachel hetzelfde, ik weet het niet. Hier zijn wel wat plaatjes te vinden van standkachels met en zonder canbus, maar word er niet veel wijzer van.
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

Hij heeft een tijdje in de kast gelegen maar ben er weer eens mee aan de slag gegaan. Ik kan hem nu uitlezen via een obd kabel en de software Webasto Thermo Test. Dit werkt op pin 1 via het wbus protocol. Waarschijnlijk werkt hij dan ook met een klokje maar die heb ik niet(en die was ik ook niet van plan te gaan gebruiken). Ik wil nog eens verder gaan kijken hoe ik hem via de diagnose interface kan aansturen maar dat heeft minder prioriteit.
Nu eerst eens alles aansluiten om een functionele test te doen.

Afbeelding
Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

Gisteren alles aangesloten, doseerpomp, waterpomp ed. Vanaf de computer de standkachel gestart maar helaas wou die niet aan. De luchtcirculatie gaat blazen maar er komt een foutcode 49. Op internet gezocht en dat heeft met het missen van de canbus te maken. Deze kachel was voor een VW T5 en via de canbus kan die aangestuurd worden waarschijnlijk maar doet hij ook de interieur ventilator aanzetten ed. Als hij deze niet heeft gaat hij in fout waardoor hij stopt. Aankomende week eens testen of ik hem ook gewoon op de canbus van mijn polo kan aansluiten of dat hij echt specifiek de T5 nodig heeft.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door 3L-Emiel »

Joram
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014, 05:44

Re: Webasto Thermo Top C

Bericht door Joram »

hmm, ik snap die uitleg niet helemaal maar ik ga eens een mailtje sturen of dit in mijn geval gaat werken. Bedankt voor de tip
Plaats reactie

Terug naar “Interieur en Dashboard”