Pagina 1 van 3

Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 15:23
door Wolf
Een leuke website over de nieuwe Volkswagen XL1

http://www.volkswagen-xl1.com/de

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:08
door Willemvee
Jammer dat dit voor mij onbereikbaar is. Ik vind het de ultieme auto, op dit moment. Hoewel niet erg praktisch voor hoe we nu leven. Wat dat betreft heb ik meer aan een Toyota Hilux of zo...

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:14
door NicoTDI
Vooral jammer dat de XL1 zo enorm duur is ...

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:19
door Willemvee
Ja precies. Alleen te koop voor mensen die zich ook de brandstof van een Mercedes 500 kunnen veroorloven.
En daar zijn het weer te veel concessies voor, die gedaan moeten worden om hier in te rijden. Zo hou je maar een heel klein doelgroepje over: mensen die veel geld hebben, en alles voor het milieu over hebben.
Als Jan met de Pet, die geen reet om het milieu geeft maar wel op zijn centen moet passen, 1 op 100 zou kunnen rijden zou het hek van de dam zijn. Dan werd het de best verkopende auto ooit volgens mij. Maar dan moet het in de prijsklasse Fiat Panda zitten eigenlijk.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:30
door NicoTDI
Superzuinige Volkswagen XL1 gaat € 111.000,- kosten

AMSTERDAM -
Zuinigheid heeft een prijs: de Volkswagen met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 111 kilometer moet in Duitsland meer dan een Euroton per stuk op gaan brengen.


In februari schreven we al dat er 50 stuks van de Volkswagen XL1 gebouwd zouden gaan worden. "Die auto's gaan dienen als testvloot en promotiewagens", vertelt de Nederlandse woordvoerder van Volkswagen. "Daar komen er vanaf volgend jaar nog eens 200 bij." Die auto's gaan gewoon verkocht worden. "Als mensen interesse hebben in de auto kunnen ze zich gewoon melden bij de dealer. Daarna gaan we proberen een van de 200 productieplekken te krijgen." De woordvoerder kan de prijs overigens nog niet bevestigen. "Tijdens de IAA wordt de prijs officieel bekendgemaakt." Nog een paar dagen geduld dus.

De XL1 is een plug-in hybride. Hij heeft een 48 pk sterke 2-cilinder TDI-motor en een 27 pk sterke elektromotor. Gecombineerd levert dat 69 pk en 140 Nm op. Die motoren zitten gekoppeld aan een zeventraps DSG-versnellingsbak. De gemiddelde CO2-uitstoot? 21 g/km, oftewel een verbruik van 0,9 l/100 km. De XL1 weegt 795 kilogram en gaat in 12,7 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is 160 km/h. Puur elektrisch kun je met de XL1 zo'n 50 kilometer rijden volgens Volkswagen.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:36
door Willemvee
De opmerking "Die auto's gaan dienen als testvloot en promotiewagens" is wel hoopgevend. Want inderdaad, als ze die motor nu even goed testen, en straks in de Up! bouwen...

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:47
door NicoTDI
up! diesel is te duur voor de ontwikkeling zeggen ze nog steeds. Ik zie die helaas niet snel komen.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 17:51
door Willemvee
Als ze nu zeggen dat de Up1 diesel er over een jaar aankomt, verkopen ze geen Up! meer, dan wacht iedereen. Dus kan ik me voorstellen dat ze dat soort dingen pas zeggen als het klaar is en te koop.
Maar logisch gesproken, je gaat toch geen 0.8 tdi ontwikkelen om hem slechts in 250 auto's toe te passen? Zeker niet als hij goed blijkt te zijn.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 18:05
door NicoTDI
Wat Volkswagen zich afvraagt is : in dat segment zijn er bijna geen diesels, is er dan wel vraag naar...

