Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Moderator: reichbus
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Ik wil graag binnenkort een start maken om me te gaan verdiepen in het uitlezen van de Lupo. Er is ook wel een concrete aanleiding, maar dat is zeker niet de enige reden. Ik vind het ook fascinerend om via een computerprogramma een kijkje te nemen in het wel en wee van je auto.
De concrete aanleiding is dat ons verbruik sinds enige tijd met moeite op 4.0 (op de teller) te krijgen is. Ik heb het idee dat er iets aan de hand is, maar heb geen idee wat. Om daar achter te komen moet er uitgelezen worden. Om te beginnen maar de basics, zoals bijvoorbeeld een motortemperatuur.
Waar ik naar toe wil is het volgende:
Ik wil graag een laptop gaan maken die alleen bedoeld is voor uitleesdoeleinden, maar wel voor twee merken: ik heb nog een Peugeot en die kan ik met het programma PP2000 uitlezen. Via Alliexpress is het mogelijk om voor een betaalbaar bedrag aan een kabel èn goed werkende (officieus, officiële)software te komen. Voor Vagcom is mij dit helaas niet bekend.
Uiteraard moet er ook nog een Vagcomversie op die laptop. Een officieuze kabel die het KKL protocol ondersteund heb ik op dit moment in bestelling. Ik heb ook een OTG adapter gekocht, zodat ik even een paar basale dingen met behulp van een app op mijn telefoon uit kan lezen. Ik heb namelijk nog geen laptop, maar wil al wel snel gaan starten met uitlezen. Ook kom ik er nu net achter dat er een cd met Vagcomversie 409.1 bij zit. Die kan dan ook op de laptop.
Dan mijn vraag:
Helaas heb ik geen bruikbare oude laptop meer liggen. Ik moet er dus via Marktplaats eentje op de kop zien te tikken. Dat kost niet zo veel, maar wel is belangrijk: aan welke hardware- en software-eisen moet die voldoen?
De concrete aanleiding is dat ons verbruik sinds enige tijd met moeite op 4.0 (op de teller) te krijgen is. Ik heb het idee dat er iets aan de hand is, maar heb geen idee wat. Om daar achter te komen moet er uitgelezen worden. Om te beginnen maar de basics, zoals bijvoorbeeld een motortemperatuur.
Waar ik naar toe wil is het volgende:
Ik wil graag een laptop gaan maken die alleen bedoeld is voor uitleesdoeleinden, maar wel voor twee merken: ik heb nog een Peugeot en die kan ik met het programma PP2000 uitlezen. Via Alliexpress is het mogelijk om voor een betaalbaar bedrag aan een kabel èn goed werkende (officieus, officiële)software te komen. Voor Vagcom is mij dit helaas niet bekend.
Uiteraard moet er ook nog een Vagcomversie op die laptop. Een officieuze kabel die het KKL protocol ondersteund heb ik op dit moment in bestelling. Ik heb ook een OTG adapter gekocht, zodat ik even een paar basale dingen met behulp van een app op mijn telefoon uit kan lezen. Ik heb namelijk nog geen laptop, maar wil al wel snel gaan starten met uitlezen. Ook kom ik er nu net achter dat er een cd met Vagcomversie 409.1 bij zit. Die kan dan ook op de laptop.
Dan mijn vraag:
Helaas heb ik geen bruikbare oude laptop meer liggen. Ik moet er dus via Marktplaats eentje op de kop zien te tikken. Dat kost niet zo veel, maar wel is belangrijk: aan welke hardware- en software-eisen moet die voldoen?
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
@Guus
De vag-com versie die jij wil gebruiken werkt prima vanaf win 95 ,pentium 1 ,512mb ,usb .
Voor de pp2000 weet ik dat niet maar de meeste oude software kunnen prima overweg met 32bit win Xp of 32bit windows 7 .
De meeste problemen ontstaan met het installeren van de juiste drivers .
Als je een gebruike laptop gaat zoeken kijk dan wat een nieuwe accu kost voor zo,n ding het is waardeloos als je een verleng snoer moet gebruiken om je auto uit te lezen .
Een laptop met minimaal single core celleron prossesor en 512mb intern geheugen en wat vrije schijfruimte zou moeten voldoen .
Van welk type en bouwjaar is je peugeot ?
De vag-com versie die jij wil gebruiken werkt prima vanaf win 95 ,pentium 1 ,512mb ,usb .
Voor de pp2000 weet ik dat niet maar de meeste oude software kunnen prima overweg met 32bit win Xp of 32bit windows 7 .
