Pagina 2 van 3

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 03 feb 2014, 23:25
door Rick-3L
Blijft een fantastische auto!
Echt een waardige opvolger van de 3L

Alleen jammer dat ze het niet voledig hebben kunnen realiseren op een brandstofmotor.

Verder, waanzinnig!

-Rick

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 03 feb 2014, 23:35
door lupocor
met 20 personen kopen die xl.
hoe vaak zitten de meeste mensen nou in de auto.
dan kunnen die 20 personen er zeker 2 weken per jaar mee rijden .
en dan lekker op vakantie met dat ding ver weg.
ik zeg doen. :mrgreen: :mrgreen:
eigenlijk moet een xl jatten en dan de techniek overbouwen in een gewone auto. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 04 feb 2014, 17:57
door NicoTDI
Volkswagen gaat de XL1, beter bekend als de 1-literauto vanwege het extreem lage verbruik, in productie nemen bij Karmann. Zelf eentje aanschaffen wordt lastig; je kunt ‘m namelijk alleen leasen.

Volkswagen presenteerde de tweezits XL1 in 2011 op de autoshow van Quatar, waar we ook de specificaties van de slechts 1,16 meter hoge plug-in-hybride noteerden. Het is de bedoeling dat de XL1 in 2013 gebouwd gaat worden bij Karmann in Osnabrück in een oplage van 50 tot 100 exemplaren. De auto is niet te koop voor particulieren, je kunt ‘m alleen leasen. De hybridetechniek van de XL1 gaan we in de toekomst waarschijnlijk ook terugzien in de Volkswagen Up. Of - en zo ja, met wat voor leaseconstructie - de XL1 ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Volgens een woordvoerder van Volkswagen Nederland moeten de definitieve plannen nog worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 04 feb 2014, 18:06
door Wolf
Volgens mij is de situatie inmiddels anders. Je kan inschrijven bij de dealer als je in aanmerking wil komen. Er worden er (voorlopig) 250 gebouwd. Als je de gelukkige bent dat je er 1 mag kopen (voorlopige prijs 111.000 euro), dan moet je een aanbetaling doen van 20.000 euro. De kostprijs van de auto is voor volkswagen 300.000 euro. Per auto dus bijna 200.000 euro verlies. De productie gaat waarschijnlijk in mei starten, inderdaad in Osnabrück bij (voorheen) Karmann.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 04 feb 2014, 18:37
door Andreas
Vind het maar een lelijk ding.

Het verbruik spreekt me wel aan! :smile:

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:35
door Wolf
Ik vind het een aparte auto en zou er in ieder geval erg graag eens in rijden. Als Volkswagen me zou vragen om de Lupo om te ruilen voor deze XL1 dan zou ik er serieus over gaan denken.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 08 feb 2014, 14:21
door Niek
Wolf schreef:Volgens mij is de situatie inmiddels anders. Je kan inschrijven bij de dealer als je in aanmerking wil komen. Er worden er (voorlopig) 250 gebouwd. Als je de gelukkige bent dat je er 1 mag kopen (voorlopige prijs 111.000 euro), dan moet je een aanbetaling doen van 20.000 euro. De kostprijs van de auto is voor volkswagen 300.000 euro. Per auto dus bijna 200.000 euro verlies. De productie gaat waarschijnlijk in mei starten, inderdaad in Osnabrück bij (voorheen) Karmann.
Datzelfde verlies-verhaal is ook verteld over de Veyron. Allebei prestige-objecten dus blijkbaar mag het voor het VAG concern wat kosten. Ongetwijfeld zullen wij (onderdelen van) deze techniek terugzien op/in andere modellen, dus dat verliesverhaal is beperkt houdbaar.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 07 mei 2014, 19:08
door Wolf

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 13 jul 2014, 21:38
door NicoTDI


Interessant !

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 14 jul 2014, 21:52
door BYM
Bljft gaaffffff!!!

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 18 jul 2014, 02:03
door Willemvee
Wat betekent dit nu voor eventuele aanpassingen aan de lupo 3l?
Mag je die ook op zulke smalle banden zetten?
Mag je je spiegels nu vervangen door camera's met een kleine monitor aan de binnenkant?
Die dichte wieldoppen, tja, die had ik al... Het blijft een gave auto. Al is het meten van het verbruik van een hybride natuurlijk volledig van vagestein...
Om hem echt met de Lupo 3L te vergelijken moet je hem in ieder geval niet in het stopcontact steken.
Verder is het ook maar net hoe je het bekijkt, want als je met twee van deze auto's gaat rijden omdat er maar twee mensen in passen, of je stapt met zijn vieren in een 3L...
De echte klapper komt pas als Volkswagen deze motor in een gewone productie auto gaat bouwen denk ik. Want met deze prijs is het zeker geen 'Volkswagen'.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 19 jan 2015, 19:30
door Ewoud

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 19 jan 2015, 23:34
door WouteLLL
Mooi filmpje. Omdat ik ook uit die omgeving kom herken ik veel van het beeldmateriaal.

Het verbruik valt me tegen (2,5 l/100km) waarbij er, zoals ik heb begrepen, ook energie uit de accu gehaald is.

