Startproblemen --> relais 109 defect
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Startproblemen --> relais 109 defect
Een defect Relais 109 is nogal eens de oorzaak van voornamelijk startproblemen.
de startproblemen wisselen qua symptomen nogal bij verschillende 3L's.
er kan sprake zijn van de volgende symptomen :
* startproblemen, soms bij koude of warme motor
* Wel/geen een geel voorgloeilampje op de tellerunit
* Wel/geen relais 109 foutcode bij uitlezen computer
* wel/geen incidenteel stotterende motor bij het uitlezen.
* maar vrijwel altijd wil de auto niet starten terwijl de startmotor WEL loopt, maar simpelweg nét niet wil aanslaan. Alsof de startonderbreking in werking treedt.
Gezien deze wisselvalligheid, maar ook de goedkope prijs van het onderdeel in kwestie (circa 30 euro) , is het verstandig om bij elk startprobleem eerst met relais 109 te beginnen. Of misschien zelfs de startproblemen voor te zijn, en het relais preventief te vervangen. nb: Voor de audi A2 3L is dit relais nummer 219.
Metname 3L's van 99 tot 2001 hebben een relais 109 dat vaak stukgaat. Relais 109 is een koppeling tussen waarschijnlijk contactslot, startonderbreking en startmotor. Het betreft dan de oude versie van het relais, te herkennen aan de zwarte behuizing waarbij de letters "109" NIET ondersteboven maar gewoon goed staan. Het nieuwere model 109 geeft minder vaak problemen, maar is niet feilloos. Dit nieuwe relais 109 is te herkennen aan een grijze behuizing waarbij de letters ondersteboven staan.
Door schade en schande zijn we deze info wijs geworden. Vele mensen hebben honderden euros gestopt in nutteloze reparaties
de startproblemen wisselen qua symptomen nogal bij verschillende 3L's.
er kan sprake zijn van de volgende symptomen :
* startproblemen, soms bij koude of warme motor
* Wel/geen een geel voorgloeilampje op de tellerunit
* Wel/geen relais 109 foutcode bij uitlezen computer
* wel/geen incidenteel stotterende motor bij het uitlezen.
* maar vrijwel altijd wil de auto niet starten terwijl de startmotor WEL loopt, maar simpelweg nét niet wil aanslaan. Alsof de startonderbreking in werking treedt.
Gezien deze wisselvalligheid, maar ook de goedkope prijs van het onderdeel in kwestie (circa 30 euro) , is het verstandig om bij elk startprobleem eerst met relais 109 te beginnen. Of misschien zelfs de startproblemen voor te zijn, en het relais preventief te vervangen. nb: Voor de audi A2 3L is dit relais nummer 219.
Metname 3L's van 99 tot 2001 hebben een relais 109 dat vaak stukgaat. Relais 109 is een koppeling tussen waarschijnlijk contactslot, startonderbreking en startmotor. Het betreft dan de oude versie van het relais, te herkennen aan de zwarte behuizing waarbij de letters "109" NIET ondersteboven maar gewoon goed staan. Het nieuwere model 109 geeft minder vaak problemen, maar is niet feilloos. Dit nieuwe relais 109 is te herkennen aan een grijze behuizing waarbij de letters ondersteboven staan.
Door schade en schande zijn we deze info wijs geworden. Vele mensen hebben honderden euros gestopt in nutteloze reparaties
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Nietsnut schreef:hier nog plaatjes van waar je moet zijn om bij de relaiskast te komen: boven/achter de zekeringkast.
Hier het relais 109 opengemaakt: hij zat in mijn auto met de 109 ondersteboven in de auto (het zwarte relais). De grijze vervanger heeft de text 109 ondersteboven wanneer hij gemonteerd is. Lokatie is rechtsonderin het relais-rekje boven/achter het zekeringkastje.
Het relais heeft onderop een beweegbaar plaatje koper dat vastgeklemd zit tegen de spoel (met een veertje) dat waarschijnlijk bij spanning de vollast Amperages (middels het naar beneden verplaatsen van het schuifje door de spanning) door de vollast stroomkring laat lopen, richting de startmotor.
(het zijn vrij grote foto's ivm de resolutie en detail > sorry...)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Duidelijk genoeg hoor!
Gelukkig nog geen problemen mee gehad.
-Rick
Gelukkig nog geen problemen mee gehad.
-Rick
-
- Goede 3L vriend
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
- Echte naam: Rob
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 feb 2000
- Kilometerstand: 329.035km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Dodewaard
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Relais is bij mij geloof ik de 1e maand al vervangen.
