Startprobleem en geen vermogen

Hierin staan veel voorkomende euvels van de 3L mét oplossing!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaouad92
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
Echte naam: Jaouad
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 aug 2004
Kilometerstand: 200000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Jaouad92 »

jaouad92 schreef:ik heb een klein probleempje. Ik had even een kort ritje gemaakt, en ging op een gegeven moment even stil staan. Alleen contact aan en even radio luisteren. Toen wou ik de Lupo starten dat ging wat moeilijk (alsof je een brandstoffilter hebt vervangen en zonder er brandstof bij hebben gedaan). Toen ging ik rijden, en dacht huh waar is het vermogen! NADA niks geen vermogen, leek wel een SDI.

Dit is even een video!


Na een aantal tips ben ik even snel gaan neuzen en zag dat er een buisje los was:
Afbeelding

Afbeelding

Buisje heb ik vervangen zo net maar geen resultaat:( De Lupo blijft slecht starten en heeft nog steeds geen vermogen.

jaouad92 schreef:Dag 2:

Vannacht even goed zitten dromen van wat het probleem zou kunnen wezen. Als eerst wou ik hem gaan uitlezen.. dus even langs mijn oud basisschool klasgenoot geweest, ik wist nog wel dat die bij de VW dealer werkt. Dus hem alles uitgelegd, en meteen laten uitlezen.

4 foutcodes maar liefst:
Afbeelding

Hmmmmm weer wat denk werk mensen! Er kwam ook nog een foutcode rollen dat er een gloei bougie niet goed was. Die ook maar vervangen denk.
jaouad92 schreef:Zo vandaag was ik even naar Apeldoorn gereden om een auto te bekijken. En gelijk meegenomen. Maar ineens wou mij Lupo weer niet starten.. IK huh kan niet alweer iets los geschoten? Ik mooi de motorkap open... Niks aan de hand. Toen meteen naar de zekeringen gegaan en ja hoor nr23 was weer doorgebrand. Weet iemand hoe dit kan? Heb er ook meteen een 2,5 hogere zekering in gedaan. Toen was het weer goed.
jaouad92 schreef:Zo, ben eventjes bezig geweest. En heb het probleem gevonden.

Zoals ik al zei het ging om zekering 23. Wat ik heel vreemd vond is dat de zekering knapte pas wanneer ik de auto van het CONTACT afhaalde.

Dus ben ik gaan zoeken.. De n75 afgekoppeld en gestart, auto uit pats zekering kapot. De n18 zelfde verhaal... De LMM zelfde verhaal...

En toen was ik aan het denken geraakt, want hoe kan dat nou? De zekering knapt wanneer ik de auto van het contact afhaal. Toen werd het mij al heel snel duidelijk, de EGR-klep! Want die gaat open en dicht. Dus had ik weer een nieuwe zekering geplaatst, de EGR-klep stekker afgekoppeld en gestart dat ging dus goed. En toen deed ik de auto weer uit en ja hoor! De zekering KNAPTE NIET! Waarschijnlijk is mijn EGR-Klep dus stuk.

Hierna is de EGR afgedopt om helemaal van het probleem af te zijn
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door 3L-Dnadave »

Okay, dus de keten van gebeurtenissen is dus ongeveer dit?

EGR is vervuild -->EGR wordt bediend door N75 klep --> N75 klep probeert op te boksen tegen die weerstand --> zekering 23 voedt o.a N75 en brandt door, en evt kan het Vacuumslangetje naar N75 losraken?

het is net "seconds from disaster"
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door foppe »

Ik vind het wel goed gevonden van je hoor . :think: :doh: :shhh: :techie-eureka: :dance:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Rick-3L »

3L-Dnadave schreef:Okay, dus de keten van gebeurtenissen is dus ongeveer dit?

EGR is vervuild -->EGR wordt bediend door N75 klep --> N75 klep probeert op te boksen tegen die weerstand --> zekering 23 voedt o.a N75 en brandt door, en evt kan het Vacuumslangetje naar N75 losraken?

het is net "seconds from disaster"
ik verwacht nu de reconstructie :think: .

-Rick
Gebruikersavatar
Jaouad92
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
Echte naam: Jaouad
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 aug 2004
Kilometerstand: 200000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Jaouad92 »

Mijn EGR is gewoon stuk inderdaad.
Jeroon
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2014, 14:13
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Kleur: Softblue - LR5A

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Jeroon »

Ja dit vind ik dus wel echt een fantastisch forum!

