http://nos.nl/artikel/2076349-aanpakken-dieselsjoemelaars-nog-niet-zo-makkelijk.html
Staatssecretaris Dijksma wil het sjoemelen met bestaande dieselauto's aanpakken, maar het is nog niet duidelijk hoe dat goed kan. Alleen het aanpakken van het verwijderen van roetfilters is relatief eenvoudig. Andere vormen van sjoemelen zijn moeilijker op te sporen en daar doet TNO nu onderzoek naar.
Uitzetten
Voor een paar honderd euro kun je bij tientallen bedrijven je roetfilter laten verwijderen en de bijbehorende software laten uitzetten. Ook kun je Adblue (dat de uitstoot van stikstofoxiden moet tegenhouden) en de EGR-klep (die uitlaatgassen terug in de motor brengt) laten uitschakelen. De auto's hebben dan minder onderhoud nodig en rijden voordeliger.
Volgens onderzoeker Bart Somers van de TU Eindhoven zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit dramatisch. Het verwijderen van een roetfilter leidt tot tien keer zoveel roet-uitstoot. Ook bij het uitschakelen van het Adblue-systeem of de EGR-klep stijgt de uitstoot van stikstofoxiden minimaal met een factor tien, zegt Somers.
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn er aanwijzingen dat gebruikers van vrachtauto's Adblue-systemen manipuleren om kosten uit te sparen. Bij hoeveel auto's dat gebeurd is, is onduidelijk.
Steekproef
In Nederland rijden ongeveer 1,1 miljoen personenauto's en bestelwagens met een roetfilter. Uit een steekproef van TNO bleek vorig jaar dat bij 6 procent het filter niet werkte, terwijl de software geen foutmelding gaf. Hierdoor kon de fout tijdens de APK niet worden opgespoord. Het vermoeden is dat bij deze auto's de software bewust is aangepast.
Door een fout van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is dat niet strafbaar. Een bepaling dat auto's op de weg aan bepaalde uitstoot-eisen moeten voldoen, is op 1 januari geschrapt. In een brief aan de Kamer schrijft Dijksma dat dat niet de bedoeling was.
Staatssecretaris Dijksma weet nog niet hoe ze het probleem gaat oplossen. Waarschijnlijk komt er een nieuwe uitstoottest tijdens de APK om in ieder geval het uitschakelen van een roetfilter te kunnen controleren.
Vrachtwagens
Voor vrachtwagens is het aanpassen van de software nu al strafbaar voor zowel de gebruiker als het bedrijf dat het doet. In de praktijk wordt dit echter nooit gecontroleerd. Controle is lastig, omdat de auto bij voorkeur rijdend moeten worden getest.
Het ministerie heeft onderzoeksinstituut TNO daarom gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om sjoemelen met Adblue bij vrachtwagens op te sporen. Het onderzoek moet een makkelijk uit te voeren en goedkope meetmethode opleveren.
Personenauto's en vrachtwagens die op de markt komen, moeten aan strenge milieueisen voldoen. Maar zodra een dieselauto of vrachtwagen is verkocht, kan de eigenaar de software laten aanpassen, zodat het voertuig beter presteert. Gevolg is wel dat de roet- en stikstofdioxide-uitstoot boven de afgesproken normen komt.
Wat kun je allemaal manipuleren?
Roetfilter verwijderen
Een roetfilter reinigt zichzelf automatisch. Dat kost brandstof en leidt soms tot foutmeldingen. Om brandstof en onderhoudskosten te besparen bieden bedrijven aan om het roetfilter te verwijderen. Doordat de software ook wordt aangepast, krijg je geen foutmelding te zien en kan het ontbreken van het roetfilter niet worden opgespoord tijdens de APK.
EGR-klep uitschakelen
EGR (Exhaust of Emission Gas Recirculation) is een systeem dat ervoor zorgt dat uitlaatgassen opnieuw de motor worden ingevoerd, waardoor de uitstoot van stikstoffen afneemt. Net als het roetfilter moet de EGR-klep schoongehouden worden. Als dat niet gebeurt, kan de klep voor storingen zorgen. Om dat te voorkomen kan de klep worden uitgeschakeld en de software worden aangepast zodat je geen foutmelding krijgt.
Adblue uitschakelen
Moderne vrachtwagens en grotere dieselwagens maken gebruik van Adblue. Adblue is een vloeistof die ervoor zorgt dat er minder stikstoffen worden uitgestoten. Als de Adblue-tank leeg is krijgen vrachtwagenchauffeurs een foutmelding te zien en neemt het vermogen van de wagen automatisch met tientallen procenten af. Dit om te voorkomen dat vrachtwagens blijven doorrijden met een lege tank. Voor een paar honderd euro kun je de Adblue daarom laten uitschakelen, terwijl de display aangeeft dat de tank voor 75% is gevuld.
Ecotunen
Veel bedrijven adverteren met ecotunen: de software wordt opnieuw ingesteld waardoor de auto iets zuiniger gaat rijden. Vooral voor transportbedrijven is dat aantrekkelijk. Hoewel dit goed is voor de uitstoot van CO2, zorgt het automatisch voor een hogere uitstoot van stikstoffen. Op verschillende websites kun je de software tegen betaling ook zelf downloaden.
Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfilters
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfilters
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
vraagje .
wat is beter (minder schadelijk lange duur ) de egr dichtzetten zodat je nog jaren plezier van de motor hebt of deze niet dichtzetten en de motor eerder in de soep (auto naar de sloop)
wat zijn de milieukosten produceren auto of/en automotor.
wat is het ergste voor het milieu.
dan even over het gelezen verhaal (krant).
het zijn altijd weer de auto's die de luchtkwaliteit verpesten zeggen ze toch.
maar zelf rijd ze wel in een dikke auto door de binnenstad. maar die is o zo schoon , droom lekker verder!!
kan me niet voorstellen dat de auto de grootste vervuiler is.
kijk naar rotterdam met z'n gigantische kolencentrales, nee die vervuilen niks en zo zijn er wel meer bedrijven.
nederland is auto pesten land geworden zo langzamerhand.
wat is beter (minder schadelijk lange duur ) de egr dichtzetten zodat je nog jaren plezier van de motor hebt of deze niet dichtzetten en de motor eerder in de soep (auto naar de sloop)
wat zijn de milieukosten produceren auto of/en automotor.
wat is het ergste voor het milieu.
dan even over het gelezen verhaal (krant).
het zijn altijd weer de auto's die de luchtkwaliteit verpesten zeggen ze toch.
maar zelf rijd ze wel in een dikke auto door de binnenstad. maar die is o zo schoon , droom lekker verder!!
kan me niet voorstellen dat de auto de grootste vervuiler is.
kijk naar rotterdam met z'n gigantische kolencentrales, nee die vervuilen niks en zo zijn er wel meer bedrijven.
nederland is auto pesten land geworden zo langzamerhand.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Iedere auto stoot fijnstof uit, en ook ongeveer hetzelfde. Dat ligt aan de remmen- en bandenslijtage. Daar kan je verder weinig mee, maar dit is een keer onderzocht en hiermee zijn de Groenlinkse wortelknabbelaars eens uit de droom geholpen dat electrische auto's voor een fijnstofvrije omgeving zorgen.
Bron: http://www.flanderstoday.eu/innovation/electric-cars-emit-nearly-same-particles-new-car-petrol
Bron: http://www.flanderstoday.eu/innovation/electric-cars-emit-nearly-same-particles-new-car-petrol
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
jawel een zo licht mogelijke auto rijden
een lupo of een a2 3L bijvoorbeeld lotje
een lupo of een a2 3L bijvoorbeeld lotje
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- 3L Maat
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
- Echte naam: Anton
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 999.999km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Delft
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Ik las op Wikipedia dat tijdens het regenereren van een vervuild roetfilter er extra brandstof doorheen gaat en tijdelijk juist extra uitstoot is.
Dus nu maar hopen dat het niet toevallig gebeurde als ik in Utrecht of Rotterdam in het centrum rij.
Ja, op papier werken dit soort dingen wel maar ook Ad Bleu, niet bepaald gratis en ik houd het wel op eenvoudige zuinige lichte voertuigen.
Dus nu maar hopen dat het niet toevallig gebeurde als ik in Utrecht of Rotterdam in het centrum rij.
Ja, op papier werken dit soort dingen wel maar ook Ad Bleu, niet bepaald gratis en ik houd het wel op eenvoudige zuinige lichte voertuigen.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Sorry Dijksma..
Geen egr. 1 katje minder, chipje op de pc.
Dus hierbij mijn oprechte excuses....
Zal het nooit meer doen( zal het ook niet veranderen) want jij/jullie/apk station gaat het toch niet merken.
Misschien laat ik mijn volgende auto met rust kwa egr en chip. Zal nog wel even duren. Erg content met de milieu verkrachtende mods...
By the way. Bij de volgende apk eens een roet meting laten doen. Eens kijken wat hij doet...
Geen egr. 1 katje minder, chipje op de pc.
Dus hierbij mijn oprechte excuses....
Zal het nooit meer doen( zal het ook niet veranderen) want jij/jullie/apk station gaat het toch niet merken.
Misschien laat ik mijn volgende auto met rust kwa egr en chip. Zal nog wel even duren. Erg content met de milieu verkrachtende mods...
By the way. Bij de volgende apk eens een roet meting laten doen. Eens kijken wat hij doet...
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
- Echte naam: Erik
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0-12-2001
- Kilometerstand: 203.208km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: 0546
- Contacteer:
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Roetmeting gaat prima zonder kats met VB39 en met milieu vervuilende software...
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Ik ben inderdaad benieuwd of ze hierop gaan controleren en hoe dan. Je kan toch moeilijk van elke monteur verwachten dat hij weet welke zaken er wel en niet precies aan iedere auto horen, dat kat en de egr zijn dan misschien nog wel eenvoudig te zien dat deze ontbreken, maar met een andere turbo, gewijzigde software, bredere banden (hoger verbruik) etc etc wordt het toch best wel lastig denk ik.3L-Emiel schreef: ... want jij/jullie/apk station gaat het toch niet merken ...
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Dijksma: sjoemelen mag niet meer, egr, software, roetfil
Zolang je binnen de emissiewaarden valt is er niks aan de hand. Mocht je 100% roetvrij de roetmeting doorwillen moet je op biodiesel van Nico de test doen.Vooropgesteld dat ze een roetmeting uitvoeren...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.