BIER!!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
BIER!!
Afgelopen zaterdag was ik in mijn favoriete kroeg in Zwolle even een lekker biertje drinken: De Abdij.

Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- BYM
- 3L Vriend voor het leven
- Kilometerstand: 300067km
Re: BIER!!
Met 6,5% is dat vast wel een lekker Luppootje 

Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......
Mijn rekord:
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Mijn rekord:

Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
- Erik
- 3L Buddy
- Echte naam: Erik
- Productiedatum: 15 dec 1999
- Kilometerstand: 292000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
Neem er dan wel 2, want op 1 Luppootje loopt het zo lastig...BYM schreef:Met 6,5% is dat vast wel een lekker Luppootje

Gios is my middle name
- Willemvee
- Hemelse Vriend
- Echte naam: Willem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 10 jul 2008
- Kilometerstand: 270.000
- Transmissie: Handgeschakeld
Ik heb verleden week 18 liter bier gemaakt, die nu staat te rijpen. Het water is alles. Ik maakte vroeger al bier in Nederland, maar hier hebben we een eigen waterbron met een soort spa blauw, en dat proef je in het eindproduct terug!
Deze keer 18 liter van een soort Duvel. Ik laat het twee keer gisten (of eigenlijk drie keer), zodat ik op acht procent alcohol kom in het bier.
Vrij veel werk trouwens. Als het uitgegist is, weer aanzoeten en voor de tweede keer, met sterker gist laten gisten.
Dan komt de derde keer.
Als de tweede keer gisten klaar is, laat je het helemaal stoppen, zodat alle sediment naar de bodem van het vat zakt. Dan voorzichtig overhevelen, en de heldere vloeistof opnieuw zorgvuldig aanzoeten. Niet te veel... niet te weinig, want het komt er nu op aan. Zodra het bier is aangezoet, gaat het namelijk de fles in, en dan een kroonkurk erop. Door de derde gisting op de fles, ontstaat koolzuur, en schuim. Te veel suikers in je bier, en je flessen klappen spontaan uit elkaar. Of, bij het openen, zit het schuim tegen het plafond. Te weinig, en je hebt een dood biertje.
Als deze proef lukt, ga ik voor een liter of honderd. Er wordt altijd zo druk gedaan over wijn, en over whiskey en zo, maar bier is gewoon een ontzettend moeilijk te maken drank. En een goede bierbrouwer verdient zeker zoveel credits als een goede wijnboer.
Deze keer 18 liter van een soort Duvel. Ik laat het twee keer gisten (of eigenlijk drie keer), zodat ik op acht procent alcohol kom in het bier.
Vrij veel werk trouwens. Als het uitgegist is, weer aanzoeten en voor de tweede keer, met sterker gist laten gisten.
Dan komt de derde keer.
Als de tweede keer gisten klaar is, laat je het helemaal stoppen, zodat alle sediment naar de bodem van het vat zakt. Dan voorzichtig overhevelen, en de heldere vloeistof opnieuw zorgvuldig aanzoeten. Niet te veel... niet te weinig, want het komt er nu op aan. Zodra het bier is aangezoet, gaat het namelijk de fles in, en dan een kroonkurk erop. Door de derde gisting op de fles, ontstaat koolzuur, en schuim. Te veel suikers in je bier, en je flessen klappen spontaan uit elkaar. Of, bij het openen, zit het schuim tegen het plafond. Te weinig, en je hebt een dood biertje.
Als deze proef lukt, ga ik voor een liter of honderd. Er wordt altijd zo druk gedaan over wijn, en over whiskey en zo, maar bier is gewoon een ontzettend moeilijk te maken drank. En een goede bierbrouwer verdient zeker zoveel credits als een goede wijnboer.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Erik
- 3L Buddy
- Echte naam: Erik
- Productiedatum: 15 dec 1999
- Kilometerstand: 292000km
- Contacteer:
En die Hongarije-trip wordt alsmaar aantrekkelijker...of is het dan al op? 

Gios is my middle name
- Willemvee
- Hemelse Vriend
Deze wel denk ik. Maar na deze komt er weer een andere biersoort. Het is alleen zo vreselijk veel werk. Ik heb mensen een fles bier vlugger zien legen dan ik hem later schoon kon krijgen.
Nu moet ik straks ook weer 36 halve liter flessen schoonmaken, ontsmetten, naspoelen, laten drogen, vullen, afdoppen en van een etiket voorzien. Als je er dan in een uur een kratje door zie gaan is dat wel pijnlijk hoor...
Het goede nieuws is echter dat de kroeg op kruipafstand is (500 meter), dat het daar erg gezellig is en dat het tapbier daar twee kwartjes per glas kost.

