Hallo,
Inmiddels dus aan de grote ombouwklus en ben er niet uitgekomen met relais 126.
Wat moet waarin. De guide is niet helemaal duidelijk wat waar in moet.
Diverse vragen omtrent het ombouwen 3L
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Diverse vragen omtrent het ombouwen 3L
Laatst gewijzigd door syan op 06 dec 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: relais 126 herbedraden
wat doet het? wat moet het doen?
en welke handleiding heb ik gemist?
en welke handleiding heb ik gemist?
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: relais 126 herbedraden
zonder relais 126 her te bedraden start de auto niet.
Inmiddels heb ik het losse stekker vierkante blokje al eruit dus hoef alleen nog te weten waar die herbedraad moet worden.
Inmiddels heb ik het losse stekker vierkante blokje al eruit dus hoef alleen nog te weten waar die herbedraad moet worden.
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: relais 126 herbedraden
Je kan de kabelboom strippen totdat je alleen deze stekker nog over hebt, de rest kan weg. Omdat de startmotor voorheen via de automaatcomputer
werd aangestuurd dien je deze ook her te bedraden. Tevens kunnen er een aantal relais komen te
vervallen. Om te beginnen moet je de witte stekkerhouder verwijderen door deze naar voren te trekken en dan de bovenste geleiders voorbij de
beugel te trekken. Wijst zich verder vanzelf:
Hierna kun je alle stekkers losmaken. Maak wel van te voren een foto om te zien welke kleur waar zat. Aan de ene kant kun je de stekkers eraf trekken,
aan de andere kant moet je even het lipje indrukken om de stekker eruit te halen:
Nu de kabels weg zijn kun je achter bij de relais komen. Het vervelende echter... het startrelais is de meest linkse aan de bovenkant,
waar je dus het slechtste bij kunt. Je kunt de relais dragers verwijderen door ze uit hun houders te klikken. Je hebt dan net meer speelruimte.
Je moet het startrelais aansluiten volgens het schema op de volgende pagina. De groen/gele kabel in de roze kleurige stekker moet je doorverbinden naar
de dunne rood/zwarte kabel achter de bruin gekleurde relais drager (hier zat een relais nummer 16 in):
Je moet overigens zelf maar beslissen hoe je dit wil doen, solderen, met AMP stekkers of van die blauwe prikverbinders.
Solderen is lastig vanwege de ruimte en ikzelf heb het niet zo op die blauwe doorprik dingen.
Daarnaast moet je ook nog de bruin/gele kabel van het start relais aan massa leggen. Dit kun je doendoor een kabel te trekken naar de massa van relais plaats 10 met nummer 424.
Ook moet je relaisplek 9 met relais nummer 53 doorverbinden. Dit werd gebruikt door deversnellingsbak computer om de achterruit verwarmen te deactiveren, mocht dit teveel stroomwegtrekken.
Het ziet er dan zo uit:
De volgende relais werden aangestuurd door de versnellingsbak ECU en daar moet/mag je het volgende mee doen:
Relais 126 op plaats 1 opnieuw bedraden zoals hiervoor beschreven is. Dit is noodzakelijk, anders kun je niet starten.
Relais 53 op plaats 2 kan je weglaten. Hier werd de hydrauliekpomp mee aan en uit geschakeld. Deze heeft nu geen functie meer.
Relais 53 op plaats 9 weghalen en doorverbinden. Anders werkt de achterruit verwarming niet meer.
Relais 424 op plaats 10 weghalen. Dit is de aansturing vanaf de versnellingsbak ECU voor het handrem waarschuwingslampje als je deze bent vergeten aan te trekken nadat je de motor hebt afgezet. Aangezien er geen ECU meer inzit voor de bak werkt dit lampje dus ook niet meer.
Is zelf een kabel maken te moeilijk, dan kun je ze ook kant en klaar bestellen bij VW:
000 979 131 Leiding 1x
000 979 114 Leiding 1x
Deze kabeltjes spreken voor zich, maar moeten uiteraard nog wel geïnstalleerd worden. Je kunt nu testen of het relais werkt door de accu aan te sluiten en met een kabeltje de volgende draden door te verbinden in de stekker van het contact. De dikke rode kabel en de groen gele. Je moet het relais horen en voelen klikken. De elektronica is nu klaar.
Je kan nu hier weer doorgaan met dicht bouwe
- Het strippen vd kabelboom bij de gangsteller heb ik al begrepen nu nog die ene relais bijpasseren.
http://www.3lvrienden.nl/brochures/ombouwenhandgeschakeld.pdf
werd aangestuurd dien je deze ook her te bedraden. Tevens kunnen er een aantal relais komen te
vervallen. Om te beginnen moet je de witte stekkerhouder verwijderen door deze naar voren te trekken en dan de bovenste geleiders voorbij de
beugel te trekken. Wijst zich verder vanzelf:
Hierna kun je alle stekkers losmaken. Maak wel van te voren een foto om te zien welke kleur waar zat. Aan de ene kant kun je de stekkers eraf trekken,
aan de andere kant moet je even het lipje indrukken om de stekker eruit te halen:
Nu de kabels weg zijn kun je achter bij de relais komen. Het vervelende echter... het startrelais is de meest linkse aan de bovenkant,
waar je dus het slechtste bij kunt. Je kunt de relais dragers verwijderen door ze uit hun houders te klikken. Je hebt dan net meer speelruimte.
Je moet het startrelais aansluiten volgens het schema op de volgende pagina. De groen/gele kabel in de roze kleurige stekker moet je doorverbinden naar
de dunne rood/zwarte kabel achter de bruin gekleurde relais drager (hier zat een relais nummer 16 in):
Je moet overigens zelf maar beslissen hoe je dit wil doen, solderen, met AMP stekkers of van die blauwe prikverbinders.
