kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Bericht door Wolf »

http://www.aldautomotive.nl/over-ons/nieuws/nieuws-en-persberichten/ArticleID/755/Wat-kost-het-opladen-van-een-elektrische-auto

Onderhoud is buiten beschouwing gelaten, maar op zich een interessante berekening om eens te zien.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Bericht door lupocor »

jammer dat de afschrijving niet is meegenomen in de uitleg.
een accu is niet goedkoop en gaat zeker niet mee langer dan een dieselmotor.
het lijkt mij inderdaad nu nog niet rendabel vanwege de actieradius en de levensduur van de accu en de aanschafkosten.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Bericht door Hans »

Een diesel die 1 op 30 rijdt is net zo duur als een elektrische auto. Toevallig rijden wij in zo'n spaardiesel.
Afschrijving van deze drie vergeleken auto's zal ongeveer gelijk zijn. Onderhoud in de eerste drie tot vijf jaar ook. Een oude diesel zal minder aan onderhoud kosten dan een set nieuwe accu's, maar ja, de meeste (zakelijke) rijders houden daar geen rekening mee. Zelf zou ik niet gauw een gebruikte -zeg ouder dan vijf jaar - elektrische auto kopen. De kans is groot dat je dan snel toe bent aan nieuwe accu's.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Nander
3L Makker
3L Makker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
Echte naam: Nander
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jul 1999
Kilometerstand: 300.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Bericht door Nander »

Als je afschrijving enz zou meerekenen denk ik dat Diesel nog wel even wint. De komende jaren in iedergeval nog. Wel zit ik voor mijn bedrijf te denken aan een Renault Kangoo Z.E. Deze lease je vanaf 300 zakelijk. met 4% bijteling voor prive gebruik. Dan is onderhoud voor de lease maatschappij en hoef ik me geen zorgen te maken om de accu's. Maar ben er nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
Pluto
3L Maat
3L Maat
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
Autotype: non-3L Lupo TDi
Kilometerstand: 333.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Fryslân

Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel

Bericht door Pluto »

Zakelijk leasen is een ander verhaal dan zelf kopen.
De bijtelling-kijkende leaser maakt het geen moer uit wat zijn oude auto nog opbrengt als hij weer een nieuwe krijgt.
Ook maakt het hem geen moer uit hoe lang de batterijen meegaan, de 3 of 4 jaar dat hij ze gebruikt houden ze het wel uit.
Maar als de batterijen slecht worden is de actieradius van zo'n ding helemaal knudde, en is de auto in feite total loss.

Bij een diesel of benzine-auto kun je voor relatief weinig een andere motor van de sloop halen, of de motor repareren.
Bij een oude(re) elektrische auto kun je niets van de sloop halen, de batterijen die daar zijn zijn ook oud, en waarschijnlijk slecht.

Er zullen wel bedrijfjes komen die de cellen goedkoop vervangen (door goedkope Chinese 18650-cellen), maar dit kan levensgevaarlijk zijn.
De eerste Tesla-brandjes zijn al geweest doordat er geknoeid is met goedkope Chinese vervangings-bagger 18650 Litium-ion cellen die spontaan in de fik gingen.
Het nare is dat je er aan de buitenkant niets van ziet, en het ook niet meetbaar is, je merkt het pas als het begint te branden, of ontploft...

Oude(re) elektrische auto's, BRRRR :think:
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”