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 20:45
door Willemvee
Dat is logisch, maar ze kunnen met die motor weinig anders doen dan hem in een lichte carrosserie bouwen. Dus kom je toch uit op een stads-achtige auto.
Of ze moeten echt een auto bouwen voor de lange ritten, die niet veel weegt, en dat kost weer een vermogen aan ontwikkelingskosten.
Inderdaad is het een dilemma.
Je koopt geen Up! om twee keer in de week mee naar zuid Duitsland te rijden voor je werk.
Maar dat is weer wel waar die zuinigheid echt toch zijn recht zou komen.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 20:51
door Wolf
Willemvee schreef:Je koopt geen Up! om twee keer in de week mee naar zuid Duitsland te rijden voor je werk.
Dat weet ik niet. Er zijn immers voldoende geïmporteerde Lupo's die in hun tijd in Duitsland al 3 of 4 ton hadden gelopen...na import was dat helaas wat minder geworden, maar die kilometers hebben ze vast niet tussen huis en supermarkt gemaakt. Blijkbaar zijn er dus voldoende mensen die ze voor het betere afstandswerk gebruikten. Als dat met een Lupo kan dan kan dat met een Up! ook.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 31 jan 2014, 20:55
door Willemvee
Klopt, maar ook de Lupo 3L was een mislukking, qua verkoopcijfers... Je wilt wel een grote groep aanspreken, en niet een klein clubje geitenwollen sokken, om het zo maar eens uit te drukken.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 02:04
door rob.showa
Ik meen me toch echt te herinneren dat ze bij VW bezig waren met de twin-up.
XL1 techniek aangepast op de UP.
Zou in de loop van 2014 moeten verschijnen.
Verbruik kwam uit op 1:91 = 1.1 lt/100km.

http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_ar ... p?nk=12748

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 09:19
door Wolf
Productiefilmpje XL1

[youtube][/youtube]

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 12:57
door 3L-Emiel
mooi filmpje, jammer dat hij zo duur is.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 19:00
door Wolf

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 20:16
door Hans
Prachtig model en concept...
Maar niet zo economisch. Misschien maar 1 liter diesel per 100 km, maar ook 7,5 kWh over diezelfde 100 km. Over 100 km kost het je dus 1,50 euro aan diesel plus 7,5 x 0,25 = 2 euro aan stroom. Dus in vergelijking met een Lupo die 1op 33 rijdt, gebruikt de XL1 iets van 1 op 45. Heel zuinig natuurlijk, maar geen 1 op 100.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 01 feb 2014, 20:29
door Willemvee
Afgezien van het feit dat 7.5 x 2.5 geen twee euro is maar 1,875 (ja, als we toch gaan rekenen...) heb je gelijk Hans. Dan zou je eigenlijk ook nog moeten weten hoeveel CO2 er uitgebraakt wordt om die 7.5 kilowatt te produceren, dan blijft er van dat schone misschien ook niet zo heel veel meer over.

"Voor een land geldt dat er een gemiddelde uitstoot te berekenen valt over de zogenaamde “opwekkingsmix”, de verdeling van opwekkingsmethodes en capaciteiten. Voor Nederland is dat in 2008 ca 581 gram CO2 per kWh. Bron: Protocol Monitoring hernieuwbare energie AgentschapNL Het winnen en het transport van kolen of gas voor elektriciteitsproductie geeft ook een beperkte hoeveelheid CO2 uitstoot maar die wordt in deze vergelijking niet meegenomen."

Het verschilt per centrale natuurlijk, Kolen of kernenergie is natuurlijk dag en nacht verschil. Per opwekkingsmethode kwam ik dit overzicht tegen:

Afbeelding

Realiseer je dat Nederland overweegt er weer een kolencentrale bij te bouwen om aan de vraag te voldoen, iets boven de 1000 gram per kilowattuur dus.
Tja, dan wordt je er helemaal een beetje depri van eigenlijk... Het is allemaal niet ideaal.
Maar het blijkt dat een EV in Nederland, zelfs bij de huidige opwekkingsmix, het beter doet dan een vergelijkbare verbrandingsauto. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Duitsland waar de opwekkingsmix iets ongunstiger is (meer bruinkoolcentrales) en het gemiddelde verbruik van een EV per km in de praktijk hoger zal zijn (langere afstanden op hogere snelheden).

Het heeft dus zin om in een EV te rijden om CO2 emissies te reduceren bij de huidige opwekkingsmix van elektriciteit, nog afgezien van de andere emissies (zoals NOx, geluid, fijnstof) die vermeden worden.
Het heeft nog veel meer zin als groenere opwekkingsmethodes van elektriciteit gebruikt gaan worden om de auto op te laden.

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 03 feb 2014, 16:20
door Wolf
[youtube][/youtube]

Re: Volkswagen XL1

Geplaatst: 03 feb 2014, 23:23
door knoof
Toch wel een hele mooie auto, zoals neergezet in dit filmpje !!! :drool:
Bijna italiaans design ;)