Volkswagen XL1

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Rick-3L »

Blijft een fantastische auto!
Echt een waardige opvolger van de 3L

Alleen jammer dat ze het niet voledig hebben kunnen realiseren op een brandstofmotor.

Verder, waanzinnig!

-Rick
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Volkswagen XL1

Bericht door lupocor »

met 20 personen kopen die xl.
hoe vaak zitten de meeste mensen nou in de auto.
dan kunnen die 20 personen er zeker 2 weken per jaar mee rijden .
en dan lekker op vakantie met dat ding ver weg.
ik zeg doen. :mrgreen: :mrgreen:
eigenlijk moet een xl jatten en dan de techniek overbouwen in een gewone auto. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Volkswagen XL1

Bericht door NicoTDI »

Volkswagen gaat de XL1, beter bekend als de 1-literauto vanwege het extreem lage verbruik, in productie nemen bij Karmann. Zelf eentje aanschaffen wordt lastig; je kunt ‘m namelijk alleen leasen.

Volkswagen presenteerde de tweezits XL1 in 2011 op de autoshow van Quatar, waar we ook de specificaties van de slechts 1,16 meter hoge plug-in-hybride noteerden. Het is de bedoeling dat de XL1 in 2013 gebouwd gaat worden bij Karmann in Osnabrück in een oplage van 50 tot 100 exemplaren. De auto is niet te koop voor particulieren, je kunt ‘m alleen leasen. De hybridetechniek van de XL1 gaan we in de toekomst waarschijnlijk ook terugzien in de Volkswagen Up. Of - en zo ja, met wat voor leaseconstructie - de XL1 ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Volgens een woordvoerder van Volkswagen Nederland moeten de definitieve plannen nog worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur.
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Wolf »

Volgens mij is de situatie inmiddels anders. Je kan inschrijven bij de dealer als je in aanmerking wil komen. Er worden er (voorlopig) 250 gebouwd. Als je de gelukkige bent dat je er 1 mag kopen (voorlopige prijs 111.000 euro), dan moet je een aanbetaling doen van 20.000 euro. De kostprijs van de auto is voor volkswagen 300.000 euro. Per auto dus bijna 200.000 euro verlies. De productie gaat waarschijnlijk in mei starten, inderdaad in Osnabrück bij (voorheen) Karmann.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Gebruikersavatar
Andreas
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 419
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
Autotype: Overige autotypes
Locatie: BMW 130i LSE

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Andreas »

Vind het maar een lelijk ding.

Het verbruik spreekt me wel aan! :smile:
Afbeelding

"I am not designed to come second or third. I am designed to win." - Ayrton Senna
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Wolf »

Ik vind het een aparte auto en zou er in ieder geval erg graag eens in rijden. Als Volkswagen me zou vragen om de Lupo om te ruilen voor deze XL1 dan zou ik er serieus over gaan denken.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Niek »

Wolf schreef:Volgens mij is de situatie inmiddels anders. Je kan inschrijven bij de dealer als je in aanmerking wil komen. Er worden er (voorlopig) 250 gebouwd. Als je de gelukkige bent dat je er 1 mag kopen (voorlopige prijs 111.000 euro), dan moet je een aanbetaling doen van 20.000 euro. De kostprijs van de auto is voor volkswagen 300.000 euro. Per auto dus bijna 200.000 euro verlies. De productie gaat waarschijnlijk in mei starten, inderdaad in Osnabrück bij (voorheen) Karmann.
Datzelfde verlies-verhaal is ook verteld over de Veyron. Allebei prestige-objecten dus blijkbaar mag het voor het VAG concern wat kosten. Ongetwijfeld zullen wij (onderdelen van) deze techniek terugzien op/in andere modellen, dus dat verliesverhaal is beperkt houdbaar.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Wolf »

Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Volkswagen XL1

Bericht door NicoTDI »



Interessant !
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1564
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: Volkswagen XL1

Bericht door BYM »

Bljft gaaffffff!!!
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Willemvee »

Wat betekent dit nu voor eventuele aanpassingen aan de lupo 3l?
Mag je die ook op zulke smalle banden zetten?
Mag je je spiegels nu vervangen door camera's met een kleine monitor aan de binnenkant?
Die dichte wieldoppen, tja, die had ik al... Het blijft een gave auto. Al is het meten van het verbruik van een hybride natuurlijk volledig van vagestein...
Om hem echt met de Lupo 3L te vergelijken moet je hem in ieder geval niet in het stopcontact steken.
Verder is het ook maar net hoe je het bekijkt, want als je met twee van deze auto's gaat rijden omdat er maar twee mensen in passen, of je stapt met zijn vieren in een 3L...
De echte klapper komt pas als Volkswagen deze motor in een gewone productie auto gaat bouwen denk ik. Want met deze prijs is het zeker geen 'Volkswagen'.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Gebruikersavatar
Ewoud
3L Maat
3L Maat
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
Echte naam: Ewoud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Ewoud »

VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Volkswagen XL1

Bericht door WouteLLL »

Mooi filmpje. Omdat ik ook uit die omgeving kom herken ik veel van het beeldmateriaal.

Het verbruik valt me tegen (2,5 l/100km) waarbij er, zoals ik heb begrepen, ook energie uit de accu gehaald is.