Ik heb dit namelijk ook, mijn zekering 23 is geknapt, hij start slecht en ik heb amper vermogen.

Ik ben alleen niet heel technisch. Wat moet ik ni gaan doen en welke onderdelen moet ik (laten) vervangen?
Mij garage mannetje heeft niet heel veel verstand van 3l, maar wil me wel graag helpen. Het liefst doe ik het natuurlijk zelf.
Ik ben u eeuwig dankbaar voor antwoorden :)
Gr. Jeroen.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door reichbus »

Hartelijk welkom en stel je gerust ook even voor. Zekering 23 is je smoorklep. Dat is alles wat ik weet.
Afbeelding
Jeroon
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2014, 14:13
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Kleur: Softblue - LR5A

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Jeroon »

Hallo.

Ik zal me op de juiste plaats direct even voorstellen, dit zat al in de planning echter nog niet van gekomen ivm de problemen met mijn auto ipv het genot :) excuus!

Ik ben alleen wel benieuwd of iemand me kan helpen met mijn probleem.

Klopt het wanneer ik een afdopset haal, deze laat monteren en dan de sleuteln omdraai dat het probleem opgelost zou moeten zijn? Ik kan zon setje goor het afdoppen voor 29 euro online bestellen.

Moet ik buiten deze zaken om nog meer dingen vervangen of moet er nog iets gebeuren om deze storing op te lossen?

Voor hulp ben ik u eeuwig dankbaar :)
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Rick-3L »

Misschien een vervuilde inlaat/ egr..

De egr, is een verbinding die een groot deel uitlaatgassen opnieuw door je inlaat laat komen.
Als dat het is even inlaat en egr loshalen en cleanen.

Maar ik weet niet of dit het is.
-Rick
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Don 3L Jose »

Jeroon schreef:...Ik kan zon setje goor het afdoppen voor 29 euro online bestellen...
Voor dat bedrag wordt je aardig geript (bijna 200%). De 2 afdekplaatjes + de 2 pakkingen (verschillende) kosten namelijk tezamen ongeveer 16 euro.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Nietsnut »

Of je zaagt ze uit een stukje reststaal en het kost je dan niks. De pakkingen kan je herbruiken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Jeroon
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2014, 14:13
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Kleur: Softblue - LR5A

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Jeroon »

Inmiddels voorgesteld :) zie voorstel topic!

Dank voor de reacties. De egr: is dit het gehele apparaat inclusief die buisjes die zeg maar op het blok zitten die naar de cilinders gaan? Of is dit slechts dat stukje wat er tussen zit? Misschien iemand toevallig een foto van het onderdeel :)?

Het enige verkooppunt wat ik kan vinden online is afdopset nogwat .nl daar zijn ze 29.

Ik zal eerst dat ding (als ik hem kan vinden) schoon maken.

Vanmiddag heb ik eens een nieuwe zekering geprobeerd, denk eens kijken wat er dan gebeurt.

Zekering erin, starten en ja hoor dat ging weer snel. Gas geven klonk weer Beter. Ik rij weg: ja hoor, weer vermogen. 2 meter verderop was het weer gedaan. Gestopt: zekering weer geknapt. Het lijkt toch iets te zijn waardoor er een sluiting wordt gemaakt en de zekering eruit ligt. Zou dit dan toch een klep zijn die blijft hangen waardoor er een weerstand ontstaan en de zekering knapt? Dan moet het met schoon maken toch op te lossen zijn?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Nietsnut »

Lees de how to topics mbt de motor eens door.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Don 3L Jose »

Jeroon schreef:...Het enige verkooppunt wat ik kan vinden online is afdopset nogwat .nl daar zijn ze 29...
gewoon bij de VW dealer:
Afbeelding
Nog goedkoper dan ik dacht lolll :
Afdekplaatjes: 2x €3,05= €6,10
Pakkingen: 2x €3,40= €6,80
Dus tezamen: €12,90

*Edit: sorry die prijzen zijn met 10% korting...
Gebruikersavatar
Homer
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 984
Lid geworden op: 07 feb 2014, 15:52
Echte naam: Rene
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 21 sep 2000
Kilometerstand: 265.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Startprobleem en geen vermogen

Bericht door Homer »

haha was toevallig ook aan het zoeken naar een afdopsetje voor de EGR... kom je idd snel op MP voor 29 euro uit....

VW dealert is dus betere optie
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
Plaats reactie

Terug naar “Bekende Problemen”