De meeste problemen ontstaan met het installeren van de juiste drivers .
Als je een gebruike laptop gaat zoeken kijk dan wat een nieuwe accu kost voor zo,n ding het is waardeloos als je een verleng snoer moet gebruiken om je auto uit te lezen .
Een laptop met minimaal single core celleron prossesor en 512mb intern geheugen en wat vrije schijfruimte zou moeten voldoen .
Van welk type en bouwjaar is je peugeot ?
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Die PP2000 kan in elk geval op Windows XP en Windows 7.pinkpanter schreef:@Guus
De vag-com versie die jij wil gebruiken werkt prima vanaf win 95 ,pentium 1 ,512mb ,usb .
Voor de pp2000 weet ik dat niet maar de meeste oude software kunnen prima overweg met 32bit win Xp of 32bit windows 7 .
De meeste problemen ontstaan met het installeren van de juiste drivers .
Als je een gebruike laptop gaat zoeken kijk dan wat een nieuwe accu kost voor zo,n ding het is waardeloos als je een verleng snoer moet gebruiken om je auto uit te lezen .
Een laptop met minimaal single core celleron prossesor en 512mb intern geheugen en wat vrije schijfruimte zou moeten voldoen .
Van welk type en bouwjaar is je peugeot ?
Inderdaad even gekeken naar de eisen voor PP 2000. Daar gaan ze uit van: draaien onder Windows 7. Ik kopieer even die tekst hierheen:
Die eisen zijn dan vooral bedoeld om Windows 7 te draaien.snooze7555 schreef:Een pentium iii gaat niet met windows 7. Windows xp draait er haast niet op.
Minimaal een core2duo 2ghz met 2Gb intern geheugen.
Mooie uitdaging. :D
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Win 7 kan draaien op single core met minimaal 1 gig dan moet je geen WiFi gebruiken en geen internet dus ook geen virus scanner maar puur uitlezen alleen vag-com 409 kan ook met win7 32bit overweg
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Ik denk ook dat ik die alleen maar standalone wil draaien.pinkpanter schreef:Win 7 kan draaien op single core met minimaal 1 gig dan moet je geen WiFi gebruiken en geen internet dus ook geen virus scanner maar puur uitlezen alleen vag-com 409 kan ook met win7 32bit overweg
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
@guus
PP2000 v25
Hardware and software requirements Software requires at least Intel Celeron/Pentium III 400 MHz, 128 MB RAM, 50MB free HDD space and USB 1.1 port (USB 2.0 recommended) and Microsoft Windows 98 SR2/2000/XP with the latest service pack installed.
Ik kan nergens vinden dat deze software op win 7 moet draaien .
Maar naar mijn idee prima mogelijk op win 7 .
Ik gebruik zelf een oude pentium 4 1,6Ghz celleron laptop met de laaste versie van Vag-com en met delphi autocom 2013 voor het uitlezen van andere voertuigen dan uit de VAG groep onder win7.
Dit gaat prima ben te gierig om een nieuwe accu te kopen dus gebruik een omvormertje om tijdens het rijden live data te bekijken .
Een simpel laptopje koop je onder de 50€ daar zit dus het probleem niet wel soms lastig om die chineese troep aan de praat te krijgen vooral de juiste driver vinden kan een drama zijn .
PP2000 v25
Hardware and software requirements Software requires at least Intel Celeron/Pentium III 400 MHz, 128 MB RAM, 50MB free HDD space and USB 1.1 port (USB 2.0 recommended) and Microsoft Windows 98 SR2/2000/XP with the latest service pack installed.
Ik kan nergens vinden dat deze software op win 7 moet draaien .
Maar naar mijn idee prima mogelijk op win 7 .
Ik gebruik zelf een oude pentium 4 1,6Ghz celleron laptop met de laaste versie van Vag-com en met delphi autocom 2013 voor het uitlezen van andere voertuigen dan uit de VAG groep onder win7.
Dit gaat prima ben te gierig om een nieuwe accu te kopen dus gebruik een omvormertje om tijdens het rijden live data te bekijken .
Een simpel laptopje koop je onder de 50€ daar zit dus het probleem niet wel soms lastig om die chineese troep aan de praat te krijgen vooral de juiste driver vinden kan een drama zijn .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zaanstad
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Lekker makkelijk op 12V inderdaad, dat zou ook mijn keus zijn, geen gedoe met lege accu ofzo., 12V heb je altijd.
Ik heb ergens een EEEpc900 (of 901, weet niet meer) van ASUS die ik er zelf voor wil gaan gebruiken.
