Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Hierin staan veel voorkomende euvels van de 3L mét oplossing!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Rick-3L » 16 jan 2014, 19:09

Hoog verbruik kan meerdere oorzaken hebben, maar er is niet 1 duidelijke oplossing voor.
Kijk ook eens hij hoe je 3L rijdt.
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=42&t=238

Voornaamste is dat je dingen gaat uitsluiten.
Volgorde is niet belangrijk, als je maar dingen controleert en als je een verschil merkt dat je dat ook kenbaar maakt op dit forum.

Probeer eerst je rijstijl aan te passen aan een 3L. Het vergt meer dan alleen rustig optrekken en goed laten uitrollen.

*Bandenspanning

Rij je op 2.7 - 2.8 bar zoals er op de binnenkant van het tankklepje wordt aangegeven? Probeer het eens op 3.0 / 3.3 bar (bij de juiste eco-banden).

*Aanlopende remmen

Soms kan het zijn dat er een remtrommel aanloopt waardoor de 3L niet optimaal kan uitrollen. Dit zie je terug in je verrbruik.

*Katalysator

`Niet goed` voor het milieu, wel voor je verbruik. Als je je 2e katalysator laat verwijderen win je ongeveer 0.2L op 100KM. Of dit werkt op een Lupo die een normaal verbruik heeft weet ik niet, maar er zal vast een grens zijn. Maar mocht je bijv. 5.0L verbruiken, dan scheelt dit aanzienlijk.

*Lucht-Massameter
Een defecte LMM kan mogelijk de oorzaak zijn van hoger verbruik. Om dit uit te sluiten kun je een rit de stekker loshalen en kijken of je verschil hebt.

*Rijdend Uitlezen
Laat door een specialist je auto rijdend uitlezen. De specialist weet vaak wat de waarden moeten zijn en kan soms hieruit een verbruiksprobleem herleiden zoals bijv. een turbo probleem.

*Turbo
Er is ook een mogelijkheid dat de turbo "vast zit ( door roet)". Wat dan ook wel wil helpen is een stuk (in Duitsland) op hoge snelheid rijden waarbij je de turbo goed belast. Als je tijdens je "topspeed-run" wat roetpluimen ziet in je binnenspiegel is dat "goed". Zo "blaas" je de turbo goed schoon. Controlleer ook het "hendeltje" van de turbo. Als deze niet voldoende speling heeft, kun je dit verhelpen door er WD40 op te spuiten.

*Inlaattraject / EGR
Na een aantal jaren rijden is het onvermijdelijk dat er roet in je inlaattraject aanwezig is. Dit komt het verbruik niet ten goede. Een oplossing hiervoor de EGR afsluiten. In een ander topic wordt hier verder op ingegaan. Het volledig schoonmaken van de inlaat is een heel karwei, toch kan het bijdragen aan een lager verbruik.

*Pompverstuiver
Dit is iets wat je niet goedkoop kunt onderzoeken. Ikzelf heb in tegenstelling tot bovenstaande tips geen ervaring hiermee, maar je kunt je afvragen of de kosten opwegen tegen de voordelen indien je auto verder goed functioneert.

Onjuiste Nokkenastiming
Als de nokkenas timing niet goed is loopt de motor niet efficiënt en dit kan ook leiden tot een hoger verbruik. Hier kun je achter komen door de auto uit te lezen.
Laat dit bij een specialist controleren en afstellen.
Nietsnut schreef:Kleine opmerking: ik zou niets aan kruipmiddelen op de vacuümactuator spuiten, dit deel is niet de oorzaak maar de VNT. Oplossing is de turbo demonteren en de schoepen reinigen. De turbo hoeft daarna niet gebalanceerd te worden aangezien je verder niks loshaalt.
-Rick
Laatst gewijzigd door Rick-3L op 17 jan 2014, 01:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Lupo 3l
165 PK
350 NM

Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 5632
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Nietsnut » 16 jan 2014, 21:23

Kleine opmerking: ik zou niets aan kruipmiddelen op de vacuümactuator spuiten, dit deel is niet de oorzaak maar de VNT. Oplossing is de turbo demonteren en de schoepen reinigen. De turbo hoeft daarna niet gebalanceerd te worden aangezien je verder niks loshaalt.
Huidig: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Rick-3L » 16 jan 2014, 22:50

Heb het er bij gezet zodat als iemand dit doorleest dat ook gelijk mee krijgt.

