Pagina 1 van 1

Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 16 jan 2014, 19:09
door Rick-3L
Hoog verbruik kan meerdere oorzaken hebben, maar er is niet 1 duidelijke oplossing voor.
Kijk ook eens hij hoe je 3L rijdt.
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=42&t=238

Voornaamste is dat je dingen gaat uitsluiten.
Volgorde is niet belangrijk, als je maar dingen controleert en als je een verschil merkt dat je dat ook kenbaar maakt op dit forum.

Probeer eerst je rijstijl aan te passen aan een 3L. Het vergt meer dan alleen rustig optrekken en goed laten uitrollen.

*Bandenspanning

Rij je op 2.7 - 2.8 bar zoals er op de binnenkant van het tankklepje wordt aangegeven? Probeer het eens op 3.0 / 3.3 bar (bij de juiste eco-banden).

*Aanlopende remmen

Soms kan het zijn dat er een remtrommel aanloopt waardoor de 3L niet optimaal kan uitrollen. Dit zie je terug in je verrbruik.

*Katalysator

`Niet goed` voor het milieu, wel voor je verbruik. Als je je 2e katalysator laat verwijderen win je ongeveer 0.2L op 100KM. Of dit werkt op een Lupo die een normaal verbruik heeft weet ik niet, maar er zal vast een grens zijn. Maar mocht je bijv. 5.0L verbruiken, dan scheelt dit aanzienlijk.

*Lucht-Massameter
Een defecte LMM kan mogelijk de oorzaak zijn van hoger verbruik. Om dit uit te sluiten kun je een rit de stekker loshalen en kijken of je verschil hebt.

*Rijdend Uitlezen
Laat door een specialist je auto rijdend uitlezen. De specialist weet vaak wat de waarden moeten zijn en kan soms hieruit een verbruiksprobleem herleiden zoals bijv. een turbo probleem.

*Turbo
Er is ook een mogelijkheid dat de turbo "vast zit ( door roet)". Wat dan ook wel wil helpen is een stuk (in Duitsland) op hoge snelheid rijden waarbij je de turbo goed belast. Als je tijdens je "topspeed-run" wat roetpluimen ziet in je binnenspiegel is dat "goed". Zo "blaas" je de turbo goed schoon. Controlleer ook het "hendeltje" van de turbo. Als deze niet voldoende speling heeft, kun je dit verhelpen door er WD40 op te spuiten.

*Inlaattraject / EGR
Na een aantal jaren rijden is het onvermijdelijk dat er roet in je inlaattraject aanwezig is. Dit komt het verbruik niet ten goede. Een oplossing hiervoor de EGR afsluiten. In een ander topic wordt hier verder op ingegaan. Het volledig schoonmaken van de inlaat is een heel karwei, toch kan het bijdragen aan een lager verbruik.

*Pompverstuiver
Dit is iets wat je niet goedkoop kunt onderzoeken. Ikzelf heb in tegenstelling tot bovenstaande tips geen ervaring hiermee, maar je kunt je afvragen of de kosten opwegen tegen de voordelen indien je auto verder goed functioneert.

Onjuiste Nokkenastiming
Als de nokkenas timing niet goed is loopt de motor niet efficiënt en dit kan ook leiden tot een hoger verbruik. Hier kun je achter komen door de auto uit te lezen.
Laat dit bij een specialist controleren en afstellen.
Nietsnut schreef:Kleine opmerking: ik zou niets aan kruipmiddelen op de vacuümactuator spuiten, dit deel is niet de oorzaak maar de VNT. Oplossing is de turbo demonteren en de schoepen reinigen. De turbo hoeft daarna niet gebalanceerd te worden aangezien je verder niks loshaalt.
-Rick

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 16 jan 2014, 21:23
door Nietsnut
Kleine opmerking: ik zou niets aan kruipmiddelen op de vacuümactuator spuiten, dit deel is niet de oorzaak maar de VNT. Oplossing is de turbo demonteren en de schoepen reinigen. De turbo hoeft daarna niet gebalanceerd te worden aangezien je verder niks loshaalt.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:50
door Rick-3L
Heb het er bij gezet zodat als iemand dit doorleest dat ook gelijk mee krijgt.