Voor de specs heb ik ook even op de site van de RDW gekeken. De afwezigheid van spiegels staat vermeld onder bijzonderheden, vreemd genoeg is het verbruik niet gespecificeerd. Om de één of andere reden hoeft de auto pas over vier jaar APK gekeurd te worden terwijl het een diesel is. (normaal: 3 jaar)

Verder vind ik de auto belachelijk duur, maar dat komt omdat ze er zo weinig van maken. En, eerlijk is eerlijk, de Lupo 3L en de A2 1.2TDI waren ook erg duur.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Bresjee99 »

Hij lijkt wel een beetje op zo'n banaanfiets die je wel eens ziet rijden... alleen met deze kun je dan over de snelweg...

Ik vermoed overigens dat de vierjaarstermijn voor de APK voortkomt uit dat de primaire aandrijving elektrisch is.

Duur is hij zeker.. en de lupo en a2 waren ook duur.. maar niet dit soort bedragen... gooi deze techniek in een polo/up en je hebt een leuke(waardig)opvolger voor de lupo.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Hans »

Verbruik van 2,5 liter per 100 km moet in feite nog worden gecorrigeerd voor de eerste 50 km op stroom...
Wind mee achter een vrachtwagen haal ik in de Lupo de 2,5 ook wel. Waarschijnlijk moet het kleine tweecilindertje nog knap hard werken om de XL1 op snelheid te brengen. Deze auto moet het echt hebben van de elektrieke hulpmotor. Optrekken en in de stad rijden gebeurt dan zonder dieselverbruik. Niet te lange stukken op de binnen- of snelweg. Dagelijks de accu opladen. Aan het eind van de week kom je dan op een verbruik van 1,5 tot 2 liter per 100 km. Ja ja... Reken nu eens uit in euro's de kosten voor diesel en stroom bij elkaar opgeteld. Ik schat dat onze Lupo (met afschrijving nul komma nul) bijna net zoveel kost. Wat zou de allrisk verzekering voor een auto van 111.000 euro kosten? Pfff....
Nee, het is een technisch hoogstandje, maar economisch is zo'n XL1 absoluut niet :lol:
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Volkswagen XL1

Bericht door NicoTDI »

Hans schreef:Verbruik van 2,5 liter per 100 km moet in feite nog worden gecorrigeerd voor de eerste 50 km op stroom...
Wind mee achter een vrachtwagen haal ik in de Lupo de 2,5 ook wel. Waarschijnlijk moet het kleine tweecilindertje nog knap hard werken om de XL1 op snelheid te brengen. Deze auto moet het echt hebben van de elektrieke hulpmotor. Optrekken en in de stad rijden gebeurt dan zonder dieselverbruik. Niet te lange stukken op de binnen- of snelweg. Dagelijks de accu opladen. Aan het eind van de week kom je dan op een verbruik van 1,5 tot 2 liter per 100 km. Ja ja... Reken nu eens uit in euro's de kosten voor diesel en stroom bij elkaar opgeteld. Ik schat dat onze Lupo (met afschrijving nul komma nul) bijna net zoveel kost. Wat zou de allrisk verzekering voor een auto van 111.000 euro kosten? Pfff....
Nee, het is een technisch hoogstandje, maar economisch is zo'n XL1 absoluut niet :lol:
Ik denk dat verzekering niet van toepassing is omdat het altijd een leasebakie zou blijven. Ben wel benieuwd naar de leaseprijs per maand!


Sent from my iPad using Tapatalk
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Nietsnut »

Ik zou hem in deze rode kleur graag willen hebben hoor :grin:
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Volkswagen XL1

Bericht door foppe »

Ik vind het zo stom dat het elektrisch verbruik niet meegenomen wordt, want ergens in nederland zit een gas of kolencentrale ook CO2 uit te stoten. Ik snap er geen hol van, zo scheve vergelijking is dat.
Al zou je minimaal de kosten doorberekenen dan zou dat wat zijn.

Daarnaast is die 2,5 liter maar erg subjectief en een momentopname. Had je wind tegen of mee zit er een beetje ervaren zuinige rijder in. Was het zomer/winter etc etc. Dit geeft alleen maar een indicatie.

Maar ik ben het met Hans eens, die 2 cilinder is meer bedoeld als range extender, maar daarmee heb je ook wel een leuk concept.
Een elektrische auto, met een flinke actieradius. En dat laatse is denk ik ook zoals je de XL1 moet zien.

Daarmee vind ik eigenlijk een 3L nog steeds ongeëvenaard in zijn klasse. Vind maar eens een auto die 1500km 1:30 op één tank kan rijden :!:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Ewoud
3L Maat
3L Maat
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
Echte naam: Ewoud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Volkswagen XL1

Bericht door Ewoud »

Het verbruik op alleen diesel valt mij ook tegen... die jongen in scandinavie haalt toch 2L met zijn lupo?
waarom verbruikt deze kleinere, perfect gevormde auto dan meer?

en die lader... wat een kast! die moet je dus altijd meenemen? en hij kan niet eens aan de nederlandse snelweg laders!:S

wel een mooie auto :grin: maar als je hem met een A2 vergelijkt... tja
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Volkswagen XL1

Bericht door NicoTDI »

Dit is gewoon een Volkswagen imago wagen, dat hebben ze gewoon nodig. Opzicht is de ontwikkeling helemaal niet zo duur. De hybride electro robot komt uit de Jetta. En de twee cilinder diesel zijn ze druk mee aan het testen in de up! Voor eind volgend jaar.


Hier trouwens wat meer technieche info over de xl1 : http://www.motortrend.com/roadtests/alt ... ederated=1
Handschakel = Probleemloos!
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”