
De nieuwe 1.0 TSI-driecilinder die Volkswagen introduceert in de vernieuwde Polo gaat binnen afzienbare tijd ook z'n weg vinden naar de Golf.
Bij de onthulling van de vernieuwde Polo liet Volkswagen weten dat het motorengamma binnenkort wordt aangevuld met de nieuwe 1.0 TSI-driecilinder van 90 pk. Volgens fabrieksopgave verbruikt dit blokje in de Polo 4,1 liter benzine per 100 kilometer, bij een CO2-uitstoot van 94 g/km.
Bij de officiële presentatie van de Polo in Wolfsburg liet een ingenieur weten dat we deze motor ook gaan terugzien in 'hogere segmenten'. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te concluderen dat hiermee de Golf wordt bedoeld maar andere modellen die nu met de 1.2 TSI leverbaar zijn, zoals de Touran natuurlijk ook.
Op dit moment is de Ford Focus de enige C-segmenter met een éénliter driecilinder aan boord. Sinds kort is de Citroën C4 leverbaar met een driepitter met een inhoud van 1,2 liter, de 130 pk sterke e-THP. Deze motor monteert Peugeot binnenkort ook in de 308.
De nieuwe 1.0 TSI uit Wolfsburg wordt leverbaar met twee verschillende vermogens. De basis wordt gevormd door de versie met 90 pk, in de Up GT troffen we al eens een versie aan met 110 pk. Wanneer Volkswagen de driepitter introduceert in de Golf is nog even afwachten maar het zou ons niet verbazen als dit samenvalt met de salon van Genève.
Dezelfde ingenieur die wist te vertellen dat de 1.0 TSI-motor ook in grotere modellen terecht gaan komen, liet tevens weten dat de driecilinder TDI uit de Polo niet in hogere segmenten ingezet gaat worden.