-Rick
Lupo 3l
165 PK
350 NM

Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 490.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Locatie: Friesland

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Hans » 17 jan 2014, 01:29

Onjuiste nokkenastiming is nog een belangrijke oorzaak van een hoog verbruik!
Laat dit bij een Vagcom specialist controleren en afstellen.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Lupo 1.2 TDI '99
VW Golf 2.0 TDI '12
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Rick-3L » 17 jan 2014, 01:33

Hans schreef:Onjuiste nokkenastiming is nog een belangrijke oorzaak van een hoog verbruik!
Laat dit bij een Vagcom specialist controleren en afstellen.
Top Hans bedankt! het staat erin.
Lupo 3l
165 PK
350 NM

Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Locatie: Haaglanden

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Don 3L Jose » 01 feb 2014, 11:25

Met interesse heb ik dit topicje doorgelezen aangezien ik een superhoog verbruik heb. Ik ga tzt eens mijn lmm testen dmv het stekkertje eens los te koppelen om te zien of er verschil is. De andere genoemde zaken kan ik uitsluiten.

Slechte uitlijning en afwijkende bandenmaat zou je ook aan de rubriek kunnen toevoegen.

Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Locatie: Haaglanden

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Don 3L Jose » 03 mar 2014, 22:24

Don 3L Jose schreef: ...Ik ga tzt eens mijn lmm testen dmv het stekkertje eens los te koppelen om te zien of er verschil is...
Door het loskoppelen van het lmm stekkertje begint het blok direct anders (lees: onrustiger). Dus blijkbaar werkt mijn lmm. Of deze correct werkt is de vraag. Is dit te testen?

Gebruikersavatar
Henk
3L Makker
3L Makker
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 apr 2014, 22:19
Echte naam: Bas
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 nov 2000
Kilometerstand: 254500
Transmissie: Automaat
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Premium diesel

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Henk » 25 apr 2014, 21:49

Welke waarde wordt verstaan onder hoog verbruik?
Met andere woorden wanneer zou je je zelf achter je oor moeten krabben?
Vaak ligt je grootste succes slechts één stap verder van wat eerst je grootste mislukking was.
Dag Lupo - welkom V70 ;-)
Afbeelding

Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Locatie: Haaglanden

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Don 3L Jose » 25 apr 2014, 21:55

Henk schreef:Welke waarde wordt verstaan onder hoog verbruik?
Met andere woorden wanneer zou je je zelf achter je oor moeten krabben?
Ik weet niet waar de grens gelegd moet worden. Wel weet ik dat (helaas) de mijne in die categorie valt. Maar hopelijk ga ik de oorzaak vinden.

Gebruikersavatar
Kanerr
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
Echte naam: Kaner
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 20 okt 2001
Kilometerstand: 309.015km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zoetermeer

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Kanerr » 25 apr 2014, 21:56

Gemiddeld boven de 1 op 25 vind ik persoonlijk zeker om naar te kijken! Zeker op de snelweg moet hij rond de 100kmpu wel de 3.0/3.5 aanwijzen.

Low is a lifestyle..

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door 3L-Dnadave » 25 apr 2014, 22:19

Als je verbruiksmeter klopt...
Alles boven de 4,4 over 1000km gemiddeld lijkt me wel knap

Maarja...iemand die nooit boven de 100kmh zal 4.0 al te veel vinden
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1787
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door lupocor » 26 apr 2014, 08:57

meestal is het rechter voetje de grootste boosdoener van een hoog verbruik.
neem mij nou.
gemiddeld 1 op 25.
dit komt omdat ik best wel van door rijden houd en dus gewoon 130 rijd waar toegestaan.
ga maar eens een weekje 100 km per uur rijden en je zult zien dat er een zeer net verbruik uitkomt.
is dit niet het geval dan is er zeker iets niet zoals het hoort.

Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 490.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Locatie: Friesland

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Hans » 30 mar 2017, 08:53

Ouder topic, maar revisie van de verstuivers kan het verbruik verbeteren. Lekkage langs de verstuivers maakt dat er diesel in de motorolie kan lopen. Slecht voor verbruik en ook voor de smering! Er lopen motoren op stuk.
Je merkt dat de verstuivers lekken wanneer de auto - na langere tijd stilstaan - moeilijk aanslaat. Je moet lang starten zeg maar...
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Lupo 1.2 TDI '99
VW Golf 2.0 TDI '12
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05

Gebruikersavatar
Kanerr
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
Echte naam: Kaner
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 20 okt 2001
Kilometerstand: 309.015km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zoetermeer

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door Kanerr » 04 mei 2017, 11:27

Starten met blauw/witte walm is ook een teken van lekkende verstuivers ;)

Low is a lifestyle..

3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2412
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Echte naam: Emiel
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Mogelijke oorzaken te hoog verbruik.

Bericht door 3L-Emiel » 13 sep 2017, 22:41

Rick-3L schreef:Hoog verbruik kan meerdere oorzaken hebben, maar er is niet 1 duidelijke oplossing voor.

bv zoals een 1.4tdi blok in je 3l hangen

Plaats reactie

Terug naar “Bekende Problemen”