Voor de specs heb ik ook even op de site van de RDW gekeken. De afwezigheid van spiegels staat vermeld onder bijzonderheden, vreemd genoeg is het verbruik niet gespecificeerd. Om de één of andere reden hoeft de auto pas over vier jaar APK gekeurd te worden terwijl het een diesel is. (normaal: 3 jaar)

Verder vind ik de auto belachelijk duur, maar dat komt omdat ze er zo weinig van maken. En, eerlijk is eerlijk, de Lupo 3L en de A2 1.2TDI waren ook erg duur.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 13:48
door Bresjee99
Hij lijkt wel een beetje op zo'n banaanfiets die je wel eens ziet rijden... alleen met deze kun je dan over de snelweg...

Ik vermoed overigens dat de vierjaarstermijn voor de APK voortkomt uit dat de primaire aandrijving elektrisch is.

Duur is hij zeker.. en de lupo en a2 waren ook duur.. maar niet dit soort bedragen... gooi deze techniek in een polo/up en je hebt een leuke(waardig)opvolger voor de lupo.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 16:21
door Hans
Verbruik van 2,5 liter per 100 km moet in feite nog worden gecorrigeerd voor de eerste 50 km op stroom...
Wind mee achter een vrachtwagen haal ik in de Lupo de 2,5 ook wel. Waarschijnlijk moet het kleine tweecilindertje nog knap hard werken om de XL1 op snelheid te brengen. Deze auto moet het echt hebben van de elektrieke hulpmotor. Optrekken en in de stad rijden gebeurt dan zonder dieselverbruik. Niet te lange stukken op de binnen- of snelweg. Dagelijks de accu opladen. Aan het eind van de week kom je dan op een verbruik van 1,5 tot 2 liter per 100 km. Ja ja... Reken nu eens uit in euro's de kosten voor diesel en stroom bij elkaar opgeteld. Ik schat dat onze Lupo (met afschrijving nul komma nul) bijna net zoveel kost. Wat zou de allrisk verzekering voor een auto van 111.000 euro kosten? Pfff....
Nee, het is een technisch hoogstandje, maar economisch is zo'n XL1 absoluut niet :lol:

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 18:09
door NicoTDI
Hans schreef:Verbruik van 2,5 liter per 100 km moet in feite nog worden gecorrigeerd voor de eerste 50 km op stroom...
Wind mee achter een vrachtwagen haal ik in de Lupo de 2,5 ook wel. Waarschijnlijk moet het kleine tweecilindertje nog knap hard werken om de XL1 op snelheid te brengen. Deze auto moet het echt hebben van de elektrieke hulpmotor. Optrekken en in de stad rijden gebeurt dan zonder dieselverbruik. Niet te lange stukken op de binnen- of snelweg. Dagelijks de accu opladen. Aan het eind van de week kom je dan op een verbruik van 1,5 tot 2 liter per 100 km. Ja ja... Reken nu eens uit in euro's de kosten voor diesel en stroom bij elkaar opgeteld. Ik schat dat onze Lupo (met afschrijving nul komma nul) bijna net zoveel kost. Wat zou de allrisk verzekering voor een auto van 111.000 euro kosten? Pfff....
Nee, het is een technisch hoogstandje, maar economisch is zo'n XL1 absoluut niet :lol:
Ik denk dat verzekering niet van toepassing is omdat het altijd een leasebakie zou blijven. Ben wel benieuwd naar de leaseprijs per maand!


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 18:42
door Nietsnut
Ik zou hem in deze rode kleur graag willen hebben hoor :grin:

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 19:37
door foppe
Ik vind het zo stom dat het elektrisch verbruik niet meegenomen wordt, want ergens in nederland zit een gas of kolencentrale ook CO2 uit te stoten. Ik snap er geen hol van, zo scheve vergelijking is dat.
Al zou je minimaal de kosten doorberekenen dan zou dat wat zijn.

Daarnaast is die 2,5 liter maar erg subjectief en een momentopname. Had je wind tegen of mee zit er een beetje ervaren zuinige rijder in. Was het zomer/winter etc etc. Dit geeft alleen maar een indicatie.

Maar ik ben het met Hans eens, die 2 cilinder is meer bedoeld als range extender, maar daarmee heb je ook wel een leuk concept.
Een elektrische auto, met een flinke actieradius. En dat laatse is denk ik ook zoals je de XL1 moet zien.

Daarmee vind ik eigenlijk een 3L nog steeds ongeëvenaard in zijn klasse. Vind maar eens een auto die 1500km 1:30 op één tank kan rijden :!:

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 19:40
door Ewoud
Het verbruik op alleen diesel valt mij ook tegen... die jongen in scandinavie haalt toch 2L met zijn lupo?
waarom verbruikt deze kleinere, perfect gevormde auto dan meer?

en die lader... wat een kast! die moet je dus altijd meenemen? en hij kan niet eens aan de nederlandse snelweg laders!:S

wel een mooie auto :grin: maar als je hem met een A2 vergelijkt... tja

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 20 jan 2015, 19:41
door NicoTDI
Dit is gewoon een Volkswagen imago wagen, dat hebben ze gewoon nodig. Opzicht is de ontwikkeling helemaal niet zo duur. De hybride electro robot komt uit de Jetta. En de twee cilinder diesel zijn ze druk mee aan het testen in de up! Voor eind volgend jaar.


Hier trouwens wat meer technieche info over de xl1 : http://www.motortrend.com/roadtests/alt ... ederated=1