http://www.aldautomotive.nl/over-ons/nieuws/nieuws-en-persberichten/ArticleID/755/Wat-kost-het-opladen-van-een-elektrische-auto
Onderhoud is buiten beschouwing gelaten, maar op zich een interessante berekening om eens te zien.
kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
jammer dat de afschrijving niet is meegenomen in de uitleg.
een accu is niet goedkoop en gaat zeker niet mee langer dan een dieselmotor.
het lijkt mij inderdaad nu nog niet rendabel vanwege de actieradius en de levensduur van de accu en de aanschafkosten.
een accu is niet goedkoop en gaat zeker niet mee langer dan een dieselmotor.
het lijkt mij inderdaad nu nog niet rendabel vanwege de actieradius en de levensduur van de accu en de aanschafkosten.
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
Een diesel die 1 op 30 rijdt is net zo duur als een elektrische auto. Toevallig rijden wij in zo'n spaardiesel.
Afschrijving van deze drie vergeleken auto's zal ongeveer gelijk zijn. Onderhoud in de eerste drie tot vijf jaar ook. Een oude diesel zal minder aan onderhoud kosten dan een set nieuwe accu's, maar ja, de meeste (zakelijke) rijders houden daar geen rekening mee. Zelf zou ik niet gauw een gebruikte -zeg ouder dan vijf jaar - elektrische auto kopen. De kans is groot dat je dan snel toe bent aan nieuwe accu's.
Afschrijving van deze drie vergeleken auto's zal ongeveer gelijk zijn. Onderhoud in de eerste drie tot vijf jaar ook. Een oude diesel zal minder aan onderhoud kosten dan een set nieuwe accu's, maar ja, de meeste (zakelijke) rijders houden daar geen rekening mee. Zelf zou ik niet gauw een gebruikte -zeg ouder dan vijf jaar - elektrische auto kopen. De kans is groot dat je dan snel toe bent aan nieuwe accu's.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- 3L Makker
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 01:42
- Echte naam: Nander
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jul 1999
- Kilometerstand: 300.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
Als je afschrijving enz zou meerekenen denk ik dat Diesel nog wel even wint. De komende jaren in iedergeval nog. Wel zit ik voor mijn bedrijf te denken aan een Renault Kangoo Z.E. Deze lease je vanaf 300 zakelijk. met 4% bijteling voor prive gebruik. Dan is onderhoud voor de lease maatschappij en hoef ik me geen zorgen te maken om de accu's. Maar ben er nog niet helemaal uit.
- Pluto
- 3L Maat
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 15 feb 2016, 21:20
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Kilometerstand: 333.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Fryslân
Re: kosten elektrisch rijden vs benzine / diesel
Zakelijk leasen is een ander verhaal dan zelf kopen.
De bijtelling-kijkende leaser maakt het geen moer uit wat zijn oude auto nog opbrengt als hij weer een nieuwe krijgt.
Ook maakt het hem geen moer uit hoe lang de batterijen meegaan, de 3 of 4 jaar dat hij ze gebruikt houden ze het wel uit.
Maar als de batterijen slecht worden is de actieradius van zo'n ding helemaal knudde, en is de auto in feite total loss.
Bij een diesel of benzine-auto kun je voor relatief weinig een andere motor van de sloop halen, of de motor repareren.
Bij een oude(re) elektrische auto kun je niets van de sloop halen, de batterijen die daar zijn zijn ook oud, en waarschijnlijk slecht.
Er zullen wel bedrijfjes komen die de cellen goedkoop vervangen (door goedkope Chinese 18650-cellen), maar dit kan levensgevaarlijk zijn.
De eerste Tesla-brandjes zijn al geweest doordat er geknoeid is met goedkope Chinese vervangings-bagger 18650 Litium-ion cellen die spontaan in de fik gingen.
Het nare is dat je er aan de buitenkant niets van ziet, en het ook niet meetbaar is, je merkt het pas als het begint te branden, of ontploft...
Oude(re) elektrische auto's, BRRRR
De bijtelling-kijkende leaser maakt het geen moer uit wat zijn oude auto nog opbrengt als hij weer een nieuwe krijgt.
Ook maakt het hem geen moer uit hoe lang de batterijen meegaan, de 3 of 4 jaar dat hij ze gebruikt houden ze het wel uit.
Maar als de batterijen slecht worden is de actieradius van zo'n ding helemaal knudde, en is de auto in feite total loss.
Bij een diesel of benzine-auto kun je voor relatief weinig een andere motor van de sloop halen, of de motor repareren.
Bij een oude(re) elektrische auto kun je niets van de sloop halen, de batterijen die daar zijn zijn ook oud, en waarschijnlijk slecht.
Er zullen wel bedrijfjes komen die de cellen goedkoop vervangen (door goedkope Chinese 18650-cellen), maar dit kan levensgevaarlijk zijn.
De eerste Tesla-brandjes zijn al geweest doordat er geknoeid is met goedkope Chinese vervangings-bagger 18650 Litium-ion cellen die spontaan in de fik gingen.
Het nare is dat je er aan de buitenkant niets van ziet, en het ook niet meetbaar is, je merkt het pas als het begint te branden, of ontploft...
Oude(re) elektrische auto's, BRRRR
Jazzblue 3L-ish Lupo TDI 208 Kw, 532 Nm