Nu moet ik straks ook weer 36 halve liter flessen schoonmaken, ontsmetten, naspoelen, laten drogen, vullen, afdoppen en van een etiket voorzien. Als je er dan in een uur een kratje door zie gaan is dat wel pijnlijk hoor...
Het goede nieuws is echter dat de kroeg op kruipafstand is (500 meter), dat het daar erg gezellig is en dat het tapbier daar twee kwartjes per glas kost.

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
- Andreas
- Allemans 3L vriend
Wat een werk, Willem. Pff, goedemorgen zeg....
- Willemvee
- Hemelse Vriend
Oh man, als je echt bier wilt maken van graan? Dan is dat echt veel meer vakwerk dan wijn maken hoor!
Je moet je voorstellen dat je dan eerst graan o de grond moet uitspreiden, vochtig houden en uit laten lopen. Als het groene puntje dat uit de graan korrel komt, drie keer zo groot is als de korrel zelf, moet je dat proces stoppen. De graankorrels gaan tijdens dat uitlopen namelijk suikers ontwikkelen, en suiker is toekomstige alcohol.
Dan kan je het nog bewerken. Bijvoorbeeld branden als koffie. Als je dat doet, is het resultaat een zwart bier, zoals Guinness.
Daarna gaat het de brouwketel in. En dan is een verhaal apart. Opwarmen tot een bepaalde temperatuur, daar een half uur op blijven, dan verder opwarmen, daar een uur op blijven, dan heel snel afkoelen naar kamertemperatuur...
Je hebt zelfs brouwketels die dit automatisch doen. Die kosten pakweg 2500 euro, en dan heb ik het over hobbyketels met een inhoud van nog geen vijftig liter per keer he!
daarna gaat het in een ketel om te gisten, en dan komt het op het recept aan. Wat voeg je toe aan hop, welke hop? Welke andere ingrediënten?
Bier zou veel meer credits moeten krijgen dan wijn.
Je moet je voorstellen dat je dan eerst graan o de grond moet uitspreiden, vochtig houden en uit laten lopen. Als het groene puntje dat uit de graan korrel komt, drie keer zo groot is als de korrel zelf, moet je dat proces stoppen. De graankorrels gaan tijdens dat uitlopen namelijk suikers ontwikkelen, en suiker is toekomstige alcohol.
Dan kan je het nog bewerken. Bijvoorbeeld branden als koffie. Als je dat doet, is het resultaat een zwart bier, zoals Guinness.
Daarna gaat het de brouwketel in. En dan is een verhaal apart. Opwarmen tot een bepaalde temperatuur, daar een half uur op blijven, dan verder opwarmen, daar een uur op blijven, dan heel snel afkoelen naar kamertemperatuur...
Je hebt zelfs brouwketels die dit automatisch doen. Die kosten pakweg 2500 euro, en dan heb ik het over hobbyketels met een inhoud van nog geen vijftig liter per keer he!
daarna gaat het in een ketel om te gisten, en dan komt het op het recept aan. Wat voeg je toe aan hop, welke hop? Welke andere ingrediënten?
Bier zou veel meer credits moeten krijgen dan wijn.
- knoof
- 3L Maat
- Echte naam: Ruud
- Productiedatum: 26 apr 2002
- Kilometerstand: 228.000km
Goh.... die Willem, straks verbouwt hij ook nog zijn eigen gerst en hop. Een mooie eestzolder (kan ook anders heten) en een mooie ketel in z'n kelder... Of nog mooier 2 ketels, zodat je op verschillende temperaturen kan maischen. Want Willem weet waarschijnlijk ook dat het eerste enzym om de zetmelen om te zetten een optimum van boven de 60 gr heeft en het 2e enzym wat voor de vorming van maltose nodig is, een optimum heeft dat lager ligt en bij 60 gr kapot gaat...
Alleen die nagisting op fles... dat moet ook anders kunnen...
Iets zegt mij: ... groot vat , nagisten, lageren , afkoelen tot op 0gr of net onder 0 gr en dan afvullen ...
Willem is ook van alle markten thuis
Alleen die nagisting op fles... dat moet ook anders kunnen...
Iets zegt mij: ... groot vat , nagisten, lageren , afkoelen tot op 0gr of net onder 0 gr en dan afvullen ...