Leuk detail daarvan, de oplader geeft 12V aan de accu ..... Rechstreeks van de sigarettenaansteker naar de laptop dus
Alleen windows xp erop, verder helemaal kaal. Doet het prima hiervoor.
Ik heb ergens een EEEpc900 (of 901, weet niet meer) van ASUS die ik er zelf voor wil gaan gebruiken.
Leuk detail daarvan, de oplader geeft 12V aan de accu ..... Rechstreeks van de sigarettenaansteker naar de laptop dus
Alleen windows xp erop, verder helemaal kaal. Doet het prima hiervoor.
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Een EEPc werkt zeker prima heerlijk handzaam ,en een auto lader is te koop voor bijna elke laptop 19v 6,3 Amp .
Voor mij is een EEpc niet echt een optie omdat het schermpje te klein voor mij is en auto rijden met een leesbril op weer heel slecht is voor het plaatwerk aan de voorkant
Leuk hoor dat ouder worden pfff
Voor mij is een EEpc niet echt een optie omdat het schermpje te klein voor mij is en auto rijden met een leesbril op weer heel slecht is voor het plaatwerk aan de voorkant
Leuk hoor dat ouder worden pfff
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Zet dan de resolutie op 640x480, dan zie je het wel.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Heb ik wel gedaan maar moet dan weer met die schuif balken in de weer
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Nee, hij moet niet op win 7 draaien, maar het schijnt wel te kunnen.Ik ga eens kijken. Ik heb laatst hele stapels laptops op Marktplaats gevonden met Windows XP. Ik had vroeger zo'n Asus EEE (is dat wat jij bedoelt, BYM??). Dat was een leuk klein laptopje. Helaas is die inmiddels ter ziele. Ik moet even kijken of dat voldoet aan de specificaties. Als hij niet met internet verbonden wordt maakt het toch niet uit dat hij XP er op heeft staan.pinkpanter schreef:@guus
PP2000 v25
Hardware and software requirements Software requires at least Intel Celeron/Pentium III 400 MHz, 128 MB RAM, 50MB free HDD space and USB 1.1 port (USB 2.0 recommended) and Microsoft Windows 98 SR2/2000/XP with the latest service pack installed.
Ik kan nergens vinden dat deze software op win 7 moet draaien .
Maar naar mijn idee prima mogelijk op win 7 .
Verder heb ik nog een ex-Windows XP laptop liggen die ik naar Linux Ubuntu heb omgebouwd voor de kinderen, maar ik ben bang dat die toch niet bruikbaar is.
Vandaag krijg ik trouwens mijn OBDkabel binnen. Gisteren al de OTG adapter, dus met een OBD app kan ik in ieder geval via mijn telefoon al wat basale gegevens uitlezen als het goed is.
Ik zal in dit draadje mijn bevindingen proberen neer te zetten, zodat het ook duidelijk wordt voor mensen die na mij willen starten met uitlezen.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
De kabel is inmiddels binnen. Eigenlijk wilde ik wachten met Vagcom installeren totdat ik een uitleeslaptop had, maar de OTG adapter van mijn telefoon past niet naadloos in die opening. Dat ligt denk ik aan mijn telefoon. Ik voel me dan safer met een gewone USBverbinding. Inmiddels heb ik de Ubuntu kinderlaptop (HP 67nogwat) maar gebruikt om Vagcom te installeren. Dat ging tot zover makkelijk, maar ik moet vanavond of morgen even kijken of het programma de verbinding naar de OBDpoort kan "zien". Als dat lukt heb ik het mooi voor elkaar.
In die laptop zit een hele redelijke accu. Goed genoeg voor uitlezen in elk geval. Ik heb ook gezien dat daar nog speciale HP 12volt sigarettenladers voor zijn. Dus voeding zou het probleem niet moeten zijn.
In die laptop zit een hele redelijke accu. Goed genoeg voor uitlezen in elk geval. Ik heb ook gezien dat daar nog speciale HP 12volt sigarettenladers voor zijn. Dus voeding zou het probleem niet moeten zijn.
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zaanstad
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Dit bedoel ik dus inderdaad ....
Ideaal toch
Ideaal toch
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Maagdelijk kleurtje ook bij mij zou die binnen een week gitzwart zijn
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 300067km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zaanstad
Re: Starten met Vagcom: hoe doe je dat het best?
Hij ligt nog boven op mn bureau ... dus is hij wit
Denk inderdaad dat verhuizing naar de auto niet veel goeds zal doen met de kleur nee
Denk inderdaad dat verhuizing naar de auto niet veel goeds zal doen met de kleur nee
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland