Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfilters

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfilters

Bericht door Wolf »

http://nos.nl/artikel/2076349-aanpakken-dieselsjoemelaars-nog-niet-zo-makkelijk.html



Staatssecretaris Dijksma wil het sjoemelen met bestaande dieselauto's aanpakken, maar het is nog niet duidelijk hoe dat goed kan. Alleen het aanpakken van het verwijderen van roetfilters is relatief eenvoudig. Andere vormen van sjoemelen zijn moeilijker op te sporen en daar doet TNO nu onderzoek naar.



Uitzetten

Voor een paar honderd euro kun je bij tientallen bedrijven je roetfilter laten verwijderen en de bijbehorende software laten uitzetten. Ook kun je Adblue (dat de uitstoot van stikstofoxiden moet tegenhouden) en de EGR-klep (die uitlaatgassen terug in de motor brengt) laten uitschakelen. De auto's hebben dan minder onderhoud nodig en rijden voordeliger.

Volgens onderzoeker Bart Somers van de TU Eindhoven zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit dramatisch. Het verwijderen van een roetfilter leidt tot tien keer zoveel roet-uitstoot. Ook bij het uitschakelen van het Adblue-systeem of de EGR-klep stijgt de uitstoot van stikstofoxiden minimaal met een factor tien, zegt Somers.

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn er aanwijzingen dat gebruikers van vrachtauto's Adblue-systemen manipuleren om kosten uit te sparen. Bij hoeveel auto's dat gebeurd is, is onduidelijk.

Steekproef

In Nederland rijden ongeveer 1,1 miljoen personenauto's en bestelwagens met een roetfilter. Uit een steekproef van TNO bleek vorig jaar dat bij 6 procent het filter niet werkte, terwijl de software geen foutmelding gaf. Hierdoor kon de fout tijdens de APK niet worden opgespoord. Het vermoeden is dat bij deze auto's de software bewust is aangepast.

Door een fout van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is dat niet strafbaar. Een bepaling dat auto's op de weg aan bepaalde uitstoot-eisen moeten voldoen, is op 1 januari geschrapt. In een brief aan de Kamer schrijft Dijksma dat dat niet de bedoeling was.

Staatssecretaris Dijksma weet nog niet hoe ze het probleem gaat oplossen. Waarschijnlijk komt er een nieuwe uitstoottest tijdens de APK om in ieder geval het uitschakelen van een roetfilter te kunnen controleren.

Vrachtwagens

Voor vrachtwagens is het aanpassen van de software nu al strafbaar voor zowel de gebruiker als het bedrijf dat het doet. In de praktijk wordt dit echter nooit gecontroleerd. Controle is lastig, omdat de auto bij voorkeur rijdend moeten worden getest.

Het ministerie heeft onderzoeksinstituut TNO daarom gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om sjoemelen met Adblue bij vrachtwagens op te sporen. Het onderzoek moet een makkelijk uit te voeren en goedkope meetmethode opleveren.



Personenauto's en vrachtwagens die op de markt komen, moeten aan strenge milieueisen voldoen. Maar zodra een dieselauto of vrachtwagen is verkocht, kan de eigenaar de software laten aanpassen, zodat het voertuig beter presteert. Gevolg is wel dat de roet- en stikstofdioxide-uitstoot boven de afgesproken normen komt.



Wat kun je allemaal manipuleren?

Roetfilter verwijderen

Een roetfilter reinigt zichzelf automatisch. Dat kost brandstof en leidt soms tot foutmeldingen. Om brandstof en onderhoudskosten te besparen bieden bedrijven aan om het roetfilter te verwijderen. Doordat de software ook wordt aangepast, krijg je geen foutmelding te zien en kan het ontbreken van het roetfilter niet worden opgespoord tijdens de APK.

EGR-klep uitschakelen

EGR (Exhaust of Emission Gas Recirculation) is een systeem dat ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw de motor worden ingevoerd, waardoor de uitstoot van stikstoffen afneemt. Net als het roetfilter moet de EGR-klep schoongehouden worden. Als dat niet gebeurt, kan de klep voor storingen zorgen. Om dat te voorkomen kan de klep worden uitgeschakeld en de software worden aangepast zodat je geen foutmelding krijgt.