Vorig jaar echter wilde hij al eens niet starten.
-remschakelaar werkt
-voorgloeispiraal werkt
Alleen doet de auto totaal niks (hydropomp loopt wel).
Kreeg toen te horen dat het contactje dat de sleutel uit leest nog wel eens storing kan geven.
De laatste dagen inmiddels weer 2x gehad (smorgens vroeg - koud).
Na wat rammelen aan de sleutel doet hij het ineens weer.
Wat kan hier de oorzaak van zijn, sleutel of uitleessensor?
Heb laatst wel de sleutel laten vallen
Heb echter maar 1 sleutel
Vorig jaar echter wilde hij al eens niet starten.
-remschakelaar werkt
-voorgloeispiraal werkt
Alleen doet de auto totaal niks (hydropomp loopt wel).
Kreeg toen te horen dat het contactje dat de sleutel uit leest nog wel eens storing kan geven.
De laatste dagen inmiddels weer 2x gehad (smorgens vroeg - koud).
Na wat rammelen aan de sleutel doet hij het ineens weer.
Wat kan hier de oorzaak van zijn, sleutel of uitleessensor?
Heb laatst wel de sleutel laten vallen
Heb echter maar 1 sleutel
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
- Ewoud
- 3L Maat
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
- Echte naam: Ewoud
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Afgelopen week deze storing gehad en gelukkig gevonden op dit forum!!:)
Symptomen:
- Knipperend gloeispiraal lampje, soms wel soms niet.
- Na aantal keren contact aan/uit soms wel te starten
- remlichtschakelaar werkt (groene lampje aan/uit bij bedienen)
- Bij knipperend lampje wel te starten maar valt na 1 a 2 seconden uit. Leek mij dus een ECU actie...
- P of N stand is niet van invloed
- Bij wat rommelen aan relais 109 ging het lampje gelijk aan of uit.
- Bij geen lampje: alles normaal en gewoon te starten en rijden
Oplossing:
- Relais NIET defect. opengemaakt, doorgemeten, en vergeleken met ander, werkend relais. Spoelweerstand: 148 Ohm (bij allebei). Tevens getest op schakelen direct op accu.
- bij contact aan/uit zetten kun je aan de klik voelen of het relais werkt.
- bij mij bleken de contacten waar je het relais indrukt wat los/open te zitten. als ik hem erin stak en iets eruit trok kwam hij vaster te zitten waarna de storing weg was.
ik ga de contacten nog wat verbuigen zodat hij altijd strak en netjes aangesloten is.
Conclusie:
neem altijd een gereedschapssetje mee met torx bitjes en koop evt. een reserve relais (23 euro).
wat aan het relais rommelen kan helpen waarna je in ieder geval weer kan rijden
Symptomen:
- Knipperend gloeispiraal lampje, soms wel soms niet.
- Na aantal keren contact aan/uit soms wel te starten
- remlichtschakelaar werkt (groene lampje aan/uit bij bedienen)
- Bij knipperend lampje wel te starten maar valt na 1 a 2 seconden uit. Leek mij dus een ECU actie...
- P of N stand is niet van invloed
- Bij wat rommelen aan relais 109 ging het lampje gelijk aan of uit.
- Bij geen lampje: alles normaal en gewoon te starten en rijden
Oplossing:
- Relais NIET defect. opengemaakt, doorgemeten, en vergeleken met ander, werkend relais. Spoelweerstand: 148 Ohm (bij allebei). Tevens getest op schakelen direct op accu.
- bij contact aan/uit zetten kun je aan de klik voelen of het relais werkt.
- bij mij bleken de contacten waar je het relais indrukt wat los/open te zitten. als ik hem erin stak en iets eruit trok kwam hij vaster te zitten waarna de storing weg was.
ik ga de contacten nog wat verbuigen zodat hij altijd strak en netjes aangesloten is.
Conclusie:
neem altijd een gereedschapssetje mee met torx bitjes en koop evt. een reserve relais (23 euro).
wat aan het relais rommelen kan helpen waarna je in ieder geval weer kan rijden
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
- CorH
- 3L Makker
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 21:31
- Echte naam: Cor
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 310.000 km
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bathmen
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Hallo beste mensen,
Bij onze nieuwe Lupo (die ik nog steeds eens moet gaan voorstellen) doet zich de laatste tijd af en toe een vergelijkbaar startprobleem voor. Zo'n heerlijk af en toe probleem, soms meerdere weken niet dan weer dagen achter elkaar wel. Tot nu toe is het uiteindelijk telkens nog gelukt om hem/haar aan de praat te krijgen.
Symptomen:
- contactsleutel kan omgedraaid worden
- versnelling “zit vast”; kan niet uit de stopstand
- er gebeurd helemaal niets ook geen startmotor, geen enkel geluid, behalve in het begin de accumulator die druk opbouwt
- groene lampje rempedaal blijft branden bij intrappen rem
Remedie:
- Na aantal keren contact aan/uit soms wel te starten
- 1- 10 keer het rempedaal intrappen
- een paar keer de deur open en dicht doen (vrouwendiagnose, dus kan toeval zijn )
- een combinatie van deze acties
Wel is inmiddels duidelijk, dat de acties net zolang moeten worden uitgevoerd- vooral rempedaal intrappen en loslaten- tot het groene lampje uitgaat.
Daarna start ie onmiddellijk.
Daarbij hoor je op het moment dat het lampje uitgaat een “klik”van een schakelaar of een relais???
Geluid komt voor mijn gevoel van midden/onder. (en dus niet uit de richting van de zekeringenkast.
Wat kan dit zijn; schakelaar bij voetpedaal?? Toch relais 109??
Groet
CorH (lange tijd niet op het forum geweest; zal m’n leven beteren )
Bij onze nieuwe Lupo (die ik nog steeds eens moet gaan voorstellen) doet zich de laatste tijd af en toe een vergelijkbaar startprobleem voor. Zo'n heerlijk af en toe probleem, soms meerdere weken niet dan weer dagen achter elkaar wel. Tot nu toe is het uiteindelijk telkens nog gelukt om hem/haar aan de praat te krijgen.
Symptomen:
- contactsleutel kan omgedraaid worden
- versnelling “zit vast”; kan niet uit de stopstand
- er gebeurd helemaal niets ook geen startmotor, geen enkel geluid, behalve in het begin de accumulator die druk opbouwt
- groene lampje rempedaal blijft branden bij intrappen rem
Remedie:
- Na aantal keren contact aan/uit soms wel te starten
- 1- 10 keer het rempedaal intrappen
- een paar keer de deur open en dicht doen (vrouwendiagnose, dus kan toeval zijn )
- een combinatie van deze acties
Wel is inmiddels duidelijk, dat de acties net zolang moeten worden uitgevoerd- vooral rempedaal intrappen en loslaten- tot het groene lampje uitgaat.
Daarna start ie onmiddellijk.
Daarbij hoor je op het moment dat het lampje uitgaat een “klik”van een schakelaar of een relais???
Geluid komt voor mijn gevoel van midden/onder. (en dus niet uit de richting van de zekeringenkast.
Wat kan dit zijn; schakelaar bij voetpedaal?? Toch relais 109??
Groet
CorH (lange tijd niet op het forum geweest; zal m’n leven beteren )
Der VW läuft, und läuft, und läuft, und läuft.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Je omschrijft het zelf al heel goed, het is de schakelaar bij het rempedaal.
hij kost 10 a 20 euro of zo en is met 5 minuten gefixed.
hij kost 10 a 20 euro of zo en is met 5 minuten gefixed.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Probeer eens het volgende: sleutel in de accessoires stand voor 5 minuten wanneer dit gebeurt, en het groene rem lampje gaat vanzelf uit.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- CorH
- 3L Makker
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 21:31
- Echte naam: Cor
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 310.000 km
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bathmen
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Hartelijk dank heren en wat een snelheid !!
Je krijgt op dit forum sneller antwoord, dan dat je de vraag kan stellen
Weet niet of Marian het geduld kan opbrengen voor de 5 minutentruc, maar we gaan het proberen in noodgevallen.
En Foppe...
Waar zit die schakelaar?? Makkelijk te vinden en bereikbaar; m.a.w. makkelijk zelf te repareren??
Of toch maar gewoon ff langs de garagist voor die paar tientjes??
groet CorH
Je krijgt op dit forum sneller antwoord, dan dat je de vraag kan stellen
Weet niet of Marian het geduld kan opbrengen voor de 5 minutentruc, maar we gaan het proberen in noodgevallen.
En Foppe...
Waar zit die schakelaar?? Makkelijk te vinden en bereikbaar; m.a.w. makkelijk zelf te repareren??
Of toch maar gewoon ff langs de garagist voor die paar tientjes??
groet CorH
Der VW läuft, und läuft, und läuft, und läuft.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
In de how to hoek staat de uitleg.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Startproblemen --> relais 109 defect
Dit zou ik echt zelf fixen. Het is keimakkelijk. Zonde van het geld om het door een garage te laten doen.