Solderen is lastig vanwege de ruimte en ikzelf heb het niet zo op die blauwe doorprik dingen.
Daarnaast moet je ook nog de bruin/gele kabel van het start relais aan massa leggen. Dit kun je doendoor een kabel te trekken naar de massa van relais plaats 10 met nummer 424.
Ook moet je relaisplek 9 met relais nummer 53 doorverbinden. Dit werd gebruikt door deversnellingsbak computer om de achterruit verwarmen te deactiveren, mocht dit teveel stroomwegtrekken.
Het ziet er dan zo uit:
De volgende relais werden aangestuurd door de versnellingsbak ECU en daar moet/mag je het volgende mee doen:
Relais 126 op plaats 1 opnieuw bedraden zoals hiervoor beschreven is. Dit is noodzakelijk, anders kun je niet starten.
Relais 53 op plaats 2 kan je weglaten. Hier werd de hydrauliekpomp mee aan en uit geschakeld. Deze heeft nu geen functie meer.
Relais 53 op plaats 9 weghalen en doorverbinden. Anders werkt de achterruit verwarming niet meer.
Relais 424 op plaats 10 weghalen. Dit is de aansturing vanaf de versnellingsbak ECU voor het handrem waarschuwingslampje als je deze bent vergeten aan te trekken nadat je de motor hebt afgezet. Aangezien er geen ECU meer inzit voor de bak werkt dit lampje dus ook niet meer.
Is zelf een kabel maken te moeilijk, dan kun je ze ook kant en klaar bestellen bij VW:
000 979 131 Leiding 1x
000 979 114 Leiding 1x
Deze kabeltjes spreken voor zich, maar moeten uiteraard nog wel geïnstalleerd worden. Je kunt nu testen of het relais werkt door de accu aan te sluiten en met een kabeltje de volgende draden door te verbinden in de stekker van het contact. De dikke rode kabel en de groen gele. Je moet het relais horen en voelen klikken. De elektronica is nu klaar.
Je kan nu hier weer doorgaan met dicht bouwe
- Het strippen vd kabelboom bij de gangsteller heb ik al begrepen nu nog die ene relais bijpasseren.
http://www.3lvrienden.nl/brochures/ombouwenhandgeschakeld.pdf
Laatst gewijzigd door foppe op 04 dec 2016, 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tekst leesbaar gemaakt en pdf link EXTURL toegevoegd.
Reden: Tekst leesbaar gemaakt en pdf link EXTURL toegevoegd.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: relais 126 herbedraden
op de tekening staat:
0,5
ge/gn
dit betekent een geel/groene gekleurde draad dikte 0,5mm2
deze draad gaat naar T10/10. Dat is pin 10 van een 10 polige stekker. Ik weet niet waar die zit, maar ik vermoed vlakbij het contactslot.
Wat je nou moet doen is deze draad na de connector T10 doorknippen en er een nieuwe (blauwe zoals op de tekening) aan vast solderen en de draad naar het startrelais trekken.
Daar (achter het voetje van het startrelais) zie je een 0,5mm2 roodzwarte draad zitten.
Deze roodzwarte draad doorknippen en de blauwe draad aansluiten aan de roodzwarte draadje naar je relaisvoet.
Er bungelt nu nog een oude roodzwarte draad en daar staat 12V op. Zorg er dus wel voor dat jeze goed isoleert, om kortsluiting te vermijden.
Dan nog de bruin/gele 0,5mm2 die ook achter het voetje zit. Ook deze doorknippen en het voetje aansluiten op een willekeurige bruine draad.
Bruin is altijd de massa bij VW, maar check dit voor de zekerheid wel altijd met een multimeter.
succes
0,5
ge/gn
dit betekent een geel/groene gekleurde draad dikte 0,5mm2
deze draad gaat naar T10/10. Dat is pin 10 van een 10 polige stekker. Ik weet niet waar die zit, maar ik vermoed vlakbij het contactslot.
Wat je nou moet doen is deze draad na de connector T10 doorknippen en er een nieuwe (blauwe zoals op de tekening) aan vast solderen en de draad naar het startrelais trekken.
Daar (achter het voetje van het startrelais) zie je een 0,5mm2 roodzwarte draad zitten.
Deze roodzwarte draad doorknippen en de blauwe draad aansluiten aan de roodzwarte draadje naar je relaisvoet.
Er bungelt nu nog een oude roodzwarte draad en daar staat 12V op. Zorg er dus wel voor dat jeze goed isoleert, om kortsluiting te vermijden.
Dan nog de bruin/gele 0,5mm2 die ook achter het voetje zit. Ook deze doorknippen en het voetje aansluiten op een willekeurige bruine draad.
Bruin is altijd de massa bij VW, maar check dit voor de zekerheid wel altijd met een multimeter.
succes
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Diverse vragen omtrent het ombouwen 3L
De pin vd rembekrachtiger zit in de weg.
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Diverse vragen omtrent het ombouwen 3L
Bestuurderstoel nog terug en dan kan die weer rijden.
Hoe zat het ook alweer met de tunnelkant vd stoel die wilt niet erin........
Hoe zat het ook alweer met de tunnelkant vd stoel die wilt niet erin........
-
- 3L Makker
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 dec 2016, 22:20
- Echte naam: yan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 280.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
Re: Diverse vragen omtrent het ombouwen 3L
stoelpoot lichtjes verbogen past gelijk.
Laatste ding nog hij wilt niet in zn 5.
Laatste ding nog hij wilt niet in zn 5.