Adblue uitschakelen

Moderne vrachtwagens en grotere dieselwagens maken gebruik van Adblue. Adblue is een vloeistof die ervoor zorgt dat er minder stikstoffen worden uitgestoten. Als de Adblue-tank leeg is krijgen vrachtwagenchauffeurs een foutmelding te zien en neemt het vermogen van de wagen automatisch met tientallen procenten af. Dit om te voorkomen dat vrachtwagens blijven doorrijden met een lege tank. Voor een paar honderd euro kun je de Adblue daarom laten uitschakelen, terwijl de display aangeeft dat de tank voor 75% is gevuld.

Ecotunen

Veel bedrijven adverteren met ecotunen: de software wordt opnieuw ingesteld waardoor de auto iets zuiniger gaat rijden. Vooral voor transportbedrijven is dat aantrekkelijk. Hoewel dit goed is voor de uitstoot van CO2, zorgt het automatisch voor een hogere uitstoot van stikstoffen. Op verschillende websites kun je de software tegen betaling ook zelf downloaden.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door lupocor »

vraagje .
wat is beter (minder schadelijk lange duur ) de egr dichtzetten zodat je nog jaren plezier van de motor hebt of deze niet dichtzetten en de motor eerder in de soep (auto naar de sloop)
wat zijn de milieukosten produceren auto of/en automotor.
wat is het ergste voor het milieu.
dan even over het gelezen verhaal (krant).
het zijn altijd weer de auto's die de luchtkwaliteit verpesten zeggen ze toch.
maar zelf rijd ze wel in een dikke auto door de binnenstad. maar die is o zo schoon , droom lekker verder!!
kan me niet voorstellen dat de auto de grootste vervuiler is.
kijk naar rotterdam met z'n gigantische kolencentrales, nee die vervuilen niks en zo zijn er wel meer bedrijven.
nederland is auto pesten land geworden zo langzamerhand.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door Nietsnut »

Iedere auto stoot fijnstof uit, en ook ongeveer hetzelfde. Dat ligt aan de remmen- en bandenslijtage. Daar kan je verder weinig mee, maar dit is een keer onderzocht en hiermee zijn de Groenlinkse wortelknabbelaars eens uit de droom geholpen dat electrische auto's voor een fijnstofvrije omgeving zorgen.

Bron: http://www.flanderstoday.eu/innovation/electric-cars-emit-nearly-same-particles-new-car-petrol
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door foppe »

jawel een zo licht mogelijke auto rijden :grin:

een lupo of een a2 3L bijvoorbeeld lotje
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door A2rijder »

Ik las op Wikipedia dat tijdens het regenereren van een vervuild roetfilter er extra brandstof doorheen gaat en tijdelijk juist extra uitstoot is.
Dus nu maar hopen dat het niet toevallig gebeurde als ik in Utrecht of Rotterdam in het centrum rij.

Ja, op papier werken dit soort dingen wel maar ook Ad Bleu, niet bepaald gratis en ik houd het wel op eenvoudige zuinige lichte voertuigen.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door 3L-Emiel »

Sorry Dijksma..


Geen egr. 1 katje minder, chipje op de pc.
Dus hierbij mijn oprechte excuses....
Zal het nooit meer doen( zal het ook niet veranderen) want jij/jullie/apk station gaat het toch niet merken.

Misschien laat ik mijn volgende auto met rust kwa egr en chip. Zal nog wel even duren. Erg content met de milieu verkrachtende mods...


By the way. Bij de volgende apk eens een roet meting laten doen. Eens kijken wat hij doet...
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door Activate »

Roetmeting gaat prima zonder kats met VB39 en met milieu vervuilende software...
Gebruikersavatar
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1174
Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
Echte naam: Dirk
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe !
Contacteer:

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door Wolf »

3L-Emiel schreef: ... want jij/jullie/apk station gaat het toch niet merken ...
Ik ben inderdaad benieuwd of ze hierop gaan controleren en hoe dan. Je kan toch moeilijk van elke monteur verwachten dat hij weet welke zaken er wel en niet precies aan iedere auto horen, dat kat en de egr zijn dan misschien nog wel eenvoudig te zien dat deze ontbreken, maar met een andere turbo, gewijzigde software, bredere banden (hoger verbruik) etc etc wordt het toch best wel lastig denk ik.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375



Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil

Bericht door Nietsnut »

Zolang je binnen de emissiewaarden valt is er niks aan de hand. Mocht je 100% roetvrij de roetmeting doorwillen moet je op biodiesel van Nico de test doen.Vooropgesteld dat ze een roetmeting uitvoeren...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Offtopic / Humor / after hours / barpraat / Algemeen autonieuws”