Lijkt op een gevalletje nooit olie verversen en/of goedkope baggerzooi-olie. Onvoorstelbaar hoe weinig mechanische sympathie sommige mensen hebben voor hun automobiel.
...als die zooi in de zeef en in de carterpan zit, kun je er vergif op innemen dat het overal in de motor zit. Enig idee hoe je dit schoon gaat krijgen?
Lijkt me het beste om 'm helemaal te demonteren, alles in de motorblokkenwasmachine en na grondige inspectie weer opbouwen. Tenminste, als de klant daar groen licht voor geeft. Een motorblok in een dergelijke rampzalige staat zou ik niet willen opbouwen zonder alles los te hebben gehad.
Een Kennis van mij spoelt voor een wissel altijd eerst met hydraulische olie. Dat neemt ontzettend veel vuil op.
Wij hoeven dat niet te doen, want wij gebruiken een vol-syntheet en die heeft al een zelfreinigende werking
Het gros van onze blokken zal daarom van binnen brandschoon zijn.
Dit kan ik overigens niet staven hoor, want heb nooit een blok opengetrokken. Daar moeten de ervaren jongens hier maar even op reageren (of dat werkelijk zo is).
dit soort mensen zijn een auto niet waard.
er blijven natuurlijk altijd wel olieresten achter als je de olie ververst.
maar kan me niet voorstellen dat deze motor regelmatig nieuwe olie heeft gehad.
wil je weten hoe het met jouw motor gesteld is dan zou ik gewoon een keer de carter pan eraf halen.
vraag van mij is of het wenselijk is om de motor eens in de zoveel tijd te spoelen zodat alle troep er weer uit is.?
Deze auto heeft 100000km gelopen en dit soort vervuilingen treden (helaas) veel bij de benzine motoren op die veel korte afstanden (100k in 17jr....) afleggen. Bij met name de 1.8T motoren komt dit vaak voor. Juist deze auto krijgt op zijn tijd onderhoud en de olie wordt jaarlijks ververst. I.m.o. zijn de korte afstanden (condens>olie) funest voor iedere motor.
de koppakking hoeft echt niet lek te zijn van deze fiat.
sludge komt veel voor bij auto's die waarvan de motor niet warm worden door te korte afstanden.
wel zou ik vaker de olie verversen om verdere problemen te voorkomen.
het is gewoon condens vocht wat gemengd word met de olie.
vaak doet een lange rit het al behoorlijk verminderen.
lupocor schreef:de koppakking hoeft echt niet lek te zijn van deze fiat.
sludge komt veel voor bij auto's waarvan de motor niet warm worden door te korte afstanden.
wel zou ik vaker de olie verversen om verdere problemen te voorkomen.
het is gewoon condens vocht wat gemengd word met de olie.
vaak doet een lange rit het al behoorlijk verminderen.