-Rick

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 17 jan 2014, 01:29
door Hans
Onjuiste nokkenastiming is nog een belangrijke oorzaak van een hoog verbruik!
Laat dit bij een Vagcom specialist controleren en afstellen.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 17 jan 2014, 01:33
door Rick-3L
Hans schreef:Onjuiste nokkenastiming is nog een belangrijke oorzaak van een hoog verbruik!
Laat dit bij een Vagcom specialist controleren en afstellen.
Top Hans bedankt! het staat erin.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 01 feb 2014, 11:25
door Don 3L Jose
Met interesse heb ik dit topicje doorgelezen aangezien ik een superhoog verbruik heb. Ik ga tzt eens mijn lmm testen dmv het stekkertje eens los te koppelen om te zien of er verschil is. De andere genoemde zaken kan ik uitsluiten.

Slechte uitlijning en afwijkende bandenmaat zou je ook aan de rubriek kunnen toevoegen.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 03 mar 2014, 22:24
door Don 3L Jose
Don 3L Jose schreef: ...Ik ga tzt eens mijn lmm testen dmv het stekkertje eens los te koppelen om te zien of er verschil is...
Door het loskoppelen van het lmm stekkertje begint het blok direct anders (lees: onrustiger). Dus blijkbaar werkt mijn lmm. Of deze correct werkt is de vraag. Is dit te testen?

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 25 apr 2014, 21:49
door Henk
Welke waarde wordt verstaan onder hoog verbruik?
Met andere woorden wanneer zou je je zelf achter je oor moeten krabben?

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 25 apr 2014, 21:55
door Don 3L Jose
Henk schreef:Welke waarde wordt verstaan onder hoog verbruik?
Met andere woorden wanneer zou je je zelf achter je oor moeten krabben?
Ik weet niet waar de grens gelegd moet worden. Wel weet ik dat (helaas) de mijne in die categorie valt. Maar hopelijk ga ik de oorzaak vinden.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 25 apr 2014, 21:56
door Kanerr
Gemiddeld boven de 1 op 25 vind ik persoonlijk zeker om naar te kijken! Zeker op de snelweg moet hij rond de 100kmpu wel de 3.0/3.5 aanwijzen.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 25 apr 2014, 22:19
door 3L-Dnadave
Als je verbruiksmeter klopt...
Alles boven de 4,4 over 1000km gemiddeld lijkt me wel knap

Maarja...iemand die nooit boven de 100kmh zal 4.0 al te veel vinden

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 26 apr 2014, 08:57
door lupocor
meestal is het rechter voetje de grootste boosdoener van een hoog verbruik.
neem mij nou.
gemiddeld 1 op 25.
dit komt omdat ik best wel van door rijden houd en dus gewoon 130 rijd waar toegestaan.
ga maar eens een weekje 100 km per uur rijden en je zult zien dat er een zeer net verbruik uitkomt.
is dit niet het geval dan is er zeker iets niet zoals het hoort.

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 30 mar 2017, 08:53
door Hans
Ouder topic, maar revisie van de verstuivers kan het verbruik verbeteren. Lekkage langs de verstuivers maakt dat er diesel in de motorolie kan lopen. Slecht voor verbruik en ook voor de smering! Er lopen motoren op stuk.
Je merkt dat de verstuivers lekken wanneer de auto - na langere tijd stilstaan - moeilijk aanslaat. Je moet lang starten zeg maar...

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 04 mei 2017, 11:27
door Kanerr
Starten met blauw/witte walm is ook een teken van lekkende verstuivers ;)

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Geplaatst: 13 sep 2017, 22:41
door 3L-Emiel
Rick-3L schreef:Hoog verbruik kan meerdere oorzaken hebben, maar er is niet 1 duidelijke oplossing voor.

bv zoals een 1.4tdi blok in je 3l hangen