Roest bij dorpel/voorscherm
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Roest bij dorpel/voorscherm
De reparatie aan de Gele lupo van vorige week liet maar weer eens duidelijk zien wat mede de oorzaak is van het probleem waarbij je lak gaat bobbelen bij de overgang van dorpel op zijscherm:
foto genomen vanuit de binnenkant van het zijscherm, door de wielkast bekleding te verwijderen.
Vuil achter het scherm--> dit veroorzaakt dus die roest.
haal de aarde hier weg, maak het helemaal schoon, en tectyleer het desnoods.
Voorkom dat de lak weggaat door al het opgehoopte natte aarde, waarna het alu zijpaneel gaat "werken" met de stalen dorpel
Heb je nog geen lelijke plek hier?
ga dan eens preventief je wielkastbekleding loshalen, om eventueel opgehoopte aarde hier weg te halen.
Voorkom dat je hem ooit moet laten spuiten, waarbij alleen oppervlakkig spuiten niet helpt : het hele zijpaneel moet los om echt IN de kier tussen beide plaatdelen te spuiten.
en dan krijg je dit :
foto genomen vanuit de binnenkant van het zijscherm, door de wielkast bekleding te verwijderen.
Vuil achter het scherm--> dit veroorzaakt dus die roest.
haal de aarde hier weg, maak het helemaal schoon, en tectyleer het desnoods.
Voorkom dat de lak weggaat door al het opgehoopte natte aarde, waarna het alu zijpaneel gaat "werken" met de stalen dorpel
Heb je nog geen lelijke plek hier?
ga dan eens preventief je wielkastbekleding loshalen, om eventueel opgehoopte aarde hier weg te halen.
Voorkom dat je hem ooit moet laten spuiten, waarbij alleen oppervlakkig spuiten niet helpt : het hele zijpaneel moet los om echt IN de kier tussen beide plaatdelen te spuiten.
en dan krijg je dit :
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Kun je dan over de hele lengte de dorpel schoonmaken? Als ik de rustbusters mag geloven moet je hem grondig reinigen met water, als er al roest zit de roest wegschuren en behandelen met een roestomvormer, zoals bijvoorbeeld Fertan.
Je moet hier even kijken: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Kokerbalk_behandelen.htm.
Je moet hier even kijken: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Kokerbalk_behandelen.htm.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Nee maar 10cm. Daarna zit hij dicht
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Dat is uitermate jammer.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
hoe zo?? dicht is geen water en dus geen roest.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
klopt, het probleem bevind zich alleen op dat ene plekje waar dorpel en voorkant-zijscherm (van 2 verschillende metaalsoorten) elkaar raken. verder is er geen probleem.
Voor de rest komt roest amper voor bij ons autotje....alleen de dakrand verder nog; maar op dit specifieke plekje lijken alle ingredienten voor roest aanwezig te zijn : contact, frictie, vocht, troep....opspattende zooi vanaf de voorkant, neerplempende zooi vanaf de bovenkant...
Voor de rest komt roest amper voor bij ons autotje....alleen de dakrand verder nog; maar op dit specifieke plekje lijken alle ingredienten voor roest aanwezig te zijn : contact, frictie, vocht, troep....opspattende zooi vanaf de voorkant, neerplempende zooi vanaf de bovenkant...
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Homer
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 984
- Lid geworden op: 07 feb 2014, 15:52
- Echte naam: Rene
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 21 sep 2000
- Kilometerstand: 265.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Mooi heb ik ook een klusje voor mezelf zondag :D Robbin had het er idd ook al over.
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Dorpels zijn berucht, ook omdat ze zelden 100% dicht zijn. Dus ja, dan denk ik al snel bij mezelf: geen risico nemen. Die van Kanerrrrrr waren ook verroest.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
dat komt omdat vaak het kapje bij de achterwielkuip/dorpel mist, of door verkeerd opkrikken, of anderzins bodemschade of beunwerk waardoor het allemaal wat krokanter wordtreichbus schreef:Dorpels zijn berucht, ook omdat ze zelden 100% dicht zijn. Dus ja, dan denk ik al snel bij mezelf: geen risico nemen. Die van Kanerrrrrr waren ook verroest.
het is dan de dorpel aan de achterkant
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Nou, het gaat niet specifiek om de 3L. Kaner voorbeeld natuurlijk wel. Maar ik zou niet weten wat een Lupo minder vatbaar voor roest maakt aan de dorpel dan een willekeurig ander merk.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
De rode (benzine) Lupo die ik laatst had, kent hetzelfde probleem:
Roest (rot) van de dorpel en giga-vuil ophoping bij de wielkasten voor.
Roest (rot) van de dorpel en giga-vuil ophoping bij de wielkasten voor.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
dat rubberen kapje doet natuurlijk geen drol om roest te voorkomen.
juist door het kapje kan vuil en nattigheid zich er mooi achter nestelen.
vuil wat je dus niet ziet door het rubberen kapje wat erop zit.
roest kan ook van binnenuit komen.
haal het bakje naast de bank zitting maar eens weg en kijk dan daar naar de binnenkant van de wielkast.
daar kan best roest ontstaan vanwege vocht.
en als dit zo is dan roest het door naar buiten voordat je er erg in hebt.
juist door het kapje kan vuil en nattigheid zich er mooi achter nestelen.
vuil wat je dus niet ziet door het rubberen kapje wat erop zit.
roest kan ook van binnenuit komen.
haal het bakje naast de bank zitting maar eens weg en kijk dan daar naar de binnenkant van de wielkast.
daar kan best roest ontstaan vanwege vocht.
en als dit zo is dan roest het door naar buiten voordat je er erg in hebt.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Ter info:
Ik had het over de voorwiel kasten, Foppe heeft het over het kapje bij de achterwielen.
Ik had het over de voorwiel kasten, Foppe heeft het over het kapje bij de achterwielen.
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
ik heb bij het voorwiel de dorpel dichtgemaakt.(gekit)
eigenlijk was deze af fabriek al dichtgemaakt met een soort foam.
dit was zelfs mee gespoten in de gele kleur van mijn lupo.
het schoonmaken doe ik daar elk jaar.
de roest die je soms bij de lupo,s ziet bij de overgang van scherm naar dorpel word volgens mij veroorzaakt doordat er te weinig ruimte tussen deze delen zit .
met andere woorden de cap is te klein(spleet).
enigste oplossing hiervoor is het scherm verwijderen en deze terugplaatsen en er dan voor zorgen dat de afstand tussen het scherm en de dorpel goot genoeg is.(zoals het hoort).
bij mij had ik wat oppervlakkige roest bij de wielkuipen binnenzijde auto.
dit behandelt met fertan en tot heden blijft het weg (ik controleer dit elk jaar weer).
er ontstaat namelijk een hoop condens vocht aan de binnenzijde van het plaat materiaal waardoor het kan gaan roesten.
soms gaat het daar dus roesten.
deze plekken controleer je nauwelijks of nooit op roest vorming omdat je er delen voor moet verwijderen bij controle.
ook controleer ik 1 keer in de 2 jaar de bodemplaat aan de binnenzijde onder het tapijt.
dit doe ik omdat daar rubberen doppen inzitten die nog wel eens kapot kunnen gaan waardoor het daar te plaatje vochtig kan worden met als gevolg soms roest.
naar mijn mening loont het de moeite om dit alles eens te controleren.
roest is een killer wat auto plaatwerk betreft, voor dat je er erg in hebt is het weg geroest.
het mooiste zou zijn dat ze in de fabriek het kale chassis onderdompelen in een anti roest middel zoal dinnitrol.
eigenlijk was deze af fabriek al dichtgemaakt met een soort foam.
dit was zelfs mee gespoten in de gele kleur van mijn lupo.
het schoonmaken doe ik daar elk jaar.
de roest die je soms bij de lupo,s ziet bij de overgang van scherm naar dorpel word volgens mij veroorzaakt doordat er te weinig ruimte tussen deze delen zit .
met andere woorden de cap is te klein(spleet).