Willem is ook van alle markten thuis

-
- Vriendelijke ebay held
- Echte naam: cor
- Kilometerstand: 68.000
Zolang er niet te veel alcohol inzit(ivm medicijnen) drink ik veel verschillende soorten.
Had jaren geleden een buurman die echt een bierdrinker is.
Toch wel 1 x per maand nodigde hij me uit om bier te komen drinken.
Hij had dan verschillende soorten bier uit verschillende landen of regio's.
Er zaten best wel lekkere biertjes tussen.
Het bier gemaakt in Staphorst vond ik uitmuntend.
Ook een aantal Belgische bieren zijn zeer lekker .
leuk hoor, zon bierproef avond. (en lekker).
Had jaren geleden een buurman die echt een bierdrinker is.
Toch wel 1 x per maand nodigde hij me uit om bier te komen drinken.
Hij had dan verschillende soorten bier uit verschillende landen of regio's.
Er zaten best wel lekkere biertjes tussen.
Het bier gemaakt in Staphorst vond ik uitmuntend.
Ook een aantal Belgische bieren zijn zeer lekker .
leuk hoor, zon bierproef avond. (en lekker).

- Willemvee
- Hemelse Vriend
Ja Knoof, een dubbele brouwketel staat al jaren bovenaan de verlanglijst met Sinterklaas. Maar op een of andere manier vindt deze anders zo gulle goedheiligman dat pakweg 2500 euro een beetje veel is...
Ik snap hem, of in mijn geval denk ik dat het een haar is, best wel een beetje. 2500 euro staat hier gelijk aan 5000 glazen bier in de kroeg. Ik drink in de zomer elke dag wel een biertje, soms zelfs twee of drie, maar in de winter ben ik meer van de rode wijn. Dus met pakweg 500 biertjes in een jaar kom ik een eind. Ik kan dus de komende tien jaar bier drinken voor de prijs van die ketel... Bovendien is het bier dat je daarmee maakt ook niet gratis.

Ik snap hem, of in mijn geval denk ik dat het een haar is, best wel een beetje. 2500 euro staat hier gelijk aan 5000 glazen bier in de kroeg. Ik drink in de zomer elke dag wel een biertje, soms zelfs twee of drie, maar in de winter ben ik meer van de rode wijn. Dus met pakweg 500 biertjes in een jaar kom ik een eind. Ik kan dus de komende tien jaar bier drinken voor de prijs van die ketel... Bovendien is het bier dat je daarmee maakt ook niet gratis.
- knoof
- 3L Maat
- Echte naam: Ruud
- Productiedatum: 26 apr 2002
- Kilometerstand: 228.000km
Heee... das leuk speelgoed
Jaren geleden een aantal maal met een (kant en klaar) pakket wat laten gisten in de mandfles en nagisting op fles. Daarna een experimentje met moutextract, gedroogde hop pellets (hallentauer? saazer?) en gist opgekweekt uit een fles weizenbier. Resultaat was dusdanig dat ik de volgende brouwsel nog aan het uitstellen ben!
Heb er momenteel ook niet de ruimte en tijd voor.
Hoewel ik bij het zien van jouw afbeelding de indruk krijg dat op die instalatie het gehele maisch-schema en kooktijd van de wort geheel ingeprogrammeerd kan worden.
Het echte ambachtelijke werk is o.a. hier te aanschouwen: http://www.molendearkduif.nl Alwaar nog de "oude" brouwketel staat van: http://www.brouwerijdemolen.nl (tegenwoordig in een oud kaaspakuis)
De laatste keer dat ik er was (ong 2 jaar geleden) werd hier nog gebrouwen. Kleine speciale brouwsels wel te verstaan, de grote hoeveelheden worden elders gebrouwen.
Wellicht een leuk uitstapje voor als je weer eens in nederland bent

Jaren geleden een aantal maal met een (kant en klaar) pakket wat laten gisten in de mandfles en nagisting op fles. Daarna een experimentje met moutextract, gedroogde hop pellets (hallentauer? saazer?) en gist opgekweekt uit een fles weizenbier. Resultaat was dusdanig dat ik de volgende brouwsel nog aan het uitstellen ben!

Heb er momenteel ook niet de ruimte en tijd voor.
Hoewel ik bij het zien van jouw afbeelding de indruk krijg dat op die instalatie het gehele maisch-schema en kooktijd van de wort geheel ingeprogrammeerd kan worden.
Het echte ambachtelijke werk is o.a. hier te aanschouwen: http://www.molendearkduif.nl Alwaar nog de "oude" brouwketel staat van: http://www.brouwerijdemolen.nl (tegenwoordig in een oud kaaspakuis)
De laatste keer dat ik er was (ong 2 jaar geleden) werd hier nog gebrouwen. Kleine speciale brouwsels wel te verstaan, de grote hoeveelheden worden elders gebrouwen.
Wellicht een leuk uitstapje voor als je weer eens in nederland bent

