Kijk ook eens hij hoe je 3L rijdt.
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=42&t=238
Voornaamste is dat je dingen gaat uitsluiten.
Volgorde is niet belangrijk, als je maar dingen controleert en als je een verschil merkt dat je dat ook kenbaar maakt op dit forum.
Probeer eerst je rijstijl aan te passen aan een 3L. Het vergt meer dan alleen rustig optrekken en goed laten uitrollen.
*Bandenspanning
Rij je op 2.7 - 2.8 bar zoals er op de binnenkant van het tankklepje wordt aangegeven? Probeer het eens op 3.0 / 3.3 bar (bij de juiste eco-banden).
*Aanlopende remmen
Soms kan het zijn dat er een remtrommel aanloopt waardoor de 3L niet optimaal kan uitrollen. Dit zie je terug in je verrbruik.
*Katalysator
`Niet goed` voor het milieu, wel voor je verbruik. Als je je 2e katalysator laat verwijderen win je ongeveer 0.2L op 100KM. Of dit werkt op een Lupo die een normaal verbruik heeft weet ik niet, maar er zal vast een grens zijn. Maar mocht je bijv. 5.0L verbruiken, dan scheelt dit aanzienlijk.
*Lucht-Massameter
Een defecte LMM kan mogelijk de oorzaak zijn van hoger verbruik. Om dit uit te sluiten kun je een rit de stekker loshalen en kijken of je verschil hebt.
*Rijdend Uitlezen
Laat door een specialist je auto rijdend uitlezen. De specialist weet vaak wat de waarden moeten zijn en kan soms hieruit een verbruiksprobleem herleiden zoals bijv. een turbo probleem.
*Turbo
Er is ook een mogelijkheid dat de turbo "vast zit ( door roet)". Wat dan ook wel wil helpen is een stuk (in Duitsland) op hoge snelheid rijden waarbij je de turbo goed belast. Als je tijdens je "topspeed-run" wat roetpluimen ziet in je binnenspiegel is dat "goed". Zo "blaas" je de turbo goed schoon. Controlleer ook het "hendeltje" van de turbo. Als deze niet voldoende speling heeft, kun je dit verhelpen door er WD40 op te spuiten.
*Inlaattraject / EGR
Na een aantal jaren rijden is het onvermijdelijk dat er roet in je inlaattraject aanwezig is. Dit komt het verbruik niet ten goede. Een oplossing hiervoor de EGR afsluiten. In een ander topic wordt hier verder op ingegaan. Het volledig schoonmaken van de inlaat is een heel karwei, toch kan het bijdragen aan een lager verbruik.
*Pompverstuiver
Dit is iets wat je niet goedkoop kunt onderzoeken. Ikzelf heb in tegenstelling tot bovenstaande tips geen ervaring hiermee, maar je kunt je afvragen of de kosten opwegen tegen de voordelen indien je auto verder goed functioneert.
Onjuiste Nokkenastiming
Als de nokkenas timing niet goed is loopt de motor niet efficiënt en dit kan ook leiden tot een hoger verbruik. Hier kun je achter komen door de auto uit te lezen.
Laat dit bij een specialist controleren en afstellen.
-RickNietsnut schreef:Kleine opmerking: ik zou niets aan kruipmiddelen op de vacuümactuator spuiten, dit deel is niet de oorzaak maar de VNT. Oplossing is de turbo demonteren en de schoepen reinigen. De turbo hoeft daarna niet gebalanceerd te worden aangezien je verder niks loshaalt.