enigste oplossing hiervoor is het scherm verwijderen en deze terugplaatsen en er dan voor zorgen dat de afstand tussen het scherm en de dorpel goot genoeg is.(zoals het hoort).
bij mij had ik wat oppervlakkige roest bij de wielkuipen binnenzijde auto.
dit behandelt met fertan en tot heden blijft het weg (ik controleer dit elk jaar weer).
er ontstaat namelijk een hoop condens vocht aan de binnenzijde van het plaat materiaal waardoor het kan gaan roesten.
soms gaat het daar dus roesten.
deze plekken controleer je nauwelijks of nooit op roest vorming omdat je er delen voor moet verwijderen bij controle.
ook controleer ik 1 keer in de 2 jaar de bodemplaat aan de binnenzijde onder het tapijt.
dit doe ik omdat daar rubberen doppen inzitten die nog wel eens kapot kunnen gaan waardoor het daar te plaatje vochtig kan worden met als gevolg soms roest.
naar mijn mening loont het de moeite om dit alles eens te controleren.
roest is een killer wat auto plaatwerk betreft, voor dat je er erg in hebt is het weg geroest.
het mooiste zou zijn dat ze in de fabriek het kale chassis onderdompelen in een anti roest middel zoal dinnitrol.
- Bendert
- 3L Maat
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
- Echte naam: Martijn
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 498.400
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Groningen
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
De mijne roest ook linksvoor. Ik moet er uiteindelijk wel wat mee, maar het heeft niet mijn prioriteit. Het is nog niet heel ernstig.
Ik weet wel dat het snel kan gaan. Mijn golf 2 had een klein gaatje achter in de wielkast bij de dorpel. Een jaar later was het compleet weggerot en moest er voor de APK gelast worden. Dat heb ik niet meer laten doen. Ik heb het aan de nieuwe eigenaar over gelaten.
Ik weet wel dat het snel kan gaan. Mijn golf 2 had een klein gaatje achter in de wielkast bij de dorpel. Een jaar later was het compleet weggerot en moest er voor de APK gelast worden. Dat heb ik niet meer laten doen. Ik heb het aan de nieuwe eigenaar over gelaten.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Ik moet in mijn achterscherm een gaatje boren om de "punt" van mijn achterbumper vast te schroeven. Waarschijnlijk ooit schade gehad en er zit nu geen gaatje meer in.
Weet iemand wat ik moet doen nadat ik het gaatje heb geboord? Tectyl erop en dan vastschroeven of eerst de bumper vastschroeven en dan tectyl erop of misschien voor en na vastschroeven tectyl erop? Of misschien een beter roestwerend middel?
Weet iemand wat ik moet doen nadat ik het gaatje heb geboord? Tectyl erop en dan vastschroeven of eerst de bumper vastschroeven en dan tectyl erop of misschien voor en na vastschroeven tectyl erop? Of misschien een beter roestwerend middel?
Gr,
Peter
Peter
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Tectyl beschermd niet echt tegen blank staal.
Beter primer en lak, maar dat gaat wellicht te ver.
Mocht je wel blanke lak in huis hebben, werkt dat ook net iets beter dan tectyl.
Als je ook/wel met de tectyl gaat werken, zorg er dan ook voor dat de binnenkant niet wordt vergeten. En in dat geval zou ik voor en na behandelen. Kan geen kwaad.
Beter teveel dan niet. En achteraf kun je het teveel aan tectyl wel weer wegkrijgen (aan de buitenkant)
Beste oplossing is niet boren!
Beter primer en lak, maar dat gaat wellicht te ver.
Mocht je wel blanke lak in huis hebben, werkt dat ook net iets beter dan tectyl.
Als je ook/wel met de tectyl gaat werken, zorg er dan ook voor dat de binnenkant niet wordt vergeten. En in dat geval zou ik voor en na behandelen. Kan geen kwaad.
Beter teveel dan niet. En achteraf kun je het teveel aan tectyl wel weer wegkrijgen (aan de buitenkant)
Beste oplossing is niet boren!
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Roest bij dorpel/voorscherm
Bedankt voor de info, alleen niet boren is geen optie want nu staat de "punt" naar buiten.
Gr,
Peter
Peter