Laatst gewijzigd door knoof op 26 jan 2014, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Handgeschakelde vriend
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
Very true dat bierbrouwers ondergewaardeerd worden. Maar wel met de note dat het werk van de wijnboer bij de teelt van de wijnranken begint.Willemvee schreef:En een goede bierbrouwer verdient zeker zoveel credits als een goede wijnboer.
- Willemvee
- Hemelse Vriend
Nou... Ook wijnboeren kopen druiven. Ik heb zelf ook geen druiven staan (ben wel op zoek naar een aardige wijngaard met redelijk oude stokken, om over te nemen) maar koop gewoon de druiven.
Vanaf 1000 kilo druiven mag ik zelf bepalen wanneer er geplukt wordt. Dan reserveren ze een stukje wijngaard voor mij zeg maar.
Dat is voor een amateurtje als ik wel erg veel hoor. 1000 kilo zijn 1000 flessen...
Maar met een paar mensen samen gaat het wel natuurlijk.
Het voordeel is dat je dan kan meten. Suikergehalte, zuurgehalte, dat soort dingen. Elke 17,5 gram suiker in een liter sap geeft 1 procent alcohol. Dus als je 17,5 procent suiker meet in de druiven, en een droge wijn wilt maken, kom je dus niet boven de 10% alcohol uit en moet je suiker toevoegen. Of wachten met plukken tot je 20% suiker meet natuurlijk!
Als je grote wijnhuizen ziet plukken, dat gaat volautomatisch man! Grote machines die helemaal over de ranken heen gaan en alles er in één keer afrossen, inclusief insecten die gewoon meegeperst worden... Gatver.
Vanaf 1000 kilo druiven mag ik zelf bepalen wanneer er geplukt wordt. Dan reserveren ze een stukje wijngaard voor mij zeg maar.
Dat is voor een amateurtje als ik wel erg veel hoor. 1000 kilo zijn 1000 flessen...

Maar met een paar mensen samen gaat het wel natuurlijk.
Het voordeel is dat je dan kan meten. Suikergehalte, zuurgehalte, dat soort dingen. Elke 17,5 gram suiker in een liter sap geeft 1 procent alcohol. Dus als je 17,5 procent suiker meet in de druiven, en een droge wijn wilt maken, kom je dus niet boven de 10% alcohol uit en moet je suiker toevoegen. Of wachten met plukken tot je 20% suiker meet natuurlijk!
Als je grote wijnhuizen ziet plukken, dat gaat volautomatisch man! Grote machines die helemaal over de ranken heen gaan en alles er in één keer afrossen, inclusief insecten die gewoon meegeperst worden... Gatver.

- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Contacteer:
Ik ben gek op bier, ik probeer vaak vanalles, nieuwe smaken ontdekken.
( trouwens, als iemand nog een adres weet waar ik Cubaans Bachata bier kan kopen, GRAAG! )
Ik hou in de zomer gerust van een witbiertje of mexicaanse import , en in de winter kan ik genieten van donker bruine biertjes of een kanonnetje op zn tijd.
anyway
Ik was dus bij de ikea vandaag
en wat zienik ?
ikea bier!
whaha, naja ik heb het maar gekocht, en ik laat jullie later weten hoe het gesmaakt heeft. maar ik verwacht gewoon doorsnee heineken/amstel/bavaria/supermarkt-huismerk smaak.

( trouwens, als iemand nog een adres weet waar ik Cubaans Bachata bier kan kopen, GRAAG! )
Ik hou in de zomer gerust van een witbiertje of mexicaanse import , en in de winter kan ik genieten van donker bruine biertjes of een kanonnetje op zn tijd.
anyway
Ik was dus bij de ikea vandaag

en wat zienik ?
ikea bier!
whaha, naja ik heb het maar gekocht, en ik laat jullie later weten hoe het gesmaakt heeft. maar ik verwacht gewoon doorsnee heineken/amstel/bavaria/supermarkt-huismerk smaak.

VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Willemvee
- Hemelse Vriend
Het zou mij niet verbazen als er gewoon wat graan en hop in je glas valt en een handige gebruiksaanwijzing over hoe je het bier zelf in elkaar kunt zetten...
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Contacteer:
Op de dop zat wel een symbooltje dat de flesopener niet inbegrepen is, maar wel de naam van dat ikeaproduct erbij.
Het normale lager biertje is inmiddels genuttigd. Het was toch nog beter dan ik had verwacht. Iets kruidiger dan een doorsneemerk.
Het normale lager biertje is inmiddels genuttigd. Het was toch nog beter dan ik had verwacht. Iets kruidiger dan een doorsneemerk.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic